Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@13:46:54 GMT

از برگشت ارزهای صادراتی چه خبر؟ 

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۸۵۶۰۶

از برگشت ارزهای صادراتی چه خبر؟ 

با توجه به اینکه حدود یک هفته به پایان سال جاری باقی مانده است، بانک مرکزی هنوز آخرین وضعیت برگشت ارز در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ را اعلام نکرده و رفع تعهدات ارزی صادرات این سال‌ها نیز هنوز مشخص نشده است. 

به گزارش ایسنا، برگشت ارزهای صادراتی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از دو بعد یکی میزان ارزهای رفع تعهد نشده و اینکه ۷۰ نفر از متخلفان ارزی کارتن خواب بوده‌اند، محل اختلاف بانک مرکزی و اتاق بازرگانی شد تا زمانی که قرار شد دادگاهی برگزار و صحت و سقم کارتن خواب بودن متخلفان ارزی مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نه تنها تاکنون از نتیجه این دادگاه خبری نشده بلکه خبر جدیدی از رفع تعهدات ارزی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ هم منتشر نشده و همچنان ۱۹ میلیارد دلار ارز صادرات این دو سال‌ بلاتکلیف باقی مانده است.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه سال جاری روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، پیگیری‌های ایسنا از بانک مرکزی درباره ارزهای برگشته به کشور و رفع تعهدات ارزی در این سال بی‌پاسخ مانده است.

این در حالی است که سازمان توسعه تجارت میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات از ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ تا ۳۰ دی ۱۳۹۹ را ۴۱.۳ میلیارد یورو اعلام کرده که با افزایش ۱.۲ میلیارد یورو نسبت به ماه قبل نشان‌دهنده رشد معادل ۳.۱ درصد است.

همچنین، فعالان بخش خصوصی معتقدند که هر چه زودتر برای بهبود صادرات باید دستورالعمل تکمیلی و اجرایی مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در این زمینه ابلاغ شود.

با این حساب،  درحالیکه رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود عملکرد صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما را خوب ارزیابی کرده اما رفع تعهدات ارزی در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بلاتکلیف باقی مانده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بانک مرکزی بازگشت ارزهای صادراتی رفع تعهدات ارزی سال های ۱۳۹۷ بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۵۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی رشد ۹۸ درصدی داشت

علی اصغر عباس زادهدر گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در فروردین ماه سال جاری ۶۱ میلیون و ۵۰۴ هزار دلار کالای صادراتی به وزن ۸۵ هزار تن در گمرک خسروی اظهار و تشریفات گمرکی آن توسط کارکنان این گمرک در کوتاه‌ترین زمان به انجام رسیده است.

وی افزود: این میزان کالای صادراتی اظهاری در گمرک خسروی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش رشد ۹۸ درصدی داشته است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه عمده کالاهای صادراتی اظهاری در گمرک خسروی را کلینکر سیمان، سنگ آهن، میوه و تره بار، کولر آبی، میلگرد آجدار، شمش و ورق فولادی، انواع کاشی و … عنوان کرد.

وی در ادامه میزان صادرات کالاهای دیگر گمرکات کشور که از طریق گمرک خسروی به کشور عراق ارسال شده است را ۱۲ میلیون و ۴۱۰ هزار دلار کالا به وزن ۲۶ هزار و ۴۴۸ تن عنوان کرد.

عباس زاده تصریح کرد: میزان کالای صادراتی دیگر گمرکات کشور در نخستین ماه از سالجاری از طریق گمرک خسروی به مقصد کشور عراق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۳۶ درصد و از حیث وزن ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی عبوری از این گمرک را کاشی و سرامیک، سیمان سفید، تخم مرغ، کیک و بیسکویت، شیشه جام و.. عنوان کرد.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در مجموع حجم کالاهای صادراتی اظهاری و عبوری از طریق گمرک خسروی در فروردین سال جاری را ۷۳ میلیون و ۹۱۴ هزار دلار به وزن ۱۱۱ هزار و ۶۴۲ تن عنوان کرد و افزود: این میزان کالای صادر شده به عراق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش رشد ۴۷ درصدی و از لحاظ وزن کاهش ۲۲ درصدی داشته است.

کد خبر 6100006

دیگر خبرها

  • رشد ۹۸ درصدی صادرات کالا از گمرک خسروی
  • افزایش ۶۵ درصدی صادرات سیر/ روسیه مقصد نخست صادرات سیر خشک
  • تبعات سیاست ارزی غلط بانک مرکزی/ از «تنبیه صادرکنندگان» تا «کاهش توانمندی کشور در رقابت‌پذیری در بازار‌های صادراتی»
  • رشد ۹۸ درصدی صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی
  • رشد ۱۷ درصدی صادرات گمرکات کرمانشاه
  • راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود
  • صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی رشد ۹۸ درصدی داشت
  • رشد ۱۷ درصدی صادرات از استان کرمانشاه
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی