Web Analytics Made Easy - Statcounter

علمای اهل سنت کردستان با تأکید بر حفظ وحدت همه مذاهب اسلامی آن را توصیه مؤکد پیامبر اسلام خواندند و پیام بعثت را رشد عقلانیت و بازگشت به فطرت الهی دانستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  کُردتودی، روز مبعث، بر پایهٔ باورهای اسلامی، روزی است که محمد، پیامبر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسلمانان معنقدند او در غار حرا، توسط جبرئیل و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند. محمد در این زمان چهل سال داشت و در مکه زندگی می‌کرد.

روز مبعث، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی دفن شده بود. روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هایی که در رقص شمشیرها زخمی می شد و در جنگل نیزه ها جان می باخت. آن روزها، دخترکان معصوم، به جای آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاک می خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تیرها می دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می زیستند. آه که چه خارهایی به پای بشریّت می خلید و چه زخم هایی دل عاطفه ها را می خَست.

روز مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت ها بود؛ روز مرگ کرامت هایی که به پای بت ها قربانی می شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش های ناروا بود.

کردستانی ها عاشق و محب واقعی رسول اکرم(ص) هستند، بطوریکه شاعران کُرد در دیوان اشعارشان، بهترین، نغزترین و زیباترین اشعار خود را در وصف زیباترین مخلوق خدا(رسول‌الله) سروده‌اند و نعت نبوی جایگاهی بس رفیع بین آثار این بزرگان دارد.

یکی از جلوه‌های جالب و زیبای موسیقی مذهبی را در کُردستان مولودی خوانی است که در اصل تجدید عهد و پیمان مردم کُردستان با خدا و حضرت محمد (ص) محسوب می شود.

مراسم‌ مولودی‌خوانی‌ از قدیم‌الایام‌ در کردستان‌ مرسوم‌ بوده‌ و بسیار باشکوه‌ و پرشور و شوق‌ برگزار می‌شود؛ اوج مولودی خوانی ها در ماه ربیع الاول، ماه تولد پیامبر اکرم (ص) است اما در جشن ها و اعیاد مذهبی دیگر نیز به ویژه در روز مبعث پیامبر (ص) این مراسم با شکوه خاصی برگزار می شود.

کُردها در برگزاری مراسم مولودی، دف می‌نوازند، نعت سید و سالار انبیا را با شور و حال می‌خوانند، نقل و شربت و شیرینی پخش می‌کنند و گاهی در اوج این شور و شیدایی به سماع برمی‌خیزند.

این مراسم ماه مولود علاوه بر مساجد در منازل هم برگزار می شود و مکان‌ اجرای‌ آن با شمع‌ و انواع‌ چراغ‌ منور می‌شود و با وسایل‌ تزیینی‌، نقل‌، شیرینی‌ و شربت‌ محل را زینت می‌دهند، عود می‌افروزند تا فضای‌ محیط‌ معطر شود و بر روی‌ سر و دست‌ اهل‌ مجلس‌ گلاب‌ می‌پاشند؛ حاضران در مراسم‌ صلوات‌گویان‌ دعای خیر کرده و در پایان از بانی برگزار کننده مراسم تشکر می‌کنند. 

مدح وثنای زیباترین مخلوق خداوند در میان اهل سنت

ماموستا محمد امین راستی امام جمعه موقت سنندج اظهار کرد: در طول تاریخ بشریت از زمان بعثت رسول‌الله، خداوند برای هر  قوم و ملتی پیامبری را مبعوث کرده که هادی و راهنما آن قوم باشد و آن قوم را برای راه سعادت و نجات هدایت کند.

وی با بیان اینکه آخرین سفیر خداوند حضرت محمد(ص) است، گفت: خداوند خالق رسول اکرم(ص) را مبعوث در نظر گرفت و دین و شریعتش را نیز جهانی اعلام کرد.

امام جمعه موقت سنندج با اشاره به فرموده خداوند تصریح کرد: دین، شریعت و آیین حضرت محمد(ص) همانند دیگر آیین‌های آسمانی نیست چون برخی از آنها فقط برای ملت و قوم خاص و در مقطع زمانی خاص مبعوث شدند اما دین رسول اکرم(ص) دین جهانی بوده و از ابتدا بعثت تا روز آخرت و قیامت جوابگو همه نیاز بشریت است.

وی گفت: رسول اکرم(ص) از طرف خداوند و فرشتگان الهی مورد تعظیم و تکریم قرار گرفته و درود و سلام به روی نازنین ایشان می‌فرستند بنابراین لازم است که مسلمانان و اهل دین برای رسول‌الله صلوات بفرستید.

ماموستا راستی با بیان اینکه هیچ پیامبری همانند حضرت رسول اکرم(ص) نزد خداوند محبوب و مورد توجه قرار نگرفته است افزود: وقتی دقت می‌کنیم در هر روز بارها و بارها و در 5 مرتبه نماز می‌خوانیم و هنگام اذان نام رسول‌الله با نام خداوند بیان و ذکر می‌شود.

وی با بیان اینکه حضرت رسول اکرم(ص) محور وحدت مسلمانان است اظهار کرد: قبل از بعثت رسول خدا مردم در مدینه و مکه دشمن سرسخت هم بودند و در آنجا دو قبیله قریب به 120 سال با هم دشمنی داشتند و یکدیگر را می‌کشتند اما حضرت محمد(ص) توانست محبت را در بین آن مردم به وجود بیاورد.

امام جمعه موقت سنندج گفت: از دیدگاه اسلام و منظر قرآن، انسان به هیچ‌وجه نمی‌تواند با برادر دینی خود دشمنی داشته باشد و او را فراموش کند چون اگر صفا و صمیمیت در بین دو برادر دینی نماند یقیناً بدانید که ایمان در دل آن دو نفر کوچ کرده است.

وی گفت: کسانی که در بین مسلمانان دامن اختلاف را به وجود می‌آورند و آرامش و آسایش را از آن‌ها سلب می‌کنند، یقیناً آن‌ها قبل از هر چیزی از استکبار جهانی، آمریکا و انگلیس سرچشمه می‌گیرند.

وی گفت: مسلمانان شیعه و سنی در کردستان به راحتی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هیچ‌گونه اختلافی در این استان وجود ندارد.

به گفته ماموستا راستی عید مبعث نعمتی بزرگ از جانب خداوند متعال برای مسلمانان است که به واسطه حضور پیامبر(ص)، مبعوث شدن ایشان در بین مردم و آوردن پیام خداوند، رحمت برای تمامی مردمی که به وی ایمان آوردند فرستاده می‌شود.

پیام بعثت، نبوت و رسالت پیامبر اکرم(ص)، رشد عقلانیت و بازگشت به فطرت الهی است

ماموستا  سید احسن حسینی  یکی از ماموستایان اهل سنت، استان کردستان ضمن تبریک عید مبعث به تمامی مسلمانان جهان در گفتگو با خبرنگار  کُردتودی،  اظهار کرد: پیام بعثت، نبوت و رسالت پیامبر اکرم(ص)، رشد عقلانیت و بازگشت به فطرت الهی است.

وی گفت: یکی از پیام‌های رسالت پیامبر عظیم‌الشان اسلام، رشد عقلانیت بین انسان‌ها است؛ همان عقلی که خداوند به‌عنوان حجت در وجود بشر قرار داده و با فرستادن پیامبران، این حجت خدا یعنی عقل در مردم بارور می‌شود.

 ماموستا حسینی گفت: امید است جامعه بشری امروز به همان رویکرد عقلانی و فطرت الهی که نتیجه آن دین کامل اسلام است، برگردد. لازم است تمام مبلغان دین، اسلام‌شناسان و فعالان حوزه معارف الهی و افرادی که به فکر سعادت بشر هستند، فلسفه بعثت را بیشتر و بیشتر بشناسند تا بتوانیم به درستی آن را به دنیا معرفی کنیم.

وی افزود: آنچه در کشور به‌عنوان نظامی دینی باید در جهت آن تلاش کنیم این است که با وحدت و انسجام، زیبایی‌های دین اسلام را به جهانیان نشان دهیم و همان طور که مخاطب امام خمینی(ره) مستضعفان بود و امام(ره) نیز بر این امر تاکید داشت، ان‌شاءلله بتوانیم با همین ادبیات دین اسلام  را بشناسیم و به جهانیان معرفی کنیم.

ماموستا حسینی در ادامه عنوان نمود: جامعه امروز به وحدت و انسجام در همان چارچوبی که پیامبر اسلام(ص) در دین معرفی کرده نیازمند است.

ماموستا سید معروف خالدی گفت: حضرت محمد (ص) را الگو، اسوه و مقتدای همه مسلمان‌ها دانست و عنوان کرد: پیامبر ما با ولادت و بعثت خود بسیاری از امت‌ها را نجات دادند. لذا باید میلاد آن حضرت را چون روزی مبارک در زندگی، جشن بگیریم و شادی کنیم.

 وی با اشاره به اینکه امروزه دین و قرآن و رسول گرامی اسلام مورد هجمه است خاطرنشان کردند: این دین صاحب دارد؛ خداوند پاسداری از دین را به پیامبر بزرگوار و بعد از ایشان هم به دست جانشینان و محبان ایشان داده و امروز پاسداری از آن  به دست ما رسیده است، ما وظیفه داریم از این دین در مقابل هجمات دشمنان به هر شیوۀ ممکن دفاع کنیم.

ماموستا خالدی با تاکید بر اینکه تفرقه بین شیعه و سنی باعث می‌شود دشمنان اسلام ‌‌از این تفرقه ‌سود ببرند، بیان کردند: ‌‌حفظ وحدت در شرایط منطقه بیش از پیش ضروری است و جمهوری اسلامی ایران الگویی برای وحدت است.

وی در پایان دوری از تفرقه و داشتن وحدت را بهترین و تأثیرگذارترین راه برای حفظ و تقویت مذاهب اسلامی نام برد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: رسول اکرم ص پیام بعثت حضرت محمد روز مبعث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۱۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است

امام جمعه اصفهان گفت: در شهرداری مدارا با مردم بسیار مهم است و روایتی از پیامبر اسلام است که می‌فرماید «بعثت علی المدارات کما بعثت علی الرساله» یعنی یکی از کارهای عظیم پیامبر (ص) که مساوی با رسالت بیان می‌فرماید مدارای با مردم است و این مدارا را باید با مردم داشته باشند تا آن معنویت اثر کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار با مدیر و معاونین منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به عملیات پیروزمندانه وعده صادق آن را جهشی برای ایران در دنیا مطرح کرد و اظهار داشت: قرآن کریم نیز می‌فرماید " لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا "یعنی خداوند خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید در آینده درمی یابید که شدیدترین دشمن نسبت به اسلام یهود است.

وی افزود: عملیات طوفان الاقصی به رژیم صهیونیستی ضربه زد و این در حالی بود که سال‌ها تلقین می‌کردند که دارای سازمان اطلاعاتی قوی هستند، اما درعملیات طوفان الاقصی هزار نفر از نیروهای حماس بدون اطلاع سرویس‌های جاسوسی مدت یک سال تمرین کرده و در این عملیات توانستند نظامیان صهیونیستی را اسیر کنند.

امام جمعه اصفهان در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مدارای با مردم عنوان کرد: در شهرداری مدارا با مردم بسیار مهم است و روایتی از پیامبر اسلام است که می‌فرماید "بعثت علی المدارات کما بعثت علی الرساله" یعنی یکی از کارهای عظیم پیامبر (ص) که مساوی با رسالت بیان می‌فرماید مدارای با مردم است و این مدارا را باید با مردم داشته باشند تا آن معنویت اثر کند.

وی با بیان برخی از مشکلات و معضلات منازل میراثی و بلاتکلیفی برای مدیریت شهری، صدور پروانه ساخت و ساز را مهم دانست و افزود: یکی از کارهایی که می‌تواند برای شهرداری ایجاد درآمد کرده و به شهر رونق دهد این است که به زمین‌های موجود پروانه داده شود و ساخته شود و افراد را به ساخت و ساز تشویق کنیم، چرا که مشاغل فراوانی نیز بر اساس این ساخت و سازها ایجاد می‌شود و علاوه بر آن باید در اخذ هزینه پروانه‌ها با مردم مدارا شود.

آیت الله طباطبایی نژاد هم چنین به ضرورت رعایت شرایط استخدام تا پایان دوره خدمت برای کارمندان دوائر دولتی اشاره کرد و گفت: فردی که در ابتدا شرایط استخدام را قبول نموده و استخدام شده است باید تا انتها این شرایط را حفظ کند، یعنی اگر کارمند زن در اداره حجاب دارد، اما بیرون از اداره حجاب خود را بر می‌دارد باید برکنار شود زیرا قرار بوده است ملتزم به اسلام عملی و قوانین باشد.
وی هم چنین یکی از کارهای خوب شهرداری‌ها برای شهر و شهروندان را مسئله فضاسازی و زیباسازی شهر بیان کرد و ادامه داد: شهروندان به فضاسازی و زیباسازی نیاز دارند و کار مهم شهرداری اصفهان این بوده است.

برگزاری کنگره ۴۰۰ شهید منطقه یک شهردرای در ماه جاری

در ابتدای این دیدار مهندس علی رضی زاده، مدیریت منطقه یک شهرداری اصفهان به گزارشی از اقدامات انجام یافته در این شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: منطقه یک شهرداری اصفهان در حدود ۸۱۰ هکتار بوده و ۷۹ هزار نفر جمعیت دارد و جز محله‌های قدیمی و در مرکز شهر و یک منطقه ترانزیتی است.

وی از اجرا و در دست بودن حدود ۷۶ پروژه در محدوده منطقه یک شهرداری اصفهان خبر داد و افزود: از جمله پروژه‌های شاخص پروژه مترو و پروژه اتوبان شهید خرازی بوده که اقدامات انجام شده در این اتوبان سبب کاهش حدود ۲۵ درصد ترافیک شده است.

وی اضافه کرد: پروژه بعدی پروژه بی آر تی از میدان جمهوری اسلامی به سمت پل فلزی بوده است و هم چنین حذف گلوگاه‌های داخل کوچه‌ها که ۱۸۰ گلوگاه بر همین اساس شناسایی شده و اقدام به خرید برخی پلاک‌ها شد.

وی به حضور هفتگی مدیر و معاونین شهرداری منطقه یک در محلات و مساجد برای رسیدگی به شرایط محله‌ها اشاره کرد و گفت: بازخورد این کار افزایش ۳ برابر صدور پروانه‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در بحث فرهنگی یکی از اقداماتی که در دست انجام است تهیه تاریخ شفاهی محلات و ثبت خاطرات و عکس‌های محله‌ها و تبدیل آن به کتاب بوده است.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که شهرداری منطقه یک در مباحث فرهنگی در حال پیگیری است شهدای منطقه یک هستند با توجه به اینکه منطقه یک ۴۰۰ شهید دارد و همه آنها شهدای شاخص هستند کنگره این شهدا در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و هم چنین امسال پیرامون شهید بهشتی ۷ جلد کتاب آماده شده است.

کد خبر 748905

دیگر خبرها

  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • نابودی طاغوت وعده صادق الهی است