Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:14:10 GMT

ضرب آهنگ حیات دوباره به رگ‌های خشکیده سیستان

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۷۶۹۸

ضرب آهنگ حیات دوباره به رگ‌های خشکیده سیستان

به گزارش ایرنا با روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه خاص این دولت به سیستان و بلوچستان طرح های بزرگ بسیاری در سطح استان به منظور کمک به معیشت مردم و محرومیت زدایی اجرایی شد که طرح آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار از زمین های دشت سیستان از مهمترین آنها به شمار می رود.

سیستان و بلوچستان همواره یکی از مناطق حاصلخیز ایران بوده است بطوریکه تا چند دهه پیش سیستان را انبار غله ایران می نامیدند، بلوچستان نیز سرشار از نعمات خدادادی منحصر به فرد در بخش کشاورزی، شیلات، معدن و تجارت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید انواع میوه های گرمسیری چون گواوا، پاپایا، چیکو، انبه، موز، مرکبات و محصولات زراعی برنج، گندم، جو، هندوانه و غیره در بلوچستان بخش زیادی از نیاز کشور را تامین می کند و حتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می شود.

سیستان و بلوچستان دارای ویژگی‌های اقلیمی خاص از جمله دارا بودن بیشترین میزان تبخیر سالانه کشور، بارندگی اندک، پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی‌ها، دامنه زیاد تغییرات دما در شبانه روز، وزش بادهای موسمی و فصلی با شدت و تداوم زیاد از جمله بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است که در بخش های وسیعی دچار کم آبی بوده و تداوم کم آبی ها به صورت دوره ای منجر به وقوع خشکسالی های سهمگین شده به طوریکه علاوه بر تخریب زیر ساختهای بخش کشاورزی منجر به نابودی اکوسیستم طبیعی و نیز محیط زیست انسانی منطقه شده است.
از آنجایی که کشاورزی شغل و معیشت قالب مردم ساکن در این استان محسوب می شود، استفاده صحیح و بهینه از منابع پایه آب و خاک ضرورت انکارناپذیر است به همین سبب در برنامه ریزی ها اعم از ذخیره، انتقال، توزیع و مصرف آب در بخش کشاورزی باید کاملا هوشمندانه عمل شود.
از منظر کارشناسان؛ حفاظت از منابع آبی و اعمال مدیریت صحیح در بهره برداری از منابع در بخش کشاورزی استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که در چنین شرایطی تنها راهکار حل این مشکل بهره گیری موثر و بهینه از منابع محدود آب و بهبود بهره وری در این بخش خواهد بود.از آنجایی که آب مهمترین مساله منطقه در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است لذا باید توزیع آب در همه بخش ها به ویژه کشاورزی کاملا هوشمندانه انجام شود از اینرو طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان می تواند سبب جلوگیری از هدر رفت آب، توزیع همراه با سهمیه بندی این نعمت الهی و سرسبزی و آبادی مجدد این منطقه شود.

طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان در سفر سال ۹۳ رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان تصویب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

این طرح در قالب ۲۰پروژه و ۱۶ ناحیه عمرانی و ۲ ایستگاه پمپاژ اصلی و۲ خط انتقال اصلی در محدوده پنج شهرستان حوزه سیستان با چهار هزار کیلومتر اجرایی شد و شور و نشاط دوباره بر لبان کشاورزان سیستان نشاند.

یکی از بهره برداران طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ کوتاهی برای رفع محرومیت منطقه سیستان نکرده و مقام معظم رهبری برای نجات این منطقه عنایت ویژه ای دارند.

قاسم اصغری با برشمردن برخی مشکلات این طرح اظهارداشت: برای اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان از ظرفیت مردم، نخبگان، معتمدان و ائمه جمعه استفاده نشد به طوری که مردم از نواقص این طرح فیلم و عکس تهیه و به دفتر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ارسال کرده اند.

وی بیان کرد: این طرح در بدترین و سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور با اختصاص بیش از ۸۵۰ میلیون دلار اجرا شد.

یکی دیگر از شهروندان سیستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بسیاری از مردم منطقه به دلیل وابستگی زندگی به کشاورزی و دامپروری با خشک شدن تالاب هامون از منطقه مهاجرت کردند.

عباس جهانتیغ افزود: به همت مسوولان نظام امروز با اجرایی شدن طرح ۴۶ هزار هکتاری امید دوباره به زندگی و آبادی منطقه شکل گرفته است.

معاون اول رییس جمهوری در سفر دی ماه امسال به سیستان و بلوچستان گفت: به منظور بهره‌برداری از طرح آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان به عنوان مدرن‌ترین و اقتصادی ترین طرح آبیاری کشور تاکنون سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

 اسحاق جهانگیری اظهارداشت: این طرح به منظور رونق بخش کشاورزی منطقه سیستان توسط دولت تدبیر و امید اجرایی شده است.

وی ادامه داد: ضروری است به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های این طرح مهم نظام بهره برداری شکل گیرد تا بتوان از این طرح مهم به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: در طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری با لوله به دشت سیستان به دنبال الگوی کشت مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه هستیم تا بهره‌وری از این طرح افزایش یابد.

وی بیان کرد:  این طرح نوید آینده روشنی را برای کشاورزی منطقه سیستان می‌دهد.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی نیز در سفر به سیستان و بلوچستان گفت: جاری شدن آب در شبکه‌های طرح عظیم آبرسانی ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان امید را برای احیای دوباره کشاورزی شمال سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است.

علی مراد اکبری افزود: این طرح دارای ٢ ایستگاه پمپاژ اصلی، پنج ایستگاه پمپاژ مستقل و ٩ ایستگاه پمپاژ ثانویه است که سالیانه ۴٠٠ میلیون مترمکعب آب تخصیصی از چاه نیمه‌ها را برای بیش‌از ٧٠ هزار بهره بردار در محل مزارع تحویل می‌دهد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ٢۵٠ نفر از نیروهای بومی در اجرای مرحله دوم انتقال آب به مزارع کشاورزان سیستانی مشغول بکار شدند.

جعفر زربافتی اظهار داشت: نیروهای بومی در قالب ٢۵ شرکت پیمانکاری، انتقال آب با لوله از حوضچه های پنج هکتاری به مزارع یک هکتاری را برعهده گرفته و در حال انجام کار هستند. 
وی افزایش بهره‌وری مصرف آب از طریق جلوگیری از هدر رفت منابع آبی و توزیع پایدار ومطمئن آب بین کشاورزان را از اهداف مهم اجرای فاز دوم طرح آبرسانی ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان برشمرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: اجرای مرحله دوم طرح آبرسانی دشت سیستان از مهر امسال آغاز شده و تاکنون مطالعه و طراحی بیش از ٢ هزار و ۵٠٠ هکتار از اراضی انجام و یکهزار و ۵٠٠ هکتار نیز در دست اجراست. 
زربافتی افزود: تاکنون عملیات اجرایی انتقال آب با لوله از حوضچه های پنج هکتاری به مزارع کشاورزان در سطح ٧٢٠ هکتار به اتمام رسیده است. 
وی از کشاورزان منطقه خواست در حفظ و نگهداری شیرآلات، منصوبات و متعلقات انتقال آب نهایت همکاری را داشته باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: ٣۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال استان از اوایل بهمن تاکنون از محل طرح بزرگ آبرسانی دشت سیستان در نوبت دوم آبیاری آبگیری شد.

محمدعلی نیکبخت افزود: این میزان آب تحویل شده سطحی معادل ٣۵هزار هکتار را سیراب کرده است.
وی افزود: آبدهی به مزارع زیرپوشش طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان در قالب یک برنامه تدوین شده و بعد از اتمام مرحله دوم آبیاری مرحله سوم آبدهی به مزارع کشاورزان پنج شهرستان حوزه سیستان در قالب ١۶ ناحیه عمرانی آغاز خواهد شد.
 رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: در مرحله اول آبیاری در ماه‌های آبان و آذر ١٢٣ میلیون مترمکعب آب از محل طرح آبرسانی دشت سیستان در محل حوضچه های پنج هکتاری جهت کشت و کار تحویل کشاورزان شده و کشاورزان ۵۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خودرا به زیر کشت محصولاتی نظیرگندم، جو و گیاهان دارویی برده اند.
مجری طرح آبرسانی دشت سیستان ادامه داد: مرحله دوم انتقال آب بالوله به دشت سیستان نیز تاکنون در سطح سه هزار هکتار با توان کارشناسان بومی اجرایی شده و روندکار همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان توسعه ایران جهش تولید کشاورزی آبیاری توسعه روستایی زابل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان توسعه ایران جهش تولید سیستان و بلوچستان توسعه ایران جهش تولید کشاورزی آبیاری توسعه روستایی زابل اخبار کنکور سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان سیستان و بلوچستان آبرسانی دشت سیستان طرح ۴۶ هزار هکتاری ایستگاه پمپاژ دشت سیستان دشت سیستان بلوچستان گفت انتقال آب طرح آبرسانی بخش کشاورزی مرحله دوم اجرایی شد آب و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۷۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند ۱۱۰ هکتاری نهضت ملی مسکن اشکذر صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، فرساد غفوری گفت: همزمان با سال ۱۴۰۳، سند ۱۱۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن شهرستان اشکذر صادر شد.

وی افزود: با تلاش و پیگیری کارکنان راه و شهرسازی و اداره ثبت شهرستان، سند ۱۱۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن اشکذر صادر و تحویل داده شد و با تلاش جهادی و برنامه‌های مختلف همچون طرح نذر خدمت اداره ثبت شهرستان، پرونده یک ساله نهضت ملی اشکذر بسته شد.

کد خبر 6089923

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • آموزش و پرورش احیا کننده نسل جدید ما است
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • سند ۱۱۰ هکتاری نهضت ملی مسکن اشکذر صادر شد
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • سیل در منطقه دشتیاری سیستان و بلوچستان
  • بازدید استاندار از اراضی ده هکتاری واقع در پهنه شمالی شهر زاهدان (شهرک شهریار)