Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@08:33:01 GMT

امروز تفکر تشیع در اروپا و آمریکا موج می‌زند

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۸۰۴۱۲

امروز تفکر تشیع در اروپا و آمریکا موج می‌زند

ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: امروز تفکر تشیع و اسلام اصیل در همه دنیا و به ویژه اروپا و آمریکا موج می‌زند.

آیت‌الله جواد مروی در چهارمین اجلاسیه کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان که امروز، ۲۰ اسفندماه، با موضوع «سیاستگذاری در حوزه‌های علمیه با نگاه به آینده» که در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز تفکر شیعه در جایگاهی قرار دارد که راه به سوی آینده می‌برد، به گونه‌ای که در جامعه غرب عظیم‌ترین تحقیقات را علیه اسلام اصیل و تفکر مذهب اهل‌بیت(ع) به راه انداخته‌اند و در نهایت تمامی این تحقیقات دقیقاً ضد آنچه که فکر می‌کردند نتیجه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امروز تفکر تشیع و اسلام اصیل در همه دنیا و به ویژه اروپا و آمریکا موج می‌زند و بر همین اساس شما امروز دیدید که تفکر روشنفکری مکتب خلفا متبلور در ارتباط با مسلمین بود، به گونه‌ای که سه چهارم سوریه در دست داعش و دو سوم آن تحت تأثیر داعش است و آمریکایی‌ها می‌گفتند که حداقل ربع قرن وقت لازم است که بتوانند علیه داعش مسلط شوند، آن وقت سرزمین سوریه، شام و عراق مقدمه بود، زیرا هدف اصلی آن‌ها تسلط بر جمهوری اسلامی بود. این حرکت‌ها به دست توانای اسلام اصیل، مکتب تشیع و هماهنگی بین مرجعیت و ولایت در شام، عراق خنثی شد. این در حالی است که امروز تشیع در بلندای قامت تاریخ ایستاده است و ما حرکت فردا را حرکت بسیار روشنی می‌دانیم.

مروی تصریح کرد: امروز که عظمت شیعه در بلندای تاریخ قرار دارد و فردای روشنی در انتظار اسلام اصیل و مکتب بزرگ تشیع است را باید مدیون حوزه علمیه دانست و اگر مکتب تشیع بخواهد حرکت گسترده خود را در جهان گسترده‌تر کند نیاز به قوت، صلابت، قدرت علمی، پژوهشی و تذهیبی حوزه علمیه دارد.

وی خاطرنشان کرد: لذا باید چند نکته را در این خصوص بیان کنم. من از اینکه شما طلاب، پژوهشگران و اعضای کمیسیون‌های سیاستگذاری، گرد هم می‌نشینید و با تبادل افکار به دنبال سیاستگذاری اصیل و منطقی برای حوزه علمیه می‌اندیشید بسیار خرسند هستم و لذا عمری که در این حوزه‌های علمیه صرف می‌کنید عمر ارزشمندی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: الزاماً هر موفقیت و هر افق جدیدی که در حوزه علمیه رخ دهد را باید مرهون حفظ و تحکیم ارزش‌ها و سنت‌ها دانست و این موضوع را مورد توجه قرار داد، چرا که توجه به این مسئله رسالت مهم شیعه است. البته که در این میان نیز نواقصی هم وجود دارد که با دقت و نهایت دلسوزی باید در راستای رفع این نواقص‌ تلاش کرد، اما شما طلاب، پژوهشگران و سیاستگذاران حوزه علمیه در صدد احیای این سنت‌ها در حوزه‌ها باشید.

مروی عنوان کرد: امروز ما نباید با اتفاقاتی که رخ می‌دهد جو زده شویم و از این سنت‌ها که بار معنوی، علمی و تذهیبی دارند کناره گیری کنیم. از این سنت‌ها می‌توان به رابطه بین استاد و شاگرد در زمان گذشته و همچنین دستگیری اساتید از شاگردان اشاره کرد. همواره ما باید بدانیم که ارتباط استاد و شاگرد و همچنین دستگیری آن‌ها از یکدیگر در گذشته و امروز چگونه است و چه کنیم که امروز نیز این ارتباطات همانند گذشته ارتقا پیدا کند، زیرا ارتباط وسیع استاد و شاگرد می‌تواند شاگردان را تقویت و تربیت کند. در آن زمان علم برای ما بسیار شیرین بود و این ما نبودیم که به دیگران کمک می‌کردیم، بلکه دیگران بودند که ما را دستگیری می‌کردند. ارتباطات وسیع بین استاد و شاگرد رابطه بسیار خوبی بود، به گونه‌ای که سید مرتضی شاگردان خود را با خود به سفر می‌برد.

وی تاکید کرد: از آسیب‌های جدی که حوزه علمیه را تهدید می‌کند این است که حوزه‌های علمیه ما چگونه به سمت پژوهش‌ها و سیاست‌گذاری‌های اصول پیش می‌روند؟ گسترش فرهنگ پژوهش چگونه است؟ سیاستگذاری برای تربیت نیروی انسانی برای کارهای پژوهشی چگونه است؟ و در واقع این‌ها مسائل جدی است که نخبگان حوزه باید نسبت به این امور ورود پیدا کنند.

عضو عالی شورای حوزه علمیه قم بیان کرد: این در حالی است که اگر افراد به سمت پژوهش سوق داده شوند، اما این پژوهش‌ها محکم و اصیل نباشند یک فاجعه بزرگ است. امروزه پژوهش‌های حوزه با توجه به تحولاتی که رخ داده، انتظارات و نیازهای متنوع، منابع وسیع، حوزه‌های گسترده و نیاز به نظام ارزیابی دارد و تجربه ثابت کرده است که سیاستگذاران می‌توانند ارزیابان خوبی در این مسیر باشند.

وی اضافه کرد: آنان که سیاستگذاری کرده‌اند می‌توانند ارزیابی کنند و ببینند که وضعیت این سیاستگذاری‌ها در معنای عمل چگونه است. نظام ارزیابی قوی توسط نیروهای نظری که باید سیاست‌های آن به درستی تدوین شود و نیروهای ارزیابی به عنوان نیروهای توانمندی که قدرت ارائه تحقیق، تبیین و راهکارهایی را دارند باید این راهکارها را ارائه دهند و اگر ما این نظام ارزیابی را ترسیم نکنیم بدانیم که این گستردگی‌ها خلاهایی را در نظام حوزه وارد خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری حوزه علميه استاد و شاگرد حوزه علمیه اسلام اصیل امروز تفکر حوزه ها سنت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۰۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام سیدمحمد متولی دبیر اجرایی چهارمین دوره همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» با اعلام این مطلب گفت: چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» با رهیافت علوم انسانی اسلامی فردا دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۸:۳۰ صبح در شبستان حضرت امام خمینی (ره) حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع) برگزار خواهد شد.

او بیان کرد: این همایش هر ساله همزمان با بزرگداشت عالم ربانی آیت‌الله ایمانی، امام جمعه فقید شیراز برگزار می‌شود، زیرا در زمان حیات و مسئولیت ایشان در کسوت نماینده ولی فقیه در استان فارس حوزه‌های علمیه شهر مقدس شیراز جانی دوباره گرفت و در جهت رشد و پیشرفت علمی حوزه و طلاب اقدامات مؤثری از جانب ایشان انجام شد.

متولی بیان کرد: این همایش با حضور طلاب و روحانیون بانو و آقا برگزار خواهد شد و در جهت تسهیل حضور گسترده آنها در آن روز تمام حوزه‌های علمیه آقایان و بانوان در سطح شهر شیراز تعطیل خواهند بود.

او با اشاره به دریافت ۲۰۰ اثر علمی و هنری به دبیرخانه همایش بیان کرد: در این همایش ملی برای اولین بار در کشور آئین اهدای جایزه ملی محی‌الدین برگزار خواهد شد. نام این جایزه از نام عالم ربانی و استاد اخلاق آیت‌الله حائری شیرازی اقتباس شده است.

دبیر اجرایی این همایش افزود: در این برنامه به تمام طلاب و روحانیون شرکت‌کننده بن خرید کتاب ۵۰۰ هزار تومانی با تخفیف ۳۰ در صد اهدا می‌شود.

متولی در پایان با بیان اینکه امسال در چهارمین دوره این همایش ملی میزبان آیت‌الله رشاد به‌عنوان سخنران خواهیم بود، افزود: ایشان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است
  • فراخوان پذیرش داوطلب برای حوزه علمیه استان
  • چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • قیمت روغن خوراکی امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در حوزه علمیه آخوند همدانی
  • دانشجویان در آمریکا و اروپا بیداری افکار عمومی را رقم زدند
  • شهدای تازه تفحص شده در دزفول و اهواز تشیع شدند