Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوزدهمین نشست تخصصی کارگروه‌های تدوین برنامه دولت مردمی و تحول گرا با موضوع "نوسانات طلا و ارز" با حضور محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر و مینو کیانی راد معاون ارزی اسبق بانک مرکزی برگزار شد.

در ابتدای نشست کشتی آرای با اشاره تاریخچه از صنعت طلا گفت: طلا از قدیم به عنوان سپرده و زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر با توجه به رشد جمعیت و رشد اقتصاد در برهه‌های مختلف نوع استفاده از آن تغییر کرده است.

وی افزود: از سال ۲۰۰۶ با بروز بحران مسکن در آمریکا قیمت طلا رشد قابل توجهی پیدا کرد. توجه بسیاری از کشور‌های دنیا به طلا معطوف شد و طلا به پشتوانه اقتصاد‌های بیشتری تبدیل شد. در همان دوره افزایش قیمت نفت نیز به افزایش قیمت طلا دامن زد. در سال گذشته با وجود اینکه پیش بینی شده بود که در طول شیوع بیماری کرونا قیمت انس طلا به ۲۵۰۰ دلار خواهد رسید، با آغاز شدن واکسیناسیون کرونا قیمت طلا کاهش یافت.

کشتی آرای خاطرنشان کرد: در بازار داخل نیز شاهد تلاطم‌های قیمت طلا بودیم. در طول سال‌های ۹۶ و ۹۷ مقدار زیادی از ذخایر طلای بانک مرکزی بدون هیچ دستاورد اقتصادی به بازار تزریق شد. در سال جاری نیز با توجه به بحران ارزی کشور قیمت سکه تا مرز ۱۶ میلیون تومان افزایش یافت و بسیاری از مردم سپرده‌های خود را به سکه و طلا تبدیل کردند. اما این افزایش قیمت ضربه سنگینی به صنعت طلا وارد آورد. در سال ۸۹ -۹۰ سالانه حدود ۱۲۰ تن تولید مصنوعات طلا داشتیم، اما در حال حاضر این رقم به زیر ۵۰ تن رسیده است.

با توجه به افزایش جمعیت صورت گرفته این کاهش بسیار شدید است. در حال حاضر ما شاهد نشانه‌هایی از ورود سکه‌های توزیع شده از سوی بانک مرکزی به بازار هستیم که نشانه خوبی محصوب می‌شود. حباب موجود در بازار سکه نیز رو به کاهش است.

کشتی آرای در ادامه افزود: خروج ۶۰ تن طلا از بانک مرکزی در سال‌های گذشته از سیاست‌های دولت بود که باعث شکل گیری صف‌های پیش خرید سکه شد. این در حالی است که با سیاستگذاری درست این امکان وجود داشت این صف‌ها برای ورود در بازار‌های مالی ایجاد شود. در بازار سرمایه متاسفانه دچار اعتماد زدایی شده ایم و دولت باید سازوکاری را اجرا کند که اعتماد را به این بازار برگرداند و بورس را تقویت کند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در رابطه با ارزیابی قیمت طلا در آینده با توجه به شرایط پیچیده جهانی امکان ارائه پیش بینی میسر نیست، اما همواره سرمایه گذاری در طلا یکی از سرمایه گذاری‌های مناسب و خوب بوده است. طبق آخرین برآورد‌ها ۸۵ درصد ذخایر طلای دنیا از معادن استخراج شده و حجم چندانی برای استخراج باقی نمانده و این نشان می‌دهد قیمت طلا در آینده نیز افزایشی خواهد بود.

وی افزود: در صورت ایجاد بانک طلا در کشور می‌توان ذخایر طلای مردم را در چرخه اقتصاد کشور به گردش درآورد. طبق ارزیابی‌ها اکنون ۳۰۰ الی ۵۰۰ تن طلا در دست مردم است که می‌تواند در اقتصاد به جریان بیفتد.

در ادامه دکتر کیانی راد معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با اشاره به اهمیت بازار ارز در کشور افزود: بازار ارز تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی است. در طول دهه‌های اخیر درآمد‌های حاصل از فروش نفت، باعث ایجاد تنبلی در اقتصاد کشور شده است. بعد از انقلاب مشکلات مربوط به مسائل خارجی، جنگ تحمیلی و تحریم‌ها همه در حوزه ارز تاثیر گذاشته اند. وجود بازار‌های موازی نیز بر قیمت ارز موثر است.

وی با اشاره به عدم دقت در برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کشور ادامه داد: دولت‌ها به تکمیل فعالیت‌های دیگر کمک نکرده اند و فعالیت‌ها ناقص رها شده است. مدیریت تقاضای ارز تا حدود زیادی می‌تواند منجر به کنترل قیمت ارز شود که این موضوع البته آثاری هم دارد. عوامل متعددی در دهه اخیر باعث شد که بازار ارز پرتلاطم باشد.

وی افزود: سه نوع نیاز ارزی در کشور وجود دارد. تقاضای واقعی، تقاضای احتیاطی و تقاضای سفته بازانه است. این تقاضا‌ها با شرایط بازار، وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و حتی با مصاحبه‌های گاه و بی گاه مسئولین دچار تغییر می‌شود.

وی با انتقاد از سرمایه گذاری در بازار طلا، این مورد را سبب از بین رفتن اقتصاد کشور دانست و افزود: متاسفانه برخی مردم را مقصر جلوه می‌دهند که چرا سرمایه خود را به برخی بازار‌ها سوق می‌دهند، در حالی که این سخن درست و دقیقی نیست. افراد غیرکارشناس نباید در زمینه‌ای که اطلاع ندارند دائم اظهار نظر کنند.

وی افزود: رابطه نرخ ارز و تورم یک رابطه همبسته است و می‌توانند دائما بر روی یکدیگر تاثیر بگذارند. در سال‌های ۹۰-۹۱ سازوکار‌هایی ایجاد شد و تا حدودی هم موثر واقع شد. یکی از این موارد ایجاد پرتال ارزی بود. این سامانه دارای ۵ فاز هست که می‌تواند تقاضای مختلف ارزی را به صورت یکپارچه مدیریت کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: احزاب و تشکل ها نوسانات نرخ ارز بانک مرکزی کشتی آرای قیمت طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۵۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد

ایسنا/کردستان معاون و نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه تقویت بخش خصوصی و مردمی کردن اقتصاد موفقیت اقتصادی را موجب می شود، گفت: تجربه ثابت کرده است که فاصله گرفتن از دولتی بودن امور اقتصادی همیشه منفعت های زیادی برای جامعه داشته است.

مهرداد عظیمی امروز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) در مراسم گرامیداشت هفته کارگر در مجتمع فجر سنندج، با اشاره به اینکه کردستان، برگ های زرین تاریخ کشور را به خود اختصاص داده و نقش مهم مردمان این دیار در پایداری انقلاب بی بدیل است، اظهار کرد: نیروی انسانی درخشان مهمترین ظرفیت استان کردستان علاوه بر ظرفیت‌های خدادادی است.

وی معرفی درست و به جای ظرفیت های انسانی استان را رسالت مهم رسانه های استان ذکر کرد و افزود: ظرفیت های برجسته کردستان و آیین های سنتی این دیار در این برهه زمانی به همت دولت به بالاترین جایگاه خود رسیده و به همگان معرفی شده است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با تبریک هفته کارگر، عنوان کرد: کارگران مجاهدان عرصه اقتصادی هستند و در شرایطی که دشمنان در صدد تنگ کردن عرصه اقتصادی به مردم هستند، رهبر معظم انقلاب شعار سال را بر پایه اقتصادی انتخاب کرده و مشارکت مردم را مبنای تحقق آن قرارداده است.

وی، با بیان اینکه تقویت بخش خصوصی و مردمی کردن اقتصاد موفقیت اقتصادی را موجب می شود، ادامه داد: تجربه ثابت کرده است که فاصله گرفتن از دولتی بودن امور اقتصادی همیشه منفعت‌های زیادی برای جامعه داشته است.

عظیمی، توجه به کارگران به ویژه کارگران ساختمانی اعلام کرد که دولت مکلف شد که بخشی از اعتبارات عمرانی سالانه دستگاه های اجرایی تحت عنوان تملک دارایی را صرف آموزش مهارت کارگران کنند و این امر از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی

معاون وزیر کار تصریح کرد: یکی از راهبردهای جدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی است.

عظیمی، کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری را جز افتخارات دولت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: توانمندسازی دهک‌های ضعیف جامعه نیز از دیگر اقدامات و توفیقات دولت و این وزارتخانه بوده که این روند به خوبی جلو می‌رود و در وزارتخانه در قالب یک قرارگاه در راستای تحقق منویات و مطالبات مقام معظم رهبری تلاش می کنیم و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی‌های مختلف در قالب این قرارگاه شاهد تحقق منویات رهبری و پاسخگویی به مطالبات مردم عزیز ایران باشیم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ◄ برگزاری نشست تخصصی الزامات ساماندهی تنظیم گری ریلی در کشور؛ 18 اردیبهشت
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • برگزاری هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی
  • صحرایی: غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز