Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر پیشین ایران در ایتالیا گفت: آمریکایی‌ها به زعم خودشان می‌خواهند نظام سیاسی افغانستان را از کار بیندازند، مجلس سنا و مجلس نمایندگان را اسقاط کنند و قانون اساسی را کنار بگذارند و بازی را شروع کنند. ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به نامه وزیر خارجه رژیم آمریکا به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، اظهار داشت: این یک پروژه و سناریوی جدید است که مسیر خلاص کردن آمریکا از فشار‌های فعلی در افغانستان را در دستور کار دارد؛ یعنی اینکه توافق دوحه که به بن‌بست خورده و مسئولیت آن هم مثل سایر مسائل در افغانستان بر عهده آمریکایی‌ها است برای نجات خودشان و نجات توافق‌نامه دوحه در حال اجرایی کردن این طرح هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سفیر پیشین ایران در ایتالیا ادامه داد: آن‌ها در واقع می‌خواهند هم در افغانستان حضور داشته باشند و هم توافق دوحه را اجرایی و عملیاتی کنند. منتهی این بار به هزینه‌های کشور‌های منطقه و به اصطلاح خودشان سازمان ملل و جامعه جهانی. این ترفند و زیرکی است که در حال انجام آن هستند.   این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها به زعم خودشان می‌خواهند نظام سیاسی افغانستان را از کار بیندازند، مجلس سنا و مجلس نمایندگان را اسقاط کنند و قانون اساسی را کنار بگذارند و بازی را شروع کنند. قانون اساسی تشکیل دهند، با حضور و مشارکت طالبان انتخابات مجلسین (مجلس سنا و مجلس نمایندگان) و ریاست جمهوری برگزار کنند.   وی با اشاره به توافق دوحه، افزود: آن‌ها دشمن خودشان و مردم افغانستان را که پیش از این آن‌ها را تروریست اعلام کرده بودند از تروریستی خارج کردند و به آن مشروعیت دادند و الان هم در حال وارد کردن آن‌ها به ساختار هستند. آن‌ها این کار را به این شکل انجام می‌دهند که ساختار فعلی را از کار می‌اندازند و دور جدیدی از بحران شکل می‌گیرد و جامعه جهانی به جای آمریکا طرفدار طالبان خواهد شد و خودشان شروع به نظارت کردن می‌کنند.   ظهره‌وند ادامه داد: به این شکل هم بحران جدیدی در منطقه شکل می‌گیرد و هم هزینه‌ها و مسئولیت‌ها آن برعهده جامعه جهانی خواهد بود. این کلک و حقه‌بازی است که آقای بایدن آن را انجام می‌دهد. آقای اشرف غنی پذیرفته است که ۴۰ درصد از سهم دولت را به طالبان بدهد در حالی که اگر قرار بر این باشد که اگر آمریکایی‌ها بخواهند برای طالبان نقش ایجاد کنند، ۳۰ درصد سهم به طالبان برای حضور در مجلس می‌دهند.   سفیر پیشین ایران در ایتالیا پیش کشیدن بحث قانون اساسی افغانستان را در راستای خریدن زمان برای حضور در منطقه دانست و افزود: آن‌ها می‌دانند که باید سرشکسته و به زودی افغانستان را ترک کنند؛ آمریکا در زمان ترامپ با طالبان قرارداد بست و توافقاتی انجام شد که بخشی از آن هنوز محرمانه است.   این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: وقتی یک دولت توافق‌نامه‌ای را امضا می‌کند دولت بعدی هم به آن متعهد است. اینطور نیست که، چون ترامپ رفته است، بایدن باید زیر میز بزند. برای اینکه در واقع به نوعی زمان بخرند و در منطقه حضور داشته باشند تا بتوانند مسئله خودشان را با ایران حل کنند؛ مثل گربه‌ای که در میان نخ‌های بافتنی افتاده است، گیر کرده‌اند و می‌خواهند مسئله افغانستان را به تأخیر بیندازند و روی مسئله ایران، انتخابات ایران و بازی که در حال شکل‌دادن آن در برجام هستند حل کنند.   ظهره‌وند در پایان تصریح کرد: آمریکایی‌ها هم زمان با مسئله چین، روسیه و تحولات آمریکای لاتین هم درگیر هستند. برای اینکه خودشان را نجات بدهند می‌خواهند با تأخیر زمانی ایجاد شده چالش‌ها را مدیریت کنند و رهبری از دست رفته آمریکا را دوباره برگردانند و مانع از انتقال قدرت از غرب به شرق شوند؛ که البته این‌ها خواب خوشی است که می‌بینند و ایران نباید در تله آمریکا بیفتد. مثل کنفرانس بُن (کنفرانسی است که در خصوص حل مشکلات افغانستان در سال ۱۳۷۹ شمسی در شهر بن آلمان برگزار شد) که همه بستر آن را ایران فراهم کرد، اما آمریکایی‌ها بر آن سوار شدند و بعد هم آقای جورج بوش از ایران به عنوان محور شرارت یاد کرد.   وی تاکید کرد: آب در حلق دشمن ریختن یعنی بازی در زمین او! بیشتر بخوانید: اروپا با برقراری دیپلماسی برجامی به دنبال احیای برجام است انتهای پیام/ برچسب ها: افغانستان ایران آمریکا طالبان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: افغانستان ایران آمریکا طالبان آمریکایی ها قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۱۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات رژیم صهیونیستی با پاسخ وحشیانه پلیس و ارتش آمریکا مواجه شد

عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: جنایات صورت‌گرفته در غزه وجدان انسان‌های آزاده را در جهان بیدار کرد، دانشجویان آمریکایی نیز جز همین افرادی هستند که در مقابل این جنایت قیام کردند و نسبت به کمک‌های مالی و نظامی به رژیم صهیونیستی اعتراض کردند و دولت بایدن جواب این اعتراض را با برخورد وحشیانه از سوی پلیس و ارتش آمریکا داد.

علی‌اکبر صالحی، عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و وزیر اسبق امور خارجه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا اظهار کرد: جنایات صورت‌گرفته در غزه وجدان انسان‌های آزاده را در جهان بیدار کرد، دانشجویان آمریکایی نیز جزو همین افرادی هستند که در مقابل این جنایت قیام کردند و نسبت به کمک‌های مالی و نظامی به رژیم صهیونیستی اعتراض کردند و دولت بایدن جواب این اعتراض را با برخورد وحشیانه از سوی پلیس و ارتش آمریکا داد.

معاون پژوهشی و قائم‌مقام فرهنگستان علوم تصریح کرد: وجدان‌های بیدار با همبستگی به دنبال جلوگیری از ادامه جنایات رژیم صهیونیستی هستند، باید از دولت آمریکا و بایدن سؤال پرسید که آیا اقدامی دیگر در جهت حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی مانده است که از سوی دولت آمریکا انجام نشده باشد؟

وی افزود: دامنه کمک‌های دولت آمریکا علاوه بر تأمین بودجه برای جنایت علیه مردم فلسطین ساخت پل و ارائه ماشین‌های جنگی نیز رسیده، این دامنه فراگیر اعتراض جوانان آمریکایی را به دنبال داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات رژیم صهیونیستی با پاسخ وحشیانه پلیس و ارتش آمریکا مواجه شد
  • بایدن در دو نسخه؛ سرکوب زنان آمریکایی و حمایت از زنان ایرانی
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای جلوگیری از حمله به رفح
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای توقف حمله به رفح
  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است