Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@20:55:55 GMT

اپیدمی خودشاعر پنداری در شعر امروز

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۴۴۳۰

اپیدمی خودشاعر پنداری در شعر امروز

سید محمود علوی نیا شاعر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره شعرامروز گفت: متاسفانه یک اپیدمی و بیماری با عنوان «خودشاعر پنداری» به خصوص در فضای مجازی شایع شده است. افراد زیادی گمان می‌کنند شاعر هستند. برای همین مطالبی به نام شعر می‌نویسند که هیچ پیوند واژگانی، معنایی و مفهومی در آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

گلایه یک شاعر از خلاء قوانین بازدارنده برای اختلاس های ادبی


وی افزود: اساسا انتشار مجموعه شعر کار بسیار آسانی است. هرکسی که پول داشته باشد می‌تواند مجموعه شعر منتشرکند. وقتی مطلبی خلاف اخلاق و امنیت ملی در اثری نباشد به راحتی مجوز انتشارمی گیرد. متاسفانه دامن شعر آلوده شده است. با مطالبی در فضای مجازی مواجه می‌شویم که فاصله زیادی با آنچه می‌توان شعر سپید یا نو نامید، دارد.

این شاعر ادامه داد: امروزه آثاری تحت عنوان «سپکو» منتشرمی شود. اثری حاوی واژه تصویر منتشرمی کند و خود را صاحب سبک می‌نامد؛ درحالی که اینگونه نیست. هرنوع نوآوری در شعر باید آگاهانه انجام شود. یک پشتوانه‌ای داشته باشد. فردی لقب دکتر را یدک می‌کشد؛ اما کلمه «افتادگان» را به شکل «افتاده گان» می‌نویسد. این فرد باید دوباره از ابتدایی آغاز کند.

علوی نیا بیان کرد: شخصی که واقعا شاعر باشد، منتظرمی ماند اثرش یک سامانی پیداکند بعد برای انتشار آن در قالب مجموعه شعر اقدام می‌کند. مخاطب شعر امروز یا دانش ادبی در این زمینه دارد یا اینکه هیچگونه دانشی در این زمینه ندارد. چنین فردی از هر متنی با عنوان شعر تعریف می‌کند. در مقابل آن فردی که دانش شعر داشته باشد، متوجه می‌شود این اثر شعر نیست و آن را کنار می‌گذارد.

وی اظهار کرد: این وظیفه اهالی قلم است که در زمینه شعر به مخاطب آگاهی بدهند. به دلیل کم کاری ما به دلیل نداشتن پشتوانه مالی و آگاهی رسانی است که دانش ادبی مخاطب عام شعر ارتقا پیدانکرده است. کسانی که سپیدسرا هستند یا شعر کلاسیک می‌گویند باید راه را به مردم در رشته خودشان نشان دهند. اگر اثر دارای ریتم و آهنگ با ذائقه مخاطب همخوانی نداشته باشد و او را اقناع نکند کنار گذاشته می‌شود و دیگر سراغ آن نمی‌رود.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات فارسی شعر امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۴۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: این کنگره با موضوع شعر فارسی و در بخش اصلی خلیج همیشه فارس، بخش ویژه بانوان و مادران سرافراز خلیج فارس و بخش آزاد برگزار شد.

علیرضا سیدآبادی افزود: خلق آثار بدیع و ماندگار در موضوعات ملی و عقیدتی، بزرگداشت یاد و نام خلیج همیشه فارس، بیان قدر و منزلت بانوان و مادران پاکدامن مناطق خلیج فارس و تبیین مسئله هویتی خلیج فارس برای ایران اسلامی اهداف این کنگره بود.

 وی تصریح کرد: آیین پایانی ششمین کنگر ه ملی شعر خلیج فارس با حضور جمعی از شاعران سراسر کشور و مسئولان استانی در شهرستان هندیجان، اسکله بحرکان، در خلیج فارس برگزار شد.

دیگر خبرها

  • پیروز در جنگ اقتصادی با ادامه راه شهدا رقم می‌خورد
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • راه اندازی مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی در استان ها
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • جایزه فردی خوشحالم نمی کند/ قرارداد کادرفنی باید زودتر مشخص شود
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است