Web Analytics Made Easy - Statcounter

پنجم دی‌ماه ۹۸ خبری با تیتر «سایه سنگین فرسودگی بر سر تنها کتابخانه عمومی سرخه؛ آیا مسئولان به فکر هستند؟» در خبرگزاری تسنیم استان سمنان منتشر شد و در آن به موضوع علل و عوامل تعطیلی کتابخانه عمومی سرخه پرداخته شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  سمنان ، اکنون پس از یک‌سال از تعطیلی تنها کتابخانه شهر سرخه و پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر تعمیر و بازسازی کتابخانه موجود و تصمیم‌گیری بر احداث کتابخانه‌ای جدید در این شهر موضوعی دیگر نُقل محافل حقیقی و مجازی شده است و این بار حرف و حدیث‌هایی حول محور ساخت و عدم ساخت کتابخانه در مکان فعلی یا جدید، زمان و به‌ویژه میزان مساحت این کتابخانه ایجاد شده است و همین امر سبب شد به سراغ مسئولان امر رفته و اصل ماجرا در این زمینه را جویا شویم که شرح آن در ذیل آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتابخانه مـرکزی یزد با حضور جهانگیری افتتاح شدطرح توسعه کتابخانه سیار در روستاهای مازندران اجرایی شدپروژه کتابخانه مرکزی یزد پس از 25 سال افتتاح شد

احداث کتابخانه سرخه با متراژی مناسب 

محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در این زمینه اظهار داشت: کتابخانه آیت‌الله فیض سرخه‌ای با نامه فرماندار سرخه و دستور دادستان و تأیید کارشناسان نهاد مبنی بر عدم استحکام ساختمان در تاریخ پنجم اسفندماه 98 تعطیل شد.
وی افزود: برای یافتن ساختمان جایگزین، پیگیری‌های متعددی صورت گرفت و بیش از 14 مکان و ساختمان از جمله ساختمان حوزه علمیه برادران شهر سرخه معرفی شد، ولی متأسفانه در هیچ‌یک از موارد توافق حاصل نشد و ساختمان‌های معرفی شده نیز علاوه بر عدم استحکام بنا، کارایی و تناسب لازم برای ایجاد کتابخانه عمومی را نداشتند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان عنوان کرد: به علت عدم یافتن ساختمان مناسب و در راستای دسترسی و استفاده مردم شریف سرخه از خدمات کتابخانه، با اخذ مجوزهای لازم نسبت به راه‌اندازی مجدد مخزن و در نهایت کتابخانه در قسمت آمفی تئاتر کتابخانهٔ آیت اله فیض به‌صورت موقت اقدام شد.
طاهریان در مورد احداث ساختمان جدید درمکان فعلی، ضمن تکذیب موضوع ساخت کتابخانه به مساحت 200 مترمربع خاطرنشان کرد: ساخت کتابخانه‌های عمومی طبق دستورالعمل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بر اساس استانداردهای تعریف شده صورت می‌گیرد و ساختمان کتابخانه جدیدالاحداث سرخه نیز با متراژی مناسب و متناسب با شأن و شئونات مردم شریف شهر سرخه و مرکز شهرستان احداث می‌شود.
وی بیان کرد: در راستای تنویر افکار عمومی، کلیه اخبار و موارد مربوط به پروژه کتابخانه آیت اله فیض سرخه‌ای از طریق سایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به نشانی www.semnanpl.ir به اطلاع مردم فهیم و ولایتمدار شهر سرخه می‌رسد.

احداث کتابخانه سرخه در زمین 4000 متری کذب است

علیمحمد مؤیدی‌زاده، فرماندار سرخه نیز ساخت و ساز کتابخانه در زمین چهار هزار متری را تکذیب کرد و گفت: مساحت این زمین حدود یک هزار و 500 است.
وی افزود: تخصیص اعتبار برای احداث کتابخانه در مساحت چهار هزار متر را تکذیب می‌کنم و در این خصوص قرار بر این بوده از طرف استاندار مکاتبه‌ای انجام شود تا اعتبار برای ساخت این مجموعه تخصیص داده شود ولی تاکنون هیچ بودجه‌ای ابلاغ نشده است.
فرماندار سرخه در رابطه با ساخت این مجموعه فرسوده و بلاتکلیف در سرخه ادامه داد: ساخت کتابخانه در زمین یک هزار و 500 متری که متعلق به شهرداری است، در صورتی به موافقت شهرداری می‌رسد که زمین و ساختمان کنونی کتابخانه به شهرداری واگذار شود که برابر قوانین، اداره کل ارشاد اسلامی نمی‌تواند این ساختمان کنونی را با زمین شهرداری تهاتر.
مویدی‌زاده ادامه داد: مشکل بر سر تملک زمین به مساحت یک هزار و 500 متر است و چنانچه شورای شهر با انتقال زمین به ارشاد اسلامی موافقت کند، امکان ساخت و ساز فراهم می‌شود؛ در غیر این صورت اداره ارشاد اسلامی مجبور است کتابخانه کنونی را که فرسوده است، تخریب کرده و در همین مکان ساختمان جدیدی بنا کند.
وی بیان کرد: در صورتی که اداره ارشاد مجوز تخریب ساختمان و پروانه احداث ساختمان جدید را دریافت کند، این امکان وجود دارد که با کمک خیرین و تخصیص بودجه از طرف وزارت ارشاد در یک بازه حداقل 18 ماهه در مکان فعلی کتابخانه جدید احداث شود.

جدیت شورای شهرسرخه در تعیین تکلیف احداث کتابخانه این شهر
علیرضا عربی، رئیس شورای اسلامی شهر سرخه نیز با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی آیت‌الله فیض سرخه که به دلیل نامناسبت بدون استحکام بنا تعطیل شده است، بیان کرد: کتابخانه سرخه از یک سال پیش تعطیل شده است و در طول این مدت نهادهای مسئول این موضوع را به‌خوبی پیگیری نکرده‌اند.
وی گفت: ساختمان‌هایی با قدمت از بیش از 50 سال در برخی از شهرهای استان سمنان وجود دارد که با اینکه استحکام ندارند ولی بازسازی شده و نسبت به تعطیلی آن اقدامی نمی‌کنند؛ اما تنها کتابخانه شهر سرخه با بی‌سیاستی تعطیل شده است که این موضوع جای نقد و بررسی دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر سرخه بیان کرد: پیگیری این موضوع در شورای اسلامی سرخه موضوع با جدیت پیگیری دنبال شده است که از جمله آن‌ها پیگیری‌هایی است که با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استاندار، معاون سیاسی استاندار، مسئولین استان، مدیرکل ارشاد، مدیرکل کتابخانه‌های استان و مدیرکل امور اجتماعی استانداری انجام شده است و سرانجام توانستیم با دستور استاندار سمنان را مبنی بر پیش‌بینی اعتباری یک یا یک و نیم میلیاردی را برای سال آینده اخذ کنیم.
عربی اظهار داشت: ساخت کتابخانه در مکان فعلی به‌صورت کارشناسی بررسی شده است و همه متولیان و کارشناسان امر نظرشان ساخت در همین مکان فعلی است؛ چراکه اعتباری وجود ندارد و به واسطه نبود اعتبار اگر یک پروژه بزرگ را آغاز کنیم، قطعاً محقق نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در هر شهر و شهرستان وجود یک کتابخانه کم است و کتابخانه دوم را می‌توان از طریق زمینه‌های مختلفی که در شهر سرخه و یا از طریق راه و شهرسازی که متولی تحویل زمین برای ساخت کتابخانه است، پیگیری کرد.

تسریع در تعیین تکلیف کتابخانه سرخه 
تسریع در تعیین تکلیف ساخت کتابخانه عمومی در سرخه از مطالبات مهم مردم این شهر است که مسئولان باید به آن توجه جدی داشته باشند و در تحقق این مطالبه آستین‌های همت را بالا زده و تصمیم‌گیری‌های نهایی را هر چه سریع‌تر در این زمینه اتخاذ کنند.
انتهای پیام/363/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتابخانه های عمومی احداث کتابخانه کتابخانه عمومی تنها کتابخانه ساخت کتابخانه کتابخانه سرخه ارشاد اسلامی استان سمنان مکان فعلی تعطیل شد شهر سرخه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۱۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، احمد فرهادی امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طرح وارگه دانایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق عشایری استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح کاروان دانایی در مناطق عشایری و روستایی، عنوان کرد: این طرح در سال گذشته برای ارائه خدمات کتاب‌محور برگزار شد، در سال جاری نیز طرح وارگه دانایی از اردیبهشت‌ماه اجرا خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: در طرح وارگه دانایی، دانش‌آموزان مدارس ابتدایی از اردیبهشت‌ماه تا خردادماه با خواندن کتاب داستان «گل حسرتی» وارد رقابت با سایرین می‌شوند و پس از ارزیابی در خردادماه، برگزیدگان تجلیل می‌شوند.

فرهادی با اشاره به اینکه طرح کاروان دانایی در سال گذشته با مشارکت بسیج، امور عشایر و آموزش و پرورش، اجرا و دستگاه‌های هلال احمر و شبکه بهداشت نیز در کنار این طرح، خدمت‌رسانی کردند. در سال جاری بیش از 2 هزار جلد کتاب در نقاط روستایی و عشایری در طرح کوله‌پشتی توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به حضور کتابداران استان در مناطق روستایی و عشایری و فعالیت‌های کتابخوانی و کتاب‌محور، خاطرنشان کرد: لازم است در طرح کتابخانه سیار که مصوبه سفر ریاست جمهوری است، خودرو تامین شود تا این طرح در استان اجرایی شود.

به گزارش تسنیم، وارگه واژه‌ای ترکیبی از دو بخش "وار" به معنی خانه و"گه" به معنی جا و مکان است و در واقع به خانه موقت عشایری «وارگه» می‌گویند. قرار است طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری استان اجرایی شود.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • کمبود ۲۵۰ میلیاردی برای احداث ساختمان استانداری لرستان
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • شهرستان مهر میزبان شاعران
  • بازسازی ساختمان بلدیه با کاربری فرهنگی
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • تاکسی‌های برقی بدون راننده ماند