Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@22:11:37 GMT

گل‌های بیدمشک، قاصد بهار در برزک کاشان

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۵۰۴۰

گل‌های بیدمشک، قاصد بهار در برزک کاشان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  بیدمِشک درختچه‌ای زینتی با سنبله‌های معطر است که در آغاز فصل بهار رشد می‌کند.

بیشترین باغ بیدمشک کاشان در شهر برزک قرار دارد که بیشترین تولید این محصول معطر و عرق آن را به خود اختصاص داده است. باغداران کاشانی از نیمه‌های اسفند برداشت محصول بیدمشک را آغاز می‌کنند و تا پایان فروردین کار برداشت ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیدمشک گیاهی با خواص درمانی و اسانس معطر

عباس معینی‌فر مسئول بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: گیاه دارویی بیدمشک (Pussy willow) نژادی از درخت بید است که اندازه آن از بید معمولی کوچکتر، ولی سنبله‌های آن دارای اسانس معطری است.

او افزود: گل‌های گیاه دارویی بیدمشک قبل از بازشدن برگ‌ها ظاهر می‌شوند، معطرند و رنگ این گیاه در بهترین نوع بیشتر است.

مسئول بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان ادامه داد: اسانسی از گل‌های این گیاه گرفته می‌شود که به آن عرق بیدمشک می‌گویند و علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربت‌ها نیز به کار می‌رود.

معینی‌فر گفت: به‌طور متوسط از هر ۸ کیلوگرم بیدمشک ۴۰ لیتر عرق بیدمشک تولید می‌شود، اما گاهی برای سفارشی و ممتازتر شدن، برای تهیه ۴۰ لیتر عرق بیدمشک ۱۶ کیلوگرم بیدمشک استفاده می‌شود.

او با اشاره به استفاده از عرق بیدمشک در تهیه نقل، شیرینی و شربت اظهار کرد: عرق بیدمشک با داشتن ترکیباتی مانند تانن، سالیسیلین و ژرانیول به عنوان داروی مؤثر در تقویت قلب و اعصاب، آرام بخش و بر طرف کننده درد و خستگی شناخته شده‌است.

مسئول بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان افزود:از نظر طب ایرانی طبیعت گیاه بیدمشک سرد‌تر و مقوی قوای دماغی، قلب و مفرح مزاج است و سردرد‌های مزاجی را تسکین می‌دهد.

معینی‌فر ادامه داد: عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد.

تولید سالیانه ۴۰۰ تن گل بیدمشک در کاشان

رضا مظلومی رئیس جهاد کشاورزی کاشان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: کاشان ۵۳ هکتار (۴۷ هکتار بارور و ۶ هکتار نهال) باغ بیدمشک دارد که با متوسط عملکرد هشت و نیم تن در هکتار سالیانه ۴۰۰ تن محصول تولید می‌کنند.

او افزود: از ۵۳ هکتار باغ بیدمشک در کاشان ۳۰ هکتار (معادل ۶۰ درصد) در بخش برزک، هشت هکتار در بخش نیاسر و ۶ هکتار در بخش قمصر و مابقی در سایر مناطق است.

رئیس جهاد کشاورزی کاشان گفت: حدود ۴۰۰ تن گل بیدمشکی که سالیانه در کاشان برداشت می‌شود در ۳۴ واحد صنعتی و ۱۷۵۰ واحد سنتی به بیش از دو میلیون لیتر عرق بیدمشک تبدیل می‌شود.

مظلومی ادامه داد: بیش از ۴۰۰ نفر در زمان برداشت بیدمشک در شهرستان کاشان مشغول به کار می‌شوند.

او درآمد باغداران بیدمشک را ۱۲۰ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: عرق بیدمشک کاشان علاوه بر عرضه در بازار‌های داخلی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

بیدمشک مفید برای رفع عطش در تابستان و روزه داری


حسین بزرگی‌پور تولید کننده گلاب و عرقیات گیاهی در برزک کاشان گفت: یکی از مهمترین خواص عرق بیدمشک، رفع عطش شدید و درمان گرمازدگی است و بر همین اساس باید گفت یک لیوان شربت بیدمشک نوشیدنی مناسبی برای فصل تابستان و به ویژه ایام روزه‌داری در فصول گرم است.

او  یادآور شد: این نوشیدنی از ترکیب گلاب، عرق بیدمشک، تخم بالنگو یا تخم شربتی و کمی ماده شیرین کننده مانند شکر، عسل یا نبات تهیه می‌شود، البته بهتر است این شربت را کم شیرین مصرف کرد.

این تولید کننده گلاب و عرقیات حمایت بیشتر مسئولان و نهاد‌های مرتبط را از طریق پرداخت تسهیلات با نرخ پایین و کم‌بهره خواستار شد و گفت: متاسفانه تسهیلات با سود بالا فشار سنگینی به تولیدکنندگان وارد می‌کند و منافع آن‌ها را از تولید از بین می‌برد.

گزارش از حرمت سادات متولی

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فصل بهار گیاهان دارویی جهاد کشاورزی کاشان عرق بیدمشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۵۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کاشان

رئیس اداره هواشناسی کاشان ضمن اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کاشان گفت: شهروندان از تردد در رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند. - اخبار استانها -

عباس ارغوانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کاشان اظهار داشت: این سامانه که از اواخر روز چهارشنبه تا جمعه پیش‌بینی شده است موجب بروز باران، رگبار و رعد و برق و حتی تگرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه این سامانه بارشی در بخش‌های قمصر، برزک و نیاسر شهرستان کاشان محسوس‌تر است، افزود: لازم است اقدامات لازم در زمینه پیشگیری از وقوع سیلاب، آبگرفتگی معابر و به جریان افتادن آب در مسیل‌ها پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان کاشان با بیان اینکه شهروندان از تردد در مسیر رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها خودداری کنند، ابراز داشت: این سامانه بارشی اواخر روز جمعه 14 اردیبهشت از مناطق کاشان و آران و بیدگل خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان وقوع تندباد محلی نیز پپش‌بینی می‌شود، گفت: اوج بارش‌ها بیشتر در مناطق کوهستانی شهرستان کاشان انتظار می‌رود و می‌تواند با رعد و برق، تندبادهای موقتی و در برخی مناطق با تگرگ همراه باشد.

صدور 2 هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان

ارغوانی با بیان اینکه لازم است سازه‌های موقت در شهرستان کاشان استحکام‌سازی شوند، تصریح کرد: دستگاه‌های خدماتی و امدادی نیز برای احتمال وقوع هرگونه رخداد و رویداد آمادگی داشته باشند تا در صورت وقوع حادثه اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/801/.

دیگر خبرها

  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کاشان
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر