Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ ضعف عملکردی دستگاه خدمات رسان در زمینه تامین آب شرب در نقاط مختلف استان زنجان سبب شده برخی از روستا‌ها همچنان در چالش تامین آب شرب باشند که این مسئله در روستا‌های شهرستان خدابنده نمود واضح‌تری دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  زنجان، کمبود آب شرب شاید برای شهرنشینان استان چندان ملموس نباشد و ممکن است در عرض یک سال حتی برای چند ساعت کوتاه هم که شده با قطعی و نبود آب مواجه نباشند اما زمانی که موضوع آب شرب در روستا‌ها که مطرح می‌شود مشکلاتی همچون سیل از عدم تامین عدم آب شرب و ضعف ارگان خدمات‌رسان از سمت روستا‌ها سرازیر می‌شود و تقریبا عدم تامین نیاز آب شرب در اکثر نقاط روستا‌یی استان همچون ماهنشان، طارم، زنجانرود، ایجرود و خدابنده همواره مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از روستا‌ها که در منطقه ماهنشان و زنجانرود قرار دارند علاوه بر نبود و کمبود آب شرب با شوری غیر قابل مصرف آن نیز مواجه هستند و به اجبار به دلیل عدم دسترسی به آب شرب مناسب مجبور به استفاده از همین آب شور هستند و گاه به دلیل شوری بالا و غیر قابل مصرف بودن آن باید هزینه‌ای علاوه بر هزینه آب شور برای خرید آب شیرین نیز پرداخت کنند و نیاز روزانه خود را تامین کنند.

با این حال مشکلات تامین آب شرب تنها محدود به موارد مذکور نیست بلکه در طول ماه‌های گذشته مسئله کمبود آب در 120 روستای خدابنده توسط سید البرز حسینی نماینده این شهرستان مطرح شد و وی در گفت‌و‌گو با این رسانه اذعان کرد: نقد در زمینه آب شرب، نحوه اجرای پروژه‌ها و همچنین سیستم آب‌رسانی در این شهرستان وجود دارد که تامین منابع مالی یکی از مباحث مهم در زمینه مشکلات روستاها در حوزه آب شرب است و قسمت عمده‌ای از مشکلات نیز به مدیریت در این بخش برمی‌گردد.

اخیرا جلال محمدی عضو شورای اسلامی شهرستان خدابنده نیز گفته بود: مقرر شده بود از سد تالوار برای شهرستان خدابنده سهم آب شرب و کشاورزی تخصیص داده شود، این موضوع زمانی بیش از همیشه اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم بخش افشار خدابنده قطب تأمین گندم استان به شمار می‌رود. این در حالی است که مشکلات آب شرب در شهرستان خدابنده در بخش گرماب نیز سبب شده تا جمعیت 31 هزار نفری این بخش در بیست سال گذشته به 11 هزار نفر کاهش پیدا کند و همه این مسائل به دلیل مدیریت نشدن موضوع اختصاص آب به مقدار کافی به این بخش است.

با تمام این‌ها مشکلات تامین آب در شهرستان خدابنده به حدی بالا است که 19 بهمن ماه سال جاری در راستای مسائل تامین آب شرب روستاهای این شهرستان طباطبایی مدیرکل نظارت بر بهره‌برداری آب شرکت مهندسی آبفای کشور در استان زنجان حضور یافت و به بازدید از این شهرستان، بخش‌های آن و بررسی مشکلات تامین آب پرداخت و اذعان کرد: گزارش مستندی از مشکلات تامین آب شرب در شهرستان خدابنده تهیه و برای بررسی و کمک به رفع آن‌ها به مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور ارائه می‌شود. بنابراین با برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت مشکلات آب شرب خدابنده در بازه‌های زمانی مختلف و بر اساس اولویت و حساسیت رفع خواهد شد.

روایت تسنیم از محرومیت‌های آب شرب در استان زنجان ـ 1| مشکل تأمین آب شرب در روستاهای زنجان ادامه دارد + فیلم

وی همچنین عنوان کرده بود: در راستای رفع مشکلات آب شرب در شهرستان خدابنده با برنامه‌ریزی و جذب اعتبار برای اجرای طرح‌های آبرسانی در شهرستان خدابنده تلاش می‌شود تا مشکلات موجود در حوزه تامین آب این شهرستان رفع شود.

اما سوال این است که آیا امیدی برای رفع مشکلات جدی تامین آب شرب در شهرستان خدابنده که حتی سبب حضور مسئول کشوری در راستای حل مسئله در این شهرستان شده است، وجود دارد؟ چه عاملی سبب شده تا اکثر روستا‌های این شهرستان با مشکل تامین آب شرب مواجه باشد؟ آیا مشکل تامین آب شرب در تمام روستا‌های تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب این شهرستان حادث است؟

در این راستا علیرضا جزء قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: این شهرستان جزء شهرستان‌های بزرگ استان و با پراکندگی بسیار بالاست که نیازمند توجه جدی برای تامین اعتبار است. با این حال از جمله مطالبات اصلی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان را مشخص شدن تامین آب بلند مدت شهرستان خدابنده از سد تالوار توسط شرکت آب منطقه‌ای و تامین اعتبار لازم برای سرعت بخشیدن به طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا است.

66 روستای خدابنده تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار ندارد

وی با بیان اینکه این شهرستان 229 روستا دارد که تا کنون 163 روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان زنجان قرار گرفته‌اند، گفت: با حل مشکل تامین آب، تحقق تامین آب بلند مدت از سد تالوار و تحقق امکان تامین آب از ظرفیت موجود در شهرستان خدابنده در کوتاه مدت بخش عمده‌ای از مشکلات آب شرب در این شهرستان رفع خواهد شد.

همچنین علی‌محمد نادر‌خوانی معاون بهره‌برداری و توسعه آب و فاضلاب استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: 163 روستا در این شهرستان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار دارد که از این تعداد فقط 33 روستا با مشکل تامین آب شرب مواجه است.

وی افزود: هیچ روستایی در شهرستان خدابنده نیز وجود ندارد که کلا فاقد آب بوده و نیازمند آبرسانی با تانکر باشد با این حال مشکل‌دار عنوان شدن آب 120 روستا توسط نماینده خدابنده یک سو تفاهم است. با این وجود پروژه‌های آبرسانی به روستاهای مشکل‌دار با اولویت در حال اجرا است.

اما در آن سوی میدان سید البرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس در جمع خبرنگاران نیز با انتقاد از عملکرد دستگاه‌ها در شهرستان خدابنده با بیان اینکه در امورات مختلف مربوط به این شهرستان کمبود‌های شدیدی وجود دارد، اظهار داشت: این شهرستان با تمام ظرفیت‌هایی که دارد اما در بحث توسعه که به سیستم اجرایی شهرستان برمی‌گردد از لحاظ کیفی و کمی ضعیف عمل کرده است.

استاندار زنجان پیگیر امورات شهرستان خدابنده باشد

وی با تاکید بر اینکه به شدت منتقد عملکرد ساختار اجرایی سیستم شهرستان خدابنده هستم، افزود: نیاز است مقامات استان نگاه ویژه به این شهرستان داشته باشند ‌و خود آقای استاندار باید پیگیر امورات مختلف شهرستان خدابنده باشند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس با بیان اینکه تامین آب شرب یکی از مسائلی است که در شهرستان خدابنده جدی است، گفت: از لحاظ تامین آب شرب این شهرستان به شدت مورد تهدید قرار دارد. بنابراین تامین آب شرب و اختصاص حق آبه از سد تالوار خواسته به حق مردم این شهرستان است.

وی تصریح کرد: خصوصا رویکردی که در حوزه مطالعاتی سد تالوار وجود داشته و اجرا شده بر حسب تغییرات الگوی آب‌و‌هوایی است که سبب شده تا طرح ابتدایی از جهت تخصیص آب بهم بخورد.

تنش آبی شدید 80 روستا

حسینی با بیان اینکه علاوه بر مشکلات تامین آب شرب در این شهرستان ضعف‌هایی در حوزه تاسیسات زیر‌بنایی و تصفیه‌خانه‌ فاضلاب نیز وجود دارد، عنوان کرد: با وجودی که بارش‌ها 30 درصد کمتر شده این شهرستان به شدت در تهدید عدم تامین آب شرب قرار دارد و 80 روستا شدیدا با تنش آبی رو‌به‌رو هستند.

وی با بیان اینکه چند نقطه اساسی از لحاظ تامین منابع آبی پایدار در شهرستان وجود دارد و یکی از آن‌ها سد معیشتی شهر سهرورد است، گفت: این مسئله مطالبه چندین ساله مردم است و من پیگیر این موضوع هستم نه به این دلیل که تنها مردم سهرورد از احداث این سد منتفع شوند بلکه به این دلیل که همزمان با این شهر 70 روستا نیز می‌توانند همزمان از آب آن استفاده ببرد و نیاز آبی تامین شود، بلکه شهرستان خدابنده نیز با شرایط ایجاد شده بتواند در راستای توسعه قدم بردارد.

با تمام این‌ها آنچه که نمود کامل دارد این است که ضعف عملکردی دستگاه خدمات‌رسان در طول سالیان سبب شده تا مشکل تامین آب شرب در روستا‌های استان زنجان خصوصاً در شهرستان خدابنده خودنمایی کند و هرازگاهی روستاییان به دلیل گرفتار شدن در چالش تامین آب مشکلات خود را از مسئولان امر شهرستانی و استانی پیگیری کنند هر چند که اغلب به نتیجه مطلوب نیز دسترسی نمی‌یابند. با این حال تنها می‌توان امیدوار بود که دستگاه خدمات‌رسان در راستای تامین آب شرب روستا‌ها همت مضاعفی از خود نشان دهد و در پیشرفت و آبادانی هر چه بیش‌تر روستاها موثر باشد. در پایان باید منتظر ماند و دید که مقامات عالی استان چه تدابیری برایر رفع موضوع تنش آبی در روستاهای خدابنده دارند و اصلا آیا تدابیری دارند که بخواهند این مشکلات را رفع کنند.

انتهای پیام/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آب شرب در شهرستان خدابنده آب و فاضلاب استان زنجان شهرستان خدابنده مشکل تامین آب شرب شرکت آب و فاضلاب مشکلات تامین آب تامین آب شرب مشکلات آب شرب سد تالوار خدمات رسان سبب شده روستا ها تحت پوشش تنش آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۱۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری میزخدمت و بررسی مشکلات بخش گل تپه با حضور نماینده مردم شهرستان‌های کبودراهنگ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، در این میز خدمت مردم و اعضای شورای اسلامی و دهیاران روستا‌های بخش گل تپه مشکلاتی، چون بهسازی و آسفالت ریزی معابر روستا‌ها و رسیدگی به راه‌های مواصلاتی روستایی و حل مشکل آب شرب برخی روستا‌ها و اعضای شورای اسلامی شهر گل‌تپه به حل مشکل پروژه مسکن ۶۲ واحدی مهر سابق و فاضلاب شهر و ایجاد ناحیه صنعتی اشاره کردند.

فتح آله توسلی  گفت: پیگیر حل مشکلات تمام روستا‌ها هستیم و در همین راستا سال گذشته در این بخش ۱۸ روستا بهسازی و آسفالت ریزی معابر انجام شده و امسال  با گرفتن اعتبارات لازم ۱۰۰ روستای شهرستان بهسازی و آسفالت ریزی معابر بهره‌مند خواهند شد که ۳۲ روستای بهش گل تپه را در بر میگیرد.


او به پروژه ۴بانده راه همدان _ گل تپه و علیصدر اشاره کرد و گفت: با گرفتن ماده ۲۳ این پروژه اعتبارات لازم برای احداث تخصیص خواهد یافت و این پروژه در حال انجام است.


توسلی به احداث ناحیه صنعتی در این بخش تاکید کرد و گفت:  ناحیه گلخانه‌ای کشاورزی در این بخش با تامین ۵۰ هکتار زمین برای کمک به تولید و اشتغال احداث خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد
  • برگزاری میزخدمت و بررسی مشکلات بخش گل تپه با حضور نماینده مردم شهرستان‌های کبودراهنگ
  • حجاج ابهری و خدابنده‌ای برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • حجاج ابهری و خدابنده ای برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند نمایند
  • ظرفیت‌های جامعه ایثارگری دیلم استفاده می‌شود
  • حجاج ابهری و خدابنده ای برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • مسوولان در قبال بیت‌المال باید پاسخگو باشند