Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - سرویس هنر: «سال غریب ۹۸ رو به پایان است»؛ یکسال پیش در چنین روزهایی وقتی پیش درآمد سلسله گزارش‌های مرتبط با مرور تحولات سال ۹۸ را با چنین جمله‌ای آغاز کردیم، کوچک‌ترین تصوری از تحولات و تجربه‌های عجیب و غریب‌تری که قرار بود طی سال ۹۹ پشت سر بگذاریم نداشتیم!

حالا اما سال ۹۹ هم در پایان راه است؛ سالی که اگر بخواهیم در یک کلمه آن را خلاصه کنیم باید آن را «سال تعلیق» بنامیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«کرونا» هرچند در گام اول همه چیز را تعطیل کرد اما آنچه مختصات یک بحران به تمام معنا را به آن داد، تعلیق و بلاتکلیفی مستمر و بی‌پایان بود. تعلیقی که پس از یک سال همچنان برقرار است و هنوز هم کسی نمی‌تواند حکم قطعی درباره پایان این کابوس صادر کند.

در چنین شرایطی بخشی از سنت‌های سابقاً مرسوم رسانه‌ای می‌تواند رنگ و جلایی ویژه‌تر هم به خود بگیرد؛ هر ساله در واپسین روزهای سال و در آستانه فرارسیدن عید نوروز، بازخوانی مهمترین تحولات و رویدادهای یک سال گذشته، در دستور کار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. دستور کاری که در کنار جذابیت‌های ژورنالیستی، ریشه در سنت «تجربه‌اندوزی» هم می‌تواند داشته باشد. بر اساس اصول و قواعدی که از نوروز ۹۷ در بخش «هنر» خبرگزاری مهر پایه‌ریزی شد، امسال هم قصد بازخوانی مهمترین تحولات یک سال گذشته را در همان قالب و چارچوب داریم.

اصول حاکم بر روایت یکساله خود از تحولات هنری را بار دیگر مرور می‌کنیم؛

تحولات عرصه‌های مختلف هنر از سینما، تئاتر و تلویزیون گرفته تا موسیقی و تجسمی در ایران طی یک سال گذشته، طبیعتاً متأثر از متغیرهای مختلفی بوده است که در نگاهی کلی می‌توان آن‌ها را در سه ضلع «هنرمند»، «مدیر» و «مخاطب» دسته‌بندی کرد؛ با این پیش‌فرض زمانی که آلبوم خاطرات هنری سال ۹۹ را ورق می‌زنیم، همچنان آثار به جا مانده از هر یک از این سه ضلع است که بیشتر به چشم می‌آید.

آثاری که هنرمندان خلق کردند، سیاست‌هایی که مدیران به اجرا درآوردند و استقبالی که مخاطبان رقم زدند در کنار یک تعامل سه‌جانبه، امروز تبدیل به خاطراتی شده‌اند که تا سال‌ها مختصات فرهنگ و هنر ایران در سال ۹۹ را با آن‌ها به یاد خواهیم آورد.

بر همین مبنا سرویس هنر خبرگزاری مهر در آستانه نوروز ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای سال کرونازده ۹۹ در نظر دارد در قالب پرونده‌ای ویژه خاطرات هنری یک سال گذشته را ذیل دو عنوان «چهره‌های شاخص» و «رویدادهای شاخص» مورد بازخوانی قرار دهد.

تعدد خاطرات یکسال اما طبیعتاً محدود و متناسب با حجم مرسوم گزارش‌های رسانه‌ای نبود و به همین دلیل خبرنگاران حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، رادیو و تلویزیون و تجسمی خبرگزاری مهر، از میان چهره‌ها و رویدادهای متعدد، دست به انتخاب زده و به پنج چهره و رویداد «شاخص» هر حوزه پرداخته‌اند.

نکته مهم در فرآیند انتخاب این چهره‌ها و رویدادها، تمرکز بر وجوه «خبری» و نه الزاماً «کیفی» و «محتوایی» است. به این معنا که چهره‌ها و رویدادهایی که قرار است در قالب سلسله گزارش‌های «هنر ۹۹ در آینه مهر» معرفی و مورد بازخوانی قرار بگیرند، الزاماً «برترین» ها نیستند و ملاک انتخاب آن‌ها گستره تأثیرگذاری‌شان (اعم از مثبت و یا منفی) در حوزه فعالیت خود بوده است.

این پرونده ویژه برای بازخوانی دستاوردها و تجربه‌های «هنر ایران» در سالی که گذشت از آخرین روزهای اسفندماه آغاز و تا ایام نوروز ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت؛ از فردا یکشنبه ۲۴ اسفندماه می‌توانید در این بازخوانی، با سرویس هنر خبرگزاری مهر همراه شوید.

کد خبر 5168349

منبع: مهر

کلیدواژه: خبرگزاری مهر ویروس کرونا تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی درگذشت چهره ها شبکه نمایش خانگی شبکه پنج سیما سریال ایرانی جایزه سینمایی رادیو صبا برنامه تلویزیونی سینمای مستند شبکه دو سیما هوشنگ میرزایی برنامه رادیویی خبرگزاری مهر یک سال گذشته چهره ها سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۱۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی روز سه شنبه در مراسم زنگ سپاس معلم که در مدرسه ماندگار فردوسی تبریز برگزار شد، با اشاره به نقش بی بدیل معلمان در تربیت نسل جدید، گفت: تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد و آنچه که در جامعه امروز موجب اقتدار و افتخار ما است، وجود معلمانی است که نظام مدیریتی کشور، محصول تربیت آن‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق در داخل و خارج کشور موجب افتخار شده است، افزود: اگر امروز در عرصه‌های متعددی چون پزشکی و اقتصاد دانش بنیان در دنیا حرفی برای گفتن داریم و در بسیاری از فعالیت‌های عمرانی و سازه‌های طراحی کشور، جوانان این مرزوبوم، دانش فنی و مهندسی خود به خارج کشور صادر می‌کنند، محصول همین معلمان است.

وی خطاب به دانش آموزان، با بیان اینکه شما آینده کشور را می‌سازید و به طور قطع آینده کشور به برکت شما بهتر از اکنون خواهد بود، گفت: فرصت علم آموزی و پرورش را مغتنم شمارید زیرا خیلی زود دیر می‌شود و فارغ التحصیل شده و وارد فضای کار می‌شوید.

استاندار آذربایجان شرقی از دانش آموزان خواست این دوران را دوران رشد و پرورش خود در نظر بگیرند و در کنار درس، نسبت به مقوله خودسازی و تفکر سازی نهایت استفاده را داشته باشند.

وی آثار و کتاب‌های شهید مطهری را راهگشا دانست و به دانش آموزان توصیه کرد: در کنار کتب درسی، مطالعه آثار این شهید را در اولویت خود قرار دهند زیرا به طور قطع در ساختن نظام فکری مفید خواهد بود.

رحمتی با اشاره به اینکه بسیاری از معلمان در نقاطی از استان تدریس می‌کنند و مسیرهای طولانی طی می‌کنند تا نگذارند در نقاط محروم، قطار علم و پیشرفت متوقف شود، خاطرنشان کرد: هنوز هم برخی از معلمان در کانکس‌ها تدریس می‌کنند.

کد خبر 6093364

دیگر خبرها

  • یزد؛ میزبان مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا
  • تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد
  • تدوین رویدادهای فصل گردشگری در استان اردبیل
  • نقش مهم رسانه در عملیات طوفان الاقصی و رویدادهای پس از آن/دست برتر رسانه‌های مقاومت در تبیین جنایتهای رژیم صهیونیستی
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • مرور اتفاقات آخرین تقابل تراکتور و استقلال| حضور خواننده استقلالی و تشویق مدافع تراکتور/ حرکت تند خلیل زاده به سمت هواداران استقلال+تصاویر و فیلم
  • مرور اتفاقات آخرین تقابل پرسپولیس و سپاهان| از اعتراض گل محمدی و مورایس به داور تا شعار سپاهانی‌ها علیه بیرانوند+تصاویر و فیلم
  • نساجی گلزنی به ذوب آهن را تمرین کرد (عکس)
  • بازخوانی کارنامه 8 تیم برتر جام حذفی؛ 3 قهرمان در کنار 5 مدعی
  • «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» مجددا مرور می‌شود