Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@06:08:23 GMT

۶ دلیل شکستن میلگرد هنگام خم کردن آن

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۰۴۴۷

۶ دلیل شکستن میلگرد هنگام خم کردن آن

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، میلگرد یک مقطع فولادی پرمصرف است که کاربرد اصلی آن در ساختمان‌سازی، افزایش مقاومت کششی بتن است. ترکیب بتن و میلگرد، یک سازه مستحکم ایجاد می‌کند که نسبت به فشار و کشش، مقاوم است.

در این مقاله به شما می‌گوئیم دلایل خم کردن میلگرد چیست و چرا گاهی هنگام خم کردن، میلگرد می‌شکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا میلگرد را خم می‌کنند؟

به ترکیب بتن و میلگرد آجدار، بتن مسلح می‌گویند. علت اصلی استفاده از میلگرد آجدار، برقراری پیوند بهتر با بتن است. خم کردن میلگرد استحکام این پیوند را افزایش می‌دهد. البته در برخی از قسمت‌های سازه بتنی چاره‌ای جز خم کردن میلگرد نیست.

میلگردها ازنظر شکل خمیدگی به انواع راستا، خاموت، ادکا، سنجاقک، رکابی و خرک تقسیم می‌شوند. به جز میلگرد راستا که معمولاً به عنوان ضلع اصلی در طول سازه به کار می‌رود، سایر دسته‌ها به عنوان رابط میان میلگردهای راستا یا سایر اتصال‌ها، به کار می‌روند. هر کدام از انواع میلگردهای خمشی، وظیفه دفع یکی از نیروهای وارده بر سازه را بر عهده دارند.

چرا میلگرد می‌شکند؟

میلگردهای آجدار معمولاً در ۳ گرید A۲، A۳ و A۴ در بازار موجود هستند؛ که میزان کربن در این میلگردها به ترتیب افزایش می‌یابد. کربن ذاتاً عنصری شکننده و مقاوم در برابر انعطاف است. به همین دلیل، هر چه میزان کربن میلگردی بیشتر باشد، آن میلگرد شکننده‌تر است. همچنین با افزایش میزان کربن، احتمال تغییر ساختار میلگرد هنگام جوشکاری و حرارت‌دهی افزایش یافته و همین موضوع باعث می‌شود که مقاومت شکست میلگرد، پایین بیاید.

اصلی‌ترین دلایل شکست میلگرد هنگام خم کردن، به شرح زیر است:

۱. استفاده از میلگرد با گرید نامناسب

در سازه‌های بتنی معمولاً از میلگرد A۲ برای خم کردن استفاده می‌شود. این گرید نسبت به انواع دیگر دارای میزان کربن کمتری بوده و به همین منظور انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. میلگرد A۲ در ایران توسط کارخانه‌های مختلف و در وزن‌های متفاوتی تولید می‌شود. برای انتخاب بهترین میلگرد، بایستی به میزان مقاومت مورد نیاز و نقشه آرماتوربندی توجه کنید.

۲. استفاده از میلگرد ساخته‌شده با روش نورد سرد

در فرایند نورد سرد، شمش حرارت داده‌شده را در دمایی کمتر از دمای تبلور مجدد سرد می‌کنند. این موضوع موجب به هم ریختگی ساختار مولکولی شمش فولادی می‌شود. به همین دلیل آرماتورهای ساخته‌شده به این روش دارای مقاومت تسلیم بالا و قابلیت خمش پایین هستند. استفاده از میلگردی که با نورد سرد ساخته‌شده، مقاومت سازه را در برابر زلزله کاهش می‌دهد.

در صورت استفاده از روش نورد گرم پیوسته، مقاومت میلگرد و قابلیت شکل‌دهی آن بالا می‌رود. در بین میلگردهایی که به روش نورد گرم پیوسته در کشور ما تولید می‌شوند، قیمت میلگرد زاگرس با توجه به کیفیت بالای آن، ازنظر اقتصادی برای شما قابل توجیه خواهد بود.

۳. حرارت دادن میلگرد

گرم کردن میلگرد انعطاف‌پذیری آن را بالا می‌برد؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که به طور کلی خم کردن میلگرد باعث کاهش استحکام میلگرد در محل خم شده شده و حرارت دادن موجب تشدید این مشکل می‌شود. علت آن هم این است که حرارت دادن، ساختار شیمیایی میلگرد را تغییر می‌دهد. حرارت دادن و خم کردن میلگرد به دفعات، احتمال ترک خوردن و شکستن آن را افزایش می‌دهد.

۴. خم کردن بیش از زاویه توصیه شده

همان‌طور که توضیح دادیم، خم کردن میلگرد برای استفاده در سازه بتنی، اجتناب‌ناپذیر است. میزان خم کردن میلگرد بر اساس وظیفه‌ای که بر عهده دارد و محلی که به کار می‌رود، تعیین می‌شود.

زاویه خمش میلگردها نباید از میزان تعیین شده در آئین‌نامه بتن ایران (آبا) کمتر باشد؛ چرا که خم کردن بیشتر و کاهش زاویه، موجب شکسته شدن میلگرد و کاهش مقاومت آن می‌شود. در این آئین‌نامه حداقل زاویه خم بر اساس گرید، قطر اسمی و محل به کارگیری میلگرد متفاوت است.

۵. استفاده نکردن از ابزار مخصوص و میز کار

برای خم کردن میلگرد، معمولاً از میز کار استفاده می‌شود تا فشار وارده بر دست و کمر کارگر کاهش یابد. عدم استفاده از این میز، موجب خستگی و کاهش تمرکز اپراتور می‌شود که این موضوع به خم کردن میلگرد در زاویه‌ای کمتر یا بیشتر از حد تعیین شده، منجر می‌گردد.

روی میز کار، صفحه خم کن میلگرد نصب می‌شود. این صفحه معمولاً به شکل مربع و یا مستطیل ساخته می‌شود و چند پین روی آن وجود دارد. وظیفه این پین‌ها، جلوگیری از پیچیده شدن میلگرد هنگام خم کردن است و بایستی فاصله بین آن‌ها متناسب یا قطر میلگرد باشد. برای خم کردن میلگرد، آن را میان این پین‌ها قرار داده و سپس با استفاده آچار مخصوص، میلگرد را با زاویه موردنظر خم می‌کنند.

۶. استفاده از میلگرد زنگ‌زده

برای ساخت بتن مسلح معمولاً از میلگردهای ساخته‌شده از فولاد کربنی استفاده می‌شود. فولاد کربنی ذاتاً مستعد زنگ زدن است و این میلگردها نیز در صورت عدم نگهداری مناسب، دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. استفاده از میلگرد زنگ‌زده قدرت پیوند بین میلگرد و بتن را کاهش داده و احتمال ترک خوردن آن را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از عوارض زنگ زدن میلگرد، تغییر ساختار مولکولی و کاهش قدرت انعطاف‌پذیری آن است.

در حال حاضر بسیاری از فروشندگان، قیمت روز میلگرد را روی سایت خود قرار می‌دهند. در صورتی که قصد خرید یا دریافت مشاوره را دارید، با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید سایت آسرون را پیدا کرده یا با شماره ۴۳۰۰۰۰۲۳-۰۲۱ تماس بگیرید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5168335

منبع: مهر

کلیدواژه: میلگرد کسب و کار واحد صنعتی کسب و کار گروه خودروسازی سایپا واحد صنعتی بیمه تبلیغات صنعت خودروسازی لوازم خانگی روغن خوراکی جهاد دانشگاهی مشهد بانک ملت تجهیزات پزشکی کنکور میلگرد هنگام حرارت دادن میزان کربن ساخته شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۰۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی معاون ترویج مرکز تحقیقات خراسان شمالی از تلاش برای شکستن خواب بذر گیاه کاپاریس(خاویار گیاهی) خبر داد.

دکتر مهدی باور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه کاپاریس یک گیاه چند ساله بوته ای است، اظهار کرد: این گیاه به وفور در این استان وجود دارد اما متاسفانه از این نعمت خدادادی هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این گیاه خواص زیادی دارد، گفت: هر بوته کاپاریس ۱۰ متر مربع از فضا را اشغال می‌کند و از سوی دیگر فُرم این گیاه به این شکل است که خود را بر روی زمین می‌اندازد و نقش خیلی مهمی در فرسایش‌های بادی خاک دارد.

باور افزود: از آنجایی‌که خراسان شمالی چند سالی است با مشکل شدید آلودگی گرد و غبار مواجه است این گیاه می‌تواند نقش مهمی را در مقابله با این معضل داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این گیاه به شدت کم آب طلب است، ادامه داد: این گیاه بیشتر در اراضی شیب دار رشد می‌کند و تا مقدار زیادی می تواند از فرسایش‌های آبی در این اراضی جلوگیری کند.

این عضو هیات علمی بیان کرد: از آنجایی‌که میزان شهد و گل دهی این گیاه بالا است برای پرورش زنبورعسل بسیار مناسب بوده و زنبورها تا حدود زیادی از این گیاه تغذیه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کاپاریس در درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون کاهش قند و چربی خون و ... موثر بوده، تاکید کرد: کشور اسپانیا یکی از بزرگترین تولید و واردکننده این گیاه برای تولید دارو است.

باور بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا کشت این گیاه را وارد مزارع کنیم، اما از آنجایی‌که بذر این گیاه تا ۹۵ درصد خواب دارد( یعنی از ۱۰۰ دانه بذر، پنج دانه بذر جوانه می زند) به دنبال آن هستیم تا در ابتدا خواب بذر را بشکنیم و تولید نشا را انجام دهیم و سپس کشت آن را در مزارع و عرصه‌های منابع طبیعی انجام دهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
  • پرداخت معوقات کارگران در سیستان و بلوچستان به سه ماه کاهش پیدا کرده است
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • موفقیت شورا و شهرداری در کاهش آسیب‌های شهری هنگام وقوع بارندگی
  • نرخ بیکاری بزرگترین اقتصاد اروپا چه میزان است؟
  • چرا باید از شکستن حکم اعدام بابک زنجانی استقبال کنیم؟
  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان