Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، جاجیم بافی هنری که در بسیاری از مناطق روستایی و عشایری خراسان جنوبی رونق گرفته، روزگارش حالا چندان خوش نیست و نیازمند حمایت‌های ویژه است.

خورشید نزده از خواب برمی خیزد، دانه‌های زمردین اسپند را که با دستان خودش از دشت جمع آوری کرده بر روی شعله‌های سوزان و سرخ آتش می‌ریزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه  لحاف و بالشش را جمع نکرده بساط صبحانه و دمنوش آویشن کوهی را پهن می‌کند.

در روشنایی طلوع دشت، در سپیدی برف هر روز هفته گوسفندان را به چرا می‌برد.

یکسالی می‌شود که بیماری همسر گلوی آرامش او را می‌فشارد، او یک شیر زن است و حالا مردانه وار بار زندگی را به دوش می‌کشد.

 رضایی ۵۰ سال دارد، او یک جاجیم باف است و از ۱۲ سالگی پا در ره عشق نهاده و رنگین کمانی راه راه از نخ‌های پشمی و پنبه‌ای می‌بافد.

این هنرمند جاجیم باف خوسفی از داستان زندگی اش روایت کرد و گفت: از ۱۲ سالگی پا به پای مادر و خاله هایم بر دار جاجیم گره زدم، برای جهیزیه ام جاجیم بافتم و آن‌ها را به خانه شوهر بردم.

او با دستان توانمندش نقش عشق می‌زند بر تار و پود جاجیم، خورشیدی که از افق سر برمی آورد، چشمه‌ای که می‌جوشد، گل‌هایی که می‌رویند و دشتی که پر از علوفه‌های تازه است از نقوش زیبایی است که او بر پیکره جاجیم رقم می‌زند.

در اتاق کوچکی می‌نشیند شروع می‌کند به بافتن جاجیم، گره به گره، رج به رج.

 رضایی سخنانش را این طور ادامه می‌دهد: تا حالا بیش از ۷۰ هنرجو داشتم از معصوم آباد و خوسف گرفته تا دختر‌های نوجوان روستای کوشه سفلی.

تلفیقی از عشق و طبیعت

دستم را به جاجیمی که خیلی خوش رنگ و لعاب بود کشیدم، این محصول کاملا طبیعیِ دست بافت زیبا و محسور کننده که تماما از الیاف طبیعی تهیه شده حس خیلی خوبی به من منتقل می‌کرد به طوری که اگر همان لحظه با لمس تار و پود آن چشم هایت را ببندی می‌توانی فارغ از زندگی ماشینی و غوغا و آلودگی‌های آن خود را در طبیعت بکر تصور کنی.

زنان جاجیم باف بدون آموزش‌های تخصصی و آکادمیک و تنها با الهام از طبیعت، نقش می‌زنند و در بافت هایشان می‌توان غم و شادی خالق اثر را به وضوح دید.

دست یاری مسئولان گره گشا نبود!

 رضایی این هنرمند خوش ذوق البته با وجود موفقیت در سایه همت و تلاش بی وقفه اش، از مشکلات پیش رو و کندی روند دریافت وام بانکی می‌گوید: از طریق بنیاد برکت برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدم، اما به قدری در پیچ و خم‌های اداری گرفتن وام طی مسیر کرده که عطایش را به لقایش بخشیدم، ضامن هم از ادامه همکاری منصرف شد.

بیشتر بخوانید

دمیدن روحی تازه در کالبد جاجیم بافی خراسان جنوبی وجود ۳۸ اثر دارای نشان ملی مرغوبیت در خراسان جنوبی فعالیت ۹ کارگاه صنایع دستی خراسان جنوبی برای مقابله با کرونا

او نداشتن کارگاه برای توسعه کارش را از دیگر مشکلات پیش رو عنوان کرده و ادامه داد: در یک اتاق کوچک نمی‌توانم همزمان هم برای تربیت شاگرد و علاقه‌مندان این هنر کلاس آموزشی برگزار کنم و هم به کار تولید و فروش بپردازم.

اما این بانوی سخت کوش علیرغم وجود تنگنا‌ها تسلیم نشده و با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات، انواع کیف، روتختی، رومبلی، پشتی، کوسن، کفش، پرده سنتی، جا لباسی و جاجورابی را در اتاق خانه اش تولید می‌کند.

او معتقد است حمایت از این هنر-صنعت علاوه بر رونق و توسعه کمی و کیفی تولیداتش، جانی دوباره به این هنر خواهد بخشید.

دمیدن روحی تازه در کالبد جاجیم بافی خراسان جنوبی

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی  می‌گوید: ۴۸۰ جاجیم باف در استان به صورت تمام وقت و پاره وقت در ۵۰۰ کارگاه به تولید جاجیم مشغول هستند.

