Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، ظاهراً قیمت میوه قصد پایین آمدن ندارد و مسئولانی که باید به مغازه‌های سطح شهر نظارت کنند افزایش قیمت نهاده‌ها، خرید مردم و سرما زدگی را از جمله عوامل بالا بودن قیمت عنوان کرده و توپ‌گرانی را به زمین مردم می‌اندازند.

گرچه افزایش قیمت نهاده‌ها را می‌توان عاملی برای افزایش قیمت میوه نیز عنوان کرد اما این تمام ماجرا نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی ها نشان میدهد که گاهی قیمت میوه و سبزی از کنار مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده تا ۳۰۰ درصد افزایش دارد.

بنابراین این تفاوت به جیب کشاورز نمی‌رود بلکه به جیب دلالان و واسطه‌ها و سود جویانی که در سایه نبود نظارت شکل گرفته می‌رود.

در حال حاضر قیمت ارزانترین نوع پرتقال در بازار به ازای هر کیلوگرم کمتر از ۱۵ هزار تومان نیست و انواع مختلف این میوه به قیمت هرکیلوگرم تا ۲۴ هزار تومان هم می‌رسد نارنگی هم به قیمت ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه می شود.

قیمت هرکیلوگرم سیب اما اندکی ارزانتر است و بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان را به خود اختصاص داده که با این حال اغلب مردم توان خرید میوه با این قیمت‌ها را ندارند.

میوه‌هایی که تا چندی پیش به راحتی در دسترس مردم بودند اما با افزایش ناگهانی چند برابری قیمت مواجه شده و ضمن کمیاب بودن در بازار، لوکس نیز محسوب می‌شوند که قیمت بسیار بالاتری دارند.

موز از جمله این میوه‌ها است که در حال حاضر قیمت ۵۵ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم را به خود اختصاص داده و میوه‌هایی مانند نارگیل هر عدد ۳۵ هزار تومان و آناناس نیز به بالای ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

میوه‌های لوکس تر اما قیمت‌های عجیب‌تری دارند که قطعا وارداتی هستند و حاصل این آب و خاک نبوده از جمله دراگون، انبه آفریقایی، رامبوتان و منگوستین که در هر عدد بین ۷۰ تا ۱۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

البته این قیمت‌ها در سطح واحدهای عرضه  میوه‌فروشی‌ها دیده می‌شود اما می‌توان میوه‌هایی با کیفیت کمتر را از دستفروشان یا وانت ‌های دوره گرد خرید کرد.

شکی نیست که این روزها روز به روز قدرت خرید مردم در حال آب رفتن است اما با این سرعتی که گرانی میوه‌ها رقم خورد کاملا مشخص است که مصرف میوه در سبد مصرفی خانواده های ایرانی کم رنگ و در حال محو شدن است.

البته این افزایش قیمت‌ها به بازار سبزیجات نیز رسیده و حتی محصولات گلخانه‌ای را بی نصیب نگذاشته است تا جایی که قیمت هرکیلوگرم خیار سبز در بازار به بیش از ۲۰ هزار تومان هم رسید و مردم را بیش از پیش شوکه کرد.

مهدی غیب الهی یکی از کشاورزان و باغداران یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، دلیل گرانی‌ بی‌رویه میوه‌های شب عید را جولان دلالان و نبود نظارت کافی بر فرآیند خرید و فروش محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای دانست و اظهار کرد: متأسفانه نابسامانی در این حوزه به جایی رسیده که قیمت محصولات مختلف توسط دلالان تعیین شده و باغداران و کشاورزان علی‌رغم تحمل سختی‌های متعدد در تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای هیچ سود منطقی بدست نیمی آورند.

وی برخی از مداخلات غیرضروری نظام مهندسی کشاورزی را از دیگر دغدغه‌های کشاورزان در استان یزد عنوان کرد و افزود: نظام مهندسی کشاورزی سالانه مبلغی به عنوان حق نظارت از کشاورزان دریافت می‌کند که عملاً هیچ حمایتی در ازای آن از کشاورزان انجام نمی شود.

این کشاورز یزدی افزایش هزینه‌های تأمین بذر، کاشت و برداشت محصولات کشاورزی را از جلمه مشکلات کشاورزان دانست و بیان کرد: بی مهری دلالان و نبود حمایت نیز دغدغه کشاورزان در فروش محصولات آنها را دوچندان می‌کند.

غیبت الهی گفت: در فرآیند کاشت، برداشت، بسته بندی، حمل و نقل و فروش محصولات کشاورزی دلالان کمترین هزینه و بیشترین سود را کرده و کشاورز به عنوان تولید کنند و مردم به عنوان مصرف کننده نیز مجبور به فروش محصول به قیمت کم و خرید با قیمت زیاد هستند.

وی با بیان این‌که برخی از میوه‌‎های شب عید با قیمت پنج تا شش هزار تومان از کشاورز خریده و با قیمت 12 تا 16 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت میوه به نفع فروشنده هم نیست.

رضا دهقان یکی از فروشندگان میوه و تره بار شهر میراث جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد، کاهش قدرت خرید را از جمله تفاوت‌های امسال شب عید نسبت به سال‌های گذشته دانست و بیان کرد: اغلب فروشندگان میوه و تره‌بار در سطح شهر یزد محصولات خود را با افزایش پنج تا هفت درصدی بفروش می‌رسانند و تغییر زیاد قیمت در مغازه‌های مختلف ناشی از تفاوت خرید مغازه داران از میادین میوه و تره‌بار است.

وی افزود: دلالان و واسطه‌ها ملاک قیمت‌گذاری میوه و تره بار در بازار یزد هستند و این یکی از اصلی ترین دلایل نابسامانی در خرید و فروش میوه شب عید است.

سجاد عرفانی یکی دیگر از مغازه داران یزدی هم به خبرنگار فارس می‌گوید: با افزایش قیمت‌ها میزان خرید میوه هم به شدت کاهش یافته به طوریکه بجای خرید کیلویی به صورت دانه‌ای خرید می‌کنند.

وی با بیان این‌که این رویه موجب شده تا مغازه داران نیز کمتر میوه خرید کنند افزود: سبد مصرفی میوه مردم به شدت کاهش یافته و توان خرید میوه با این قیمت‌ها را ندارند.

عرفانی با اشاره به نقش پررنگ دلال ها در بازار میوه اضافه کرد: مردم توان خرید خود را از دست داده‌اند، اینکه قبل از داغ شدن بازار نوروز در زمینه میوه و تره بار شاهد چنین وضعیتی در بازار هستیم نگران کننده است.

دلالان عاملان اصلی افزایش قیمت میوه شب عید

به گفته حسین مشرف رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار یزد مردم با افزایش قیمت میوه، مصرف آن را از سبد مصرفی خود به حداقل ممکن رسانده و در بسیاری از خانواده‌ها نیز حذف شده است.

وی ادامه داد: صادرات میوه مانند همیشه بر قیمت‌های بازار محصولات کشاورزی موثر است و موجب تلاطم قیمت در بازار و تاثیر در خرید مصرف کننده می شود.

مشرف با بیان این‌که دلایل متعددی در افزایش قیمت میوه تاثیرگذار است گفت: نقش اصلی افزایش قیمت را دلالان ایفا می‌کنند که با تقاضای مردم مواجه است و قیمت را بالا می برند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار یزد علل افزایش قیمت میوه و صیفی‌ جات را کاهش واردات، کمبود محصول و سرمازدگی‌ های اخیر عنوان کرد و افزود: نرخ‌گذاری میوه در اختیار یزد نیست چراکه این استان قطب کشاورزی به شمار نمی‌آید و مصرف‌کننده میوه دیگر استان‌ها هستیم.

رئیس اتحادیه صنف میوه و تره‌بار یزد در مورد گرانی محصولاتی چون پرتقال، نارنگی و سیب درختی هم سرمازدگی و کمبود محصول دانست و بیان کرد: قیمت میوه بر اساس عرضه و تقاضا است و وقتی عرضه میوه بیشتر باشد، در کنار آن قیمت میوه نیز پایین می‌آید.

فرآیند نادرست، مهمترین عامل افزایش قیمت میوه

مسعود عظیمی معاون همانگی امور اقتصادی استانداری یزد اما نظر متفاوتی دارد و معتقد است گرانی میوه با یک دلیل نیست بلکه بر اساس یک فرآیند نادرست، قیمت‌ها افزایش یافته و توان مردم در مصرف میوه کم شده است.

وی به خبرنگار فارس گفت: بخش عمده‌ای از گرانی‌ها به دلیل بی‌توجهی اصناف به قاعده سود و انصاف است که لازم است در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشیم و نسبت به آموزش اقدام شود.

معاون استاندار یزد با اشاره به شبکه نادرست توزیع در بازار میوه اظهار کرد: تولید و برداشت را داریم اما توزیع و بازار به حال خود رها شده و بازرسی‌ها نیز کفایت انجام کار را ندارد و نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از فروش در واحدهای صنفی را داشته باشد.

عظیمی به تشریح فرآیند قیمت بالای میوه در سطح عرضه پرداخت و عنوان کرد: کشاورز شبکه فروش ندارد و در کشور نیز شبکه توزیع نداریم و اکثر بازارها و میادین میوه و تره‌بار هم به صورت سنتی و در انحصار است ضمن این‌که فروش مویرگی در بازار میوه و تره‌بار هم جا نیفتاده است.

وی با اشاره به نقش تغییرات جوی در قیمت میه و صیفی‌جات افزود: سرما زدگی و گرمازدگی نیز عامل مهم در نوسان قیمت است از سویی جهاد کشاورزی هم برنامه درستی برای تولید و سرانه تولید محصولات ندارد و این موضوع در فرایند عرضه خود را نشان می‌دهد.

عظیمی با اشاره به نقش پررنگ صادرات محصولات کشاورزی و بازار متلاطم این محصولات خاطرنشان کرد: ضایعات میوه و تره‌بار هم بسیار بالاست و نوع مصرف مردم هم در قیمت میوه تاثیر دارد.

معاون استاندار یزد با اشاره به نوع فروش در سطح واحدهای صنفی نیز گفت: فروش درهم میوه موجب کاهش قیمت آن می شود اما وقتی فرهنگ مردم یزد متفاوت است و میوه درهم را نمی پسندد قاعدتا با افزایش قیمت هم مواجه خواهد شد.

وی از دیگر دلایل افزایش قیمت را هجوم برخی کشورهای همسایه مانند عراق در بازار میوه برشمرد و تصریح کرد: سیاست‌های پولی در این زمینه نقش بسزایی دارد که مورد توجه نیست و زمانی که ارزش پول کشور کاهش پیدا می‌کند عراقی‌ها برای خرید میوه اقدام می‌کنند که همین رفتار باعث کاهش میوه در بازار و افزایش قیمت ان برای مصرف کننده داخلی می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تقویت آموزش‌های اخلاقی در زمینه فروش در واحدهای صنفی عنوان کرد: تقویت تعاونی روستائیان و بهبود قوانین تعزیراتی می‌تواند تا حد بسیار زیادی از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند و از این نوسانات بکاهد.

به گزارش فارس، گرانی در بازار میوه سبب شد تا طعم شیرین میوه‌ها به کام مردم تلخ شود اما نیاز است مسئولان با نظارت کافی و مستمر بر بازار و برنامه ریزی درست و اجرایی از چند نرخی شدن و افزایش بی رویه قیمت برخی از میوه ها جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: میوه قیمت کشاورزان بازار میوه شب عید گرانی میوه نبود نظارت معاون استاندار یزد رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار حسین مشرف باغدار فروشنده استان یزد افزایش قیمت میوه محصولات کشاورزی میوه و تره بار بازار میوه خبرنگار فارس هزار تومان مصرف کننده خرید میوه میوه ها قیمت ها شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۸۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،  وفائی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در جلسه کارگروه خرید تضمینی محصولات کشاورزی  گفت: ۳۲ مرکز خرید در استان مازندران تجهیز و آماده آغاز عملیات خرید تضمینی گندم هستند و در صورت نیاز به افزایش تعداد مراکز خرید و تصویب کارگروه، اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان آمادگی لازم را برای افزایش تعداد مراکز خواهد داشت.

او افزود: در سال جاری سیاست‌های دولت در حمایت از کشاورزان و در راستای تحقق شعار سال بر این است که از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی در خرید دانه روغنی استفاده نماید که در استان مازندران نیز یک شرکت بخش خصوصی به عنوان خریدار دانه روغنی کلزا معرفی شده و همزمان با آغاز برداشت کلزا در استان فعالیت این شرکت نیز با همکاری و نظارت سازمان جهاد کشاورزی آغاز خواهد شد.

مدیرکل غله مازندران گفت: در سال ۱۴۰۲ با خرید ۱۱۸ هزار تن گندم افزایش ۴۲ درصدی و جهش تولید را تجربه کردیم و امیدواریم در سال جاری نیز با شرایط آب و هوایی حاکم، وضعیت مطلوب تری را از لحاظ تامین نیاز کشور در پیش داشته باشیم.

وفائی نژاد افزود: در سال گذشته ۹۶۰۰ تن کلزا در استان مازندران خریداری کردیم و دولت به منظور حمایت از کشاورزان قیمت خرید را از ۲۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش داد.

در ادامه این جلسه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران نیز با اشاره به اهمیت و ضرورت جلسات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان بر ساماندهی مراکز خرید، نظارت بر فرآیند خرید و تسهیل در امور کشاورزان در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید کرد.

حسن خیریانپور با اعلام رضایتمندی از خرید تضمینی گندم و کلزا در سال گذشته و قدردانی از تمام دستگاه‌های مرتبط با این امر، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱۸ هزارتن گندم و بیش از ۹ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد و در سال زارعی جاری نیز امیدواریم این ارقام افزایش پیدا کند.

خیریانپور با تاکید بر اینکه در استان مازندران سالانه حدود ۴۸۰ هزارتن گندم برای مصرف انسانی مورد نیاز می‌باشد تصریح کرد: ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌بایست بخش زیادی از این گندم را در مزارع داخل استان تامین نماییم.

وی با تاکید بر نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار داشت: استان مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه اول را دارد و این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید کالا‌های اساسی مورد نیاز استان را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با توجه به اینکه زمان آغاز برداشت گندم در استان نیمه دوم خرداد می‌باشد، افزود: کشاورزان از برداشت زودهنگام گندم خودداری نمایند، برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای خواهد بود که از نیمه دوم خرداد ۳۲ مرکز خرید بنا به اعلام جهاد کشاورزی هر شهرستان آمادگی لازم را برای آغاز عملیات خرید تضمینی گندم خواهند داشت.

وی از فرمانداران شهرستان‌هایی که به نوعی درگیر خرید هستند خواست، با تشکیل جلسات مستمر و منظم و با همکاری لازم با اداره کل غله و خدمات بازرگانی به روند مطلوب عملیات خرید کمک کنند.

خیریانپور با تاکید بر ضرورت ثبت مشخصات مزارع کشاورزان در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ضمن درخواست از کشاورزان برای ثبت مشخصات مزارع خود قبل از برداشت محصول، از سازمان جهاد کشاورزی خواست هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت نهایی کردن اطلاعات این سامانه انجام دهد تا کشاورزان در روند تحویل محصول دچار مشکلی نشوند.

دیگر خبرها

  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • قیمت گندم مشخص شد
  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • بارندگی قیمت محصولات جالیزی در مشهد را افزایش داد
  • رد پای دلالان به طرح مسکن ملی یزد باز شد
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود