Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با اشاره به وظایف این اداره کل در رابطه با بازسازی و تعمیر بقاع متبرکه گفت: در حدود ۲۳ امام زاده استان، ساخت و سازهای عمرانی مفصلی در جریان بوده که نمونه آن را در امامزادگان "سید حمزه، سیدجمال، سیدمحمد کججانی، بقعه شاه حسین ولی و..." می‌توان دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدشهاب‌الدین حسینی در حاشیه بازدید از خبرگزاری ایسنا، در گفت‌وگو با خبرنگاران این رسانه با اشاره به اهداف سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار کرد: سازمان اوقاف یک سازمان مردم نهاد بوده و بر اساس نیات خیرانه واقفان خیراندیش اداره می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وقف ریشه در اسلام دارد و پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) اولین واقفان جهان اسلام هستند، گفت: ما موظف به اجرای امینانه نیات واقفان هستیم و در کنار توجه به بحث وقف به عنوان اصلی‌ترین دغدغه سازمان اوقاف، تولیت امام زادگان و اداره مساجد نیز بر عهده این سازمان است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف در حوزه‌های مختلف اوقافی، ثبتی و حقوقی فعال بوده است، اظهار کرد: طی سال‌های طولانی به بحث سنددار شدن موقوفات توجه داشته‌ایم و امسال با اینکه اخذ ۱۰۰۰ فقره سند را در برنامه داشتیم، بیش از ۱۷۰۰ فقره سند اخذ کرده‌ایم و جا دارد از همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان قدردانی ‌کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، تثبیت مالکیت وقف را از دیگر مباحث مهم در راستای دفاع از مالکیت موقوفات عنوان کرد و گفت: در راستای احیای موقوفات این امر اهمیت بسیاری داشته و طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ در راستای احیای موقوفات قایم مقام فراهانی که مشتمل بر حدود ۳۸ هزار هکتار است، ناحیه ۳ اوقاف و امور خیریه تبریز راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه در راستای احیای بزرگترین موقوفه کشور و تنها موقوفه ثبت جهانی شده نیز اداره ناحیه ۴ اوقاف را تاسیس کردیم که مختص رسیدگی به موقوفات جامع ربع رشیدی است، گفت: بر این اساس، دبیرخانه کشوری موقوفات ربع رشیدی در تبریز مستقر شده است؛ موقوفات ربع رشیدی در هشت استان گستره دارد و خارج از کشورمان نیز موقوفاتی دارد که به جد پیگیر هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت احیای موقوفات ربع رشیدی و نیات این موقوفات، اظهار کرد: اخیرا با همکاری دانشگاه تبریز یک همایشی بین المللی برای پاسداشت خدمات خواجه رشیدالدین شیخ فضل الله همدانی با محوریت وقف و علم الادیان برگزار کردیم.

حسینی با اشاره به بازسازی و تعمیر بقاع متبرکه در استان، افزود: در امام زادگان سید احمد مرند، سید اسماعیل میانه، شاه قاسم کلیبر  و سایر نقاط استان کارهای عمرانی مفصلی در جریان است؛ البته در این رابطه محدود به برنامه ابلاغی از سوی سازمان نیستیم و فعالیت‌هایمان را فراتر پیش می‌بریم، چنانچه در کنار امور عمرانی امام زادگان، در مقبره حمال تبریزی و مقبره زیرک‌کار، کلنگ احداث مجموعه بزرگ فرهنگی هنری به زودی بر زمین زده خواهد شد.

راه‌اندازی ستاد و شوراهای هماهنگی امورخیریه در استان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تاکید بر اینکه در بحث امور خیریه نیز فعالیت داریم، گفت: تبریز شهر موسسات خیریه بوده و موسسات بسیار قوی در این شهر فعالیت دارند، اما نبود ساماندهی حلقه مفقوده این حوزه بود که در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد و شورای هماهنگی امور خیریه را راه‌اندازی کرد تا این مقوله نیز ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه ستاد و شوراهای هماهنگی امور خیریه در استان راه اندازی شده و این روند به صورت مردمی انجام می‌شود، افزود: در این راستا مسیری فراهم کردیم تا موقوفات انتفاعی در راستای انتفاع مردم به کار گرفته شود که کلنگ زنی مجموعه نگهداری کودکان بی‌سرپرست در قبرستان متروکه قله و مجموعه بزرگ سرای سالمندان، معلولان و کودکان بی‌سرپرست که به زودی در محل قبرستان متروکه عمو زین الدین کلنگ زنی می‌شود، نمونه‌ای از آن است.

وی با اشاره به اینکه در پی شیوع کرونا نیز توسط آستان مطهر امام زادگان و اداره کل اوقاف، بیش از ۵۰ هزار بسته معیشتی توزیع شد، گفت: اجرای امینانه نیات واقفان یکی دیگر از وظایف ما بوده و بیش از ۸۰۰ نوع نیت وقفی داریم که از عزاداری امام حسین(ع) گرفته تا تعظیم شعائر دینی را شامل می‌شود.

راه‌اندازی مراکز افق در بقاع متبرکه شاخص استان

حسینی، راه‌اندازی مراکز افق را یکی دیگر از برنامه‌های اداره کل اوقاف برشمرد و گفت: در این رابطه نیز قدم‌های خوبی برداشته شده و این مراکز که در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی فعالیت می‌کنند، در بقاع متبرکه شاخص استان راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح شمیم خدمت با مشارکت کمیته امداد در حوزه فعالیت‌های اجتماعی، اظهار کرد: با اجرای این طرح، امام زادگان به مرکزی برای آموزش حرفه، راه اندازی کارگاه‌ها و اشتغال آفرینی تبدیل شده‌اند؛ در حوزه فرهنگی نیز فعالیت‌های متعددی چون طرح‌های آرامش بهاری، ضیافت الهی، نشاط معنوی، شمیم حسینی، تعظیم شعائر دینی در طول سال، اقامه نمازهای جماعت با دعوت از مبلغان و ... اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مسابقات قرآنی نیز یکی از کار ویژه‌های سازمان اوقاف بوده که امسال به خاطر شرایط کرونایی، به طور خاصی برگزار شد، افزود: سال آینده مسابقات محله‌ای نیز به مسابقات شهرستانی افزوده خواهد شد و در حوزه مباحث قرآنی نیز برگزاری محافل انس با قرآن، تلاوت، تفسیر، پشتیبانی و حمایت از مسابقات دانش آموزشی و... در دستور کار قرار دارد.

۷ بیمارستان استان در عرصه وقفی احداث شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه هفت بیمارستان استان در عرصه وقف احداث شده است، افزود: سال گذشته نیز بیمارستان بزرگ کودکان "زهرا مردانی آذر" توسط خیر بزرگوار آقای کریم مردانی آذر وقف شد که یک مجموعه بزرگ وقفی است.

وی با تاکید بر اینکه وقف باعث ماندگاری است و همه مردم از عواید آن بهره‌مند می‌شوند، خاطرنشان کرد: برخی تلاش می‌کردند که این بیمارستان وقف نشود و حتی الان نیز به این موضوع دامن می‌زنند که از وضعیت وقفی خارج شود، درصورتی که بعد از وقف یک ملک، تغییر مالکیت آن دیگر ممکن نیست؛ لذا دغدغه خدمت رسانی این کار خیر باعث این وقف و باعث ماندگاری این بیمارستان بزرگ شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری آذربايجان شرقي وقف موقوفات اداره اوقاف و امور خیریه مدیرکل اوقاف و امور خیریه سازمان اوقاف بقاع متبرکه امام زادگان راه اندازی ربع رشیدی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۸۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند

مسئول اداره بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف استان زنجان گفت: درآمد پایدار برای موقوفات زنجان با اجرای طرح‌های موفق سرمایه‌گذاری ممکن است.

مهدی نیکویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: دو نمونه از طرح‌های موفق سرمایه‌گذاری و احیای موقوفات استان زنجان که توسط این اداره طراحی و با کمک ادارات اجرایی شهرستان‌ها به مرحله اجرا رسیده است، در نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه شد.

وی با اشاره به طرح سرمایه‌گذاری عمرانی نهضت ملی مسکن در اراضی موقوفه قیدار نبی (ع) شهرستان خدابنده افزود: با الحاق ۲۰۰ هکتار از اراضی موقوفه به وسعت شهر قیدار ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی امکان‌پذیر می‌شود.

مسئول اداره بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف استان زنجان گفت: با توافقات صورت گرفته با نسبت ۳۵ درصد سهم موقوفه و ۶۵ درصد سهم مسکن و شهرسازی، روند الحاق به‌زودی شروع شده است و پس از آن اقدامات اولیه ساخت‌وساز نهضت ملی مسکن در این زمین‌ها آغاز خواهد شد.

نیکویی ادامه داد: این طرح علاوه بر ایجاد رونق در صنعت ساختمان باعث تأمین مسکن ارزان برای جوانان و خانواده‌ها با سطح درآمد کم و متوسط شده و همچنین ارزش افزوده موقوفه نیز به صورت فوق‌العاده افزایش پیدا می‌کند و باعث درآمد پایدار برای موقوفه شده و حتی در کاهش رشد قیمت مسکن در این شهرستان نیز مؤثر است.

وی ادامه داد: طرح دوم ارائه شده در این نمایشگاه ساخت ۵۲ واحد مسکونی در شش بلوک در اراضی وقف شده توسط مرحوم عبدالرزاق شهر آببر شهرستان طارم است که در سالیان گذشته با مبلغ ناچیزی به اجاره کشت‌وزرع واگذار می‌شد.

مسئول اداره بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف استان زنجان گفت: همچنین به زودی با واقع شدن در بافت شهر، متروکه مانده بود، با انتشار فراخوان عمومی موفق به جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی شدیم و با تأمین اعتبار بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از تیرماه ۱۴۰۰ ساخت‌وساز شروع شده است و اکنون با پیشرفت ۹۵ درصدی به یاری خدا در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: دو واحد از ۵۲ واحد برای موقوفه اختصاص داده شده و ۵۰ واحد نیز به مردم واگذار خواهد شد، نگاه اوقاف در این طرح اختصاص این واحدها با کمترین سود و نزدیک به قیمت تمام شده به خانواده‌های طارمی است تا وقف توانسته باشد قدمی در تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد بردارد.

نیکویی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، هشت طرح سرمایه‌گذاری با ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان تومان به برای تأیید نهایی به سازمان مرکزی ارسال کردیم که در صورت تصویب به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد و بیش از ۲۱ طرح شاخص با موضوع عمران، آبادانی و سرمایه‌گذاری در امامزادگان و بقاع متبرکه استان به ارزش نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از سه سال پیش تاکنون در حال پیگیری و نتیجه‌دهی است.

کد خبر 748735

دیگر خبرها

  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • انفجار گاز در بستان‌آباد ۶ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری