Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:39:28 GMT

ابرپروژه‌هایی تحولی هرمزگان در دولت تدبیر وامید

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۶۸۱۱

ابرپروژه‌هایی تحولی هرمزگان در دولت تدبیر وامید

به گزارش ایرنا، توسعه زیرساخت‌های عمرانی استان هرمزگان از سوی دولت یازدهم و دوازدهم نشان داده است که در شرایط سخت تحریم‌ها و همچنین ویروس کرونا مسوولیت خود را در عمران و آبادانی کشور با افتتاح مداوم طرح‌ها و اَبَرطرح‌های صنعتی و عمرانی به انجام می‌رساند.

 استان هرمزگان از جمله استان‌هایی است که در طول این سال‌ها شاهد بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ از جمله در زمینه نفت و گاز، آب شیرین کن، بیمارستان و تجهیزات بهداشتی، کشاورزی، بنادر ودریانوردی و صنعت و معدن بوده که بتدریج ظرفیت‌های مورد نیاز کشور را تکمیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفت ستاره خلیج فارس و خودکفایی در تولید بنزین

بهمن ۹۷ بود که مرحله سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج ‌فارس با حضور رییس ‌جمهوری افتتاح شد و با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو، در اوج تحریم‌ها، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسید و کشور در شرایط با ثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های با کیفیت قرار گرفت و در تولید بنزین نیز خودکفا شد.

مجموع تولید روزانه بنزین در کشور حدود ۱۰۵ میلیون لیتر است که این پالایشگاه توانسته با تولید روزانه حدود ۴۰ میلیون لیتر بنزین علاوه بر ایجاد خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک، کشور را به صادر کننده بنزین تبدیل کند.

در شرایط تحریم‌ها و درسال جهش تولید، هم‌اکنون نزدیک به ۷۰ درصد محصول تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، بنزین است که افزون بر تامین بخش مهمی از نیاز کشور به فرآورده با کیفیت، مانع از کاهش مقدار خوراک ورودی به این پالایشگاه شده است.

خط انتقال نفت گوره به جاسک

رییس جمهوری در پنجم تیرماه سال جهش تولید نیز از طریق ویدیو کنفرانس طرح ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک  و پایانه صادراتی در منطقه مکران را در سایه سنگین ترین تحریم‌های آمریکایی و اروپایی علیه کشورمان افتتاح کرد. با بهره‌برداری از خط لوله هزار کیلومتری گوره به جاسک در مرحله نخست یک میلیون بشکه و در مراحل بعد با بهبود عملکرد این خط لوله روزانه تا سه میلیون بشکه نفت به جاسک منتقل می‌شود. 

مبداء این خط لوله که بدون نیاز به عبور و مرور نفتکش‌ها نفت را از تنگه هرمز به آب‌های اقیانوس هند می‌رساند، از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه ریزی شده است، متصل می‌شود.

 طرح گوره-جاسک علاوه بر اینکه از خروج ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کرده است، وابستگی به عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز را هم به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

 انتقال نفت خام گوره به جاسک طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌ سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

تامین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آن‌ها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تاسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تاسیسات جانبی آن در سواحل مکران از مهم ترین طرح های این ابرپروژه است.

ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران

مرحله نخست اَبَر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران از جمله هرمزگان و کرمان نیز ۲۶ آبان ماه امسال با عنوان ساقی کوثر با ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب به منظور انتقال آب از خلیج فارس به منطقه سیرجان استان کرمان در قالب طرح هر هفته الف- ب ایران وزارت نیرو با دستور ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری افتتاح شد.

مجموع هزینه شیرین سازی و خط انتقال آب تا سیرجان ۱۶۳ هزار میلیارد ریال بوده و در مرحله نخست این طرح، آب از تاسیسات نمک زدایی بندرعباس تحویل گرفته شده و از طریق خط انتقال با لوله‌های فولادی به قطر هزار و ۶۰۰ میلی‌متر به سمت معدن گل گهر سیرجان پمپاژ می‌شود.

در این راستا پروژه آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس و انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کویری نیز به عنوان بزرگترین سایت شیرین سازی انتقال آب دریا در کشور به صورت کامل محیط زیستی با حمایت دولت و کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و با سرمایه‌گذاری سه شرکت گل ‌گهر، شرکت ملی صنایع مس ایران و چادرملو اجرایی شد.

پروژه انتقال آب خلیج فارس به نواحی مرکزی ایران یکی از آن طرح‌هایی است که جزو آرزوهای چند ساله برای استان‌هایی همچون هرمزگان، کرمان و یزد بوده، چرا که این پروژه می‌تواند مشکل کم آبی و ذخیره ظرفیت‌های آبی را تا حد زیادی کاهش دهد و بهره‌برداری از این پروژه انتقال آب به فلات مرکزی در شرایطی صورت گرفت که کشور با تحریم‌های ظالمانه روبروست و می‌توان آن را نماد قدرت باور ایرانی و خوداتکایی ملی در برابر این تحریم‌ برشمرد که سه استان هرمزگان، کرمان ویزد از آن منتفع خواهند شد.

۲ پروژه مهم راهبردی و توسعه‌ای در حوزه صنعتی و معدنی

مرحله نخست کارخانه تولید گندله سازی آهن مادکوش و اسکله شماره پنج بندر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان نیز از مهم ترین‌ طرح‌های راهبردی و توسعه‌ای حوزه صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بوده که ۳۰ بهمن ماه امسال با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

مجتمع گندله سازی مادکوش با سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی و ظرفیت اشتغال زایی ۳۶۰ نفر در منطقه ویژه خلیج فارس بوده که با ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن گندله آهن در سال به بهره‌برداری رسید.همچنین عملیات اجرایی مرحله دوم این طرح با ظرفیت ۲ و نیم میلیون تن گندله آهن خام آغاز شد.

احداث مجتمع گندله سازی مادکوش در ابتدای سال ۹۲ با هدف تولید پنح میلیون تن گندله درسال در ۲ مرحله در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار مستقر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس کلید خورد.

شرکت مادکوش از زیرمجموعه‌های گروه گسترش سرمایه گذاری بین المللی ارزش است که راه‌اندازی این مجتمع کاری بسیار مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در هرمزگان است.

اسکله شماره ۵ بندر منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان در غرب هرمزگان نیز از دیگر پروژه‌های مهمی بوده که  با سرمایه گذاری ارزی ۶۰ میلیون یورو و ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی و ظرفیت اشتغال زایی  ۲۰۰ نفری آغاز به کارکرد.

این اسکله بزرگ ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱.۲ میلیون تن در سال را دارد و زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را مهیا کرده است.

افزایش ۱۷۰۰ تخت بیمارستانی در هرمزگان

بهره برداری از یک‌هزارو ۷۰۰ تخت بیمارستانی نیز تا پایان دولت دوازدهم هدف گذاری شده که تاکنون بیمارستان‌های شریعتی، توسعه بیمارستان کودکان بندرعباس، توسعه بیمارستان شهید محمدی، بندرلنگه و میناب بهره برداری شده و بزرگترین پروژه درمانی در بندرعباس نیز با ظرفیت ۵۳۱ تخت هم تا پایان این دولت بهره برداری می‌شود.

با بهره برداری از این شمار تخت، شاخص های بهداشت و درمان در استان هرمزگان رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

یکی از اولویت‌های مهم در دولت دکتر روحانی، توسعه هرچه بیشتر مراکز بهداشتی و درمانی است که شاخص‌های استان هرمزگان در این بخش در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و تا پایان دولت دوازدهم به سطح مطلوبی از نظر امکانات بیمارستانی و درمانی می‌رسد.

 طرح‌های حوزه بنادر و دریانوردی هرمزگان

 توسعه بنادر هرمزگان شامل افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری، محوطه سازی، پایانه‌های نفتی و کانتینری و پسکرانه در بندر شهید رجایی، بندرهای شرق شامل سیریک و جاسک و غرب استان شامل بندرلنگه و پارسیان در طول خدمت دولت یکی دیگر از فعالیت‌هایی بوده که موجب سرعت بخشی در امر صادرات و واردات کالا شده است.

این اقدام‌ها در راستای تاسیس بندری جدید با قابلیت ورود نسل جدید کشتی‌های کانتینری بزرگ در سواحل مکران بوده که هم اکنون بندر شهید رجایی آماده پذیرش کشتی‌های نسل جدید است و همچنین برای اینکه بنادر ما قابلیت پذیرش کشتی‌های نسل جدید را داشته باشند که ابعاد بزرگتری دارند، از نظر عمق و کانال‌های دسترسی دریایی و همچنین ظرفیت زیرساخت‌ها باید توانمندی بنادر افزایش یابد.

بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین بندر تجاری ایران ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن کالای فله و ۵.۷ میلیون تن کالای کانتینری دارد که با استقرار بیش از ۱۷ هکتار انبار در بندرشهید رجایی، ۵۰ محوطه بخش خصوصی در این منطقه وجود دارد و تاکنون افزون بر ۹۶ قرارداد سرمایه‌گذاری در این بندر انعقاد شده است.

این بندر ظرفیت پذیرش بزرگ ‌ترین کشتی‌های کانتینر بر دنیا را دارد و در سال‌های اخیر سه پست اسکله نفتی نیز با ظرفیتی ۳۴ میلیون تنی را به این بندر اضافه شده است.

نگاهی به فعالیت‌های انجام شده در مناطق آزاد و ویژه هرمزگان در دولت روحانی

مناطق آزاد بویژه کیش و قشم نیز بواسطه شرایط خاص درآمدی و با هدف ایجاد اشتغال و تولید در تور زیرساختی دولت قرار گرفت و در سال جهش تولید چهره آن‌ها بیشتر متحول شد.

 از هفت منطقه آزاد تجاری در کشور ۲ منطقه آزاد کیش و قشم در استان هرمزگان بوده که یکی از آن‌ها از قبل انقلاب آوازه گردشگری داشته و دومی از سال ۶۹ که به عنوان منطقه آزاد اعلام شد، توسعه و عمران در آن آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مزیت‌هایی چون قرار گرفتن در آب‌های خلیج فارس، همجواری به تنگه راهبردی هرمز، دسترسی به آب‌های بین المللی، همسایگی با سه کشور حوزه خلیج فارس و مراودات تجاری با آن‌ها،داشتن منابع عظیم نفتی و گازی از جمله مهم‌ترین مزیت برای توجه به این‌ها و سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی است.

علاوه بر اینکه در سال‌های گذشته طرح‌های بزرگی در این مناطق اجرا شده در شهریورماه امسال طرح‌های بزرگ و زیربنایی که توسط بخش خصوصی و دولتی هزینه شده بود در جزیره های قشم وکیش در سه مرحله با فرمان رییس جمهوری آغاز شد که نوید بخش تداوم توسعه و عمران در این مناطق است.

در این مدت اقدام‌های زیربنایی فراوانی در زمینه اجرای طرح‌های بزرگی نظیر نیروگاه های برق، آب شیرین کن، نفت وگاز، شهرک‌های صنعتی، گردشگری، بندرگاه و فعالیت‌های تولیدی صورت گرفته ولی همچنان توسعه ماندگار آن‌ها باید به صورت شتابان صورت گیرد.

یکی از این طرح‌ها مرحله نخست طرح رینگ فیبر نوری دریایی جزایر قشم، کیش و خارک به طول ۱۸۹ کیلومتر و با هزینه‌ای افزون‌ بر ۳۷۶ میلیارد ریال با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، استاندار هرمزگان و جمعی از مسوولان استان شهریورماه امسال در این جزیره به بهره‌برداری رسید.

کلنگ زنی بزرگترین شهرک آموزشی کشور در بندرعباس

کلنگ ساخت یکی از بزرگترین شهرک آموزشی کشور در قالب ۱۰ مدرسه پسرانه و دخترانه ۱۲ کلاسه در شهرک پیامبراعظم(ص) بندرعباس نیز از دیگر طرح‌های دولت تدبیر و امید بوده که ۲۳ بهمن ماه امسال با حضور مقام عالی وزارت آموزش و پرورش بر زمین زده شد و طبق اعلام استاندار هرمزگان انتظار می‌رود این فضای آموزشی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

برای ساخت این شهرک بزرگ آموزشی چهار هزار میلیارد ریال درنظرگرفته شده که ۲ هزار میلیارد ریال از آن توسط سازمان نوسازی مدارس و ۵۰ درصد دیگر نیز توسط خیران استان تامین ‌می‌شود؛ این طرح آموزشی که مورد مشابهی در کشور ندارد، نمایشگاهی از طراحی، رنگ و معماری استان هرمزگان خواهد بود.

امکاناتی برای این طرح درنظر گرفته شده تا سه هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز از ابتدایی تا دبیرستان در آن فعالیت کنند و در کنار درس سایر ضرورت‌های مهارتی را نیز کسب کنند.

بهره برداری از مرحله نخست جاده ساحلی بندرعباس - میناب

بلوار ساحلی شرق بندرعباس به‌طول ۲۵ کیلومتر و عرض ۱۱۰ متر نیز از دیگر طرح‌های مهمی استان هرمزگان بوده که به‌منظور دسترسی به سواحل بکر این منطقه، توسعه گردشگری، استفاده مناسب از دریا و تامین امنیت منطقه شرق بندرعباس درحال احداث است.

جاده ساحلی شرق بندرعباس به سمت میناب با هزینه پنج میلیارد ریالی بخش خصوصی در مرحله نخست به طول ۲۴ کیلومتر درحال احداث است که امید می‌رود تا قبل از پایان سالجاری و در دولت تدبیر و امید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این جاده تبدیل به یکی از زیباترین مسیرهای ساحلی برای شهر بندرعباس و کشور خواهد شد که نظیری در ایران ندارد.

طبق اظهارات معاون سابق عمرانی شهرداری بندرعباس درسال ۹۷ سه پیمانکار همزمان مشغول فعالیت بودند تا قطعه نخست بزرگراه بندرعباس به بندرتیاب را به سرانجام برسانند که افزون بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال قرارداد برای انجام این مرحله با پیمانکاران منعقد شد و قطعه‌های بعدی بزرگراه توسط اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در دست مطالعه است.

برای احداث این جاده ساحلی که تا آخرین مد دریا حدود ۵۰۰ متر فاصله دارد؛ با رعایت الزامات زیست محیطی و اکولوژیکی ساخت شده تا مشکلی بوجود نیاید و رفت وآمد از این مسیر تسهیل و راحت صورت گیرد.

نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک گامی برای توسعه

ساخت نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک و پُست فشار قوی بلافصل آن با تامین مالی (فاینانس) دولت روسیه  که کلنگ زنی آن از اسفندماه سال ۹۵ کلید خورد، یکی دیگر از طرح‌های ملی و توسعه ای هرمزگان است که می‌تواند این منطقه بندری و استان را توسعه دهد.

دهم اسفندماه جاری بود که وزیر نیرو اعلام کرد امروز ضمانت نامه بانکی حسن انجام کار برای استفاده از وام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی دولت روسیه برای اجرای پروژه نیروگاه سیریک اخذ شد. نیروگاه سیریک در منطقه ای به همین نام در استان هرمزگان با ظرفیت یک هزار و ۴۰۰ مگاوات می بایست ساخته شود.

این نیروگاه به لحاظ پایداری شبکه برق در جنوب  و جنوب شرق کشور از اهمیت بالایی برخودار است و از چند سال پیش با هماهنگی‌های بعمل آمده جزو طرح‌هایی قرار گرفت که در لیست استفاده از وام دولتی فدراسیون روسیه بود.

منابع مالی لازم برای احداث نیروگاه یک‌هزار و ۴۰۰ مگاواتی حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو است .

سال ۱۳۹۵براساس قرارداد تجاری که آن زمان آماده شده بود، اقدام‌هایی برای شروع این پروژه انجام گرفت، اما به دلیل برخورد با مشکلات و موانع متعدد اداری، مالی و نظایر آن از شهریور۹۷ که مسوولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه به این وزارتخانه واگذار شد، این طرح هم در کنار سایر طرح‌ها برای استفاده از وام دولتی روسیه دراولویت قرارگرفت.

این نیروگاه بخار با هدف افزایش ظرفیت تولید برق منطقه، کمک به افزایش پایداری شبکه، انتقال تکنولوژی و پاسخ به نیاز روزافزون رشد مصرف برق منطقه در فاصله ۱۴۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷﺮق ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﻨـﺪرﻋﺒﺎس و ۳۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺟﻨـﻮب ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﯿﻨﺎب در ساحل دریای عمان ساخته می‌شود که طبق قرارداد، قرار بود تمام عملیات این طرح بزرگ در مدت ۵۵ ماه آماده تحویل به ایران شود که البته روند اجرای آن از همان زمان آغاز بدلیل مشکلات مالی متوقف شد.

استان هرمزگان دروازه طلایی اقتصاد ایران

استان هرمزگان به عنوان دروازه طلایی اقتصادی ایران از گذشته‌های دور تاکنون نقش راهبردی درهمه بخش‌ها به ویژه در زمینه بنادر و دریانوردی، گمرک، شیلات، صنایع بزرگ نظیر نفت و گاز، فولاد، آلومینیوم و نیروگاه‌های بزرگ برق داشته و اکنون هم با طرح‌های توسعه ای در بخش صنعت و استفاده از فناوری شیرین سازی آب دریا، نقش آن در حوزه اقتصاد و نیرو بسیار پررنگ تر شده است.
این استان همه شاخه‌های حمل و نقل (راه زمینی، هوایی، دریایی و ریلی) را در اختیار دارد و بازرگانان می‌توانند از همه این ظرفیت‌ها برای رساندن کالا به بندرهای استان یا جابه جایی بار به سمت دیگر استان‌ها استفاده کنند.
استان هرمزگان از یک سو در اقتصاد داخلی بویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه ای در کشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازار آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است.
هرمزگان در جنوب ایران مشرف به تنگه هرمز از یک سو به آب‌های بین المللی و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و از سوی دیگر با استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و بوشهر همسایه است که بالاترین ظرفیت تبادل مرزی و تجاری در بین استان های کشور را به خود اختصاص داده است.
استان هرمزگان با بهره مندی از ۲ هزار و ۲۳۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۴ جزیره، دارای ۷۱ بندر بزرگ و کوچک در کرانه خلیج فارس و دریای عمان است و به تعبیری، مهم‌ترین استان ساحلی و دریایی ایران محسوب می‌شود.
همچنین استان هرمزگان با بهره مندی از بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور و پیشرفته ترین پایانه‌های دریایی از جمله بندر شهید حقانی بندرعباس، سهمی بیش از۹۵درصدی در جابه جایی مسافران دریایی و خودروهای آن‌ها در کشور دارد و به عنوان پایتخت سفرهای دریایی ایران شناخته می‌شود؛ به طوری که سالانه ترابری بیش از ۱۹ میلیون نفر سفر در این استان انجام می‌شود.

برچسب‌ها توسعه ایران توسعه اقتصادی دولت تدبیر و امید افتتاح طرح هرمزگان پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران توسعه اقتصادی دولت تدبیر و امید توسعه ایران توسعه اقتصادی دولت تدبیر و امید افتتاح طرح هرمزگان اخبار کنکور پروژه انتقال آب بهره برداری بهره برداری استان هرمزگان منطقه ویژه سال جهش تولید سرمایه گذاری میلیارد ریال دولت تدبیر طرح های بزرگ گوره به جاسک خلیج فارس رییس جمهوری میلیون بشکه میلیون لیتر میلیون یورو خلیج فارس شهید رجایی مرحله نخست میلیون تن ماه امسال بندر شهید بخش خصوصی قرار گرفت مهم ترین تا پایان توسعه ای تحریم ها استان ها خط لوله یک هزار نفت خام طرح ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۶۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه خودروهای کارکرده هنوز در دولت است

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی آبادی در حاشیه همایش تجاری ایران و چین در جمع خبرنگاران در مورد آیین نامه واردات خودروهای کارکرده اظهار کرد: دولت لایحه‌ای درباره خودروهای کارکرده به مجلس تقدیم کرد که تصویب شد و سپس وزارت صمت به تهیه آیین نامه مربوطه متعهد شد. این آیین نامه هم تهیه و برای دولت ارسال شده و تا زمانی که آیین نامه مراحل خود را طی نکند و ابلاغ نشود، وزارت صمت نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد.

وزیر صمت افزود: البته استفاده از فرآیند واردات خودروهای دست دوم در مناطق آزاد آماده و مصوبات آن قابل اجرا است. تا زمانی که ابلاغیه صادر و نظر دولت اعلام نشده باشد، نمیتوانم به برخی سوالات پاسخ دهم‌.

وی در ادامه با بیان اینکه در همه حوزه‌ها ظرفیت‌های خود را در نمایشگاه ایران اکسپو معرفی کردیم، گفت: دلیلی ندارد همه نیازهای‌مان را خودمان تامین کنیم و باید به دنبال مزیت‌های کشور باشیم. این موضوع در سایر کشورها هم صدق می‌کند. بنابراین تعامل و همکاری برای استفاده از ظرفیت‌ها لازم است.

وزیر صمت با بیان اینکه تاکنون اقتصاد ایران تک‌محصولی بوده، تصریح کرد: در حال حاضر به این سمت حرکت می‌کنیم که علاوه بر حوزه انرژی، در سایر بخش‌ها از جمله محصولات دانش‌بنیان ظرفیت‌های خود را شناسایی و فعال کنیم.

به گفته وی، اکنون بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که می‌تواند فرصت خوبی برای چینی‌ها هم باشد تا در آینده بتوانیم با هم همکاری کنیم.

علی آبادی بیان کرد: در حوزه انرژی، برق و غیره ایران ظرفیت‌هایی برای همکاری با چینی‌ها دارد، همچنین کشورهای آفریقایی در یک شرایط تحولی قرار گرفته‌اند و مایل هستند برای خود شرکای جدید انتخاب کنند. به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌هایی که کشور در این نمایشگاه بروز داده، ایران می‌تواند جایگزین برخی از شرکای قبلی شود.

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه ممکن است در استفاده از ارز بتوانیم بهره‌وری بهتری داشته باشیم، اظهار کرد: وزارت صمت از همه شرکت‌ها خواسته که پیش‌برنامه‌ای ارائه و اعلام کنند ارز را برای چه چیزی می‌خواهند. این موضوع ممکن است باعث کدورت برخی تولیدکنندگان شده باشد، اما کار درستی است تا بتوانیم از منابع ارزی استفاده بهتری کنیم. بنابراین تلاش داریم کنترل دقیق‌تری در این حوزه انجام دهیم.

وی افزود: از طرف دیگر ممکن است در حوزه‌ای که قبلاً ارز به راحتی تخصیص می‌دادیم، حالا محدودیت ایجاد شده باشد که این به دلیل سیاست‌های جدید است. هدف این است که ضمن ببشترین استفاده از ظرفیت‌های داخلی، بتوانیم نیازهای جامعه را به خوبی تامین کنیم.

علی‌آبادی همچنین در جریان برگزاری همایش تجاری ایران و چین که در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو برگزار شد، گفت: همکاری ایران و چین برای هر دو طرف سودمند است. هدف اصلی این نمایشگاه شناخت از یکدیگر است. همچنین تلاش کردیم خودمان را باز تعریف کنیم و آخرین وضعیت خودمان را به دنیا نشان دهیم.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه مشخص شد چینی‌ها فرصت‌های زیادی در زمینه‌های نفت و گاز، انرژی، حمل و نقل، پزشکی و در ایران دارند، تصریح کرد: علاوه بر این، ایران می‌تواند برای چین دسترسی برای به بازار سایر کشورها، از جمله کشورهای همسایه را فراهم کند. همچنین عضویت دو کشور چین و ایران در بریکس و شانگهای، فرصت‌های تجاری زیادی را برای دو کشور فراهم می‌کند.

کد خبر 6093568 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • آیین نامه خودروهای کارکرده هنوز در دولت است
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • راه اندازی فرودگاه به توسعه میناب کمک می‌کند