Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- پریسا نوری: سنت دیرینه خانه‌تکانی عید، مصرف آب در روزهای پایانی سال به ویژه ۱۵ روز آخر را بین دو تا سه برابر سرانه روزانه افزایش می دهد که با توجه به وضعیت کنونی منابع آبی در کشور این میزان تا حدود زیادی نگران‌کننده است. رامین سامانیان مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و انرژی شرکت آب و فاضلاب منطقه دو شهر تهران با اعلام این خبر گفت: انجام چنین کارهایی با شیوه‌های سنتی و پر مصرف جای تامل دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آمارهای اعلام شده مصرف آب در کشور در پایان سال، بین دو تا سه برابر افزایش می‌یابد، متوسط سرانه مصرف آب در ایران حدود ۲۸۰ لیتر برای هر ایرانی است که روزهای پایانی سال به ویژه ۱۵ روز آخر به ۴۵۰ تا ۵۰۰ لیتر در روز می‌رسد.آمارهای رسمی حکایت از این دارد که سرانه مصرف آب در کشور حدود ۲۸۰ لیتر در روز است که به مصارف شرب، خانگی و بهداشتی می‌رسد. این در حالی است که متوسط مصرف جهانی ۱۵۰ لیتر است بنابراین سرانه مصرف آب در ایران تقریبا دو برابر بیشتر است و جالب اینکه کشورهای اتحادیه اروپا به طور متوسط چند برابر ایران آب قابل استحصال در اختیار دارند اما هیچ کدام از آنها چنین رقمی مصرف نمی‌کنند، در میان کشورهای اروپایی، سوئد با ۲۰۲ لیتر و لهستان با ۹۸ لیتر، به ترتیب بیشترین و کمترین سرانه مصرف آب را دارند. این میزان مصرف نشان‌دهنده این است که ایرانیان به رغم اینکه در منطقه جغرافیایی خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته‌اند که یک سوم میانگین ریزش‌های آسمانی کره زمین را دارد، اما بین دو تا سه برابر متوسط جهانی آب برای شرب و مصارف خانگی مصرف می‌کنند.  وی افزود: میزان آب‌بها در ایران نیز به گونه‌ای است که هیچ انگیزه‌ای برای صرفه‌جویی در شهروندان ایجاد نمی‌کند، و به جای اینکه به آب یارانه بدهند بهتر است در مردم انگیزه ایجاد کنند تا از دستگاه‌هایی استفاده کنند که راندمان آبی بالایی دارند و مصارف را تا ۶۰ درصد کنترل و بهینه می کنند. همانگونه که اشاره شد مصرف آب در پایان سال به ویژه در ۱۵ روز آخر بین دو تا سه برابر افزایش می‌یابد یعنی میزان سرانه به ۴۵۰ تا ۵۰۰ لیتر در روز به ازائ هر نفر می‌رسد و مضاف بر این میزان مصرف آب در مقایسه با سال گذشته، به دلیل وجود بیماری کرونا، بین ۱۰ تا ۱۲ درصد نیز بیش‌تر شده است. که در این شرایط ، نیازمند مدیریت مصرف با هدف حفظ منابع آبی موجود توسط همشهریان گرانقدر هستیم.

کد خبر 590041

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بین دو تا سه برابر سرانه مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۱۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵ درصدی مصرف سوخت هواپیما در چابهار با افزایش ۳۸ درصدی پروازها

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار از افزایش ۲۵ درصدی مصرف ای‌تی‌کی(سوخت مخصوص هواپیما) در نوروز سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ در منطقه چابهار خبر داد.

حسین شمسایی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ تا ۱۸ فروردین ماه سالجاری بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار لیتر ای‌تی‌کی به ناوگان هواپیمایی منطقه اختصاص یافت.

وی تعداد پروازهای انجام شده طی بازه زمانی یاده شده را ۱۹۰ پرواز عنوان کرد و افزود: با توجه به تعداد پروازهای انجام شده در مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۳۸ درصدی را در تعداد پروازها شاهد بوده‌ایم.

معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار با اشاره به افزایش ورود مسافران نوروزی به منطقه در سالجاری، خاطرنشان کرد: منطقه چابهار با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی مقصد گردشگری مردم بومی و سایر گردشگران کشور در ایام مختلف سال است.

وی به آمادگی کامل این شرکت جهت ارائه خدمات به مردم اشاره کرد و افزود: رضایت‌مندی مردم و مقامات محلی از نحوه ارائه خدمات به مسافران نوروزی نشان‌دهنده تلاش‌ همکاران ما در این ایام است که با به کارگیری تمام توان در انجام این مهم از هیچ کوششی فروگذار نکرده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد ۴۳ درصدی میزان بارش ها در استان یزد
  • رشد ۴۳ درصدی میزان بارش در استان یزد
  • افزایش ۲۵ درصدی مصرف سوخت هواپیما در چابهار با افزایش ۳۸ درصدی پروازها
  • مشهد با کسری ۴۶ درصدی تامین آب مواجه است
  • افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی در بنادر استان بوشهر
  • منچستریونایتد در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • منچستریونایتد حراج تابستانی راه می‌اندازد: شیاطین سرخ در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور