Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه سابق آمریکا با حمایت قاطع از فروش تسلیحات به عربستان سعودی از رویکرد دولت بایدن در قبال ایران انتقاد کرد و گفت، ایرانی‌ها می‌دانند چگونه از میان نقاط ضعف آمریکا عبور کنند.

به گزارش فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا تاکید کرد که دولت واشنگتن در قبال تلاش‌ها برای تضعیف عربستان سعودی مسئولیت دارد و اضافه کرد که انکار توان سعودی برای دفاع از خودشان یک ایده احمقانه است و به نظر می‌رسد این دولت جدید ایالات متحده در این مسیر قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مصاحبه با پایگاه خبری عرب نیوز گفت، ایران می‌داند که چگونه کامیون خود را از یک آمریکای ضعیف عبور دهد و مدعی شد که جلوگیری از ایران به یک پیام محکم، اراده قوی و تحمیل هزینه (به ایران) نیاز دارد.

وزیر خارجه سابق آمریکا مجددا با تصمیم دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای حذف انصارالله یمن از لیست گروه‌های تروریستی مخالفت کرد و مدعی شد که هیچ کس بحثی ندارد که حوثی‌ها یک گروه تروریستی هستند و هیچ بحثی هم نیست که ایران در پشت حمایت از آن‌ها قرار دارد.

مایک پامپئو در اواخر حضور خود در وزارت خارجه آمریکا با عجله انصارالله یمن را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، اما دولت بایدن پس از روی کار آمدن، این تصمیم را غیرعاقلانه خواند و فورا آن را لغو کرد.

وی در ادامه لفاظی‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد، ایرانی‌ها زمانیکه ضعف ببینند، از طرف مقابل مماشات ببینند و یا انتظار داشته باشند که با آن‌ها مماشات می‌شود دست به اقدام میزنند.

پامپئو در ادامه مصاحبه خود به عرب نیوز گفت: آنچه که من را نگران می‌کند سیگنال‌هایی نیست که دولت بایدن ارسال می‌کند، بلکه این دستور کاری است که آن‌ها اتخاذ کرده‌اند و قصد دارند به آن عمل کنند.

وی افزود: دولت بایدن کاملا واضح مشخص کرده است که ترجیح میدهد به توافق هسته‌ای بازگردد. آن‌ها اکنون میخواهند اجازه دهند پول از صندوق بین‌المللی پول و از کره جنوبی به سمت خزانه ایران سرازیر شود. این‌ها انواع امتیازات است، قبل از اینکه حتی بحثی باشد درباره اینکه بخواهند وارد یک مذاکره شوند. این‌ها به معنای ضعف است، من قول می‌دهم به شما که ایران می‌داند چگونه کامیون خود را از میان نقطه ضعف‌های ایالات متحده براند.

منظور پامپئو پول‌های بلوکه شده مردم ایران در بانک‌های کره جنوبی است که دولت سئول به بهانه تحریم‌ها از آزاد کردن آن خودداری کرده است. اخیرا مذاکراتی میان تهران و سئول برای آزاد شدن بخشی از این پول‌ها انجام شده است که به دلیل عدم اراده مستقل طرف کره‌ای هنوز هیچ اتفاق محسوسی رخ نداده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا که از حامیان سرسخت فشار حداکثری علیه ایران و حمایت همه جانبه از رهبران سعودی بود اضافه کرد، ریاض یک شریک امنیتی مهم برای واشنگتن است. برای مدت زمان زیادی ما این واقعیات را نادیده گرفتیم. وی با حمایت از حق عربستان سعودی برای دفاع از خود در برابر حملات خارجی وموشک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اضافه کرد، ما با پادشاهی سعودی در طیف بیشتری از مسائل همکاری کردیم. فروش تسلیحات، چیزی که می‌تواند امنیت مردم عربستان و رهبران آن‌ها را تضمین کند.

وی در ادامه، انتقاد‌ها از دولت دونالد ترامپ در زمینه نادیده گرفتن وضعیت حقوق بشری در عربستان را رد کرد و مدعی شد، هیچ چیزی نمی‌تواند از حقیقت دور بماند. ما از پادشاهی سعودی حمایت کردیم تا فضای داخل را باز کند، به زنان اجازه دهد فعالتر شوند و خیلی چیز‌های دیگر که برای زمان طولانی در این کشور ممنوع بود... و یک پیشرفت واقعی به دست آمد.

پامپئو درباره کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی مستقر در آمریکا در کنسولگری ریاض در استانبول و مماشات دولت ترامپ با این مساله آن را رد کرد و گفت، ما اشتباهات پادشاهی سعودی را نادیده نگرفتیم و عوامل قتل جمال خاشقچی را تحریم کردیم!

این در حالیست که طبق گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، شخص «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی آمر اصلی قتل جمال خاشقچی معرفی شده که هیچ اقدامی علیه وی صورت نگرفته است. این گزارش با تازگی از سوی دولت بایدن به صورت عمومی منتشر شد.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا پیش از این از انتشار گزارش قتل خاشقچی توسط دولت بایدن نیز انتفاد کرده وگفته: انتشار این گزارش کاری سهل‌انگارانه و سیاسی بود. هدف این کار لطمه وارد کردن به روابط [آمریکا]با پادشاهی عربستان سعودی از طریق استفاده از ابزار اطلاعاتی به شکلی بود که به‌عنوان مدیر پیشین س‌آی‌اِی هرگز آن را قابل دفاع نمی‌دانم».

وزیر خارجه سابق آمریکا دوباره بر داشتن روابط عمیق امنیتی آمریکا با عربستان سعودی تاکید کرد و آن را یک موضوع محوری در سیاست خارجی واشنگتن در سرتاسر غرب آسیا خواند.

وی درباره تمرکز سیاست خارجی آمریکا در دولت ترامپ در غرب آسیا علیه ایران گفت: ما در این زمینه سه محور اقدامی داشتیم. اولین آن ساختن ائتلافی علیه بزرگترین حامی تروریسم یعنی ایران بود؛ و آن را انجام دادیم. میان اعراب و اسرائیل علیه ایران ائتلاف درست کردیم و ائتلافی دریایی در تنگه هرمز علیه جمهوری اسلامی ایران تنگه هرمز تشکیل دادیم.

دوم، فشار اقتصادی خیلی سنگین علیه حکومت ایران بود. ما آن‌ها را تحریم کردیم و مطمئن شدیم که آن‌ها نمی‌توانند نفت خود را بفروشند و مجبورشان کردیم در زمینه استفاده از منابع خود تصمیمات سخت بگیرند؛ و سوم اینکه از مردم ایران حمایت کردیم. این حمایت ما با حمایت در دوران باراک اوباما متفاوت بود.

ادعای پامپئو در حمایت از مردم ایران درحالیست که فشار حداکثری آمریکا علیه ایران بیشتر از همه قشر آسیب پذیر ایران را هدف قرار داده بود و تحریم دارو و تجهیزات پزشکی بیش از همه به بیماران و مردم عادی ایران آسیب وارد کرده است.

پامپئو روز چهارشنبه نیز در مصاحبه با پایگاه اسرائیلی آی ۲۴ نیوز با یاد کردن از توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک شرارت عظیم و «هیولا»، درباره هرگونه مذاکره مجدد با ایران هشدار داد و مدعی شد این کشور تهدیدی برای ثبات در منطقه غرب آسیا است.

وی ضمن افتخار کردن به کارزار فشار حداکثری بر مردم ایران، ادعا کرد: ما رژیم ایران را منزوی کردیم، به شکلی که هیچ کشور دیگری تا کنون تجربه نکرده بود.

بر اساس این مصاحبه، وزیر خارجه سابق آمریکا با ابراز تأسف از تلاش تروئیکای اروپایی برای احیای توافق هسته‌ای، مدعی شد برجام، هیولایی است که مسیر ایران برای تقویت برنامه اتمی‌اش را هموار می‌کند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پمپئو آمریکا وزیر خارجه سابق آمریکا عربستان سعودی علیه ایران مردم ایران دولت بایدن مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۴۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد

به گزارش همشهری آنلاین، یک رسانه عبری زبان فاش کرد، حضور بلینکن در ریاض برای سازش عربستان انجام گرفته است.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در شماره امروز دوشنبه خود در گزارشی در رابطه با حضور وزیر خارجه آمریکا در ریاض اعلام کرد، بلینکن تلاش زیادی برای پیشبرد روند سازش در بخش عربستانی آن دارد.

به نوشته این رسانه توافق سازش با عربستان در نقاط پایانی خود قرار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه سبفر خود را به خاور میانه آغاز کرد، این سفر در شرایط بسیار سرنوشت سازی انجام می‌شود که در آن امکان تحقق گشایش در روند توافق مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس بسیار پررنگ شده است.

او صبح امروز به عربستان سعودی رسید و با مسئولین عالی رتبه کشورهای عربی و اروپایی برنامه‌های روز بعد از پایان جنگ در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار داد و در عین حال تلاش‌هایی را برای پیشبرد ابتکار آمریکا برای توافقنامه سازش بین ریاض و تل‌آویو را هم ادامه داد، وزیر خارجه آمریکا در این زمینه اعلام کرد، توافق در آستانه به نتیجه رسیده است اما در حال حاضر نیازمند موافقت اسرائیل با راه حل دو کشوری هستیم.

کد خبر 848213 منبع: تسنیم برچسب‌ها آنتونى بلينكن اسرائیل خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه