Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@07:17:44 GMT

مغایرت نیمی از مصوبات مجلس با قانون اساسی

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۶۳۳۸

مغایرت نیمی از مصوبات مجلس با قانون اساسی

نامزدی نظامیان در انتخابات منع قانونی ندارد گروه سیاسی| بودجه 1400 و مصوبه مجلس درخصوص قانون انتخابات ریاست جمهوری، گلایه سخنگوی شورای نگهبان از نمایندگان را برانگیخت. او که در آخرین هفته از سال 99 و سه ماه مانده تا انتخابات 1400 نشست خبری خود را در فضای باز شورای نگهبان برگزار کرد، هرجا که در ارتباط با مجلس پرسشی طرح می‌شد انتقاد خود از نمایندگان را پنهان نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اینکه قانون انتخابات مصوب مجلس که با ایرادات شورا همچنان در دست تغییر نمایندگان است، به 1400 می‌رسد یا خیر، سؤالی بود که عباسعلی کدخدایی در پاسخ به آن کنایه‌ای به اظهار نظر زودهنگام مجلسی‌ها زد و گفت: به‌خلاف برخی دوستان در مجلس که به‌ جای شورای نگهبان اظهار نظر می‌کنند، بنده نمی‌توانم از طرف مجلس اظهار نظر کنم و منتظر می‌مانیم که این مصوبه در مجلس کی و چه ‌زمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و آن زمان نظر خود را اعلام می‌کنیم. به گزارش خبرنگار «ایران»، ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال 1400 موضوع دیگری بود که کدخدایی بار دیگر از اظهارات زودهنگام نمایندگان شاکی شد و گفت: هنوز پاسخ رسمی در این باره ندادیم و دوستان مجلس در بیان ایرادات عجله کردند. او گفت که دوستان مجلس نظرات غیررسمی ما را اعلام کردند اما ممکن است که ایرادات تغییر کند. از مجلس درخواست داریم جلسات غیررسمی ما را اطلاع‌رسانی نکنند و ما  اگر لازم شد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. کدخدایی البته این را هم گفت که ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سالانه همیشه این گونه بوده است.

انتقاد کدخدایی از مطرح شدن ایرادات این شورا به بودجه سال آینده به این دلیل بود که پیش از اعلام رسمی آنان از 120 ایراد شورای نگهبان رونمایی شد. حتی در این میان به جنجالی‌ترین موضوع که افزایش ۱۰ درصدی تسهیم درآمد اپراتور‌ها و بالا رفتن قیمت اینترنت در سال آتی بود، اشاره شد و خبری مبنی بر رد آن هم به گوش رسید. با این‌حال کدخدایی اعلام کرده که هنوز این ایرادات رسماً به مجلس ارائه نشده و ممکن است تغییر داشته باشد.
اما این تمام انتقادات به اقدامات مجلسی‌ها نبود. آنجا که کدخدایی به عملکرد شورای نگهبان در طول امسال اشاره می‌کرد، به نکته جالبی رسید. او گفت: ۶۳ مصوبه از مجلس در سال ۹۹ دریافت کردیم که نیمی از آنها با قانون مغایرت داشت.
منعی برای نظامیان جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیست
در ادامه نشست خبری دیروز، سخنگوی شورای نگهبان همچون همیشه پاسخ‌های کوتاهی به سؤالات خبرنگاران داد. همه پرسش رسانه‌ها هم حول محور انتخابات بود؛ از حضور نظامیان در عرصه رقابت‌ها گرفته تا اصلاح قانون انتخابات، مهم‌ترین بحث‌های این روزهای سیاست ایران است که کدخدایی به آنها پاسخ داد. او در واکنش به سؤالی در مورد دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد فعالیت سیاسی نظامیان و اینکه آیا تأثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیداها دارد، گفت: اگر رویه شورا را بررسی کنید منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی حضور داشتند و آنچه که قانون لحاظ کرده عدم منع ورود این گونه افراد است. او این را هم گفت که البته دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشند، قطعاً منع شده اما صرف نامزدشدن برای انتخابات منع قانونی نداشته است. کدخدایی درباره تعیین سقف معین برای تعداد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی‌تواند سقفی برای تعداد نامزدها در نظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است.
موضوع برگزاری انتخابات در دوران کرونا از پرسش‌های دیگر خبرنگاران بود که کدخدایی در پاسخ به آن گفت: ما تابع قانون هستیم؛ جلسات هماهنگی برای آنچه که در اختیار ما و وزارت کشور ‌است، برگزار شده است. صندوق‌ها قریب به ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت. آنچه که تاکنون ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده خطر شیوع ویروس بیشتر در تجمعات است؛ بنابراین ما در تجمعات محدودیت داریم.
صحبـــــــت‌های حدادعــــــادل در مورد ورود محمود احمدی‌نژاد به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و احتمال زیاد رد صلاحیت او، از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست خبری دیروز بود. کدخدایی در پاسخ گفت: حتی بنده نمی‌دانم در مورد افرادی که ثبت نام می‌کنند یا خواهند کرد شورا چه نظری دارد و باید منتظر ماند و دید که بررسی شورا چیست. او گفت: نظر جمعی شورا ملاک است. نسبت به افراد قانون حکم‌ کرده و ما برای هر دور انتخابات بررسی صلاحیت داریم و در همان دور افراد بررسی صلاحیت می‌شوند که منوط به رفتار افراد و گزارش‌هایی است که در مورد آنان اخذ می‌شود. کدخدایی تأکید کرد: تا زمانی که کسی ثبت نام ‌نکند، نمی‌توانیم اظهار نظری داشته باشیم.
حضور کاندیـــــــداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و بعضاً اعلام آمادگی آنان در همین فضا سؤال دیگر خبرنگاران بود. کدخدایی در این خصوص اعلام کرد که فعالیت انتخاباتی و همچنین تبلیغات در قانون به درستی روشن نشده است و هنوز معلوم نیست که اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات جزو تبلیغات محسوب می‌شود یا خیر. او گفت که درخصوص تبلیغات ما باید به استناد قانون عمل کنیم و قانون در این زمینه روشن و شفاف نیست.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی‌ درباره ممنوعیت ثبت‌نام سران قوا در انتخابات هم گفت: قانون چنین منعی نگذاشته است و فقط افرادی که در امر اجرا و نظارت بر انتخابات مسئولیت مستقیم دارند، باید قبل از ثبت‌نام استعفا دهند. تا وقتی قانون منع نکرده ما نیز نمی‌توانیم شخصی را برای حضور در انتخابات منع کنیم.
کدخــــــــــدایی در ادامه مبــــــحث انتخاباتی خود، درخصوص سؤالی درباره ارسال گزارش از سوی یکی از کاندیداها درباره تخلفات یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی هم گفت: شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش ندارد و هر کدام از این گزارش‌ها به‌دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در بررسی صلاحیت‌ها مورد نظر قرار گیرد. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که چه‌کسی این گزارش‌ها را برای ما بفرستد و ما به‌دقت هر گزارشی را که به دست‌مان برسد، مورد بررسی قرار می‌دهیم.
 آغاز به کار نسخه انگلیسی پایگاه خبری شورای نگهبان
در حاشیه نشست خبری دیروز، سخنگوی شورای نگهبان نسخه انگلیسی پایگاه خبری این شورا را با هدف انعکاس فعالیت‌های این شورا رونمایی کرد. بخش‌های معرفی شورای نگهبان و اعضای این شورا، آلبوم تصاویر و فیلم‌ها، اخبار و جست‌وجو در اخبار از جمله مواردی است که به منظور اطلاع‌رسانی بهتر در این پایگاه به زبان انگلیسی در دسترس مخاطبین قرار گرفته است. دو بخش «مصوبات» و «قانون اساسی» نیز در آینده نزدیک به این وب‌سایت اضافه خواهد شد.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری سخنگوی شورای نگهبان بررسی صلاحیت نشست خبری اظهار نظر ثبت نام او گفت هم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۶۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه عفاف و حجاب به کجا رسید؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، حجت الاسلام غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: کمیسیون قضایی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب را برطرف و مجددا این لایحه را به شورا ارسال کرده است و هم اکنون منتظر اظهار نظر شورای نگهبان هستیم.

وی افزود: عمده ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب مربوط به مواد ۴۷ تا ۴۹ این لایحه می‌شد که به بحث میزان مجازاتها پرداخته است.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: از نظر اعضای شورای نگهبان، جرائم و مجازات درنظر گرفته شده برای تخلفات ذکر شده در مواد ۴۷ تا ۴۹ لایحه، متناسب با این تخلفات نبود که ما در کمیسیون این موارد را اصلاح کردیم.

به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه در جلسه علنی ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ مجلس، نمایندگان به اجرای آزمایشی لایحه حجاب و عفاف برای مدت ۳ سال رای دادند، در صورتی که شورای نگهبان، این لایحه را تایید کند، لایحه مذکور بلافاصله برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ می‌شود.

کد خبر 848125 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر ویژه زنان - حجاب شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • اصل ۷۵ اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • لایحه عفاف و حجاب به کجا رسید؟
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی