Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@22:18:36 GMT

شماره جدید کتاب نقد منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۷۵۷۴

شماره جدید کتاب نقد منتشر شد

هفتاد و نه و هشتادمین شماره فصلنامه انتقادی ـ نظری «کتاب نقد» به مدیر مسئولی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد و به سردبیری دکتر رمضان علی‌تبار از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه راهی بازار نشر شد.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هفتاد و نه و هشتادمین شماره فصلنامه انتقادی ـ نظری «کتاب نقد» به مدیر مسئولی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد و به سردبیری دکتر رمضان علی‌تبار از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه راهی بازار نشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این شماره از فصلنامه کتاب نقد با عنوان “پایان روشنفکری دینی” به سیر قهقرایی دین‌شناسی و دین‌باوری عبدالکریم سروش پرداخته است.

در شماره ۷۹ و ۸۰ کتاب نقد، آثار و نوشته‌هایی از حجج اسلام و المسلمین محمد عرب‌صالحی، عبدالحسین خسروپناه، محمدحسن قدردان قراملکی، قاسم ترخان، حمیدرضا شاکرین، ابوالفضل ساجدی، حمید نگارش و آقایان حمیدرضا آیت‌اللهی، محمد محمدرضایی، قاسم پورحسن و … قابل مطالعه می‌باشد.

سردبیر مجله در سخن آغازین شماره جدید نوشته است:

جهان اسلام همواره در کنار جنگ‌های سخت، با جنگ نرم نیز مواجه است. دشمن در جنگ نرم از روش‌ها و ابزار‌های مختلفی بهره می‌گیرند که یکی از روش‌های مؤثر در این جنگ، شبهه‌افکنی در دین و ایجاد تردید در باور‌ها و ایمان مردم به‌ویژه جوانان است. این تهاجم ازسوی دشمنان مختلف خارجی و داخلی، صورت می‌پذیرد. در این راستا برخی مدعیان نواندیشی دینی ازجمله دکتر عبدالکریم سروش در شبهه‌افکنی و ایجاد تردید در مبانی دینی، تلاش فراوانی دارند. ایشان با نقاب و ظاهر مذهبی و انقلابی و باطن لیبرال، وارد فضای سیاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد، ولی به‌لحاظ فکر و اندیشه، ملغمه‌ای از تفکرات انحرافی، متضاد و متناقض را در خود جای داده بود. این امر در شیوه و سبک علمی وی نیز تأثیر فراوانی گذاشت. بخش عمده اندیشه‌های انحرافی وی، ریشه در التقاط پارادایم‌های متضاد و مختلف در حوزه فکری و معرفتی است، این التقاط فکری و اعتقادی از شذوذات انحرافی در اندیشه‌های صوفیانه مثل عمومیت وحی و نبوت تا عقلانیت مدرن، تفکر هرمنوتیکی، پوزیتویسم منطقی، ابطال‌گرایی پوپری و کثرت‌گرایی جان هیک را شامل می‌شود. دکتر سروش در زندگی شخصی و علمی خود، تطوّرات و تحولات مختلفی داشته است. او از انجمن حجّتیه به ادعای روشنفکری دینی رسید و با گذر از روشنفکری، با‌بن‌بست معرفتی و اعتقادی (نسبیت‌گرایی) مواجه شد. در پی اظهارات اخیر ایشان در موضوع رحمانیّت و خشونت در اسلام و تعارضات فراوان آن با آموزه‌های مسلّم دین، بر آن شدیم سیر تطوّر فکری ایشان در حوزه‌های مختلف را از ابتدا تاکنون در قالب یادداشت و مصاحبه با صاحب‌نظران و متفکران این حوزه‌ها به بحث و گفتگو بنشینیم. باشد که نسل جوان و جویای حقیقت، پاسخ بسیاری از ابهامات خود را دریابند، منشأ بسیاری از افکار و اندیشه‌ها را بازشناسند و بزنگاه‌ها و اشکالات واضح، تناقضات، مغالطات و لوازم معرفتی برخی افکار روشن گردد.

