Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدرت الله عابدی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت : تخصیص اعتبار برای احیای خلیج گرگان در نشست اخیر مدیران سازمان بنادر و دریانوردی به تصویب رسید.

به گفته وی در لایجه بودجه ۱۴۰۰ برای احیای خلیج گرگان ردیف بودجه مستقل پیش‌بینی نشده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری هفته گذشته به گلستان گفته بود: طرح هفت ساله نجات خلیج گرگان با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیات دولت رسیده که برای اجرای این طرح با موانعی روبرو هستیم که تلاش می کنیم آن‌ها را برطرف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا؛ خلیج گرگان که در سده‌های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم کرده و بر رونق و شکوه این مناطق افزوده بود، چند سالی است گرفتار خشکسالی شده و دیگر خبری از آن همه شکوه نیست و  این پهنه آبی با مرگ تدریجی و نیستی دست و پنجه نرم می کند.

افزایش ۱.۵ درصدی دمای هوای کره زمین و در نتیجه تبخیر بیشتر آب در کنار حفر چاه های متعدد کشاورزی و کاهش فراوان سفره آب زیرزمینی که موجب مکش آب خلیج برای جبران این برداشت ها می شود موجب شد روز به روز از سطح  و عمق آب خلیج گرگان کاسته شده و بر مساحت صحرای بی آب و علفی که قبلا بخشی از مساحت این پهنه آبی بود، افزوده شود.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان در ادامه به تلاش برای بهره‌برداری از سد نرماب مینودشت اشاره کرد و گفت: مخزن این سد با ظرفیت ذخیره سازی ۱۰۰ میلیون مترمکعب بهار سال ۱۴۰۰ بهره برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: بودجه ساخت مخزن سدنرماب مینودشت در سال جاری ۸۳۰ میلیارد ریال بود که تاکنون ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

به گفته وی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این سد پیش‌بینی شده است.

عابدی بر لحاظ بودجه برای طرح های ایجاد خط انتقال و پمپاژ و تصفیه خانه آب شرب در سد نرماب مینودشت تاکید کرد و افزود: اعتبار موردنیاز برای اجرای این طرح ها پنج هزار میلیارد ریال است.

گفته می شود پیشرفت ساخت مخزن سد نرماب مینودشت بیش از ۸۰ درصد است.

 عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای از طرح های ملی وزارت نیرو، با اعتبار پیش بینی شده اولیه چهار هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱ بر روی سه رودخانه نرماب، چهل چای و خرمارود در شهرستان مینودشت آغاز شد.

 این سد علاوه بر تامین آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از ساکنان شرق استان، آب مورد نیاز ۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه را تامین کرده و نقش زیادی در جلوگیری از سیل‌های احتمالی خواهد داشت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان از تزریق اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی برای تداوم اجرای طرح زهکشی در اراضی شوره زار و کم بازده شمال استان طی هفته آینده خبر داد و گفت: دولت سه هزار میلیارد ریال اعتبار از محل تملک دارایی برای اجرای طرح زهکشی در بخشی از اراضی شوره زار شمال استان به دستگاه های جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه ای ابلاغ و بلافاصله ۵۰ درصد آن را نیز تخصیبص داد.

به گفته وی تاکنون طرح زهکشی ۷۸ هزار هکتار از اراضی شمال کشور به بهره برداری رسیده و عملیات ۵۰ هزار هکتار دیگر به اجرا در آمده است.

به گفته هادی حق شناس استاندار گلستان، زهکشی حدود ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی شوره‌زار استان تا پایان دولت تدبیر و امید به نتیجه رسیده و رهاورد آن علاوه بر افزایش تولید، رونق اقتصادی کشاورزی این مناطق است.

اجرای طرح زهکشی در ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی شوره‌زار اولویت دار شمال گلستان، از جمله مصوبات سفر اول دولت تدبیر و امید (سال ۹۳) به گلستان است که اجرای آن با جدیت از سوی مسوولان استان پیگیری می‌شود.

به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخش وسیعی از زمین های شمال این استان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری امکان کشت قابل قبولی ندارد که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش خواهد یافت.

در کشاورزی هدف از زهکشی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است ولی در تعریفی جامع تر، زهکشی به معنی خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه است.

کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین، کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن، کنترل فرسایش، کنترل و مهار سیل، حفاظت محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن و نامطبوع در محیط مزرعه، به زیر کشت بردن اراضی جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، حفاظت از ابنیه و تاسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای مهم اجرای طرح زهکشی است.

استان گلستان در مجموع نیازمند ۴۶۰ هزار هکتار زهکشی است که ۲۸۰ هزار هکتار آن در اولویت اول قرار دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان همچنین دریافت ردیف بودجه در سال ۱۴۰۰ برای ساخت سد شصت کلاته با هدف تامین آب شرب شهر گرگان، پیگیری اجرای طرح کاداستر (حدنگاری) اراضی منابع طبیعی تا خرداد ماه ۱۴۰۰، مرمت و بهسازی آبندان ها، توسعه زیرساخت های فرودگاه بین المللی گرگان، اجرای طرح آبیاری تحت فشار، تخصیص ۵۶.۷ درصد از اعتبارات عمرانی ابلاغی به استان معادل ۱۰ هزار میلیارد ریال و شناسایی و معرفی ۳۰ طرح اقتصاد مقاومتی تحول زا استان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای اجرا در سال ۱۴۰۰ را از جمله اقدامات خاص در راستای تسهیل فرایند توسعه استان عنوان کرد.

در گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب گوناگون زندگی می کنند که اقتصاد اصلی ساکنان آنها برپایه کشاورزی است.

برچسب‌ها سازمان برنامه و بودجه گرگان اقتصاد مقاومتی مینودشت خلیج گرگان گلستان سد نرماب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه گرگان اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه گرگان اقتصاد مقاومتی مینودشت خلیج گرگان گلستان سد نرماب اخبار کنکور سازمان مدیریت و برنامه ریزی هزار میلیارد ریال اجرای طرح زهکشی اراضی شوره زار نرماب مینودشت خلیج گرگان هزار هکتار سد نرماب سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۷۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه ۱۰۷ میلیارد ریالی عرضه خارج از شبکه پلی اتیلن

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا لطفی گفت: عرضه خارج از شبکه ۱۳۲ هزار کیلوگرم پلی اتیلن به ارزش ۵۳ میلیارد و ۷۲۴ میلیون ریال در شعبه اول بدوی و ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی شهرستان بروجرد رسیدگی شد.

وی افزود: شعبه با توجه به استعلام از سازمان صمت و مدارک موجود در پرونده، اتهام انتسابی را محرز و مدیرعامل شرکت را به پرداخت ۵۳ میلیارد و ۷۲۴ میلیون ریال معادل ارزش کالا محکوم کرد.

لطفی گفت: همچنین شعبه متهم را به پرداخت ۵۳ میلیارد و ۷۲۴ میلیون ریال برای بهای مال از دست رفته و در مجموع به پرداخت ۱۰۷ میلیارد و ۴۴۸ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

وی افزود: سازمان صمت پیرامون عرضه خارج از شبکه مواد پتروشیمی یک شرکت، گزارش این تخلف را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کرد.

کد خبر 6093381

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان
  • پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان
  • آسمان نیمه ابری در گلستان/ بارش پراکنده در ارتفاعات
  • جریمه ۱۰۷ میلیارد ریالی عرضه خارج از شبکه پلی اتیلن
  • اعزام بالگرد از فرودگاه گرگان برای پیدا کردن کودک مفقود شده در روستای یلی بدراق کلاله + فیلم
  • اعزام بالگرد از فرودگاه گرگان برای پیدا کردن کودک مفقود شده در روستای یلی بدراق کلاله
  • اعطای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بیماران خاص و صعب العلاج
  • چند خبر از کشفیات پلیس
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی