Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:49:17 GMT

همایش شهیدشیخ محمدخیابانی در تبریز برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۹۵۱۰

همایش شهیدشیخ محمدخیابانی در تبریز برگزار شد

به گزارش روز شنبه ایرنا، در این همایش دو روزه که روز نخست آن در تبریز برگزار شد و روز دوم در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه واصل شده که کمیته علمی، ۳۶ مقاله را مورد پذیرش قرار داده و این مقالات در قالب کتاب ارائه شده است.

شهید شیخ محمد خیابانی یکی از رجال نقش آفرین در تاریخ ایران و آذربایجان بود و تاریخ از وی به عنوان یکی از بزرگترین رهبران مبارزات مشروطه در آذربایجان یاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ محمد خیابانی از شخصیت‌های تاثیرگذار در تاریخ یکصد سال گذشته است و بارها نام ایشان به نیکی از زبان امام راحل و رهبر معظم انقلاب ذکر شده است. ایشان نماینده دور دوم و چهارم مشروطه از سوی آذربایجان بود و هدف وی پیاده کردن قانون اساسی و مشروطه ابتدا در منطقه آذربایجان و سپس گسترش آن در کشور بود.

 با توجه به ارزشمند بودن زندگی و شخصیت این شهید بزرگوار ستاد بزرگداشت ایشان با پیشنهاد مجمع نمایندگان مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی و با موافقت رئیس مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.

شیخ محمد خیابانی بدنبال پیاده کردن قانون اساسی بود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با بیان اینکه در تاریخ مبارزان انقلابی ایران هرجا مبارزه ای بی امان علیه جریان غرب وجود داشت، چهره روحانی مجاهدی دیده می شود، اظهار کرد: شیخ محمد خیابانی از جمله روحانیونی بود که به علم فقه، هندسه و نجوم مسلط بود و در هر شرایطی مطابق با نیاز، روش‌هایی را برای تحقق اهداف ملت مسلمان به کار می‌برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم گفت: قیام شیخ محمد خیابانی بیشتر قیامی ضد استبدادی و ضدارتجاعی بوده و او به دنبال پیاده کردن قانون اساسی، مشروطیت و آزادی خواهی در ایران بود.

وی خاطرنشان کرد: شیخ محمد خیابانی مورد تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلفی قرار گرفته است، اما این تحلیل‌ها متمایز بوده و آنچه مسلم است، قیام وی بیشتر قیامی ضد استبدادی و ضدارتجاعی بوده است.

وی با بیان اینکه تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان جایگاهی در اندیشه وی نداشته است، گفت: با استناد به محتوای نطق‌های شیخ محمد و بر خلاف باوری که برخی هم عصران وی و برخی از محققان امروزی دارند، اندیشه تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان هیچ گونه جایگاهی در افکار، اندیشه‌ها و انگیزه قیام او ندارد، به طوری که اگر مجموع سخنرانی‌های ایشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، می‌بینیم که حتی یک بار از تجزیه یا استقلال آذربایجان سخن به میان نیامده است.

امام جمعه تبریز اظهار کرد: از بررسی سخنان رهبر قیام تبریز و موضع‌گیری‌های او چنین برمی‌آید که قیام مجاهدان تبریز به منظور قطع دست اجانب از سلطه پیدا کردن بر کشور و منافع آن، از بین بردن استبداد، احیا و اجرای قانون مشروطیت، سروسامان دادن به اوضاع آشفته کشور، حفظ استقلال همه جانبه کشور، همکاری با نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان در راه اصلاح اوضاع کشور و بیدار کردن مردم بوده است.

حجت‌الاسلام آل هاشم با اشاره به علل شکست قیام شیخ محمد خیابانی گفت: خیانت عوامل بیگانه، کم بودن نیروهای مقاومت، اعتماد بیش از حد به افراد به ظاهر خوب و عدم همکاری هم‌پیمانان خیابانی از دلایل این شکست بود.

وی با اشاره به برخی از جملات شیخ محمد خیابانی اظهار کرد: این شیخ شهید تاکید داشت که «ملتی که از مرگ نمی‌ترسد، هرگز نمی‌می میرد» و «اولین لازمه شرافت هر ملت، استقلال است».

شیخ محمدخیابانی ضد استبداد بود

استاندار آذربایجان شرقی در همایش بین المللی گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی  ۲۹ بهمن فرمودند که آذربایجان  چند ویژگی بارز از جمله نخبه پروری در علم، سیاست، هنر، جریان سازی در تاریخ و داشتن غیرت شدید نسبت به ایران دارد.

محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: یکی از چهره های جریان ساز و نقش آفرین در کشور که اهل آذربایجان بود، شهید شیخ محمد خیابانی است.

وی با بیان اینکه آذربایجان همچون آذری تابناک در تاریخ ایران می درخشد، افزود: هر زمان که جان ایران به سردی گراییده، آذربایجان با گرمای خود به این کشور گرمی بخشیده است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: شیخ محمد خیابانی ضد استبداد بود و به دلیل نگرانی از دستاوردهای نهضت مشروطه ناگزیر بود قیام کند،  این شهید بزرگوار همواره دشمن بیگانگان بود و برای مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹ و نجات کشور از نابسامانی قیام کرد.

پورمحمدی یادآور شد: امروز برماست که از این انقلاب که ودیعه ای از خون های پاک شهداست، حفظ و صیانت کنیم.

شیخ محمد خیابانی مدرس ثانی بود

مسئول ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی نیز با بیان اینکه شهید شیخ محمد خیابانی به حق مدرس ثانی بود، اظهار کرد: بعد از حدود یکصد سال، رییس مجلس با اقدام شایسته و با تشکیل ستاد بزرگداشت شهادت شیخ محمد خیابانی موافقت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی ادامه د اد: شهید شیخ محمد خیابانی همرزم شهیدانی چون ثقة الاسلام، ستارخان و باقرخان، میرزاکوچک خان جنگلی و آیت الله مدرس بود.

وی گفت: بعد از اینکه مجلس به توپ بسته شد و اولین شهید مجلس نیز آقا میرزا ابراهیم نماینده تبریز بود، مردم تبریز قیام کردند و شیخ محمد خیابانی در این جمع سخنرانی کرد و قیام ۱۱ ماهه از آنجا شکل گرفت که ستارخان فرمانده قیام بود.

میرتاج الدینی با بیان اینکه شیخ محمد خیابانی ضد استبداد، ضد بیگانگان، اهل بصیرت و صبر مقاومت بود، اظهار کرد: استاد حکیمی در کتاب «بیدارگران اقالیم قبله» فصلی را به توصیف شهید خیابانی اختصاص داده است که عنوان این فصل را عقل بیدار انتخاب کرده و این گونه نوشته است که «سخنان این عالم مصلح اسلامی برای صد سال بعد از خودش گفته شده است».

مسئول ستاد بزرگداشت شیخ محمد خیابانی اضافه کرد: در مدت زمان کوتاهی مسائل فرهنگی و رسیدگی به محرومان در آذربایجان به اوج خود رسید.

میرتاج الدینی با تاکید بر شناساندن شیخ محمد خیابانی به نسل جدید، گفت: انتظار ما از صدا و سیما این است که سریال تاریخی شیخ محمد خیابانی ساخته شود و در همین راستا اهالی هنر و فرهنگ استان نیز اعلام آمادگی کردند.

در این همایش از تمبر یادبود شیخ محمد خیابانی و نیز مجموعه مقالاتی که به صورت کتب در آمده است رونمایی شد.

برچسب‌ها تبریز سید محمدعلی آل هاشم محمدرضا پورمحمدی همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبریز محمدرضا پورمحمدی تبریز محمدرضا پورمحمدی همایش اخبار کنکور شهید شیخ محمد خیابانی آذربایجان شرقی ستاد بزرگداشت ضد استبداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۹۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم رباتیک فرزانگان ۴ تبریز به جام جهانی هلند راه یافت 

ایسنا/آذربایجان شرقی برای نخستین بار در تاریخ مسابقات بین المللی، یک تیم رباتیک از آذربایجان شرقی به جام جهانی رباتیک ۲۰۲۴ راه یافت. 

تیم رباتیک دبیرستان فرزانگان ۴تبریز به مربیگری سهیل شیخ احمدی و دستیارانش نوید اخوان، مسعود طهماسبی فرد و بهیاد زرنقی با عنوان «فیویورسا» که شش نفر از دانش‌آموزان پایه یازدهم ریاضی و فیزیک به اسامی آسمان محمدی، اسرا حلمی، لیلا پورخدایی، آرمیتا شهیم، ثمین اکرامی و کیمیا منفرد اعضای تیم می‌باشند که به جام جهانی رباتیک ۲۰۲۴ هلند راه یافت. 

تیم «فیویورسا» در هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران در فروردین ماه گذشته با کسب مدال نقره برتری خود را در مقابل تیم‌های قدرتمند و با تجربه پایتخت به نمایش گذاشتند و جزو ۹ تیم برتر سهمیه اعزام به مسابقات بین المللی ربوکاپ ۲۰۲۴ هلند را دریافت کردند. 

دختران تبریزی برای اولین بار در تاریخ مسابقات رباتیک به عنوان نماینده کشور ایران از آذربایجان شرقی در مسابقات جام جهانی رباتیک با رقبای خود از کشورهای مختلف به رقابت می‌پردازند. 

مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۲۴ از تاریخ ۲۵ تا ۳۰ تیرماه سالجاری برگزار می‌شود و ۹ تیم برتر هجدهمین دوره مسابقات بین المللی آزاد ایران به‌عنوان نماینده کشور برای شرکت در مسابقات به هلند اعزام می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همایش شهدا و تقریب برگزار می شود/ شهدای تقریب از افتخارات ما هستند
  • تیم رباتیک فرزانگان ۴ تبریز به جام جهانی هلند راه یافت 
  • بهسازی آسفالت آزادراه تبریز زنجان آغاز شد
  • مراسم گرامیداشت هفته معلم و عقیدتی سیاسی در خوی + تصاویر
  • همایش پایش برنامه‌های سازمان ملی زمین و مسکن در شیراز برگزار شد
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • اطلاعیه قطعی آب شهرک خاوران تبریز
  • همایش روانشناسی در دانشگاه آزاد قم برگزار شد
  • مربی پرسپولیس هم راهی تبریز می‌شود!
  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود