Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@13:04:49 GMT

اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری آیات برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۳۹۷۷

اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری آیات برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، آئین افتتاحیه مراسم اختتامیه دهمین جشنواره فرهنگی، هنری رسانه آیات عصر امروز ۲۳ اسفند ماه در سالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این مراسم عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با تبریک و شادباش ایام مبعث و آغاز ایام ولادت شعبانیه گفت: قرآن کریم بر طبق آیات خود ساحت عقل و اندیشه و ساحت احساس و عاطفه را در برمی‌گیرد. به بیان دیگر هدایت بشر را تضمین می‌کند و رحمت عامی برای تمام عالمیان در همه نسل‌ها و عصرها است.

وی ادامه داد: وظیفه همه مبلغان و حامیان این است که علم هدایت را که شامل آموزه‌های ناب می‌شود از منشأ الهی آن گرفته و به زیباترین وجه به همه حق جویان و حق طلبان برسانند.
فقهی زاده با اعلام اینکه کتاب قرآن اثر هنری و حامل پیام‌های انسان ساز است، اظهار داشت: این پیام‌ها در شمایلی دوست داشتنی پیچیده شده و در قالب بیانات ارزشمند بیان شده است. قرآن کتاب زندگی، عقیده و عمل است.

معاون قرآن و عترت ادامه داد: آموزه‌های ناب الهی در گذر تاریخ فراتر از همه کتاب‌های پیشین به پیامبر رسید و به گوش جان وی خوانده شد و ایشان با برخورداری از سعه وجودی به جامعه انسانی تقدیم کرد. در این عرضه در جامعه در قالبی از هنر و تصویر آفرینی و ادبیاتی فاخر ارائه شد.

وی ادامه داد: امروز در عصر خودمان در معاونت قرآن مأموریت یافتیم این آموزه‌ها را متناسب با ذائقه نسل جدید و نیازهای تازه ترویج داده و در جامعه رواج دهیم. به این امید که باورهای قرآنی هرچه بهتر به مخاطبان خود عرضه شود.

فقهی زاده با تاکید بر اینکه هنر زبان مشترک همه آدمیان در پهنای زمین است، تصریح کرد: امسال موفق شدیم اختتامیه ده جشنواره فرهنگی هنری رسانه‌ای آیات برگزار کرده و از برگزیدگان آن تجلیل به عمل بیاوریم.

رونمایی از آلبوم نغمه‌های محمدی به عنوان یکی از آثار این جشنواره یکی دیگر از برنامه‌های این مراسم بود.

قرآن با معارف در عقل و با هنرش در قلب‌ها نفوذ پیدا می‌کند

سپس حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: از اینکه بعد از سال‌ها جشنواره آیات مجدد بازآرایی شد بسیار خوشحالم. روزی که قرار شد جشنواره شکل بگیرد اسمش را منظومه آیات گذاشتند که در واقع مجموعه موضوعاتی که هنر و قرآن را شامل می‌شود، دربرمی‌گیرد. اما به دلیل وقفه‌ای که حاصل شد این دوره از جشنواره با قدرت آغاز کرده با وسعت بیشتر و با اراده‌ای بیشتر در آینده دنبال خواهد شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه قرآن با معارف در عقل و با هنرش در قلب‌ها نفوذ پیدا می‌کند، افزود: اتفاق بزرگی که می‌تواند در یک جامعه بیافتد درآمیختن هنرمندانه ی بخش‌های معارفی با هنر است.

وی ادامه داد: ایران به دلیل بهره مندی از تمدن چند هزار ساله و سنت‌های اهل بیت دو محور اساسی معارف و هنرها را در هم بیامیزد. هیچ دینی برای کتاب آسمانی خودش چنین ظرفیتی ندارد و هیچ مکتبی مثل اهل بیت که کامل‌ترین قرائت را دارند به این وسعت غنا نبخشیده و سازمان نداده است.

وی ادامه داد: این دو بعد می‌تواند خالق جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و آثار هنری شود که مشابهش را جایی پیدا نمی‌کنیم که این امر نه تنها برای ما باعث افتخار است بلکه مسئولیت هم می‌آورد.

وی با بیان اینکه مسئولیت برای ما بسیار است، افزود: دنیای امروز در عطش بهره مندی از هنرهایی است که ابعاد عمیق و هنرمندانه را نشان می‌دهد. دنیا از اینکه دچار پوچی شده در آزار و اذیت است. اسلام می‌تواند با استفاده از ظرفیتی عظیم در قالب‌های هنری ارائه کند. هجمه‌های مکتب غرب می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های امروز خنثی شود.

حجت الاسلام محمدی بیان کرد: اگر موانعی که در راه هنرمندان نبود طبیعتاً می‌توانستند دنیا را بر سر پنجه هنرهای قرآنی مدیریت کنند. هنوز در هر نقطه‌ای از جهان واقع می‌شویم هنر ایرانیان مورد خاص و عام است.

وی با تاکید بر اهمیت هنر قرآنی با تمدن ایرانی گفت: این ظرفیت بی بدیل و مکتب تشیع حقیقتاً برای ما و هنرمندان و مدیران قرآنی نعمتی است که باید قدردان باشیم. شکر نعمت نیز استفاده از مسیری است که برایمان فراهم شده است.

وی ادامه داد: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عالی‌ترین نقطه ترویج هنرهای قرآنی پرچم را بدست گرفته و علیرغم محدودیت‌های کرونای این جشنواره را برگزار کرده است. ما نقطه‌ای را در جمهوری اسلامی می‌بینیم که توسعه فرهنگ قرآنی غایت همه امورش باشد. توسعه فرهنگ قرآنی توسعه ایمان، رفتار و عمل قرآنی است.

در ادامه گروه محراب از برگزیدگان این جشنواره به همخوانی و تواشیح به نام شهید قاسم سلیمانی پرداخت و بعد از آن نیز برگزیدگان جوایز خود را از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.

کد خبر 5168631

منبع: مهر

کلیدواژه: حجت الاسلام حمید محمدی جمهوری اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی قرآن قاسم سلیمانی قرآن کریم عبدالهادی فقهی زاده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی مبعث قرآن سی و هفتمین مسابقات بین المللی قرآن کریم پیامبر اکرم ص ماه رجب قرآن کریم دین اسلام انقلاب اسلامی ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شیعه حرم رضوی پیامبر اسلام شبکه قرآن و معارف سیما حضرت ابوطالب فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه فرهنگ قرآنی وزارت فرهنگ فقهی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۳۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم و تجلیل از یاد و خاطره استاد شهید مطهری، با اشاره به روایتی از امام هادی علیه السلام در رابطه با جایگاه قرآن در تجلی زندگی مومنانه اظهار داشت: با این که همواره معارف قرآنی در مسیر تحقیق، پژوهش و ترویج و نشر و بسط قرار دارد، همچنان شادابی و طراوتش حفظ و روز به روز بر آن افزوده می‌شود.

وی با تاکید بر این که خداوند متعال قرآن را به گستره فراگیر تمام زمان‌ها تا روز قیامت نازل نموده است، خاطرنشان کرد: امام هادی علیه السلام در پاسخ به این سوال که چه سرّى است که قرآن هر چه بیشتر خوانده و بحث شود، بر تازگى و طراوت آن افزوده مى شود؟ فرمودند:، چون خداوند تبارک و تعالى، آن را تنها براى زمانى خاص و مردمى خاصّ قرار نداده است. از این رو، در هر زمانى و براى هر مردمى، تا روز قیامت، تازه و با طراوت است.

آیت الله حسینی بوشهری ضمن اشاره به اهمیت تبیین، توضیح و نشر اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب از دست اندرکاران برگزاری این کنگره تشکر کرد و اظهار داشت: امامین انقلاب بر این موضوع تصریح داشتند که با انس با قرآن و تامل در آیات الهی، از زاویه نگاه قرآن می‌شود به دل‌ها راه یافت و در دل‌ها نفوذ کرد.

وی ضمن تأکید بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنه‌ای در میان فرهیختگان قرآن پژوه به نوع نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب به موضوعات متعدد اجتماعی اشاره نمود و ابراز داشت: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب و بعد از انقلاب متفاوت بوده، و تفسیر آیات الهی را مبتنی بر اقتضائات و شرایط روز مورد توجه قرار دادند.

آیت الله حسینی بوشهری تفسیر حضرت آیت الله خامنه‌ای از قرآن را تفسیر اجتهادی دانست و گفت: ایشان از رهگذر عقل و خرد ضمن تفسیر قرآن به قرآن، آیات الهی را مبتنی بر روایات اسلامی تفسیر نمودند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب از یک جهت اجتهادی و از جهتی متناظر با موضوعات زمان است.

وی بر اهمیت پایش همه جانبه اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و اظهار داشت: برخی از اساتید در بررسی کلمه به کلمه و جمله به جمله تفاسیر امام خامنه ای، نکات بدیلی را در رابطه با روش و گرایش تفسیری و قواعد آن ارائه نمودند.

آیت الله حسینی بوشهری تدبر در قرآن را از مهمترین نکات پیش از تلاوت قرآن دانست و ابراز داشت: شأن پیامبر شأن تبیینی نسبت به آیات قرآن بود؛ لذا در تدبر به قرآن باید در عین توجه به محکمات، معنای متشابهات را در مسیر ارجاعات علمی قابل قبول استخراج نمود.

وی با بیان این که تفسیر قرآن باید به گونه‌ای باشد که خواص بپسنند و عوام بفهمند، خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن به قرآن رهبر معظم انقلاب همچون سیاق علامه طباطبایی متاخذ از «القرآن یفسر بعضه بعضا» است؛ لذا کسی که می‌خواهد یک آیه تفسیر کند، باید به سایر آیات قرآن اشراف داشته باشد تا گمراه و به بیراهه نرود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه تشریحی از تفسیر قرآن به قرآن، به مصادیقی از آیات الهی که مکمل و مفسر دیگر آیات هستند، اشاره و به تبیین برخی از ملاک‌های زندگی مومنانه از نگاه قرآنی پرداخت.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که باید به دغدغه‌های اجتماعی جامعه پرداخت و خود را محصور در احکام فردی ننماییم، اظهار داشت: باید با رویکرد هدایتی و تربیتی وارد میدان تجلی احکام اجتماعی شده، راه حل‌ها را از بند بند آیات قرآنی اتخاذ نماییم.

وی قرآن را نسخه شفابخش، موعظه گر، هدایت آفرین و رحمت بخش برای مومنان دانست و اظهار داشت: کسی که تحت تاثیر موعظه قرآن قرار گیرد، زنگار‌ها از دل زدوده شده، زمینه هدایت فراهم خواهد شد و کسی که مشمول هدایت گردد، مشمول رحمت الهی خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در چند جلد مکتوب خلاصه نمود، خاطرنشان کرد: بحث‌های تفسیری رهبر معظم انقلاب با راه و سخن ایشان عجین شده است؛ به گونه‌ای که هرجا سخنی می‌گویند، مبتنی بر نکته سنجی‌های دقیق و عمیق معارف قرآنی است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اشاره به جایگاه سنت‌های اجتماعی جوامع در نگاه قرآنی، شبهه زدایی از معارف قرآنی در اذهان مخاطبان را یکی از سیره‌های تفسیری رهبر معظم انقلاب دانست.

وی به تبیین مصادیقی از نحوه پاسخگویی رهبر معظم انقلاب به شبهات مبتنی بر نگاه قرآنی پرداخت و با تاکید بر این که زندگی حقی همگانی است اظهار داشت: اینگونه نیست که یک عده‌ای هرکاری دلشان خواست انجام دهند و از دیگران بخواهند که ساکت بمانند، نمی‌شود که رژیم صهیونیستی به بزرگترین جنایات رقم بزند و در مقابل پاسخ حق دفاع فلسطینیان، رویه محکومیت را در پیش گیرند.

آیت الله حسینی بوشهری مقابله و مقاومت را تنها مسیر عقلی و دینی پاسخ به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی دانست و ابراز داشت: اسلامی که در رأس ابراز عواطف احساسی است؛ وقتی با جنایات ظالمان مواجه می‌شود، دستور به تنبیه و مقابله می‌دهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد
  • حضور ۱۵۰۰ نفر در جشنواره قرآنی، فرهنگی، هنری و ادبی شهید آوینی
  • خراسان رضوی میزبان آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن است
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود