Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@03:15:16 GMT

تکنولوژی در تمدن با روش های اسلامی قابل جمع نیست

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۷۴۵۹

تکنولوژی در تمدن با روش های اسلامی قابل جمع نیست

حجت الاسلام طباطبایی بابیان اینکه عبارت مدینه فاضله موافق هستم ولی با تمدن اسلامی موافق نیستم گفت: چون تکنولوژی و شهرسازی در تمدن با روش های اسلامی قابل جمع نیست. بحران کرونا نشان داد که در برخی مواقع تکنولوژی به جنگ با اسلام و اعتقادات می آید.

حجت الاسلام «سید محمد طباطبایی» در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بچه های مسجد از نظر آراستگی به سبک زندگی اسلامی و ترویج این سبک از زندگی که لازمه تمدن سازی نوین اسلامی است چه نقشی را ایفا می کنند، گفت: تمدن در لغت به معنای شهرنشینی آمده که تنها به معنای اجتماع انسانی در یک منطقه با خانه ها و خیابان ها نیست بلکه مدنیت به معنای وجود قوانین مکتوب و مدیریت شهری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از افراد تمدن را مترادف با هنر می دانند.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تمدن با اسلام سازگار نیست اظهار کرد: من با عبارت مدینه فاضله موافق هستم ولی با تمدن اسلامی موافق نیستم، چون تکنولوژی و شهرسازی در تمدن با روش های اسلامی قابل جمع نیست. بحران کرونا نشان داد که در برخی مواقع تکنولوژی به جنگ با اسلام و اعتقادات می آید؛ بنابراین ما باید به دنبال مدینه فاضله ای که قرآن هم از آن یاد کرده است، باشیم نه تمدن نوین اسلامی.

 

وی تصریح کرد: مسجد محل زیارت و راز و نیاز با پروردگار عالم است و افراد در مسجد نباید هیچ انگیزه ای جز خداوند متعال داشته باشند؛ بنابراین وقتی مسلمانی به مسجد مشرف می شود باید از بهترین و پاک ترین پوشش های خود در این مکان مقدس استفاده کند.

 

این نویسنده افزود: با توجه به اینکه هر جایی که خداوند بیشتر دیده می شود، شیطان فعالیت بیشتری دارد لذا انسان باید در کنار پوشش اسلامی و آراستگی متخلق به اخلاق به ویژه در مساجد باشد؛ این در حالی است که متاسفانه ما امروزه شاهد چند گانگی در مساجد هستیم و برخی از افراد به جایگاه مسجد هیچ توجه ای ندارند و یک نوع انحصارطلبی در این مکان مقدس به راه انداخته اند که این مسئله باعث رنجش مومنین و انسان های متخلق به اخلاق در مساجد شده است، این امر هم باعث شده باب ورود دیگران به مسجد مسدود شود و نتیجه این انحصارطلبی هم ایجاد تفرقه انگیزی میان مومنان است.

 

حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه ما باید به دنبال مدینه فاضله باشیم، تصریح کرد: چون مسجد محل زیارت خداوند است، زنان و مردان باید با بهترین وجه آراستگی و زیبایی( در پوشش) در مسجد حاضر شوند و متخلق به اخلاقی که اسلام آن را دستور داده باشیم.

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: تمدن نوین اسلامی حجت الاسلام طباطبایی مسجد مدینه فاضله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۷۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

غلامرضا منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و عنوان کرد: شعار سی‌وپنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دربر دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه با عنوان «بخوانیم و بسازیم»، اشاره کرد: این شعار در عین ایجاز و کوتاهی، مفاهیم عمیقی را منتقل می‌کند. ما از دوران کودکی آموختیم «توانا بُوَد، هر که دانا بُوَد» زمینه توانایی دانایی است و دانایی در گرو مطالعه است.

وی ادامه داد: اگر ارتباط با کتاب برقرار شود، سطح دانش و بینش اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و با فرهنگ کتابخوانی شاهد رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود که بخشی از آن مرتبط با ساختن جامعه است. شعار نمایشگاه در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دارد و نیاز است تا رسانه‌های جمعی این شعار را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

منتظری که دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی است، نمایشگاه کتاب را فرصت مناسبی در توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور دانست و افزود: در درجه اول باید به تولید و نشر آثار مرتبط با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بیش از گذشته مبادرت داشته باشیم. به اعتقاد من نمایشگاه کتاب تهران مشابه یک سفره معنوی و فرهنگی محسوب می‌شود که نیاز‌های معنوی جامعه هدف را پاسخ می‌دهد.

وی تأمین نیاز «ایران فرهنگی» با تولیدات فرهنگی را ضروری عنوان کرد و گفت: لازم است نشر کشورمان به تولیدات متناسب با نیاز «ایران فرهنگی» به تعبیر واقعی خودش، مبادرت کند تا بتوانیم ابعاد مختلف فرهنگ و تمدن غنی این سرزمین سربلند را به جهانیان معرفی کنیم.

منتظری ادامه داد: قطعاً نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌هایی که در سایر کشور‌ها برگزار می‌شود، می‌تواند به معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین کمک بسیاری کند. نمایشگاه کتاب در حکم یک پنجره است که به روی ساختمان شخصیت فرهنگی و تمدن ما باز می‌شود. تنها از این طریق یعنی با ارائه کتاب‌های ایرانی است که افراد با فرهنگ و تمدن ما آشنا خواهند شد.

دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد تحقق رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مسئله «تمدن نوین اسلامی» گفت: به فعالیت‌های علمی و پژوهشی و نشر آثار تحول آفرین نیاز داریم. پیشنهاد می‌کنم برگزاری نمایشگاه کتاب محدود به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نباشد و بیش از گذشته زمینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور را فراهم کنیم که در رونق دیپلماسی فرهنگی ایران بسیار موثر است.

وی همچنین به ضرورت انجام کار‌های مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی در توسعه دیپلماسی فرهنگی پرداخت و ادامه داد: برگزاری نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی به منظور تقدیر و تشکر و ارزیابی برنامه‌های آن‌ها مفید بود؛ انتظارات خود را با آن‌ها در میان گذاشتیم و این نشست را می‌توان با فراکسیون توسعه دیپلماسی فرهنگی نیز برگزار کرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین