Web Analytics Made Easy - Statcounter

 رضا تویسرکان منش در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از گسترده ترین شبکه های درمان و کاهش آسیب در دنیا را دارد که طی سه دهه ایجاد شده است، گفت: نکته قابل توجه آن که مشارکت جدی بخش خصوصی در این شبکه گسترده ارائه خدمات است.

وی با بیان اینکه ما دو شیوه درمانی در ایران داریم، اظهار کرد: یک شیوه درمان داوطلبانه است که افراد به مراکز درمان کاهش آسیب مراجعه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق قانون ۸ نوع مرکز داریم و داوطلبانه نیز می تواند این درمانها را دریافت کنند، به طوری که در سال ۹۹ بیش از ۷۴۲۸ مرکز سرپایی درمان اعتیاد در کشور داشتیم که بیش از ۹۶۴ هزار و ۹۲۲ نفر را تحت پوشش قرار دادند.

تویسرکامنش ادامه داد: همچنین مراکز اقامتی داریم که آنها را تحت عنوان کمپها می‌شناسیم که چه درمانهای میان مدت و چه درمانهای بلند مدت را در اختیارشان قرار می دهند. ۱۰۹۷ مرکز اقامتی میان مدت یا کمپ داریم که بیش از ۱۹۰ هزار نفر را در ۱۱ ماهه اول امسال تحت پوشش قرار دادند و همچنین ۲۷ مرکز اجتماع درمان مدار یا تی سی داریم که مدت اقامت فرد داخل شان بیشتر است و اکنون بیش از ۲۹۰۰ نفر را تحت پوشش دارند.

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به مراکز کاهش آسیب گفت: مراکز کاهش آسیب یعنی افرادی که به هر دلیل روحی یا جسمی، توانایی یا تمایل به ترک را ندارند و خودشان هم برای ترک مراجعه نمی کنند اما ما می خواهیم این افراد الگوی مصرف خطرناک را کنار بگذارند و به نوعی بتوانیم گسترش بیماریهای عفونی را کنترل کنیم که معروفترین شان مراکز گذری است که در این مراکز خدمات زیادی به افراد معتاد ارائه می شود که عمدتا در پاتوقها شکل می گیرد. افراد می توانند از خدمات سرنگ و سوزن استریل استفاده کنند. 

تویسرکان منش یادآور شد: اولین موج اچ آی وی ایدز که در ایران اتفاق افتاد مربوط به معتادان تزریقی بود که استفاده از سوزن مشترک باعث شد که اولین موج و اوج گیری ایدز در ایران اتفاق افتد. با برنامه های بسیار جدی کاهش آسیبی که اتفاق افتاد به گواهی سازمان بهداشت جهانی یکی از موفق ترین برنامه های کاهش ایدز و بیماریهای عفونی را در دنیا داشتیم به طوری که اکنون الگوی انتقال اچ آی وی در ایران دیگر اعتیاد تزریقی نیست. 

وی گفت: اکنون بیش از ۱۹۱ مرکز گذری در کشور داریم که بیش از ۳۵ هزار نفر را تحت پوشش دارند.

مدیرکل درمان درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان اینکه بیش از ۳۱۴ تیم سیار داریم، افزود: تیمهای سیار خدمات را به صورت سیار ارائه می دهند و خدمات تغذیه ای و سرنگ و سوزن و درمانها و خدمات حمایتی و مددکاری را ارائه می دهند. 

وی افزود: ۶۹ سرپناه یا شلتر ویژه معتادان داریم که اینها به علاوه خدمات، اقامت برای معتادان بیخانمان را ارایه می دهند و بیش از ۱۰ هزار و ۶۵۰ نفر امسال از این خدمات استفاده کردند. 

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان اینکه ۴۶ مرکز سیار داریم که این مراکز به صورت موبایل ونها هستند، گفت: حدود ۳۲ هزار نفر از این مراکز خدمات گرفتند. 

