Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@03:01:31 GMT

همچنان سفر نرویم؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۸۱۲۷۰

همچنان سفر نرویم؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با شیوع ویروس کرونا در جوامع مختلف افراد از سفر منع شدند و صنعت گردشگری در سراسر جهان کم و بیش دچار رکود شد. ایران و اصفهان هم از این اتفاق دور نماند به طوری که در این ماه‌ها در اماکن تاریخی اصفهان دیگر نمی‌توان گردشگر خارجی را مشاهده کرد و مسافران داخلی هم با محدودیت‌های متناوب مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری به دنبال برگزاری سفر‌هایی هوشمند و ایمن هستند تا هم گردشگر به سفر خود بپردازد و هم خطر ابتلا به ویروس کرونا در این سفر‌ها به حداقل برسد.

رکود ۷۰ درصدی مشاغل مرتبط با گردشگری در دوران کرونا

حیدر صادقی معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم در اماکن گردشگری زیر نظر این اداره کل شامل ۱۴۰۰ واحد اقامتگاه، سفره خانه، مراکز تفریحی مشغول فعالیت هستند.

او با بیان اینکه گردشگری جزیی جدایی ناپذیر از صنعت اصفهان است گفت: از اردیبهشت امسال با شیوع بیشتر ویروس کرونا تمام تاسیسات گردشگری استان تعطیل شد و طبق آمار در حال حاضر ۷۰ درصد از مشاغل مرتبط با گردشگری در استان اصفهان با رکود مواجه است.

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان بیان کرد: بروز ناهماهنگی‌ها و بی توجهی به صنعت گردشگری سبب شد که شعار سفر نرویم یا در خانه بمانیم به لغو مسافرت‌ها بی انجامد و متاسفانه سفر‌های بدون برنامه و خارج از کنترل و نظارت گسترش یابد که خطر شیوع کرونا را افزایش می‌دهد.

صادقی با بیان اینکه صنعت گردشگری می‌تواند خود را به سرعت به روز و متناسب با اوضاع کند افزود: برای خروج از بحران رکود کرونایی، وزارت میراث فرهنگی، شیوه نامه‌های سفر ایمن و هوشمند را تهیه و ابلاغ کرده که همه حوزه‌های مرتبط با گردشگری باید از دستورالعمل‌های بهداشتی آن پیروی کنند تا سفر‌های هوشمند و ایمن برقرار شود.

گردشگری بومی راهکار ادامه حیات صنعت توریسم

او افزود: برخلاف گذشته که سفر انبوه به مقاصد گردشگری بسیار مورد توجه بود الان به دنبال سفر‌های غیرانبوه با توزیع مکانی و زمانی مناسب هستیم و روی مقاصد گردشگری روستایی تمرکز پیدا کرده ایم.

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان عنوان کرد: با هدایت گردشگران در گروه‌های کوچک به طور قطع احتمال شیوع کرونا میان گردشگران از بین می‌رود و این بخشی از راهکاری است که در سطح بین المللی با عنوان گردشگری بومی مطرح شده و در ادامه حیات تاسیسات گردشگری در شرایط مختلف از جمله کرونا بسیار موثر است.

صادقی با اشاره به جذابیت‌های گردشگری اصفهان گفت: تنوع جاذبه‌هایی که در استان داریم از کویر تا پیست اسکی و آثار تاریخی و باستانی ظرفیت بسیار مناسبی برای رونق صنعت گردشگری است، اما از این ظرفیت‌ها در حال حاضر فقط در صورتی می‌توانیم استفاده کنیم که ابتدا به دنبال سفر ایمن باشیم و دوم گردشگری بومی را تقویت کنیم.

هتل‌های اصفهان در روز‌های کرونایی ضربه فنی شدند!

کریم بیگی رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: وقتی سخن از هتل و گردشگری به میان می‌آید طیف وسیعی از مشاغل مختلف شهری را باید مدنظر قرار بگیریم.

او با اشاره به خسارت‌های کرونا به صنعت گردشگری ایران و جهان ادامه داد: در این میان اصفهان به عنوان استان گردشگری خسارات فراوانی را متحمل شد تا جایی که طبق آمار ما کلیه هتل‌های استان در معرض ورشکستگی هستند.

رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان بیان کرد: در ماه‌های اخیر بسیاری از هتلداران مجبور شدند برای ادامه حیات، تعدیل نیرو کنند، از طرفی ۷ هتل در استان اصفهان به طور کامل تعطیل شد و سایر هتل‌ها نیز صرفا به امید اینکه نیرو‌های متخصص خود را از دست ندهند با کمترین میزان درآمد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بیگی عنوان کرد: با توجه به اینکه ممکن است ماه‌ها و سال‌ها گرفتار کرونا باشیم باید بتوانیم برای مسافران امنیت فکری ایجاد کنیم با این دیدگاه با همکاری کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان شیوه نامه‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا در هتل‌ها را به هتلداران آموزش دادیم.

هتل‌های اصفهان در برابر کرونا ایمن می‌شوند

او افزود: با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بازرسان بهداشت و گروهی از افراد با تجربه در امر هتلداری و پذیرش میهمان، شیوه نامه بهداشتی جامع و کاملی آماده شده تا از بدو ورود میهمان به هتل تا زمان پذیرش و سپس اقامت او، نکات بهداشتی توسط میهمان و کارکنان هتل با هدف مقابله با شیوع کرونا رعایت شود.

رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان اظهار کرد: از هتل‌هایی که متقاضی اجرای کامل این دستور العمل‌ها هستند خواستیم تا به ما اطلاع دهند و در صورت تایید رعایت کامل دستورالعمل‌ها در بازرسی ها، گواهی هتل ایمن به آن‌ها اعطا شود.

بیگی اضافه کرد: گواهی هتل ایمن با سه امضای مشترک جامعه هتلداران، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اعتبار شش ماهه به هتل‌هایی که دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت کنند اعطا می‌شود، البته این هتل‌ها دائم تحت نظارت هستند تا از نکات بهداشتی مقرر سرپیچی نکنند.

او خاطر نشان کرد: در این گواهی نامه بارکدی در نظر گرفته شده تا میهمانان بتوانند اعتبار این آن را رصد کنند و فقط به اعتبار شش ماهه اکتفا نکنند که این موضوع سبب امنیت خاطر میهمان می‌شود.

رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان عنوان کرد: نخستین بار در کشور در کلان شهر اصفهان ۱۲ هتل توانسته اند این گواهی ایمنی را دریافت کنند.

بیگی اظهار امیدواری کرد: با این اقدامات صنعت هتلداری و گردشگری بتواند از زیر سایه تهدید کرونا خارج شود و رونق دوباره را تجربه کند.


سهمیه بندی پذیرش گردشگر برای برقراری سفر ایمن

علی وشمه مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: با توجه به ضرر و زیان‌های متعددی که آژانس‌های گردشگری در روز‌های کرونایی متحمل شدند تصمیم گرفتند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده ۵۰ درصدی از ظرفیت اتوبوس، الزام گردشگران به استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی و رعایت فاصله اجتماعی از ابتدا تا انتهای سفر بار دیگر به فعالیت بپردازند.

او با تقسیم سفر‌ها به سه بخش برون استانی، درون استانی و سفر‌های بدون ترانسفر مانند اصفهان گردی بیان کرد: در حال حاضر بیشتر آژانس‌های گردشگری سفر‌های بدون ترانسفر را انجام می‌دهند، چون گردشگر با خودروی شخصی در مکان بازدید حاضر می‌شود، البته این نوع سفر درآمد چندانی برای آژانس ندارد، اما تا حد بسیاری نگرانی بابت ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد.

این مدیر آژانس گردشگری با انتقاد از برخی سیاست‌های کرونای حاکم بر صنعت گردشگری گفت: وقتی سفر‌های شمال زیاد شد و استان‌های شمالی وارد شرایط قرمز شدند تردد ممنوع و محدود شد، اما در مقابل مسافران به جنوب کشور هجوم بردند و این روز‌ها حتی شهر‌هایی مانند چابهار که در گذشته مورد استقبال چندانی قرار نمی‌گرفت به مقصد گردشگری تبدیل شده است نتیجه این سفر‌ها چیزی جز قرمز شدن شهر‌های جنوبی نخواهد بود.

وشمه افزود: بدون برنامه منظم و منطقی نمی‌توان به نیاز‌های مردم که یکی از آن سفر است پاسخ داد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم به جای محدودیت در تردد‌ها و اعمال جریمه، برای هر استان براساس توان تاسیسات گردشگری آن استان سهمیه گردشگری در نظر گرفته شود تا سفر‌ها میان همه استان‌ها تقسیم شود.

اصفهان مقصد ایمن گردشگری ایران در روز‌های کرونایی

مریم هداییان رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان با بیان اینکه راهنمایان گردشگری در چند ماه گذشته به طور کامل بیکار بوده اند، گفت: به هتل‌ها و دفاتر گردشگری دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا ابلاغ شد، اما هیچ دستورالعملی برای راهنمایان تور‌های گردشگری تنظیم و ابلاغ نشد، به همین دلیل در حرکتی خودجوش برای احیای شغل خود شیوه نامه‌هایی را تهیه کردیم و در اختیار همکاران قرار دادیم.

او ادامه داد: در این مسیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان همراه ما بود تا این طرح به نتیجه برسد و بتوانیم اصفهان را به دور از هر شعار به عنوان "مقصد ایمن گردشگری ایران در روز‌های کرونایی" معرفی کنیم.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان اصفهان بیان کرد: برای رسیدن به این هدف در گام نخست با بهره گیری از تجربیات همکاران، شیوه نامه‌های های بهداشتی را آماده کردیم و در وبیناری به راهنمایان فعال تور‌های گردشگری در استان آموزش دادیم، کاری که در دیگر استان‌ها سابقه نداشته است.

هداییان افزود: راهنمایی گردشگری شغل در حرکتی است به همین دلیل علاوه بر گواهی پایان دوره لوگویی را طراحی و آن را تبدیل به بج کردیم تا راهنمایان روی لباس خود نصب و این پیام را به گردشگران منتقل کنند که راهنمای تور برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا کاملا آموزش دیده است.

او ادامه داد: برای بازدید از هر بنا یا مکان گردشگری نکاتی را در نظر گرفته ایم، مثلا در بازدید از بنا‌های تاریخی یا به طور کلی جاذبه‌های گردشگری اگر مکان جاذبه کوچک بود ترجیحا باید آن مکان از برنامه سفر حذف شود و یا اگر گروه دیگری در حال بازدید هستند گروه جدید به مکان وارد نشود تا از تجمع جلوگیری شود.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: رعایت نکاتی در خصوص نحوه نشستن گردشگر در اتوبوس، توزیع اقلام بهداشتی در بسته بندی‌های یک نفره، تهویه هوا و انتخاب رستوران‌های روباز در ساعات خلوت از دیگر نکاتی است که در این دستورالعمل‌ها پیش بینی شده است.

هداییان خاطرنشان کرد: بر این باوریم که صنعت گردشگری و مشاغل متصل به آن در معرض آسیب‌های جدی هستند و اگر نادیده گرفته شوند خیلی زود ورشکست می‌شوند، به همین دلیل به دور از تبلیغ سفر‌های انبوه و کنترل نشده درصدد هستیم تا سفر‌های محدود و ایمن را با همکاری و همراهی متولیان حوزه بهداشت و سلامت برگزار می‌کنیم.

بعضی از کارشناسان معتقدند که تا سال‌های آینده ویروس کرونا گریبانگیر جهان است و حتی ممکن است بیماری‌های همه گیر دیگری در انتظار بشر باشد از همین رو باید برنامه‌های مدون و دقیق برای حفظ و توسعه گردشگری تعریف کرد.

گزارش از سپیده صالحی
انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سفرهای نوروزی شیوع ویروس کرونا دستورالعمل های بهداشتی راهنمایان گردشگری روز های کرونایی دستورالعمل ها گردشگری استان شیوه نامه میراث فرهنگی صنعت گردشگری ویروس کرونا اداره کل سفر ها هتل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۱۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان

شهردار اصفهان گفت: تفریح حق مسلم شهروندان است و در فرهنگ دینی، در کنار کار و عبادت، از ما خواسته شده است که تفریح داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت‌_ در آیین بهره‌برداری از مجموعه تفریحی «کوه نور» و ۱۵ پروژه خدماتی، گردشگری و ورزشی در مجمتع گردشگری صفه، با تبریک روز ملی شوراها، از تلاش‌های شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان و هیئت مدیره و مدیریت این مجموعه تشکر کرد.

وی با اشاره به مطرح شدن خواسته مردمی در برنامه‌های بازدید از بعضی محلات محروم برای استفاده کودکان و نوجوانان این مناطق از امکانات تفریحی شهر افزود: در همان جلسه مقرر شد تورهای گردشگری برای محلات کم‌برخوردار به‌صورت رایگان از هفته آینده دایر شود تا شعار «شهرداری برای همه مردم است» بار دیگر محقق شود.

قاسم‌زاده خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری دو مجموعه تفریحی جدید با ویژگی‌های متفاوت تقدیم شهروندان می‌شود و آن‌ها از منظر جدید، شهر اصفهان را تماشا خواهند کرد که یکی از آن‌ها در شرق اصفهان و دیگری در شمال شهر مجموعه تفریحی با مختصات کاملاً متفاوت ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: تفریح حق مسلم شهروندان است و در فرهنگ دینی، در کنار کار و عبادت، از ما خواسته شده است که تفریح داشته باشیم.

کد خبر 749172

دیگر خبرها

  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • ◄ جاده گردشگری هونجان اسفرجان به شهرضا؛ پرحادثه و پرتوریست
  • ۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
  • سبدی از اقدامات فنی، فرهنگی، زیرساختی، عمرانی و برقی در مجتمع گردشگری صفه
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی