Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@21:31:03 GMT

حلوای ضیابری نوید دهنده عید نوروز

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۹۱۳۶

حلوای ضیابری نوید دهنده عید نوروز

حلوای ضیابری شیرینی مخصوص عید نوروز است که همزمان با نزدیک شدن بهار، بانوان با دورهم نشینی اقدام به پخت این نوع شیرینی می‌کنند.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا؛ مائده فلاحتکارضیابری: هیچ زمستانی ماندنی نیست، این را نوروز می‌گوید وقتی هر سال زمستان آهسته رخت را جمع و بهار را با غوغای پرستوهای تازه از راه رسیده و عطر شکوفه‌ها پیشکش چشم‌های منتظر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ما ایرانی‌ها قرن‌هاست آمدن بهار را به فال نیک می‌گیریم و هر سال با طلوع آفتاب در اولین روز بهار، سال کهنه را تحویل داده و سال نو را با دنیایی امید و آرزو تحویل می‌گیریم.

 

خوبی این سرزمین این است که هر جا که سر بزنید بهار تنیده در فرهنگ قومی، شکل و شمایلی خاص و دلربا دارد، شادی و پایکوبی، خواندن آوازهای محلی، پوشیدن لباس‌های نو و آماده کردن بساط پذیرایی پای ثابت نوروزهای ایرانی است.

 

در این بین سالیان طولانی است که با نزدیک شدن به عید نوروز، ضیابری‌های شیرینی مخصوص عید نوروز را به رخ دنیا می‌کشند، شیرینی مخصوصی که به نام خود ثبت کرده‌اند و زبانزد عام و خاص است.

 

 

حلوای ضیابر، شیرینی محبوب و پرآوازه ضیابری‌هاست که البته پروسه تولید سخت و زمانبری دارد، اما محصول نهایی آنقدر خوش طعم و دوست‌داشتنی است که نه تنها در ضیابر بلکه در صومعه‌سرا و حتی در شهرهای دوردست‌تر نیز بسیار طرفدار دارد.

 

این شیرینی علاوه بر شیرین کردن کام آدم‌ها، دل ها را هم یکدست و با دورهمی‌های زنانه، آدم‌ها را به هم نزدیکتر می‌کند، با فرارسیدن اسفند ماه زنان و دختران دسته دسته راهی خانه یکدیگر شده و هرشب بساط پخت حلوا را در یک خانه برپا می‌کنند.

 

اگرچه دو سالی است که ویروس کرونا از این دورهمی‌ها کاسته است اما هنوز هستند خانواده‌هایی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به درست کردن این شیرینی عید نوروز می‌کنند.

 

آرد برنج، آرد گندم، دوشاب، هل، زیره، گل بنفشه، گردو، زنجبیل، گزنه، جوزهندی و روغن محلی مواد تشکیل دهنده این شیرینی محلی خوشمزه است؛ ابتدا خمیر شیرینی تهیه می‌شود، سپس هفت لایه خمیر نازک بر روی یکدیگر قرار گرفته و در انتها لا به لای خمیرها مواد میانی همچون بنفشه، گردو، هل و  ... قرار می‌گیرد.

 

حلوای ضیابری به قدری مشتری دارد که برخی از شیرینی فروشی‌های شهر با شناخت ذائقه و سلیقه مشتریان در تابلوهای خود به درج عبارت «حلوای ضیابری موجود است»، به جلب مشتریان می‌پردازند و آن را نوعی برتری برای مغازه خود می‌دانند.

 

 

*حلوای ضیابری در فهرست آثار ناملموس ثبت می‌شود

«علیرضا مهرگان» با بیان اینکه «حلوای ضیابری» یکی از شیرینی‌های سنتی شهرستان صومعه‌سرا محسوب می‌شود اظهار کرد: قدمت این شیرینی که مخصوص عید نوروز است به 500 سال می‌رسد.

 

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا افزود: در تلاشیم تا این شیرینی خوشمزه در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت برسد.

 

وی گفت: مردم صومعه‌سرا به دلیل داشتن روحیه مهمان‌نوازی، همواره سعی در تهیه بهترین شیرینی‌ها با مرغوب‌ترین مواد برای پذیرایی از مهمان‌ها داشته‌اند و به همین دلیل کیفیت، رنگ، عطر و طعم شیرینی‌های سنتی این شهرستان آن را از انواع شیرینی‌های نقاط مختلف متمایز کرده است.

 

مهرگان تصریح کرد: حلوای ضیابری یکی از شیرینی‌های سنتی و اصیل صومعه‌سرا و از مهمترین سوغاتی‌های این شهر است که نه تنها در این شهرستان بلکه در دیگر نقاط ایران و حتی جهان طرفداران زیادی دارد.

 

 

* حلوای ضیابری به قدری خوش طعم است که زبانزد عام و خاص است

«بمانی توانا» با اشاره به اینکه بانوان ضیابری با نزدیک شدن به ایام نوروز به پخت این شیرینی همت می‌کنند اظهار کرد: حلوای ضیابری به قدری خوش طعم است که زبانزد عام و خاص است و هر ساله مردمان زیادی از شهرهای دیگر استان گیلان و حتی استان‌های دیگر برای خرید این نوع حلوا به ضیابر سفر می‌کنند.

 

این بانوی ضیابری با بیان اینکه دختران و زنان فامیل و همسایه شب‌های ماه اسفند در خانه یکدیگر جمع می‌شوند و نسبت به تهیه حلوای ضیابر همت می‌گمارند افزود: اگرچه امسال و سال گذشته کرونا این دورهمی‌ها را کم کرده اما باز هم اقوام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این سنت را برگزار می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: تهیه حلوای ضیابر با استفاده از آرد برنج و شیره حاصل از قند، شکر، آب، و طعم دهنده‌هایی مانند زیره، پودر هل و ...است که این شیرینی محلی در استان گیلان بسیار مشهور بوده و به عنوان یکی از سوغاتی‌های بسیار خوشمزه ضیابر از آن نام برده می شود.

 

گفتنی است، بانوان کدبانو و هنرمند خطه ضیابر، پس از اطمینان حاصل کردن از نظافت منزلشان، به صورت انفرادی و اغلب گروهی، به همراه دیگر افراد خانواده، دوستان یا همسایه‌ها، شروع به پخت حلوای ضیابری که یکی از اجزای ثابت سفره هفت‌سین است، می‌کنند.

 

پایان پیام/526

منبع: شبستان

کلیدواژه: ضیابر حلوای ضیابری ضیابر صومعه سرا حلوای ضیابری حلوای ضیابر صومعه سرا عید نوروز شیرینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۹۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌

امام جمعه کرمان گفت: توقع مردم از دولت انقلابی رقم خوردن اتفاقات مهم در بخش اقتصادی و عملیاتی کردن اقدامات روشن و نقطه‌زن علیه سوداگران اقتصادی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه کرمان در مصلی بزرگ امام علی(ع) با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، اظهار داشت: خداوند در آیات متعدد قرآن انسان را راهنمایی کرده و به این نکته تاکید دارد که زندگی در این دنیا اصل نیست.

وی با بیان اینکه خداوند زندگی این دنیا را محل آزمایش و ابتلا می‌داند، افزود: خداوند مرگ و حیات ما را محل آزمایش قرار داده است تا مشخص شود عمل چه کسی والاتر است.

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه انسان باید بداند که برای چه آفریده شده و هدف از خلقت انسان چه بوده است، بیان کرد: شناخت درست انسان از هدف خلقت کار معلم است و این معلم است که باید ابتدا بفهمد و پس از آن بفهماند که هدف والا از زندگی و خلقت انسان چیست.

وی با اشاره به اینکه مربی باید تمام ظرفیت‌های وجودی و استعداد‌ها فرد تحت تعلیم خود را به خوبی بشناسد تا به نتیجه دلخواه در امر تربیت برسد، بیان کرد: هدف بالاتر درخشش فرد در انسانیت است و محیط تعلیم و تربیت در کنار محیط خانواده نقش مهمی در اعتلای فرد برعهده دارد.

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه زندگی بستری برای رسیدن به هدف بالا و والای انسان است، گفت: هر انسانی در زندگی باید تلاش کند تا علم خود را به کمال برساند و و هرکس در یکی از مراحل متوقف شود نمی‌تواند به هدف والا برسد و معلم و استاد باید به فرد را به نحوی تحت تربیت کند تا همه ابعاد زندگی‌اش برای خدا و رضایت خدا باشد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با اشاره به اهمیت توجه دولت و دولتمردان به عملیات هوشمند و گسترده در بخش سامان دادن به اقتصاد کشور، اظهار داشت: دولت انقلابی و مردمی باید عزم خود را جزم کرده و برای آسیب‌پذیری کشور در بخش اقتصاد چاره‌اندیشی کند.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه دولت باید تلخ کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند، افزود: این مهم با حرکت هماهنگ و همگام اتفاق خواهد افتاد و همه باید در داخل کشور اقدامات روشن و نقطه‌زن علیه سوداگران اقتصادی و در خارج علیه دشمنان را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران قوی باید همانطور که در بخش نظامی پیشرفت کرده در بخش اقتصادی هم پیشرفت کند و هم درهمین تراز و جایگاه قرار گیرد، گفت: دولت باید با فعال کردن مراکز اقتصادی کشور و تقسیم کار دقیق و با تشکیل مرکز عملیات هوشمند و اقتصادی در کشور بتوانند رنگ چند ساله تورم و کاهش ارزش پول ملی را به پایان برساند.

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه توقع ما از دولت انقلابی و مردمی این است که این اتفاق در بخش اقتصادی رقم بخورد، ادامه داد: دولت، بانک مرکزی، وزارت امورخارجه و اقتصاد و بخش خصوصی باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوانند اقدامات روشن و نقطه زن علیه سوداگران اقتصادی و دشمنان خارجی عملیاتی کنند.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد پیروزی حماس خواهیم بود و دنیای پسا اسرائیل جعلی را مشاهده خواهیم کرد، گفت: امروز دنیا، دانشجویان و دانشگاه‌ها بیدار شده‌اند و این بیداری بستر را برای حکومت عدل جهانی فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز نتیجه نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا به نتیجه نشسته است و دانشگاه‌های اروپا و آمریکا به دفاع از مردم مظلوم فلسطین قیام کردند، بیان کرد: امروز جنبش دانشجویی پرچم دفاع از مظلوم را به دست گرفته و خیابان‌های آمریکا و اروپا پر از نسلی است که آماده قیام همه جانبه برای دفاع از مظلوم هستند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده (فیلم)
  • طرز تهیه کوکی شکلاتی + نکات مهم و فوت و فن‌ها
  • رکوردهای شیرین مودریچ و کارلتو در شب شیرینی رئالی‌ها
  • بهترین خوراکی‌ها برای جایگزین کردن آن با شیرینی (فیلم)
  • رکورد جدید ثبت شد | برقراری بیش از ۲۷۰۰۰ پرواز در ایام نوروز
  • پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی ماما
  • گره اندر گره
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