تویسرکان منش همچنین از راه اندازی ۲۶ کانکس با کمک سازمان بهزیستی و سازمان unodc و بهداشت جهانی خبر داد و گفت: به بیش از ۴۵۰۰ نفر خدمات دادند. همچنین ۳۶ مرکز تحت عنوان مرکز گذری سرپناه راه اندازی شده که در ۱۱ ماهه امسال به ۲۰ هزار نفر خدمت دادند.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۹۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به هزینه‌های تمام شده معاینه‌ فنی خواستار افزایش این تعرفه شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی میرزایی قمی؛ سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با انتقاد از عدم افزایش سالانه تعرفه‌های معاینه فنی اظهار کرد: امسال تعرفه‌های معاینه فنی تغییری نکرده است و این در حالی است که هزینه‌های مراکز معاینه فنی با توجه به افزایش نرخ تورم و هزینه‌ها به صورت چشمگیری افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که افزایش تعرفه‌ها در سال 1402 پس از سه سال تناسبی با هزینه‌های جاری مراکز نداشته و این خدمات را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، افزود: عدم تغییر سالانه تعرفه معاینه فنی متناسب با رشد هزینه‌ها و نرخ تورم به صورت عمومی مراکز معاینه فنی کشور را با مشکلات جدی در بخش نیروی انسانی و نگهداری تجهیزات در شرایط استاندارد مواجه کرده و با توجه به اینکه در وضعیت کنونی نوع تعرفه‌ها به گونه‌ای است که هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد، لذا امکان این که مراکز معاینه فنی در سطح کشور به سمت کاهش کیفیت کار و تخطی از ضوابط دستورالعمل‌های ابلاغی دولت در این ارتباط سوق داده شوند و از کیفیت خدمات خود بکاهند وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که شهرداری تهران با تخصیص بودجه بخشی از هزینه مراکز معاینه فنی تحت تملک خود را تامین می‌کند، تصریح کرد: مراکز معاینه فنی شهر تهران توسط شهرداری تهران حمایت و بودجه دریافت می‌کنند و البته مراکز معاینه فنی تهران تحت این شرایط توانسته‌اند به فعالیت خود بدون هیچگونه تخطی از ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی دولت ادامه دهند. شایان ذکر است بخش بزرگی از مراکز معاینه فنی در کشور متعلق به بخش خصوصی بوده و این مراکز با مشکلات متعددی روبرو هستند و عدم افزایش تعرفه‌ها می‌تواند موجب کاهش دقت و صحت آزمون‌های معاینه فنی و یا عدم تجهیز و به‌روزرسانی دستگاه‌های مربوط به آزمون‌های معاینه فنی شود.

سرپرست ستاد معاینه فنی با تاکید بر این‌که به شدت پیگیر هستیم که امسال تعرفه‌ها متناسب با هزینه خدمات افزایش یابد، ادامه داد: براساس محاسبه ریز هزینه‌های مراکز معاینه فنی نرخ صدور گواهی معاینه فنی حداقل 320 هزار تومان برای مراجعه نخست خودروهای سبک ارزیابی می‌شود که این نرخ در حال حاضر 92 هزار تومان است و تنها حدود یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد. امیدواریم با ابلاغ تعرفه جدید در آغاز سال شرایطی فراهم شود که مراکز معاینه فنی بتوانند به حیات خود ادامه دهند. البته این موردی است که می‌بایست توسط وزارت کشور به دولت پیشنهاد شود.

وی با اشاره بدین موضوع که تعرفه معاینه فنی توسط دولت تعیین می‌شود، گفت: براساس قانون هوای پاک نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی توسط وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی تعیین و در نهایت توسط هیات وزیران تصویب می‌شود که این فرایند و طی مراحل قانونی آن موجب می‌شود این افزایش با تاخیر انجام شود. بدون تردید این رویه تعیین تعرفه توسط دولت که در قانون تبیین شده نیازمند اصلاح بوده و مورد پیشنهاد است که تصمیم سازی و تعیین آن به صورت مستقیم به وزارتخانه‌های مسئول در این حوزه و یا شوراهای اسلامی شهر تفویض شود.

میرزایی قمی گفت: با توجه به تفاوت قیمت زمین در شهرها، هزینه تمام شده انجام معاینه فنی در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده و تعیین این تعرفه لازم است به صورت محلی توسط شوراهای اسلامی شهر با توجه به ارزیابی قیمت تمام شده همان شهر تعیین و تصویب شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • درخواست افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳
  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار