Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان اعلام کرد: با پیگیری و موافقت اعضای شورای شهر، حدود پنج میلیارد ریال اعتبار برای احداث پناهگاه حیوانات بی‌سرپرست سطح شهر در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری همدان تخصیص یافت.

کامران گردان در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورا با محوریت بررسی نحوه برخورد با حیوانات بلاصاحب در سطح شهر همدان، گفت: از بین رفتن پدیده شوم سگ‌کشی مطالبه عمومی شهروندان به‌ویژه دوستداران محیط‌زیست است که در این زمینه در حال حاضر شهرداری متهم به سگ‌کشی است چراکه شهرداری همدان بار این مسئولیت را یک تنه بر دوش می‌کشد و عزم جدی از سوی مسئولان امر برای ساماندهی سگ‌های بی‌سرپرست دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر باید از حالت سنتی خارج شود، ابرازامیدواری کرد: برنامه بلندمدت برای ساماندهی حیوانات بلاصاحب در سطح شهر به‌منظور اجرای بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری اجرایی شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز در این جلسه گفت: توجه به زندگی جانوران به‌ویژه سگ‌ها یکی از مباحث قابل توجه اجتماعی است که باید برای کنترل و مدیریت آن برنامه‌ریزی شود.

رضوان سلماسی با تأکید بر اینکه باید با ارائه برنامه منسجم همراه با نگاه اجرایی نسبت به تقسیم وظایف و مسئولیت‌ها در این حوزه اقدام شود، افزود: رسیدگی به حیوانات در سطح شهر باید در اولویت قرار گیرد، در غیر این صورت، عدم آگاهی از الزامات همزیستی با حیوانات، آسیب حضور آنها در شهر را بیشتر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مردم به صورت احساسی با حیوانات برخورد می‌کنند که این مهم با بروز آسیب‌های متفاوتی همراه است، اظهار کرد: هر چقدر جمعیت سگ‌ها در سطح شهر بیشتر شود، مدیریت و برنامه‌ریزی و به تبع آن آسیب‌ این حضور بیشتر خواهد شد، از این‌رو شهرداری باید گام به گام نسبت به برنامه‌ریزی عملیاتی در این حوزه اقدام کند البته شورا باید مسئولان سایر ارگان‌ها را برای رفع مشکلات حضور حیوانات در سطح شهر پای کار بیاورد.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز بیان کرد: حادثه سگ‌کشی و حمله سگ‌ها به مردم، رویداد اجتماعی است که هرچند وقت یک‌بار تلنگری در جامعه ایجاد می‌کند اما در روزمرگی فراموش می‌شود.

علی فتحی با اشاره به اینکه اعتبار مناسبی برای ساماندهی حیوانات سطح شهر در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری همدان لحاظ شده است، افزود: نهادهای تصمیم‌گیرنده به‌همراه شهرداری و شورای شهر باید همکاری لازم را در این حوزه داشته باشند.

وی با تأیید سخن رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان مبنی بر اینکه متأسفانه عزم جدی برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر وجود ندارد، اظهار کرد: مراحل ساخت پناهگاه حیوانات بلاصاحب باید به صورت علمی اجرا شود تا در سطح کشور به صورت الگو مطرح شود و شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

معاون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز گفت: ساماندهی وضعیت سگ‌های بلاصاحب جزء وظایف شهرداری‌هاست و اقدامات صورت گرفته در این حوزه بر کسی پوشیده نیست.

وحید علی‌ضمیر با اشاره به آیین‌نامه اجرایی برای ساماندهی وضعیت سگ‌های بلاصاحب، افزود: این آیین‌نامه براساس عملکرد بسیاری از شهرهای پیشرو کشور، قابلیت اجرایی ندارد البته این طرح در شهر نیشابور انجام شده است اما باید بر اساس واقعیت‎های موجود عمل کرد.

وی با بیان اینکه سه ماه گذشته به صورت میانگین ۸۵۰ هزار تومان هزینه زنده‌گیری، بیهوشی، حمل‌ونقل، عقیم‌سازی و تهیه دارو و غذا برای هر سگ برآورد شده است، اعلام کرد: آمادگی داریم تا بخشی از هزینه‌های مورد نظر در این زمینه را برای انجمن‌های حامی محیط زیست مورد نظر در راستای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب تأمین کنیم و روند اجرا و پاسخگویی را هم تحویل آنها دهیم.

نماینده انجمن حمایت از حیوانات بی‌پناه و طبیعت در استان همدان نیز گفت: در راستای دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادره درباره ساماندهی وضعیت سگ‌های بلاصاحب و حفظ حقوق حیوانات و با عنایت به درخواست‌های مکرر شهروندان در ارتباط به پایان یافتن پدیده شوم سگ‌کشی که موجب سلب آرامش روحی شهروندان می‌شود؛ اجرای پروژه عقیم‌سازی، موجه‌ترین راهکار برای حل معضل سگ‌های بی‌سرپرست همچون سایر شهرهای پیش‌رو بوده‌اند.

وحید بشیری تأکید کرد: در صورت عدم رعایت و عمل به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره و ادامه یافتن شکار سگ‌های بی‌سرپرست از طرف پیمانکاران شهرداری همدان، خسارت جبران‌ناپذیری متوجه جان، روح و روان همشهریان و آینده جامعه می‌شود، از این‌رو راهکار اصولی، علمی، اخلاقی و قانونی در حل معضل سگ‌های بلاصاحب، اجرای پروژه کامل عقیم‌سازی است.

وی زنده‌گیری، غربالگری، انگل‌زدایی، انگل‌تراپی، عقیم‌سازی، واکسیناسیون هاری، پلاک‌گذاری و همچنین رهاسازی در محل زنده‌گیری در صورت پیدا نشدن سرپرست را مراحل ۸گانه پروژه عقیم‌سازی برشمرد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت و امکانات مورد نیاز برای اجرای طرح پیشنهادی و همچنین نتیجه عمل به این طرح گفت: با توجه به توانایی بالای باروری سگ‌ها و وجود بیماری‌های مشترک این حیوان و انسان باید با طرح عقیم‌سازی و غربالگری برای کنترل جمعیت و حذف سگ‌های دارای بیماری‌های صعب‌العلاج و غیرقابل درمان اقدام شود و از سوی دیگر پلاک‌گذاری و واکسیناسیون سگ‌ها موجب رفع نگرانی و امنیت خاطر شهروندان می‌شود.

بشیری ادامه داد: برای اجرای طرح ۸گانه عقیم‌سازی، حداقل به ۵۰۰ متر زمین محصور نزدیک به شهر که ۲۰۰ متر آن باید مسقف باشد همچنین سه کانکس به منظور اتاق جراحی، ریکاوری و انبار و دو دستگاه خودرو وانت مسقف همراه وسایل زنده‌گیری از قبیل دارت، خفت‌گیر، پوزه‌بند، قلاده و نیروی انسانی که در کنار تعدادی از حامیان حقوق حیوانات به زنده‌گیری اصولی و رهاسازی اقدام کنند، مورد نیاز است.

نماینده انجمن حمایت از حیوانات بی‌پناه و طبیعت در استان همدان اظهار کرد: برنامه عقیم‌سازی در هر روز کاری برای هفت تا ۱۰ قلاده سگ نر و ماده خواهد بود که با احتساب ایام زنده‌گیری، غربالگری، نقاهت و رهاسازی به ۹ ماه تا یک سال زمان برای اجرای کامل این طرح نیاز است.

وی اعلام کرد: در راستای حفظ حقوق حیوانات و و تأمین آسایش همشهریان که خواسته قاطع شهروندان همدانی است، حامیان حیوانات بدون هیچ‌گونه چشمداشتی و دریافت هیچ‌گونه وجهی، برای همکاری با پرسنل شهرداری، اقداماتی از قبیل زنده‌گیری، رهاسازی، اجرای انگل‌زدایی، مراقبت‌های پس از جراحی، غذارسانی و سایر اقدامات لازم را عهده‌دار می‌شوند.

بشیری یادآور شد: با توجه به تهیه دارو و تجهیزات پزشکی از مراکز اصلی و کمک و یاری دامپزشکان و انجام برخی از مراحل این طرح توسط حامیان حیوانات، مبلغ پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای انجام پروسه کامل هشت مرحله‌ای عقیم‌سازی هر قلاده سگ نر و ماده به جزء برنامه ۹ ماهه تا یکساله عقیم‌سازی مورد نیاز است.

وی معتقد است: حاصل نتایج طرح کامل غربالگری براساس دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادره، در مسیر ساماندهی حیوانات خیابانی و عدم به خطر افتادن جان شهروندان به سبب شکار سگ‌های بلاصاحب با سلاح گرم شکاری توسط پیمانکار شهرداری، رعایت حقوق حیوانات و ثمربخش بودن این طرح به منظور کنترل جمعیت سگ‎های بی‌سرپرست و از همه مهمتر تأمین سلامت جان، روح و روان شهروندانی خواهد بود که از رهگذر کشتار و زخمی شدن این حیوانات صدمه می‌بینند.

نماینده انجمن حمایت از حیوانات بی‌پناه و طبیعت در استان همدان در پایان ابرازامیدواری کرد با مساعدت اولیای امور، شهر همدان سرآمد محیط‌زیست سالم و به دور از تعدی و نقض حقوق حیوانات ‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پناهگاه سگ ولگرد شورای اسلامی شهر همدان بودجه شهرداري بلاصاحب در سطح شهر سگ های بی سرپرست ساماندهی سگ شورای شهر همدان سگ های بلاصاحب برای ساماندهی شهرداری همدان حقوق حیوانات حیوانات بی خدمات شهری زنده گیری عقیم سازی همدان نیز سگ کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۰۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه عمرانی ۲۱۹ میلیارد تومانی منطقه ۶ قم در سال گذشته

مدیر منطقه شش شهرداری قم از صرف ۲۱۹ میلیارد تومان بودجه برای اجرای پروژه‌های عمرانی منطقه در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: بهسازی ۱۵ هزار متر مربع از پیاده‌روهای سطح منطقه انجام شد.

احمد ترکمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اینکه درصد بالایی از منطقه ۶ بافت فرسوده است، اظهار کرد: ۹۹ درصد پروژه‌های عمرانی انجام شده در سال گذشته بازسازی بوده است.

وی افزود: در سال گذشته ۲۱۹ میلیارد تومان به منظور اجرای پروژه‌های فنی و عمرانی در منطقه شش شهری صرف شده است.

مدیر منطقه ۶ شهرداری قم با اشاره به پروژه‌های فنی و عمرانی انجام شده در منطقه خاطرنشان کرد: احداث و بهسازی پیاده رو به طول ۱۵ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان، احداث سالن فرهنگی شهریار با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان و احداث ایستگاه سوم آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با اعتباری بیش از ۱۴ میلیارد تومان از جمله پروژه‌های اجرا شده در منطقه است.

ترکمن از توزیع ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن آسفالت در منطقه خبر داد و تاکید کرد: در سال گذشته پروژه احداث و بهسازی شوارع فرعی شامل زیرسازی، جدول گذاری، لکه‌گیری و آسفالت، به طول ۲۱۰ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان در منطقه ۶ اجرا شده است.

وی اضافه کرد: به دنبال اجرای پروژه احداث و بهسازی نهر و کانال‌های دفع آب‌های سطحی و حفر چاه، در سال گذشته ۵۳ حلقه چاه در منطقه ۶ حفر شد.

مدیر منطقه ۶ شهرداری قم گفت: پروژه احداث و بهسازی نهر و کانال‌های دفع آب‌های سطحی و حفر چاه به طول ۲۳ کیلومتر مربع با اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیارد در منطقه صورت گرفت.

ترکمن هزینه ۲۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های ترافیکی منطقه را مورد توجه قرار داد و افزود: در راستای اجرای پروژه‌های ترافیکی ۸۲ کیلومتر از معابر منطقه ۶ شهر قم در سال گذشته خط‌کشی شد.

کد خبر 747272

دیگر خبرها

  • کمبود ۲۵۰ میلیاردی برای احداث ساختمان استانداری لرستان
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • تقویت صنایع نظامی آمریکا به هزینه اوکراین
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است
  • بودجه عمرانی ۲۱۹ میلیارد تومانی منطقه ۶ قم در سال گذشته