او ادامه می‌دهد: سالانه ۳۵۰ هزار متر مربع جاجیم به همت دستان توانمند هنرمندان جاجیم باف استان بافته و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: صدور مجوز، ارائه تسهیلات کم بهره، ارائه آموزش‌های رایگان ویژه شاغلین و ارائه خدمات بیمه‌ای از جمله اقدامات موثری است که برای حمایت از جاجیم بافان انجام شده است.

او عنوان کرد: متأسفانه این هنر اصیل به صورت محدود و چمدانی به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

گره کور در تار و پود صادرات جاجیم

گرانی روزافزون مواد اولیه و صادرات بی نام و نشان آن‌ها به خارج از کشور می‌تواند ضربه مهلکی را بر پیکره تولید و فروش جاجیم وارد کند.

حضور پررنگ صنایع دستی چینی در بازار، نداشتن نشان تجاری، نبود بسته بندی مناسب، صادرات چمدانی، عدم وجود گمرک تخصصی یا پایانه صادراتی در همه استان ها، ورود بی رویه کالا‌های قاچاق در حوزه صنایع دستی، نبود سرمایه گذار، فقدان مطالعات بازارشناسی و بازاریابی، عدم وجود صندوق حمایتی، گوشه‌ای از مشکلاتی است که سد راه پر نقش و نگار جاجیم بافی شده است.

همتی جمعی برای خروج ار رکود

جاجیم بافی یکی از هنر‌های جذاب برای نسل جدید است که در روزمرگی زندگی مدرن، گرد فراموشی بر چهره آن نشسته است.

جاجیم بافان باید برای ورود به بازار مصرف، به نیاز‌های جامعه توجه کنند و با تولید انبوه و حتی فروش آن‌ها به صورت اینترنتی، موجب رونق اقتصادی در این رشته هنری با ارزش و کاربردی شوند و این هنر را از بند فراموشی رهایی بخشند.

هنرمندان این صنعت برای رونق بیشتر و فروش محصولات خود به حمایت بیشتری نیاز دارند، البته که بافندگان از تنوع تولید و تولیدات مشتری پسند نباید غافل شوند.

گزارش از فاطمه آریان پور

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاجیم بافی صادرات جاجیم صنایع دستی خراسان جنوبی صنایع دستی جاجیم بافی جاجیم باف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۶۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خیریان پور عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اشاره به اینکه ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های زنجیره ارزش استان در اکسپو ۲۰۲۴ تهران صورت گرفته است، گفت: ۱۰ زنجیره ارزش دیگر در مازندران شناسایی شده و تقویت می‌شوند.

وی با اعلام اینکه با همکاری وزارت کشور نمایشگاه زنجیره‌های ارزش راهبردی برای ۳۱ استان کشور در اکسپو ۲۰۲۴ دایر شده است، افزود: در این راستا مازندران نیز به منظور ارائه توانمندی‌های زنجیره ارزش این استان در اکسپو ۲۰۲۴ حضور یافته است.

وی با بیان اینکه در وضعیت موجود دو زنجیره ارزش برای مازندران تعریف شده است، گفت: زنجیره ارزش راهبردی مرکبات و کیوی و زنجیره ارزش گردشگری و صنایع دستی دو زنجیر ارزش استان مازندران هستند که به جهت ظرفیت‌هایی که استان مازندران دارد ۱۰ زنجیره دیگر نیز تهیه شده و با تاکید استاندار مازندران در برنامه‌های زنجیره ارزش راهبردی قرار خواهد گرفت.

معاون استاندار مازندران با تاکید بر اینکه در حوزه مرکبات و کیوی مازندران بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرغوب ترین نوع مرکبات کشور و بالغ بر ۲۲۰ هزار تن کیوی در این استان تولید می‌شود، عنوان کرد: در این استان زنجیره این محصولات به صورت کامل فعالیت دارند و از مرحله تأمین نهال، نهال اصلاح شده و دقیق و نیز در مراحل بعدی در زمینه تولید و شناسنامه دار کردن باغ‌ها، سردخانه‌ها و سورتینگ‌ها مازندران ظرفیت‌های مناسبی در بخش کیوی و مرکبات دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود پایانه‌های صادراتی برای تأمین مصرف نیاز داخلی و صادرات محور کردن ظرفیت مهمی در استان به شمار می‌روند، یادآور شد: توجه به صنایع تبدیلی فرآوری و برندسازی از موارد دیگری است که موجب می‌شود تولید و فروش این محصولات از حالت خام فروشی محصول را خارج کند و با ارزش افزوده بیشتری به بازار ارائه شود.

خیریان پور با بیان اینکه در بحث گردشگری و صنایع دستی در استان مازندران نیزظرفیت متعددی وجود دارد، یادآور شد: گردشگری سلامت، طبیعت گردی، پرنده نگری و گردشگری دریایی در کنار ظرفیت‌های تولید انواع صنایع دستی از ظرفیت‌های مهمی در استان مازندران هستند که می‌توانند در حوزه اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 6090236

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال الزامی است
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس