Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقاصد مشکوک افتتاح دانشگاه آمریکایی در عراق، انتقاد ظریف به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انقلاب گفتمانش را در عرصه بین الملل توسعه داد، تحریم‌های غیرقانونی را فوری پایان دهید، ملی شدن نفت و ملی‌سازی هسته‌ای برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مقاصد مشکوک افتتاح دانشگاه آمریکایی در عراق،  انتقاد ظریف به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انقلاب  گفتمانش را در عرصه بین الملل توسعه داد، تحریم‌های غیرقانونی را فوری پایان دهید، ملی شدن نفت و ملی‌سازی هسته‌ای از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۲۳ اسفند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقاصد مشکوک افتتاح دانشگاه آمریکایی در عراق

اثرگذاری و دخالت در امور یک مملکت با گماشتن افراد و مسئولان وابسته، یکی از روش‌های موثر جریان استکبار برای تحقق خواسته‌ها و امیال خود در نقاط مختلف دنیا است. در کنار لشکرکشی و مداخله‌ی مستقیم نظامی، رواج تفکرِ وابستگی و مقابله با استقلال از طریق مهره‌های نفوذی و تربیت‌شده، یکی از موثرترین ابزارها برای تأمین منافع و رسیدن به ثروت ملت‌ها به حساب می‌آید.

  سرزمین عراق یکی از نمونه‌های مشهودی است که هر دو روش استعمارگرانه‌ی مزبور در آن پیاده و عملیاتی شده است! هجده سال پس از دخالت نظامی آمریکا به بهانه‌ی وجود سلاح کشتار جمعی در عراق -که دروغ‌بودن آن بر همگان آشکار شد- اکنون شاهد تحرکات گسترده‌ای در جهت تربیت نیروهای عراقی برای حرکت در مسیر اهداف شیطان بزرگ هستیم. افتتاح پردیس دانشگاه آمریکایی موسوم به «امریکن» در بغداد اگرچه با تبلیغات وسیع و فریبنده‌ای مثل تلاش برای بالابردن سطح آموزش عالی در عراق، همراه شده است اما واقعیت ماجرا این است که آمریکا پس از شکست در رسیدن به اهداف شوم خود از طریق حمله‌ی نظامی، سیاست جنگ نرم را در پیش گرفته است و این مقصد را با ابزار مختلفی، دنبال می‌کند.   این دانشگاه که در محوطه‌ای بسیار بزرگ و با بکارگیری فضای سبز و دریاچه‌های مصنوعی راه‌اندازی شده است شامل ۱۴ دانشکده از دانشگاه امریکن است. این دانشگاه به اندازه‌ای بزرگ است که رئیس آمریکایی آن یعنی مایکل مولنیکس می‌گوید: «بیشتر حس می‌کنم شهردار یک شهر بزرگ هستم تا رئیس یک دانشگاه.» با این وجود، مخالفت رئیس سازمان نظارت و ارزیابی علمی عراق با راه‌اندازی این دانشگاه، منجر به برکناری او از سوی نخست‌وزیر، مصطفی الکاظمی در دی ماه سال جاری شد!   «جواد الموسوی» -رئیس انجمن صنفی پزشکان عراق- در انتقاد از اقدام نخست‌وزیر این کشور گفت: این حقایق، مقابل چشمان مردم عراق رخ می‌دهد و تمامی پزشکان و اساتید دانشگاه‌ها و اهالی فرهنگ باید از آن آگاه بوده و برای مقابله با چنین اقدامات غیر قانونی خود را سازماندهی کنند. او همچنین تصریح کرد: انجمن صنفی پزشکان دست بسته نخواهد ماند و این موضوع را از طریق قانونی و پارلمان پیگیری می‌کند. به گفته وی چنین اقداماتی توهین به عراق و تضعیف آموزش عالی در این کشور است.       انقلاب اسلامی گفتمان خود را در عرصه بین الملل توسعه داده است   برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی شیوه های رسانه ای دشمن و القای ناکارآمدی انقلاب اسلامی در تعیین و اعمال سیاست خارجی و با حضور دکتر اصغر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.

اصغر ایمانی با بیان اینکه رسانه های فارسی زبان بیگانه در طول انقلاب اسلامی برنامه های مشخصی برای ناکارآمدی و تضعیف انقلاب اسلامی را در دستور کار قرار داده اند، گفت: با توجه به سیاست گذاری های غرب در حوزه رسانه نخستین اقدامی که از رسانه های فارسی زبان بیگانه از سال 1357 تاکنون در دستور کار قرار گرفته است، وارونه جلوه دادن حوادث و وقایع در جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: نمونه های این موقعیت بسیار زیاد بوده است. به عنوان نمونه این رسانه ها حضور مردم در 22 بهمن و دیگر راهپیمایی ها را وارونه جلوه می دهند و آمارها را دستکاری می کند. همچنین این رسانه ‌ها حضور مردم در انتخابات را کم اهمیت و با آمار کم اعلام می کنند و تلاش دارند نشان دهند مردم به نظام خود پشت کرده ‌اند. آنها همچنین در حوادث اجتماعی به گونه ‌ای صحنه سازی می کنند که اصل موضوع نادیده گرفته می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی شایعه پراکنی و دروغ پردازی را دیگر عامل و شیوه رسانه های دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: در طول 42 سال حیات پر برکت انقلاب اسلامی شاهد شایعه پراکنی ها و دروغ پردازی های بسیار زیادی بوده ‌ایم. به عنوان مثال در دوران اسارت در زندان ‌های بعث عراق این رسانه ها کشته های ایرانیان را چندین برابر اعلام می کردند.

وی با تصریح بر اینکه رسانه های دشمن در حوزه اقتصادی با تمام قوا اقدام به دروغ پردازی و شایعه پراکنی می کنند، اظهار کرد: این رسانه های بیگانه به اندازه ‌ای مشکلات و معضلات را بزرگ و بولد می کنند که بتوانند افکار عمومی ایران و حتی همه مردم دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخلاف تلاش رسانه‌ های بیگانه برای منزوی نشان دادن ایران در جهان، کشورمان به هیچ وجه در چنین شرایطی قرار ندارد، گفت: دشمنان با کمک ابزارهای مختلف رسانه ‌ای که در اختیار دارند و با اتکا به شیوه های بسیار متقلبانه سعی دارند وانمود کنند که جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین الملل و ارائه گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی منزوی است.

 

انتقاد ظریف به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نامه ای به جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عملکرد آمریکا و اروپا در مورد موضوع برجام انتقاد کرد.

ظریف در این نامه چند صفحه ای، ضمن انتقاد از عملکرد اروپا و آمریکا در ارتباط با موضوع برجام و توافق هسته ای تاکید کرده است که در صورتی که طرف های مقابل به تعهدات برجامی خود عمل کنند ایران نیز به تعهدات عمل خواهد کرد.

 

ملی شدن نفت و ملی‌سازی هسته‌ای

در یادداشت علی ربیعی سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات رییس جمهوری به مناسبت سالگرد ملی شدن صنعت نفت آمده است:روح صلح‌طلب ملت ایران در همان آغاز نهضت ملی سازگاری شیرینی میان حق ملی و تعامل جهانی به وجود آورده بود. رهبری نهضت ملی آگاهی دقیقی از مکاری استعمارگران زمانه داشت و تاکید بر سازگاری ملی شدن نفت و صلح جهانی کارکردی پیشگیرانه در خنثی کردن توطئه استعماری مبنی بر جنگ طلب نمایاندن ملت ایران ایفا نمود.

 

ربیعی روز شنبه ۲۳ اسفند ماه در این یادداشت با اشاره به اینکه "این روزها در آستانه سالگرد ملی شدن صنعت نفت و نیز قرار گرفتن احیای برجام در موضوع انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم"، نوشت: قانون ملی شدن صنعت نفت که با تلاش مرحوم دکتر مصدق و یاران او از جمله آیت‌الله کاشانی به عنوان پشتوانه مذهبی، ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ در مجلس سنا به تصویب رسید، چنین آغاز می‌شد: «به نام سعادت ملت ایران و به‌ منظور کمک به تأمین صلح جهانی، امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می‌نمائیم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری در دست دولت قرار گیرد».


به عبارت دیگر روح صلح‌طلب ملت ایران در همان آغاز نهضت ملی سازگاری شیرینی میان حق ملی و تعامل جهانی به وجود آورده بود. رهبری نهضت ملی آگاهی دقیقی از مکاری استعمارگران زمانه داشت و تاکید بر سازگاری ملی شدن نفت و صلح جهانی کارکردی پیشگیرانه در خنثی کردن توطئه استعماری مبنی بر جنگ‌طلب نمایاندن ملت ایران ایفا نمود. رمز پیروزی نهضت ملی در این بود که تولید گفتار درباره انرژی فسیلی با خود تولید این انرژی همپای هم به پیش می‌رفت. دشمنان ایران نتوانستند در لاهه یعنی در عرصه حقوقی ایران را شکست دهند و برای پیروزی بر گفتمان ایرانی در عرصه تعامل سازنده با جهان، کودتای ننگین امریکایی - انگلیسی ۲۸ مرداد و سرنوشتی تلخ را به ایران تحمیل کردند.


همان ذهنیتی که نهضت ملی ایرانیان برای بهره برداری صلح آمیز از انرژی نفتی را از طریق کودتا علیه منتخب دموکراتیک ملت ایران متوقف کرد، سال‌ها بعد به نوعی دیگر در قالب تحریم‌ها ظالمانه بازتولید شد و به گونه‌ای دیگر در مقابل عزم ملت ایران برای بهره‌برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای صف‌آرایی کرد.

 

تحریم‌های غیرقانونی را فوری پایان دهید

مجید تخت روانچی در یادداشت توئیتری خود نوشت: فقط با هم و از طریق یک رویکرد جهانی فراگیر می‌توانیم همه گیری را شکست دهیم.

وی تصریح کرد: تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی مانع دسترسی صدها میلیون نفر در سراسر جهان به واکسن کووید-۱۹ شده است. فقط با همدیگر.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته کارزاری با هشتگ واکسن کووید۱۹ راه‌اندازی کرد که خواستار دسترسی همگانی و همه جهان به این واکسن بود.

وی افزود: این سال بحرانی موجی از رنج را ایجاد کرده است. فقط با هم می‌توانیم این همه‌گیری را پایان دهیم و به چیزهایی که دوست داریم برگردیم.

تاکنون مقامات سازمان ملل، روسای نمایندگی کشورهای مختلف نزد سازمان ملل، وزرای خارجه و سایر مقامات سیاسی، علمی و دانشگاهی در این کارزار شرکت کرده‌اند.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار انتقاد ظریف به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دانشگاه آمریکایی انقلاب اسلامی ملی شدن نفت بین الملل ملت ایران تحریم ها صنعت نفت رسانه ها نهضت ملی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۰۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: تخریب شهر‌های غزه از تخریب شهر‌های آلمان در جنگ جهانی دوم بیشتر است

آفتاب‌‌نیوز :

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی درباره ابعاد کشتار غیرنظامیان و تخریب‌ها در غزه توسط رژیم صهیونیستی در نشست پارلمان اروپا بیان داشت: «می‌توانیم بگوییم بیش از ۶۰ درصد زیرساخت فیزیکی (در نوار غزه) آسیب دیده و ۳۵ درصد آن به طور کامل از بین رفته است.»

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه امروز از مرز ۲۰۰ روز گذشته، اما این رژیم در طول این جنگ با وجود هزینه‌های هنگفت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی نتوانسته به هیچ یک از اهداف اصلی خود دست یابد و همچنان بر ادامه نسل‌کشی در غزه، پافشاری می‌کند و حاضر به پایان دادن به این جنگ فرسایشی نیست.

دکتر اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه امروز، از افزایش شهدا به ۳۴۱۸۳ و زخمی‌ها به ۷۷۱۴۳ نفر خبر داد. به گفته او ارتش اشغالگر در ۲۴ ساعت گذشته ۳ جنایت جدید در غزه انجام داده که منجر به ۳۲ شهید و ۵۹ زخمی شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یادآوری این که حملات اسرائیل به غزه تا کنون جان ۲۴۹ امدادرسان و حدود ۱۰۰ خبرنگار را نیز گرفته است تلاش‌های این رژیم برای جلوگیری از فعالیت رسانه‌های خارجی را باعث نگرانی جدی دانست.

به گزارش «خبرگزاری آناتولی» بورل با تاکید بر اینکه اسرائیل باید به امدادرسان‌های ایتالیایی اجازه امدادرسانی بدون هیچ گونه حمله‌ای به آن‌ها را بدهد گفت: «ما باید بار دیگر تکرار کنیم اسرائیل باید قونین بین‌المللی را رعایت و احکام دیوان بین‌المللی دادگستری را اجرا کرده و حفاظت از همه غیرنظامیان را تضمین کند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص برنامه رژیم صهیونیستی برای حمله به شهر رفح، جایی که در آن حدود ۳.۱ میلیون آواره بدون سرپناه به سر می‌برند هشدار داد که این حمله به تبعات فاجعه‌باری منجر خواهد شد.

بورل اضافه کرد: «این ضروری است که اسرائیل به قطعنامه الزام آور ۲۷۲۸ که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب و خواستار دسترسی بشردوستانه تمام و کمال به نوار غزه شده پایبند باشد.»

جنگنده‌های اسرائیلی بامداد امروز در حملاتی سازماندهی شده مناطق مرکزی نوار غزه و شهر رفح را که هر روز به آغاز عملیات زمینی تهدید می‌شود، بمباران کردند و موجب افزایش شمار شهدا و مجروحان شدند. 

این در حالی است که همچنان جنایات رژیم اشغالگر از هر منطقه‌ای که عقب‌نشینی کرده، در حال افشاست. تل‌آویو با وجود هزینه‌های چند ده میلیارد دلاری، تجربه فروپاشی اقتصادی، تلفات چشمگیر نظامیان، افزایش موج خودکشی و مهاجرت معکوس حاضر به پایان دادن به این جنگ فرسایشی که تاکنون به هیچ یک از اهداف اعلامی‌اش دست نیافته، نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • بورل: تخریب شهر‌های غزه از تخریب شهر‌های آلمان در جنگ جهانی دوم بیشتر است