Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- بنیاد ایرانشناسی نخستین همایش از سلسله همایش‌های ملی ایرانشناسی استان‌ها؛ با محوریت: «تاریخ، فرهنگ و هنر استان چهارمحال و بختیاری»، را با همکاری شعبه چهارمحال و بختیاری، ، در بنیاد ایرانشناسی (تهران) به صورت مجازی برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، این همایش با حضور معاونان و مسؤولان بنیاد ایرانشناسی تهران و شعبه چهارمحال و بختیاری، مدیران استانی و اعضای هیأت علمی و اجرایی همایش و صاحبان مقالات همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بخش افتتاحیه همایش، آقای فرشید شریعتمداری، معاون اداری و مالی بنیاد ایرانشناسی، در خصوص تصویب طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی در بنیاد، اظهار داشت: موضوع همایش‌ها و طرح ‌های علمی و پژوهشی پس از تصویب رئیس محترم بنیاد ایرانشناسی، حضرت آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای و هیئت امناء بنیاد، در معاونت پژوهشی مورد ارزیابی قرار گرفته و اجرا می‌شود.
«دانشنامه ایرانشناسی استان‌ها»، به عنوان یکی از طرح های مطالعاتی مهم در بنیاد به انجام رسیده است که در این راستا نخستین همایش ملی ایرانشناسی استان‌ها؛ با محوریت: «تاریخ، فرهنگ و هنر استان چهارمحال و بختیاری»، از دستاوردهای این پروژه ملی ارزشمند می‌باشد.
معاون اداری و مالی بنیاد ایرانشناسی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش علیرغم مشکلات و محدودیت های ایجاد شده بواسطه بیماری کرونا، ابراز امیدواری کرد که بنیاد ایرانشناسی با همکاری دیگر شعبه‌های استانی خود بتواند به دستاوردهای مهمی در تکمیل فرآیند این طرح سترگ دانشنامه نایل شود.
در ادامه آقای دکتر محمد بهرامزاده، معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی و دبیر علمی همایش، ضمن تشکر از حمایتهای رئیس محترم بنیاد ایرانشناسی و دیگر عوامل اجرایی در برگزاری همایش، گزارشی از روند برگزاری همایش ارائه کرد: نخستین همایش ملی استانی بنیاد ایرانشناسی با محوریت «فرهنگ، هنر و آداب و رسوم»، به استان چهارمحال و بختیاری اختصاص دارد.
بیش از 120 عنوان مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از ارزیابی علمی و داوری مقالات توسط استادان دانشگاهی و هیئت‌داوران در حدود 100 عنوان مقاله موردپذیرش دبیرخانه همایش قرار گرفت و در کتابچه‌ای مجزا تحت عنوان مجموعه چکیده مقالات منتشر شد. همچنین 30 مقاله به عنوان مقالات برتر در کتاب گزیده مقالات همایش منتشر خواهد شد. مقالات پذیرش‌شده در پایگاه‌های علمی «سیویلیکا، ISC، SID» نمایه خواهند شد.
دبیر علمی همایش هدف اصلی از برگزاری همایش را استخراج بهترین مقالات و تألیفات در قالب دانشنامه استانی برشمرد و افزود: بخش مهمی از تحولات ملی و فرا استانی که در کشور در دوره‌های مختلف تاریخی واقع شده، در این استان چهارمحال و بختیاری به وقوع پیوسته و یا منشأ آن در این استان بوده است.
از حیث دانش باستانشناختی یکی از کهنترین استقرارهای انسانی که وابستگی مستقیم با رشته کوه زاگرس دارد، در این استان وجود دارد که قابل بررسی و مطالعه است. با برگزاری این همایش ملی شمار مناسبی از بهترین مقالات و تالیفات به دبیرخانه همایش ارسال شده است که این مقالات می‌توانند عینا و یا بعد از تلخیص در دانشنامه استانی ایرانشناسی استان چهارمحال و بختیاری قرار گیرند.
آقای دکتر بهرامزاده با اشاره به روند تدارک و آمادگی‌های لازم از سوی شعبه های استانی برای برگزاری همایش های بعدی گفت: مصوبه هیأت محترم امنای بنیاد ایرانشناسی که حاصل اتفاق نظر در شورای پژوهشی بنیاد ایرانشناسی است؛ این دستاورد را برای ما داشته است که بتوانیم در تعقیب این همایش، همایشهای ملی برای دیگر استان‌ها داشته باشیم. بنیاد ایرانشناسی بسیار علاقه‌مند است که این مجموعه دانش گسترده از هر استان را که در کشور وجود دارد در قالب همایش‌های ملی گردآوری کند و بتواند از آنها در مجلات منتشر شده با عنوان دانش مربوط به استان‌ها در حوزه مطالعات ایرانشناسی، در اختیار عموم دانشمندان، پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار دهد. این همایش در چهار بخش «جایگاه امروزی ایران در جهان»، «ایران فرهنگی»، «جهان ایرانی» و «ایرانیان» به ما امکان معرفی مطالعات ایرانشناسی را می‌دهد.
در ادامه آقای دکتر عباس قنبری عدیوی، سرپرست شعبه چهارمحال و بختیاری بنیاد ایرانشناسی و دبیر اجرایی همایش با اشاره به ظرفیت های متعدد استان چهارمحال و بختیاری گفت: شهرکرد مرکز استان چهارمحال وبختیاری،با 2 هزار و 66 متر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌‌ترین مرکز استان کشور شناخته می‌‌شود که براین اساس استان چهارمحال وبختیاری را به عنوان بام ایران می‌شناسند.