فهرست نوشته‌ها و گفتگو‌ها در ادامه می‌آید:

بررسی انتقادی خاستگاه و جهت‌گیری معرفتی و تاریخی روشنفکری دینی در آثار و آرای عبدالکریم سروش/ حسین رمضانی
نقدی بر خداشناسی و دین‌شناسی عبدالکریم سروش/ محمد محمدرضایی
سیر تحول قهقرایی دکتر عبدالکریم سروش در مسئله وحی/ محمد عرب‌صالحی
عقبه فکری دکتر سروش و شیوه تعامل وی با مخالفان/ عبدالحسین خسروپناه
غفلت از گوهر دین (نقدی بر تاریخی انگاری دین و قدرت) / قاسم پورحسن
امتداد دکترین امامت و مهدویت در مردم‌سالاری دینی/ عباس نیکزاد
تطورات و تناقضات دکتر سروش در مسئله امامت/ محمدحسن قدردان قراملکی
پایان روشنفکری دینی دکتر سروش/ محمد جعفری
بررسی عقبه و تناقضات فکری سروش متقدم و متأخر/ قاسم بابایی
همراه همیشگی یا خدای عزلت نشین/ حمیدرضا شاکرین
بازشناسی و سنجش انگاره این همانی وحی و تجربه دینی/ حمید نگارش
ایمان‌گرایی، به نام حیرت، به کام خرافه/ عبدالله محمدی
در جست‌وجوی حقیقت (ماه فرو ماند از جمال محمد) / قاسم ترخان
از ادعای روشنفکری تا تزلزل و تنزّل در دین‌پژوهی/ ابوالفضل ساجدی
عبدالکریم سروش و بیراهه اندیشی درباره وحی قرآنی/ علی نصیری
فلسفه اسلامی یا فلسفه مسلمانان؟ / یارعلی کرد فیروزجایی
از التقاط ظاهرگرایی و تجربه‌گرایی تا انکار علم دینی/ رمضان علی‌تبار
واقعیت تراشی معوج و ادعا‌های سست سروش (پیرامون دین و قدرت) / حمیدرضا آیت‌اللهی
نقد دیدگاه «دین قدرت است» با تکیه بر تفکر انتقادی/ قاسم اخوان نبوی
وحی؛ تجربه یا رؤیا‌های رسولانه؟! / حمیدرضا شاکرین
علاقه‌مندان می‌تواند برای سفارش این اثر بر روی لینک کلیک کنند و جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی www.poiict.ir مراجعه و یا با شماره‌های ۸۸۵۰۵۴۰۲-۰۲۱ و ۸۸۵۰۳۳۴۱-۰۲۱ تماس حاصل نمائید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معرفی کتاب انتشار کتاب رونمایی از کتاب عبدالکریم سروش روشنفکری دینی دکتر سروش کتاب نقد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۷۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب آداب آبادانی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، کتاب «در جستجوی آداب آبادانی» در مکتب معماری یزد، گزیده‌ای از مقالات این حوزه به قلم محمدرضا اولیا و با مقدمه‌ای از هادی ندیمی و به کوشش گروه پژوهشی والا در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.

این کتاب در زمینه معماری ایرانی اسلامی و مرمت حکمت و هنر اسلامی آثار برجسته‌ای دارد. مقالات این اثر  به صورت پراکنده در بازه زمانی ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰ در نشریه‌های مختلف به چاپ رسیده و در این کتاب تدوین و منتشر شده است.

سحر قناعتی گزارش می دهد : 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • ترکیب پرسپولیس در بازی حساس جام حذفی
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • دفترچه سؤالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • تازه ترین شماره‌ی ماهنامه جرجان بیست شد
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • خط حزب‌الله ۴۴۱؛ بی‌سابقه، تحقیرکننده و تغییردهنده محاسبات
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان
  • رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد