Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه دانمارک در تماس با همتای افغان خویش ضمن تاکید بر ادامه حضور نظامیانش در افغانستان گفت که پیشرفت‌های افغانستان نباید در روند صلح این کشور به مخاطره بیفتد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «یپه کوفود» وزیر خارجه دانمارک در ویدئو کنفرانس با «حنیف اتمر» وزیر خارجه افغانستان با تاکید بر حفظ دستاوردهای دموکراتیک و حقوق بشری افغانستان، تصریح کرد که در روند صلح «فداکاری‌ها و پیشرفت‌ها نباید به مخاطره بیفتد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوفود ضمن حمایت از تلاش‌ها و گفت‌وگوهای صلح، اظهار داشت که افغانستان نباید بار دیگر به پناهگاه امن تروریست‌ها مبدل شود و از ادامه همکاری‌های دانمارک در چارچوب ماموریت «حمایت قاطع» اطمینان داد.

براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه افغانستان، دو طرف همچنین درباره نهایی‌سازی توافقنامه همکاری‌های استراتژیک میان دو کشور، تقویت روند صلح افغانستان، حکومتداری خوب و ادامه کمک‌های دانمارک برای افغانستان گفت‌وگو کردند.

اتمر در این تماس ضمن ارائه جزئیات درباره آخرین تحولات روند صلح به همتای دانمارکی خود گفت که دولت افغانستان به راه‌حل سیاسی که برای ملت افغانستان و جامعه جهانی قابل قبول بوده و منجر به صلح برگشت‌ناپذیر و پایدار شود، باورمند است.

وزیر خارجه دانمارک درحالی از ادامه حضور نظامیانش در افغانستان خبرداده که براساس توافقنامه قطر همه نیروهای آمریکایی و ناتو باید تا اول ماه می سال جاری (14 اردیبهشت) خاک افغانستان را ترک کنند.

با این حال، در آستانه خروج مهلت خروج نیروها از افغانستان، همه چیز حاکی از احتمال ادامه حضور نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان فراتر از زمان تعیین شده است.

از سوی دیگر، طالبان نیز با فاصله‌گیری از ادبیات محافظه‌کارانه اخیرش نسبت به آمریکا چندین بار نسبت به ادامه حضور نیروهای خارجی هشدار داده است.

طالبان در بیانیه‌های متعدد هشدار داده که نقض توافقنامه قطر منجر به «جنگی بزرگ» خواهد شد که مسئولیت آن با آمریکا است و در موردی دیگر نیز تصریح کرده که درصورت عدم پایبندی آمریکا به توافقنامه، این گروه «برای استقلال افغانستان آماده قربانی دادن است».

ترکیه: نشست صلح افغانستان ماه آوریل در استانبول برگزار می‌شوداعلام حمایت روسیه از ایجاد دولت موقت فراگیر در افغانستانآیا نظامیان خارجی تا پایان ماه آوریل افغانستان را ترک می‌کنند؟+جدول آمار

با این حال، یکی از گزینه‌های مطرح شده در رسانه‌ها موضوع تمدید 6 ماهه مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان است، سخنگوی طالبان در واکنش به این موضوع تصریح کرد که طالبان هرگز با تمدید حضور این نیروها موافقت نمی‌کند.

طالبان و دولت افغانستان در حال آماده‌سازی برای یک بهار پر از خشونت هستند اما برخی کارشناسان می‌گویند که احتمال تمدید نیز پس از افزایش درگیری‌های احتمالی وجود دارد.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار دانمارک اخبار افغانستان اخبار دانمارک اخبار افغانستان وزیر خارجه دانمارک ادامه حضور روند صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۶۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه خواهد پیوست

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه امروز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی در آنکارا گفت: ترکیه نیز به پرونده جاری (نسل‌کشی اشغالگران قدس) در دیوان بین‌ المللی دادگستری (ICJ) که توسط آفریقای جنوبی گشوده شده، خواهد پیوست.

وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت: در دیدارهایی که در راستای سفرش به شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی انجام داد، برخی کشورها درباره پرونده نسل‌ کشی آفریقای جنوبی علیه (رژیم) اسرائیل اعلام کردند که آماده موضع‌ گیری در این زمینه هستند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون تنها کشورهای نیکاراگوئه و کلمبیا درباره این پرونده موضع ملموسی اتخاذ کرده‌اند، تصریح کرد: ما نیز امروز نتایج ارزیابی‌ های خود را به رئیس جمهورمان ارائه کردیم و مایلم برای اولین بار مطابق با تصمیم سیاسی اتخاذ شده در اینجا اعلام کنم. ما به عنوان کشور ترکیه تصمیم گرفتیم به پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه (رژیم) اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری مطرح کرده است، بپیوندیم.

هاکان فیدان افزود: امیدواریم با این گام، روند پیش روی دیوان بین المللی دادگستری در مسیر درست پیش برود. همانطور که قبلا بیان کردم، کار ما روی این برنامه برای مدت بسیار طولانی ادامه دارد.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: پس از اتخاذ این تصمیم سیاسی توسط رئیس جمهور و پس از اعلام آن به تمام دنیا، کار حقوقی خود را تکمیل خواهیم کرد. در همین حال، ما به همکاری با همه کشورهای دوست و متحد ادامه خواهیم داد تا در مورد این موضوع چه کارهای بیشتری می‌ توان انجام داد و کدام کشورها می‌ توانند بیشتر مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • ترکیه به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه خواهد پیوست
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از پیشرفت های صورت گرفته در روند روابط ایران و بورکینافاسو
  • ابراز خرسندی ایران از پیشرفت در روند مناسبات با بورکینافاسو
  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند