Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سکونتگاه‌های غیررسمی پدیده‌ای ناشی از گسترش شهر‌ها و بازتابی از عدم توزیع مناسب امکانات شهری هستند. زمانی که شهر نتواند نیاز‌های بخشی از جمعیت خود را تامین کند، آن‌ها را به حاشیه می‌راند.

براساس آمار‌های سال ۹۵ حدود ۱۱ میلیون نفر در محلات حاشیه نشین کشور ساکن بودند و این امر اهمیت توجه به محلات را بیش از پیش میکرد؛ لذا برای هدف قرار دادن کاهش آسیب‌های اجتماعی، لزوم توجه به بحث حاشیه نشینی و ورود به آن احساس می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی به منظور بهره مندی از توان و ظرفیت بخش خصوصی در رشد و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در ده استان کشور از سال ۹۶ توسط وزارت کشور با هدف شناسایی، آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بر پایه داده‌های واقعی ایجاد شدند و از جمله اقدامات مؤثر دولت نیز در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوده است.

در کلانشهر شیراز ۷ دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در مناطق کوزه گری، شریف آباد و سهل آباد، شرغان و ترکان و مهرگان، سعدی، بافت قدیم، مهدی آباد در سال ۹۷ ایجاد شدند که ۷ دفتر زیر نظر دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس مشغول به فعالیت می‌باشند که یکی از این دفاتر، دفتر تسهیلگری و توسعه محلی کشن است.

دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن (کشن)، مرکزی است که توسط سمن جمعیت جوانان عشایر فارس با اخذ مجوز از وزارت کشور (استانداری) تأسیس شده و بر طبق ضوابط و مقررات معین به ارائه خدمات به ساکنین این محلات می‌پردازد.

این دفتر با تیمی متشکل از متخصصان مددکاری اجتماعی، علوم اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی و حقوقی به دنبال شناسایی و تحلیل مسائل مختلف در این مناطق و ارائه برنامه‌ها و اقدامات توسعه‌ای در محلات هدف هستند. راهبرد اصلی دفتر تسهیلگری، بر اساس مشارکت اجتماعی صورت می‌گیرد. ایجاد یک جامعه شهری که در آن تمام افراد امکان دستیابی به سعادت را داشته باشند. بر عهده یک فرد یا گروه اجتماعی خاص نیست بلکه نیاز به مشارکت تک تک افراد جامعه دارد.

مدیر عامل دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن در جمع خبرنگاران اهداف دفاتر تسهیلگری را مشارکت همه‌جانبه و حداکثری جامعه محلی در تصمیم‌گیری، کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده، بهبود وضعیت اقتصادی خانواده، ترویج الگوی ایرانی‌اسلامی مصرف، کار و فعالیت، توانمندسازی جامعه محلی و تسهیل ارتباط بین مردم و ارگان‌های دولتی خواند.

مهران نامداری با بیان اینکه دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن در مهرماه سال ۹۷ آغاز به کار کرد، افزود: این دفتر کار خود را با برداشت میدانی و کالبدی از محله آغاز کرد و ضمن برگزاری جلسات متعدد با افراد و نهادهای محلی به‌منظور اعتمادسازی در محله، بعد از جمع‌آوری اطلاعات تمام‌شماری محله ۱۵ موضوع اولویت‌دار را در دستور کار قرار داد.

او ادامه داد: این دفتر با فعالیت یک مدیر و پنج کارشناس در حوزه‌های حقوقی، اجتماعی، مددکاری، شهرسازی و اقتصادی برای بهبود وضعیت محله در تمامی جوانب می‌کوشد.

مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد سازمان جوانان عشایر فارس اظهار کرد: افزون بر اقدامات تعیین‌شده برای دفاتر تسهیل‌گری این دفتر به‌ویژه با شیوع ویروس کرونا، به اجرای برنامه‌هایی خارج از شرح وظایف محوله پرداخته است.

نامداری در این خصوص به توزیع بسته‌های بهداشتی با همکاری استانداری، توزیع بن معیشتی به افراد بی بضاعت در دو نوبت،توزیع بسته‌های بهداشتی در بین اتباع با همکاری اداره اتباع و امور مهاجرین خارجی شیراز و توزیع سه عدد بسته معیشیتی به سه زن سرپرست خانوار که به علت کرونا همسر خود را از دست داده‌اند با همکاری مؤسسه مردم نهاد اندیشه زلال جوانان پارس اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه محله گلشن از تمامی امکانات اولیه محروم است؛ افزود: مشکل بیکاری جوانان محله کشن و سطح پایین درآمد خانواده ها منجر به نیاز اشتغال بانوان خانه دار محله شده است.

نامداری مهم‌ترین مشکلات فعلی محله کشن شیراز را اعتیاد، مشکل تردد در وروردی و خروجی محله، نبود سرای محله، نبود امکانات فرهنگی، ورزشی، عریض نبودن خیابان اصلی محله، آسفالت نبودن خیابان اصلی محله و پایین‌بودن سرانه کاربری‌های هفت‌گانه عنوان کرد.

این فعال اجتماعی از باور نادرست مردم درباره افراد ساکن در محلات حاشیه‌نشین گلایه کرد و بیان داشت: این محلات ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله تامین نیروی انسانی توانمند دارند و از همین رو ضروری است دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط بیشترین همکاری را با گروه‌های مردمی برای بهبود وضعیت آنان صورت دهد.

نامداری ضمن قدردانی از استانداری بابت حمایت اصولی از دفاتر تسهیلگری و توجه به محلات حاشیه ای، خواستار حمایت همه جانبه از سایر دستگاههای مرتبط به محله کشن شد و اظهار کرد: کشن از جمله محلات کم برخوردار است که بخاطر داشتن ظرفیتهای بالقوه فراوان شایسته توجه بیشتر است.

به گفته مدیر دفتر تسهیلگری گلشن، مهمترین اقدامات و نتایج دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن در سال ۹۹ در حوزه شهرسازی نبود سرای محله، رسیدگی به وضعیت بهداشت، آسفالت تخریب شده معابر اصلی و آبگرفتگی معبر اصلی این منطقه بوده است که با پیگیری‌های صورت‌گرفته به گنجاندن بودجه سرای محله در بودجه ۱۴۰۰شهرداری منطقه ۴، تجهیز معابر اصلی به سطل‌های زباله، اجرای دو کیلومتر آسفالت معابر اصلی و یک کیلومتر لوله گذاری سطحی برای حل مشکل آبگرفتگی انجامیده است.

راحله مهکویی به اقدامات این مرکز در حوزه حقوقی اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات اهالی تعیین تکلیف مالکیت ساکنین محله گلشن با بنیاد مستضعفان بوده است که با پیگیری‌های بسیار به ثمر نشست. عدم صدور کارت آمایش برای اتباع، مشکلات قضایی حقوقی و کیفری محله با تشکیل گروه‌های صلح و سازش و حقوقی، آشنایی اهالی با حقوق شهروندی و برگزاری کارگاه‌هایی در این زمینه، موضوع تامین امنیت با عضویت در شورای معتمدین پلیس محله و همکاری با کانون وکلای دادگستری به‌منظور ارائه مشاوره به‌صورت روزانه از اقدامات این دفتر بوده است.

او در زمینه اجتماعی موضوع شناسایی و بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را از اقدامات مهم این دفتر تسهیلگری خواند و در ادامه به بهبود وضعیت خشونت و پرخاشگری با همکاری سازمان بهزیستی از طریق ارائه مشاوره به مددجویان دارای مشکل اعصاب و روان اشاره کرد.

مهکویی با بیان اینکه طرح اتصال دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای به بازار منجر به اشتغال اهالی به‌ویژه زنان سرپرست خانوار شده است، گفت: افزون بر این ۱۱ تن از بانوان محله هم‌اکنون از طریق میناکاری قادر به تامین معیشت خود هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دفاتر تسهیلگری محله گلشن آسیب های اجتماعی بهبود وضعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۸۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اعلام کرد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سفر به جمهوری تاجیکستان، با وزیر تندرستی این کشور  درمورد توسعه همکاری‌های مشترک با راه اندازی دفتر همکاری‌های علمی_دانشگاهی، دیدار و گفتگو کردند.
در این نشست که در وزارت تندرستی تاجیکستان و با همراهی سفیر ایران در جمهوری تاجیکستان برگزار شد، پیرامون راه‌های توسعه همکاری‌های دو جانبه همفکری شد.
در ادامه این ملاقات، دفتر اختصاصی همکاری‌های علمی-دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان، در ساختمان وزارت تندرستی افتتاح شد.
معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص اظهار داشت: افتتاح این دفتر که نشان دهنده اعتماد طرف تاجیک به توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، روابط دو جانبه را با شتاب بیشتری توسعه می‌دهد.
دکتر سید حسن سراج راه اندازی این دفتر را فرصتی برای برنامه ریزی، هماهنگی و پیگیری موضوعات مورد علاقه دو طرف دانست.
در پایان برنامه‌های روز دوم سفر، وزیر تندرستی جمهوری تاجیکستان، نشان ملی تاجیکستان را به دکتر مهرداد شریفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعطا کرد.

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی
  • حمید رسایی: هیات رییسه مجلس باید امکانات ابتدایی مانند خانه و خودرو برای نمایندگان فراهم کند
  • محرومیت قطعی است؛ دو ستاره استقلال و پرسپولیس محروم از بازی های بزرگ فصل
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • محروم‌‌ترین و برخوردارترین استان‌‌های ایران مشخص شدند
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • دونماینده استان درجام حذفی فوتبال فردا به میدان می‌روند