Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید محمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۳۴ درصد بیماران کرونایی که جانشان را از دست می‌دهند، بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و یا زمانی به بیمارستان می‌روند که ۷۰ درصد ریه آن‌ها درگیر بیماری شده است.

او افزود: پیک بیماری در بهمن و اسفندماه طولانی‌تر از پیک تابستان است و شرایط سخت تری را سپری می‌کنیم به نحوی که پرستاران و پزشکان ما به شدت تحت فشار و بخش‌ها و تخت‌های آی سی یو بیمارستان‌ها پر از بیمارانی هستند که با زجر تنفس می‌کنند، به همین دلیل از همه مردم استدعا می‌کنم به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علوی بیان کرد: در حال حاضر واکسنی که ارائه شده در دسترس همگان نیست، پس چاره‌ای جز رعایت کردن اصول بهداشتی و پیشگیری نداریم، همه باید جدا از حضور در اجتماعات و به ویژه بازار‌ها خودداری کنند، درست است که در روز‌های آخر سال قرار داریم، ولی انتظار داریم که مردم از حضور در بازار‌ها و اماکن شلوغ اجتناب کنند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۷۲ درصد از جمعیت استان را پوشش می‌دهد، اظهار داشت: از اول آذرماه طرح شهید قاسم سلیمانی در استان اجرایی شد که طرح بسیار مفید و ارزشمندی است و توانستیم به واسطه آن، بیماری را مهار کنیم و تعداد موارد ابتلا را کاهش دهیم، همچنین در برخی از روز‌ها اصلا بستری کرونایی و یا فوتی نداشتیم.

او تصریح کرد:، ولی در پی ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به خوزستان، موارد بیماری در استان بالا رفت. با توجه به تغییر رفتار در ویروس باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم. این ویروس به شدت واگیردار و دوره نهفته بیماری آن کوتاه است، میزان واگیری ویروس انگلیسی ۱۰ برابر ویروس چینی است، همچنین میزان بستری آن ۹ برابر و موارد فوتی آن ۷ برابر ویروس قبلی است، به همین دلیل با روش‌های قدیم نمی‌توان با این ویروس مبارزه کرد.

او با اشاره به اجرای فاز دوم طرح شهید قاسم سلیمانی با نام "تشدید بیماریابی" از فردا، بیان داشت: با استفاده از این طرح می‌توان بیماران مخفی را شناسایی و در خانه قرنطینه کرد که این موضوع باعث می‌شود موارد بستری در بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند، ضمن اینکه در چند روز اخیر میزان تست گیری خود را افزایش دادیم، بطوریکه در ۲ روز گذشته ۱۶ تا ۲۰ هزار تست انجام شده، در حالی که در فاز قبلی روزانه ۳ تا ۴ هزار تست داشتیم.

علوی با بیان اینکه در طرح شهید قاسم سلیمانی بیماران بیشتری را شناسایی کرده و کار درمانشان را در خانه انجام می‌دهیم، ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر بیمار بستری ۱۱ بیمار سرپایی را شناسایی می‌کنیم که این موضوع باعث کاهش موارد مرگ شده است، در حالیکه اگر این کار را نمی‌کردیم موارد فوت ما ۱۰ برابر اکنون بود.

او میزان مرگ کرونا ویروس انگلیسی را ۷ تا ۱۰ برابر قبلی دانست و اظهار کرد: در ویروس قبلی ۱۲ روز طول می‌کشید تا بیمار بدحال شود، اما اکنون ظرف ۴۸ ساعت بیمار، بدحال می‌شود که باید فورا به مراکز درمانی مراجعه کند، البته یکی از مشکلات موجود در استان، دیر مراجعه کردن مردم به مراکز درمانی است و حدود ۳۴ درصد افرادی که جانشان را از دست می‌دهند، بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و یا زمانی به بیمارستان می‌روند که ۷۰ درصد ریه آن‌ها درگیر بیماری شده است.

علوی افزود: مردم تصور می‌کنند اگر به مراکز منتخب بهداشتی مراجعه کنند، کرونا می‌گیرند در حالی که اینگونه نیست. برخی از بیماران خوددرمانی کرده و از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می‌نمایند، در حالی که اگر به موقع درمان شوند جلوی مرگشان گرفته می‌شود.

او تصریح کرد: با توزیع واکسن و اثربخشی آن این امید وجود دارد که با فراوانی واکسن بیماری ریشه کن شود، اما در شرایط فعلی واکسنی که ساخته می‌شود کفاف جمعیت جهان را نمی‌دهد، از طرفی کشور‌هایی که تولیدکننده واکسن هستند جنبه‌های اخلاقی را رعایت نکرده و کمتر به کشور‌های دیگر واکسن می‌دهند.

رییس مرکز بهداشت استان ادامه داد: امیدواریم با ورود واکسن ایرانی به فاز انسانی، در خرداد ماه سال آینده همه مردم ایران واکسینه شوند. مجموع واکسنی که تاکنون وارد استان شده ۵ هزار دوز است که سهم دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۳ هزار و ۹۵۰ دوز بود و در مرحله اول پرستارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه فعالیت می‌کنند واکسینه شدند، همچنین در مرحله دوم پرسنل اورژانس بیمارستان‌های درگیر کرونا و جانبازان نخاعی بالای ۵۰ درصد این واکسن را دریافت کردند.

درخواست افزایش سهمیه کیت تشخیصی را داده ایم

او با اشاره به اینکه وزارت بهداشت قول تامین واکسن بیشتر برای خوزستان را داده و هفته آینده محموله جدید واکسن وارد استان می‌شود، گفت: همچنین از وزارت بهداشت تقاضا داریم سهمیه کیت‌های تشخیصی را بیشتر کند، در ۳ سال اخیر به دلیل سیل و کرونا هیچ یک از کسبه و بازاری‌ها شب عید نداشتند و ما این موضوع را بار‌ها در ستاد استانی مطرح کردیم. ما می‌توانستیم با ۲ هفته تعطیلی (از اواخر بهمن ماه) از پیک بیماری خارج شویم، اما ستاد ملی کرونا با این موضوع موافقت نکرد و همه مسئولان استانی موافق تعطیلی بودند، اما ستاد ملی کرونا نپذیرفت.

علوی اظهار داشت: با وجود اینکه از تعداد مشاغل گروه یک کم کردیم، ولی مردم رعایت نمی‌کنند و همه مغازه‌ها باز هستند. ما انتظار داریم که مردم رعایت کنند تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم، البته هم اکنون درصد بالایی از مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما ۳۰ درصد کسانی که این موضوع را نادیده می‌گیرند باعث انتشار ویروس می‌شوند، بنابراین اگر همه مردم رعایت نکنند حتی اگر هزار پروتکل جدید را لحاظ کنیم هیچ فایده‌ای ندارد.

او بیان کرد: حد مطلوب ما در رعایت اصول بهداشتی ۹۵ درصد است و تا زمانی که این میزان رعایت نشود، نمی‌توان جلوی انتشار بیماری را گرفت. سطح سواد مردم در رعایت شیوه نامه‌ها ۷۸ درصد است و مابقی اقشار جامعه توجهی به این بیماری ندارند در حالیکه ما بار‌ها از طریق رسانه‌ها معضلات کرونا را مطرح کردیم.

سید محمد علوی گفت: بررسی‌های میدانی چند روز اخیر ما نشان می‌دهد، در یکی از بازارچه‌های میوه و سبزیات اهواز درصد استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ۳۰ درصد بود همچنین در یکی دیگر از بازارچه‌های مرکز شهر میزان رعایت پروتکل‌ها ۶۰ درصد بود. در منطقه‌ای دیگر از مرکز شهر تنها ۳۴ درصد مردم ماسک می‌زدند که این‌ها وضعیت بسیار خطرناکی را برای کل جامعه رقم می‌زند.

او ادامه داد: رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم بسیار پایین و عادی انگاری در همه افراد رسوخ پیدا کرده است. رابطه مستقیمی بین عدم رعایت قوانین بهداشتی و موارد بیماری وجود دارد و تا زمانی که مردم رعایت نکنند، وضعیت به همین منوال است.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا و ۸ شهرستان در وضعیت نارنجی هستند.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماران کرونایی ویروس کرونا کرونای انگلیسی مراکز درمانی مردم رعایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۹۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسان نخستین بار کی سرما خورد؟

ایتنا - انسان خردمند (هومو ساپینس) چه زمانی در تاریخ برای اولین بار سرما خورد؟
پاسخ به این سوال دشوار است؛ تا حدی به این دلیل که از میان ویروس‌های متعددی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، تنها تعداد کمی از آن‌ها در بقایای به‌جا مانده از انسان‌ها کشف می‌شوند چرا که ویروس سرماخوردگی اغلب در بافت‌های نرم مانند ریه وجود دارد و کم‌تر در استخوان و دندان قابل ردیابی است. با این حال این امکان وجود دارد که برخی از اولین انسان‌های خردمند دست‌کم ۳۰۰ هزار سال پیش به سرماخوردگی مبتلا شده‌ باشند. 

«سرماخوردگی معمولی» یک اصطلاح کلی برای گروهی از عفونت‌‌های تنفسی است که افراد با سیستم ایمنی سالم، به صورت خفیف به آن‌ مبتلا می‌شوند. راینوویروس‌ها، کروناویروس‌ها و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV/ ویروس پیوسته‌یاخته‌ای تنفسی) اغلب عوامل اصلی‌اند. البته این عوامل بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) قبل از آنکه بین مردم شیوع پیدا کنند، احتمالا از سایر مهره‌داران به انسان منتقل شده‌اند.

جوئل ورتهایم، ویروس‌شناس تکاملی از دانشگاه کالیفرنیا به لایو‌ساینس گفت، باتوجه به زندگی انسان خردمند با حیوانات، قرار گرفتن بشر در معرض ویروس‌های جدید اجتناب‌ناپذیر بوده است.

معمولا زمانی که ویروس حیوانی به بدن انسان وارد می‌شود، قادر به ایجاد عفونت و آلودگی نیست، زیرا با میزبان جدید سازگار نیست، با این حال ویروس‌ها گاه برای جهش موفقیت‌آمیز و حتی انتشار بین انسان‌ها مجموعه‌ای از ژن‌های مناسب دارند؛ مانند ویروس‌هایی که در همه‌گیری کووید‌ــ۱۹ یا آنفلوانزای خوکی ظهور کردند.

البته دانشمندان درباره زمان اولین شیوع ویروس‌های سرماخوردگی نظرهای متفاوتی دارند. به عقیده برخی دانشمندان، این ویروس‌ها می‌توانند هم‌زمان با طلوع تمدن بشری یعنی پنج تا شش هزار سال قبل، از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده‌ باشند؛ زمانی که انسان‌ها زندگی در مناطقی نزدیک به هم را آغاز کردند که عوامل بیماری‌زا به‌راحتی می‌توانستند بین آن‌ها گسترش یابند و هم‌زمان پرورش حیوانات حامل این ویروس‌ها را نیز آغاز کردند.

اما همه دانشمندان با این فرضیه موافق نیستند. فرانسوا بالوکس، زیست‌شناس دانشگاه کالج لندن، می‌گوید انسا‌ن‌های «شکارچی‌ــ‌گردآورنده» که کشاورزی نمی‌کردند یا دام پرورش نمی‌دادند هم می‌توانستند از طریق شکار در معرض این ویروس‌های حیوانی قرار بگیرند. انسان شکارچی‌ پیش از انسان خردمند وجود داشت و به نظر این زیست‌شناس، ویروس‌های سرماخوردگی مختلف در طول دوران تکامل انسان در زمان‌های مختلف پدیدار می‌شدند و از بین می‌رفتند.

او می‌گوید: «من فکر می‌کنم احتمالا یکی از رویدادهایی که به افزایش قابل‌توجه جذب عوامل بیماری‌زا در انسان منجر شد، پخش شدن آن‌ها در خارج آفریقا بود که طی آن احتمالا به ویروس‌های سرماخوردگی جدید مبتلا شدند. بقایای قدیمی‌ترین انسان‌ خردمندی که در خارج از آفریقا کشف شد، متعلق به ۲۱۰ هزار سال قبل بود.»

دانشمندان برای کشف پیدایش این ویروس سراغ حفاری‌های باستان‌شناسی رفتند. به گفته کارشناسان، ویروس‌های سرماخوردگی زیاد خوبی باقی نمی‌مانند. این ویروس‌ها به طور معمول در بافت‌های نرم مانند ریه که پس از مرگ از بین می‌روند، اثر باقی می‌گذارند و در بافت‌های مقاوم مانند استخوان و دندان یافت نمی‌شوند.

البته ژنوم‌های ویروسی در بقایای انسان‌های باستانی یافت شده‌اند اما فقط ویروس‌های مبتنی بر دی‌ان‌ای بوده‌اند نه ویروس‌های حاوی آران‌آی (RNA) اما محققان یک کروناویروس متعلق به قرن شانزدهم را در پالپ دندان یک اسکلت‌ انسان در فرانسه پیدا کردند. این آران‌ای با کروناویروس‌های شناخته‌شده امروزی متفاوت است و نشان می‌دهد که این عوامل بیماری‌زای تاریخی احتمالا یا از بین رفته‌اند یا بدون آنکه شناسایی شوند، تکامل یافته‌اند.

بالوکس می‌گوید: «احتمالا در آینده از ویروس‌هایی که کمتر از ۲۰۰ سال پیش با ما بودند، تصویر جمعی مناسب‌تری خواهیم داشت. این امر ردیابی تاریخچه ویروس‌ها در گذشته‌های دور را برای دانشمندان آسان‌تر می‌کند.»

دیگر خبرها

  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • شناسایی ۳۰۵۴ کودک مشمول قانون حمایت از جمعیت در لرستان
  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • انجام چهار عملیات مردم یاری توسط بالگرد‌های پایگاه هوانیروز
  • جذب یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • انجام ۴ عملیات مردم‌یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه طی هفته گذشته
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • جذب ۱۱۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب العلاج در کرمانشاه