Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@20:31:45 GMT

پیروزی روسیه در نبرد واکسن‌ها

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۹۹۶۸۲

پیروزی روسیه در نبرد واکسن‌ها

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رویگردانی بسیاری از اعضای کادردرمانی و شهروندان اروپایی از واکسن‌های فایزر و آسترازنکا، منجر به افزایش گرایش آن‌ها به واکسن اسپوتنیک وی شده‌است. از سوی دیگر، مقاومت سیاسی اتحادیه‌اروپا در برابر واکسن روسی، در حال از بین رفتن است.

دانمارک، نروژ و چند کشور اروپایی دیگر اخیرا استفاده از واکسن آکسفورد ـآسترازنکا را به طور موقت به حالت تعلیق درآوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصمیم به تعلیق دوهفته‌ای استفاده از واکسن آسترازنکا در دانمارک پس از گزارش مواردی از لختگی‌خون در افراد واکسینه‌شده و مرگ یک نفر اتخاذ شد.

یکی از مقام‌های ارشد حوزه بهداشت و درمان نروژ نیز در یک نشست‌خبری اعلام کرد این کشور واکسیناسیون با واکسن تولیدی آکسفورد-آسترازنکا را به حالت تعلیق در می‌آورد. وی این اقدام را پیشگیرانه توصیف کرد و افزود: منتظر اطلاعات هستیم تا ببینیم آیا ارتباطی بین واکسیناسیون و موارد لخته شدن خون وجود دارد یا نه؟

دولت اتریش تصمیم گرفته‌بود پس از مرگ یک پرستار ۴۹ساله در پی بروز اختلال انعقادخون چند روز پس از تزریق دوز نخست واکسن آسترازنکا، استفاده از این واکسن را متوقف کند. همچنین یک مورد آمبولی ریه در یکی از افراد واکسینه شده نیز در این کشور گزارش شده‌است. چند کشور اروپایی دیگر از جمله استونی، لیتوانی، لتونی و لوکزامبورگ نیز بلافاصله واکسیناسیون با این واکسن را به حالت تعلیق درآوردند.

آزمایش ناموفق آسترازنکا
بنابر گزارش دویچه‌وله، مقام‌های آژانس دارویی اروپا درمجموع از ۲۲مورد ترومبوآمبولی سخن گفته‌اند که در آن لخته خون به طور کامل یا جزئی از رگ را مسدود کرده‌است و کارشناسان به بررسی تحقیقات و گزارش‌ها در این باره ادامه می‌دهند.

این در حالی است که دولت انگلیس همچنان از این واکسن دفاع و آن را ایمن و موثر توصیف کرده و بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، سازمان نظارت بر محصولات دارویی اتحادیه‌اروپا نیز در بیانیه‌ای مدعی شده‌است در حال حاضر نشانه‌ای مبنی بر ارتباط بین تزریق واکسن کرونای آسترازنکا با افزایش خطر ایجاد لخته خونی وجود ندارد. دولت انگلیس در واکنش به این موضوع تاکید کرد این واکسن همچنان در بریتانیا تزریق می‌شود.

بیشتر بخوانید

آیا افراد بعد از دریافت واکسن می‌توانند ماسک خود را بردارند؟

جوسازی بی‌نتیجه اتحادیه‌اروپا علیه واکسن روسی
در حالی که از اعتمادعمومی نسبت به واکسن‌های فایزر و آسترازنکا در اروپا کاسته‌شده، مقامات‌اروپایی تبلیغات هدفمندی را علیه واکسن اسپوتنیک وی آغاز کرده‌اند. با همه این اوصاف، تصمیم برخی کشور‌های اروپایی مبنی بر تولید و تزریق واکسن روسی به شهروندان، این بازی تبلیغاتی را بی‌اثر کرده‌است.

اخیرا سازنده واکسن روسی اسپوتنیک وی (Sputnik V) علیه ویروس کرونا خواستار عذرخواهی کریستا ویرتومر-هوخه، رئیس هیات مدیره آژانس دارویی اروپا (EMA) به دلیل توصیف تایید فوری استفاده اضطراری واکسن به دست زدن به قمار رولت روسی شد.

مرکز ملی تحقیقات علمی ویروس شناسی گامالیا در روسیه با انتشار متنی در حساب رسمی توییتر واکسن اسپوتنیک وی ضمن اشاره به تایید این واکسن از سوی ۴۶ کشور جهان، اعلام کرد که دیدگاه‌های منفی مطرح شده توسط آژانس دارویی اروپا در مورد واکسن اسپوتنیک وی شائبه‌هایی را در مورد وجود رویکرد سیاسی این آژانس در روند بررسی این واکسن ایجاد کرده‌است.

بر اساس گزارش یورونیوز، کریستا ویرتومرـ هوخه که پیشتر رئیس آژانس دارو و تجهیزات پزشکی اتریش بوده در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اوآراف (ORF) گفته‌است که تایید فوری استفاده اضطراری از واکسن اسپوتنیک‌وی آن گونه که توسط مجارستان صورت گرفته شبیه شرکت در قمار رولت روسی است. رولت روسی نام نوعی قمار و شرط‌بندی است که طی آن، شرکت‌کنندگان یک گلوله را در هفت‌تیری خالی می‌گذارند و پس از چرخاندن چندین باره خشاب، لوله هفت‌تیر را روی شقیقه خود می‌گذارند و ماشه را می‌چکانند.

ایتالیا، واکسن روسی تولید می‌کند
حساب توییتر اسپوتنیک وی همچنین یادآور شده، آژانس دارویی اروپا تاکنون در مورد هیچ واکسن کرونای دیگری چنین اظهاراتی را عنوان نکرده و همین مساله اعتبار بررسی‌های این آژانس را زیر سوال می‌برد؛ در حالی که روند بررسی هر واکسن و دارویی باید فارغ از رویکرد‌های سیاسی باشد.

آژانس دارویی اروپا از ۴ مارس بررسی کارایی، ایمنی و کیفیت واکسن روسی اسپوتنیک وی را با هدف ارزیابی انطباق آن با استاندارد‌های اتحادیه اروپا آغاز کرده است. با این حال برخی کشور‌های عضو اروپایی از جمله مجارستان و اسلواکی به طور مستقل این واکسن را تایید و تزریق آن را آغاز کرده‌اند.

در همین حال، اتاق بازرگانی ایتالیا و روسیه اعلام کرد تولید واکسن اسپوتنیک وی از جولای امسال در ایتالیا تولید خواهد شد. به این ترتیب، ایتالیا اولین کشور اتحادیه اروپا خواهد بود که تولید واکسن روسی کرونا را که هنوز تحت بررسی آژانس دارویی اروپا قرار دارد، آغاز می‌کند.

جدال انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر واکسن کرونا
موضوع دیگری که طی روز‌های اخیر بر مناسبات اتحادیه اروپا و لندن سایه افکنده، به نحوه توزیع واکسن کرونا باز می‌گردد. تنش‌های دیپلماتیک میان انگلیس و اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت بار دیگر بالا گرفته و دو طرف یکدیگر را به مانع‌تراشی برای توزیع واکسن کرونا متهم کرده‌اند.

بوریس جانسون در نشست مجلس عوام به ادعای رئیس شورای اروپا که گفته است انگلیس مانع صادرات واکسن کرونا شده، واکنش تندی نشان داد و تصریح کرد کشورش جلوی صادرات حتی یک دوز واکسن کرونا را نگرفته است. جانسون در این خصوص عنوان کرد: مایلم اظهارات شارل میشل، رئیس شورای اروپا را اصلاح کنم. ما برای صادرات واکسن مانعی ایجاد نکردیم.

همه‌گیری کرونا، همه ما را در میدان نبرد جهانی بهداشت، در یک جبهه قرار داده است. ما با تمام اشکال ناسیونالیسم واکسن مخالفیم و از تمام شرکا می‌خواهیم در این همه‌گیری با یکدیگر همکاری کنند.

رئیس شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است از متهم شدن این اتحادیه به ملی‌گرایی در مورد واکسن، مبهوت شده است. میشل با بیان این‌که «حقایق دروغ نمی‌گویند» ادعا کرد: بریتانیا و ایالات متحده به‌طور آشکار صادرات واکسن یا اقلام ساخت واکسن به اتحادیه اروپا را ممنوع کرده‌اند. اما اتحادیه اروپا هرگز صادر کردن آن‌ها را متوقف نکرده است.

منبع:روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واکسن اسپوتنیک وی واکسن کرونا واکسن اسپوتنیک وی واکسن فایزر آژانس دارویی اروپا واکسن اسپوتنیک اتحادیه اروپا واکسن کرونا واکسن روسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۹۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

آفتاب‌‌نیوز :

جوزپ بورل این اظهارات را در نشست مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض برگزار می‌شود مطرح کرد. 

در حال حاضر از میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تنها هشت کشور، فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخته‌اند. این کشور‌ها عبارتند از: لهستان، بلغارستان، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی، سوئد و قبرس. 

در ماه‌های گذشته کشور‌های ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و مالت آمادگی خودشان را برای پیوستن به این ۸ کشور اعلام کرده‌اند. 

با وجود این، اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته است. برخی از مهم‌ترین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه معتقدند که به رسمیت شناختن فلسطین تنها از رهگذر مذاکرات بر سر راهکار دو دولتی قابل حصول خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • ربات‌های تلگرامی آژانس جاسوسی اوکراین مسدود شد
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • نبردی که تکلیف پیروز جنگ در شرق اوکراین را مشخص می‌کند/ چاسیویار؛ شهری که کلید دونباس را به کرملین تقدیم می‌کند +نقشه و تصاویر