Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@06:03:53 GMT

پمپئو: ما ایران را منزوی کردیم

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۸۱۸۱۸

پمپئو: ما ایران را منزوی کردیم

به گزارش فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا، علی‌رغم اینکه بیشتر از دو ماه است که از عرصه سیاست کنار رفته است - اما هنوز به نفرت‌پراکنی و بیان ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

پامپئو شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با شبکه اسرائیلی «آی۲۴ نیوز»، با اشاره به امضا شدن توافق‌های سازش بین چهار کشور عربی با رژیم صهیونیستی، ابراز امیدواری کرد دولت جدید آمریکا و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آن، مسیر کشاندن کشورهای بیشتر به سازش با تل‌آویو را ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره تلاش‌های خود و دولت سابق آمریکا برای وادار کردن کشورهای عربی برای سازش با رژیم صهیونیستی، توضیح داد: «ما در تمام کشورهای خاورمیانه، کشورهای [شمال] آفریقا و کشورهای اسلامی در آسیا در حال کار بودیم تا به وصل کردن آنها به اسرائیل کمک کنیم و پیوستن به توافق‌های آبراهام را برای آنها درست جلوه دهیم».

این سیاستمدار آمریکایی ادامه داد: «بسیار مطمئن هستم که آن مسیر حرکت درست است و چنین توافق‌هایی تاریخی بودند. امیدوارم دولت [جدید] آمریکا که بر سر کار است نیز یک سری از سیاست‌هایی را ارائه کند که جلوی وصل شدن آن کشورها به اسرائیل را نگیرد».

به نوشته وبگاه آی۲۴نیوز، پامپئو با یاد کردن از توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک شرارت عظیم و «هیولا»، درباره هرگونه مذاکره مجدد با ایران هشدار داده و مدعی شد این کشور تهدیدی برای ثبات در منطقه غرب آسیا است.

وی ضمن افتخار کردن به کارزار فشار حداکثری بر مردم ایران، ادعا کرد: «ما رژیم ایران را منزوی کردیم، به شکلی که هیچ کشور دیگری تا کنون تجربه نکرده بود. ما ائتلاف بسیار بزرگی از کشورها ایجاد کردیم که ایران را به عنوان تهدید اصلی برای صلح و ثبات در خاورمیانه می‌دانستند».

بر اساس این مصاحبه، وزیر خارجه سابق آمریکا با ابراز تأسف از تلاش تروئیکای اروپایی برای احیای توافق هسته‌ای، مدعی شد برجام، هیولایی است که مسیر ایران برای تقویت برنامه اتمی‌اش را هموار می‌کند.

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند. واشنگتن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

بامداد پنجشنبه نیز بار دیگر از ایران خواست که ابتدا به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد و تاکید کرد که واشنگتن از بازگشت به برجام برای گسترش توافق به دیگر حوزه‌ها استفاده خواهد کرد. وی درباره اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی نیز مدعی شد تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، این پول‌ها آزاد نمی‌شوند.

منبع: الف

کلیدواژه: توافق هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۱۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران

به گزارش تابناک، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم.

«ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران چند هفته تا دستیابی به اورانیوم با غنای لازم برای تولید سلام هسته‌ای فاصله دارد، گفت: «ما از تلاش‌های گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل با ایران در مورد مسائل دیرینه مربوط به تعهدات پادمانی ایران قدردانی می‌کنیم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما به حمایت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش‌هایشان ادامه خواهیم داد. ما همچنین به مشورت نزدیک با تروئیکای اروپا و سایر شرکا در این مورد ادامه خواهیم داد.»

پاتل تصریح کرد: «رئیس‌جمهور آمریکا به وضوح گفته است که ما تمام تلاش خود را می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. اما ارزیابی‌ای درباره اظهارات گروسی ندارم که ارائه کنم.»

او بار دیگر گفت: «اما مطمئناً از تلاش‌های او (گروسی) برای تعامل با حکومت ایران در رابطه با تعهدات پادمانی آنها قدردانی می‌کنیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی در گفتگو با شبکه آلمانی دوویچه وله با تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد.

رافائل گروسی در گفت‌وگو با دویچه‌وله افزود: «این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان، سلاح هسته‌ای خواهد داشت. هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا مایه نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران دارای سلاح هسته‌ای است. یک کلاهک هسته‌ای فعال، به چیزهای دیگری به‌غیر از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «همچنین به تدابیر جبرانی ایران تحت برجام اشاره و ادعای کاهش دسترسی‌های آژانس به مراکز اتمی ایران را تکرار کرد.»

او گفت: «من بارها به همتایان ایرانی خود گفته‌ام که ما دسترسی و دید لازم را که به اعتقاد من باید ضروری باشد، نداریم و این مساله باعث گمانه‌زنی (درباره برنامه اتمی ایران) می‌شود.»

او مدعی شد: «وقتی همه اینها را کنار هم می گذارید، مطمئناً با علامت سوال های زیادی روبرو می شوید.» گروسی همچنین افزود که این مساله، محور مذاکرات او با مقام‌های ایران است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از پیش منزوی شده اند
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم