Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@22:36:23 GMT

شکوفه‌های بهاری در آخرین موج سرمای 99 سوختند

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۶۳۹۶

شکوفه‌های بهاری در آخرین موج سرمای 99 سوختند

آخرین سامانه بارشی در سال 99 همه کشور را درنوردید و در 27 استان با بارش برف و کولاک و برودت هوا همراه بود. این سامانه با وجود هشدارهای هواشناسی، بسیاری از مردم و مسافران را غافلگیر کرد. در همین حال کاهش 10 تا 18 درجه‌ای دما در استان‌های شمالی، غربی و شمال شرقی کشور بازهم به محصولات کشاورزی و شکوفه‌هایی که نوید بهار زودرس را می‌دادند خسارت سنگین زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 «صادق ضیاییان»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: ما در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هشدار سطح نارنجی برای 27 استان به لحاظ مخاطره بارش برف و باران، کاهش شدید دما و یخبندان، اختلال در تردد جاده‌ای، کاهش دید و برف و کولاک، رخداد بهمن در مناطق کوهستانی صادر کردیم و به مسئولان این استان‌ها توصیه‌های لازم را کرده بودیم. وی افزود: این سامانه سه ویژگی بارش برف شدید و باران، وزش باد شدید و برودت هوا را داشت که به همین دلیل مشکلات بیشتری را برای مردمی که منتظر برف سنگین و کولاک نبودند فراهم کرد. وی تأکید کرد: دیروز -شنبه- نیز این سامانه در استان‌های گلستان و استان‌های شمالی، شرقی، خراسان شمالی و خراسان رضوی فعال بود که انتظار می‌رود این سامانه امروز یکشنبه از کشور خارج شود. به گفته وی، در روز جمعه کاهش 10 تا 15 درجه‌ای دما را در استان‌های شمال غرب، غرب استان‌های ساحلی خزر و دامنه جنوبی البرز و شمال شرق داشتیم که این کاهش دما در روز گذشته (شنبه) به 12تا 18 درجه در استان‌های شمال شرق رسید. به گفته وی دیروز کمترین دما در ایستگاه‌های هواشناسی مربوط به نیر اردبیل با منفی 19 درجه و چالدران آذربایجان غربی با منفی 15.8 درجه ثبت شده بود اما در میان مراکز استان‌ها اردبیل با دمای منفی 12درجه زیر صفر و زنجان با منفی 7 درجه سردترین مراکز استان‌ها بودند و تهران هم صفر درجه سانتیگراد بود. وی با اشاره به اینکه از روز یکشنبه و با خروج این سامانه از شرق کشور تا پایان سال سامانه تأثیرگذار دیگری وارد کشور نخواهد شد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل در این هفته فرصت خوبی برای خانه تکانی نوروزی و پاک کردن شیشه‌ها فراهم می‌شود.
 سرمازدگی بسیاری از شکوفه‌ها را سوزاند
 برودت زیاد هوا در روز‌های پنجشنبه تا شنبه برای چندمین بار در سال‌جاری زمینه سرمازدگی محصولات کشاورزی را فراهم کرد. «مسعود حقیقت» مدیر کل هواشناسی کشاورزی به «ایران» گفت: در بسیاری از استان‌ها درختان شکوفه کرده بودند و متأسفانه برودت هوا باعث خسارت به آنها شده البته اکنون در حال جمع‌بندی خسارت هستیم و سعی می‌کنیم تا روز دوشنبه برآورد خسارت را اعلام کنیم. وی افزود: در هشدار سطح نارنجی که در روز دوشنبه برای کشاورزان صادر کرده بودیم هشدارهای لازم به آنها داده شده بود ولی کار زیادی از دست آنها برنمی‌آید.
 به‌گفته وی با توجه به، به‌ گل نشستن درختان توصیه شده بود روغن «وُلک» تهیه کرده و به روی شاخه درختانی که شکوفه کرده بودند بزنند. حقیقت تأکید کرد: با اسپری کردن این روغن به درختانی که شکوفه کرده‌اند می‌توان حداقل تا دو هفته آنها را از گزند سرما حفظ کرد یا سرمازدگی آنها را کاهش داد. وی افزود: همانگونه که از قبل پیش‌بینی کرده بودیم بهار زودرس اتفاق افتاد و دیدیم با یک تنش دمایی بار دیگر بخش کشاورزی را متحمل خسارت کرد.
 میانگین ارتفاع برف در مناطق کوهستانی 27استان 45 سانتیمتر بود
 از سوی دیگر «فرهاد مهریاری» مدیر کل بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم به «ایران» گفت: این سامانه که در آخرین روزهای پایانی سال به کشور ما رسید بسیار پرقدرت بود به گونه‌ای که ما در 27 استان و در واقع 290 محور شریانی کشور با بارش شدید باران، برف و کولاک روبه‌رو بودیم و حتی مجبور شدیم 18 محور شریانی را به‌صورت مقطعی و با هدف ایمنی مسافران مسدود کنیم. همچنین 94 محور غیرشریانی در این استان‌ها با بارش برف و کولاک همراه بود که از این تعداد نیز 9 محور مسدود شد. به گفته وی از روز چهارشنبه تا پایان جمعه ارتفاع بارش در 27 استان بسیار بالا بود به‌گونه‌ای که میانگین سطح برف در محورهای برفگیر و کوهستانی استان‌های درگیر 45 سانتیمتر بود. البته میزان بارش برف در مناطق کوهستانی استان‌های کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و همدان به 55 سانتیمتر هم رسید. وی تصریح کرد: در این چند روزه 3هزار و 192 نفر راهدار با یکهزارو 192 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین در جاده‌ها خدمت‌رسانی می‌کردند ولی حجم برف و کولاک در برخی مناطق به قدری شدید بود که برف روبی را با اختلالاتی همراه کرده بود اما راهداران در مجموع 76 هزار کیلومتر باند را برف روبی کردند و صدها مسافر را اسکان دادند و حدود یکهزار و 570 دستگاه خودرو را که در برف مانده بودند رها‌سازی کردند. محورهای چالوس، هراز، محور آزادشهر به سمنان، جنگل گلستان ، فیروزکوه از محورهایی هستند که تا ظهر روز شنبه به‌دلیل رانش و ریزش مکرر بسته بودند.




 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استان های شمال برف و کولاک بارش برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۶۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مرکز زنجیره سرمای واکسن با اعتبار ۱۳ میلیارد در زاهدان

 فریبرز راشدی؛ رئیس مرکز بهداشت زاهدان گفت: ساخت و تجهیز این مرکز جزو الزامات اصلی بود که از سال ۱۴۰۲ در مکانی با ۸۷مترمربع زیربنا و با زیرساخت‌هایی شامل کلدروم، انبار خشک، اتاق ژنراتور، اتاق بسته بندی، اتاق کار و لابی و اتاق کندانسور ایجاد شده است.

شایان ذکر است شعار هفته جهانی ایمنی سازی امسال، «نجات زندگی با ایمن سازی» تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • باران بهاری و تگرگ میهمان کرمانشاهیان می‌شود
  • باران بهاری و تگرگ مهمان کرمانشاهیان می‌شود
  • بارش‌های رگباری و بهاری از بعد از ظهر امروز در فارس
  • سامانه بارشی جدیدی در راه کشور | رگبار بهاری در این استان ها | چه زمانی هوا گرم تر می شود؟
  • اقدام آتشین مرد نقاش | مادر و پسر ۱۱ ساله در خشم پدر سوختند
  • شکوفه‌های بهاری دیدنی ژاپن/ عکس
  • لبخند شکوفه های بهاری در مازندران
  • (تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران
  • شکوفه های بهاری در مازندران
  • راه‌اندازی مرکز زنجیره سرمای واکسن با اعتبار ۱۳ میلیارد در زاهدان