Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@13:09:26 GMT

هشدار یک مسئول در مورد خطر شکستن سد کاسه‌رود ابرکوه

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۶۲۶۳

هشدار یک مسئول در مورد خطر شکستن سد کاسه‌رود ابرکوه

ایسنا/یزد پس از هشدارهای مسئولان میراث فرهنگی ابرکوه در مورد احتمال تخریب مناره‌های نظامیه، این بار مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه زنگ خطر احتمال شکستگی «سد کاسه رود» را به صدا درآوردند؛ خطری که می‌تواند خسارت‌های میلیاردی به جاده‌های مواصلاتی و راه‌آهن را به دنبال داشته باشد.

مدتی پیش رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه در گفتگو با خبرنگار ایسنا نسبت به فرو ریختن مناره‌های نظامیه هشدارهای جدی داد و اعلام کرد که اگر مسیر منتهی به این اثر تاریخی مسدود نشود، در صورت ریزش مناره‌ها ممکن است شاهد خسارات جانی و مالی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه با وجود همه هشدارها، هیچ اقدام عملیاتی در این راستا صورت نگرفت و این بار رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه نیز نسبت به تخریب و شکستگی سد «کاسه رود» هشدار می‌دهد.

«مرتضی سعیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: ترمیم این سد تنها نیازمند ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار است که در صورت تأمین و اقدام نشدن به موقع ممکن است خسارت‌های میلیاردی به جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی وارد کرده و حتی خسارت جانی به دنبال دارد.

وی ابراز می‌کند: از سال ۹۳ تاکنون به دنبال بارندگی‌های شدید و همچنین ورود سیلاب‌های شمال استان فارس، ظرفیت پنج میلیون متر مکعبی این سد بارها پر و حتی چندین بار نیز سرریز شده است.

به گفته‌ی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه، فشار آب پشت سد به حدی زیاد است که با وجود انجام اقدامات استحکام‌بخشی در سال گذشته با هزینه‌ای بالغ‌ بر ۱۴۰ میلیون تومان، باز هم این سد دچار آسیب شده و نیاز به ترمیم دارد.

سعیدی تصریح می‌کند: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته نسبت به وقوع باران در ماه‌های آتی، احتمال لبریز شدن مجدد سد وجود دارد چرا که از بارندگی‌های شدید آذرماه تاکنون با وجود خارج شدن تدریجی آب از سد، تاکنون تنها یک و نیم متر از ارتفاع شش متری آب کاهش یافته و فقط ۴۰ درصد آن تخلیه شده است.

وی با بیان این که مدت‌زمان کامل تخلیه سد پنج ماه است، ادامه داد: آب ورودی به پشت سد کاسه رود شیرین بوده و می‌توان آن را برای استفاده در بخش کشاورزی انتقال داد که در این زمینه جهادکشاورزی اقدام به ایجاد خط انتقال و لوله‌گذاری به طول ۱۱ کیلومتر کرده ولی هنوز دو کیلومتر از طول مسیر برای انتقال این آب به مزارع شرق ابرکوه باقی مانده و طرح متوقف شده است.

این مسئول در پایان با تأکید بر این که مکاتبات و روند اداری جهت رسیدگی به مشکل آسیب‌دیدگی سد با فرمانداری و اداره کل منابع طبیعی استان انجام شده و منتظر اقدام مسئولان هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابركوه منابع طبيعي بارندگي استانی اقتصادی منابع طبیعی کاسه رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۶۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سید جلال‌الدین جوانمردی اظهار کرد: مبارزه با پدیده شوم زمین‌خواری و تخریب منابع طبیعی از اولویت‌های مجموعه انتظامی است و برخورد با مجرمان این حوزه همواره در دستور کار پلیس قرار دارد.

وی با بیان اینکه پس از دریافت خبر تصرف اراضی ملی توسط فردی در یکی از روستاهای بخش رحیم‌آباد، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت، افزود: مأموران آگاهی به همراه کارشناس اداره منابع طبیعی به محل مورد نظر اعزام و مشخص شد، متهم ۸ هزار متر مربع از اراضی ملی را به تصرف خود درآورده و به صورت غیرقانونی آن را به وسیله بلوک و پرچین محصور کرده است.

فرمانده انتظامی رودسر از معرفی متهم ۴۴ ساله این پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی خبر داد و با اشاره جمع‌آوری کلیه آثار تجاوز و رفع تصرف اراضی مورد نظر با حکم قضائی، بیان کرد: کارشناسان ارزش تقریبی این زمین‌ها را بیش از ۵۰ میلیارد ریال برآورد کردند.

کد خبر 6091218

دیگر خبرها

  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