همچنین وجود منابع سرشار آب شیرین، این استان را دارای طلای سفید و روان معرفی کرده و ارتفاع بلند آن لقب همسایگی آفتاب را برایش به ارمغان آورده است. خاستگاه تاریخی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی سبب شده که از دیرباز این استان به وسیله پژوهشگران داخلی و خارجی در آثار نویسندگان کتابها و مقالات معرفی شود. همچنین این استان به سبب نقش‌‌آفرینی بزرگانش در حوزه مشروطیت و تاریخ صد ساله اخیر و حتی پیش از آن توانسته در نهضت‌های مردمی و فرهنگی جامعه نیز نقش بسزایی داشته باشد.
آقای دکتر قنبری افزود: استان چهار محال و بختیاری به سبب داشتن فرهیختگان و پژوهشگران معتبر در سطح ملی و بین‌المللی شهرت بسیاری دارد. همچنین دامداری، کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی (به ویژه قالی‌بافی که شهرت جهانی دارد)، پرورش زنبور عسل و ماهیان سردآبی از ویژگی‌های این استان به شمار می‌آیند. از نظر تاریخی و باستان‌شناسی، نیز این استان یکی از مهمترین مناطق مطالعه شده توسط پژوهشگران در حوزه زاگرس به عنوان یکی از خاستگاه‌های زندگی بشری است و زاگرس میانی با این استان و استانهای همجوارش شناخته می‌شود. همچنین فرهنگ فولکلور، آداب و رسوم، ادبیات رسمی و مردمی این استان می‌تواند الهامبخش پژوهش فرهیختگان باشد.
دبیر اجرایی همایش همچنین در خصوص نحوه ارائه مقالات و برگزاری همایش توضیحاتی ارائه کرد: تاکنون 120 مقاله را دریافت کردیم که از این میان 30 مقاله حائز شرایط چاپ و انتشار است و تمام چکیده‌های مقالات در مجموعه‌ای منتشر خواهد شد. استان چهارمحال و بختیاری کار خود را به عنوان نخستین استان در برگزاری سلسله همایش‌های ایرانشناسی استانها آغاز کرد تا به تناسب توانمندی، شایستگی و علاقه‌مندی مردم استان برای معرفی به پژوهشگران و کرسی‌های ایرانشناسی در سطح ملی و بین‌المللی زمینه ارتباطات علمی را فراهم کند.
در ادامه این همایش مجازی آقای دکتر الله کرم نصیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری، برگزاری همایش ایرانشناسی استان‌ها با تکیه بر تاریخ، فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری را حرکتی ارزشمند دانست و گفت: آغاز چنین فعالیت‌هایی به تدوین دانشنامه‌های مختلف منجر خواهد شد و فرهنگ بومی و جلوه‌های تاریخ ایرانی - اسلامی را به نسل حاضر و آیندگان معرفی میکند که در نوع خود اقدامی ماندگار است.
وی افزود: چهارمحال و بختیاری در بخش گردشگری با وجود ظرفیت‌ها و مزیت‌های مختلفی از جمله بافت طبیعی، تاریخی، عشایری و اجتماعی در تمام فصول سال، استان مورد هدف گردشگری داخلی و خارجی می‌باشد و این ظرفیت بسیار مناسبی جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در استان می‌باشد.
در ادامه این همایش ملی، پژوهشگران حاضر در جلسه به معرفی عناوین مقالات و ارائه گزارشی کوتاه از مقاله‌های نگاشته شده خود پرداختند. ارائه دهندگان و موضوعات مقالات در این همایش به این شرح است:
• آقای دکتر علی اصغر نورورزی بلداجی، با موضوع مقاله «معناکاوی لایه رفتاری باستان‌شناسی دین، با تمرکز بر شیرهای سنگی استان چهارمحال و بختیاری»؛
• آقای دکتر حمید رضایی، با موضوع مقاله «دهقان سامانی سخنور داستان پرداز چهارمحال و بختیاری»؛
• خانم دکتر معصومه طاهری دهکردی، با موضوع مقاله «بررسی مضامین مذهبی در نقاشی‌های امامزاده پیراحمد بنای از دوره قاجار»؛
• خانم مریم قنبری عدیوی، با موضوع مقاله «بررسی ویژگی قالی‌های دست‌باف عشایری»؛
• آقای فرزاد محمودیان، با موضوع مقاله «تحلیل نابرابری فضایی در برخورداری از مراتع جوامع عشایری استان چهارمحال و بختیاری».
علاقه‌مندان برای دسترسی به محتوای علمی و پژوهشی همایش ملی ایرانشناسی استان‌ها؛ با محوریت «تاریخ، فرهنگ و هنر استان چهارمحال و بختیاری»، می توانند به تارنمای همایش به نشانی province.iranology.ir مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: همایش تاریخ فرهنگ فرهنگ و هنر استان چهارمحال استان چهارمحال و بختیاری ایرانشناسی استان ها بنیاد ایرانشناسی موضوع مقاله برگزاری همایش همایش ملی آقای دکتر همایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۶۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،حسین هاشمی گفت: پایگاه‌های انتقال خون بروجن و شهرکرد به صورت همه‌روزه، فارسان در روز‌های شنبه و چهارشنبه و بن در روز پنجشنبه آماده خون‌گیری هستند و در شهرستان اردل و لردگان نیز مراکز خون‌گیری به صورت دوره‌ای و چند هفته یکبار فعال است.

دیگر خبرها

  • نماز اول وقت در ادارات اقامه شود
  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • میزان جوایز ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد
  • برگزاری جشنواره مالک اشتر در چهارمحال و بختیاری
  • اعلام جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
  • میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری