Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:04:44 GMT

بیماری مزمن کلیه را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۰۴۵۸

بیماری مزمن کلیه را بشناسیم

ایسنا/اصفهان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: زمانی که فردی دچار بیماری مزمن کلیه است، در ابتدا اغلب علامتی ندارد و همین موضوع اهمیت غربالگری را نشان می دهد.

شهرزاد شهیدی، امروز (جمعه-۲۲ اسفندماه) در وبینار علمی که به مناسبت روز جهانی کلیه با عنوان «زندگی خوب با بیماری کلیه» با حضور پزشکان فوق تخصص کلیه و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، در خصوص بیماری مزمن کلیه و راهکارهای زندگی با این بیماری، اظهار کرد: درد در بیماران کلیوی دچار به سنگ کلیه شدید است و بیماری مزمن کلیه اغلب هیچ دردی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به همین دلیل به افرادی که در خطر بروز بیماری مزمن کلیه هستند، مانند مبتلایان به دیابت، پرفشاری خون و افرادی که سابقه سنگ سازی مکرر داشته و یا بیماری ژنتیک مربوط به کلیه دارند، توصیه می کنیم به فواصل غربالگری شوند.

به گزارش ایسنا، این پزشک فوق تخصص کلیه گفت: ساده ترین روش غربالگری آزمایش کراتینین و آزمایش ادرار است که به راحتی در دسترس است و هزینه بالایی ندارد. با کمک این چند آزمایش ساده پزشکان می توانند کارکرد کلیه را اندازه گرفته و از ابتلا به بیماری کلیه آگاه شوند.

شهیدی در توضیح انواع نارسایی های کلیه، گفت: دو نوع نارسایی کلیه وجود دارد. یک نوع نارسایی حاد کلیه است که طی چند ساعت و یا چند روز در اثر عوامل مختلف به ناگهان رخ می دهد و شخصی که کارکرد کلیه سالمی دارد به ناگهان مبتلا می شود. نارسایی حاد کلیه سریع است و بیمار بستری می شود و اغلب با همکاری بیمار، قابل درمان است.

وی ادامه داد: نوع دیگر، بیماری مزمن کلیه بوده که منجر به نارسایی مزمن کلیه می شود. زمانی که کارکرد کلیه زیر ۶۰ درصد شود یا وجود خون و یا دفع پروتئین بیش از سه ماه طول بکشد، بیمار به آن مبتلا شده است. در نارسایی مزمن طول مدت مهم است و اغلب برگشت پذیر نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اضافه کرد: زمانی که فردی دچار بیماری مزمن کلیه است، در ابتدا اغلب علامتی ندارد و همین موضوع اهمیت غربالگری را نشان می دهد. علائمی مانند خارش، تنگی نفس، فشارخون بالا، ورم، کاهش حجم ادرار، رنگ پریدگی، تهوع، استفراغ و بی اشتهایی علائمی است که در مراحل خیلی پیشرفته ایجاد می شود و در واقع مراحل انتهایی آسیب کلیه است.

این پزشک تاکید کرد: برای آگاهی از اینکه کلیه های ما سالم است افراد در خطر باید بسته به نوع بیماری بین سه تا ۱۲ ماه آزمایش کلیه انجام دهند. برای مثال برخی بیماری ها مانند بیماران روماتولوژی سه ماه یک بار کراتنین و آزمایش کامل ادرار آنان سنجیده می شود و یا بیماران مبتلا به پرفشاری خون سالی یک بار آزمایش باید بدهند.

شهیدی در خصوص راه های درمان گفت: باید اقداماتی انجام شود تا سرعت بیماری را کند کنیم. فرمت زندگی تفاوت چندانی نمی کند و زندگی نرمال ادامه دارد، ضمن اینکه باید تغذیه را رعایت کرد، کنترل قند، فشار و چربی خون انجام شده و هر نوع مصرف دود قطع شود.

وی افزود: افراد از خود درمانی پرهیز کنند و توجه داشته باشند که برخی داروها به خصوص داروهای مسکن به کلیه آسیب می زند. همچنین افراد باید  وزن خود را کنترل کنند.

این پزشک در پاسخ به اینکه اگر درمان جواب ندهد چه باید کرد، گفت: در مرحله آخر، درمانِ جایگزین که دیالیز و پیوند است استفاده می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی كليه نارسایی کلیه استانی اجتماعی بیماری مزمن کلیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۰۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بنابر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آن‌ها عازم سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک را انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند، علاوه بر این، در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

دیگر خبرها

  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • فداکاری معلم نمونه استان تهران برای دانش‌آموزی که نارسایی کلیه داشت