Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز یکشنبه ۲۴ اسفندماه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

افزایش سه برابری کشت هویج در سیدان

بهنام دیندار لو کارشناس زراعت مرکز جهاد کشاورزی سیدان گفت: کشت هویج از نیمه بهمن ماه آغاز شده و بسته به پراکنش بارندگی‌ها تا اواخر اسفند ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: هویج یکی از محصولات صیفی در تناوب با گندم است که می‌تواند افزایش ماده آلی خاک را در بر داشته باشد.

دیندارلو با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال سطح زیر کشت هویج به بیش از ۴۰۰ هکتار برسد، گفت: این میزان سطح زیرکشت نسبت به پارسال سه برابر افزایش یافته است.

به گفته او؛ حدود ۹۰ درصد کشت هویج به صورت مکانیزه و به صورت دوردیف بر روی پشته انجام می‌شود که با این روش در مصرف بذر و آب صرفه جویی زیادی خواهد شد.

کارشناس زراعت مرکز جهاد کشاورزی سیدان گفت: متوسط عملکرد هویج در منطقه ۷۰ تن در هکتار است.

بهره برداری از کانال قنات عباس آباد شهر بهمن

با بهره برداری از کانال قنات عباس آباد ۴۰۰ هکتار از مزارع و باغ‌های شهر بهمن از مزایای آن بهره‌مند شدند.

سعید یعقوبی مسئول مرکز جهاد کشاورزی بهمن گفت: برای جلوگیری از هدررفت آب در بخش کشاورزی، کانال قنات عباس آباد شهر بهمن به طول ۲۰۴ متر حفر و آب این قنات از طریق این کانال به اراضی کشاورزی و باغات روستای عباس آباد بهمن هدایت شد.

او افزود: این کانال به طول ۲۰۴ با عمق ۴ و نیم متر، بیش از ۳۵۰ هکتار زمین زراعی و ۵۰ هکتار از باغات روستای عباس آباد بهمن را آبیاری می‌کند.

یعقوبی تصریح کرد: با بهره برداری از این کانال بیش از ۶۰ بهره بردار زراعی و باغی از آن استفاده خواهند کرد.

مسئول مرکز جهاد کشاورزی بهمن گفت: برای حفر و راه اندازی این کانال بیش از یک میلیارد ریال توسط خودیاری‌های مردمی و اعتبارات جهاد کشاورزی استان فارس هزینه شده است.

کشف سموم تقلبی در کامفیروز

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: ۱۲۰ لیتر سم بوتاکر تقلبی و بدون درج تاریخ مصرف و قیمت در یک فروشگاه شهر کامفیروز کشف شد.

طاهره امیری افزود: سموم کشف شده به مدیریت حفظ نباتات استان منتقل و پرونده متخلفین برای برخورد قانونی به دادگاه ارسال شد.

او تصریح کرد: فروشندگان سموم که، مورد پایش قرار می‌گیرند و مطابق مقررات با آنان برخورد خواهد شد.

امیری با اشاره به اینکه سلامت مردم در گرو برخورد با ورود و استفاده از سموم قاچاق و غیر استاندارد است، گفت: بازرسی و پایش فروشگاه‌های عرضه سموم نباتی در شهرستان ادامه دارد و چنانچه فروشگاهی اقدام به فروش سموم و نهاده‌های تقلبی، قاچاق و تاریخ مصرف گذشته کنند ضمن صدور اخطار کتبی نسبت به پلمپ فروشگاه اقدام خواهد شد.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت تاکید کرد: کشاورزان در صورت مشاهده هرگونه سموم مشکوک موارد را به مدیریت حفظ نباتات استان و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌اطلاع‌رسانی کنند.

گرده افشانی زودتر از موعد نخیلات در لارستان

همزمان با گرم شدن هوا و در آستانه فصل بهار گرده افشانی نخلستان‌های لارستان زودتر از موعد آغاز شده است.

مجتبی ضیافت کارشناس مسئول باغبانی لارستان، گفت: عملیات گرده افشانی در هزار و ۵۸۴ هکتار از نخیلات بارور شهرستان آغاز شده است و تا پایان فروردین ادامه دارد.

او افزود: امسال به دلیل گرم شدن زودتر هوا، عملیات گرده افشانی زودتر از همیشه آغاز شد.

کارشناس مسئول باغبانی لارستان ادامه داد: در این شهرستان بیش از ۴۰ رقم خرما شناسایی شده و خرمای شاهانی، خاصویی، زاهدی (قصب)، پیارم، مجول، خنیزی، بگشی، گبدر، لشت و خرمای زرد لار از مهم‌ترین ارقام این محصول است.

ضیافت با بیان اینکه برداشت رطب و خارک در لارستان از نیمه مرداد شروع شده است و تا اواخر آبان ادامه دارد گفت: سالانه ۹ هزار تن محصول خرما و رطب از نخلستان‌های لارستان برداشت می‌شود.

٢۴ هزار تن کود اوره در مرودشت توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: ٢۴ هزار و ۵٠٠ تن اوره خریداری و بین کشاورزان توزیع شد.

عزیز رحیمی افزود: این میزان اوره از ابتدای فصل کشت گندم و جو توسط بیش از ٣٠ کارگزاری تعاونی‌های تولید و روستایی و بخش خصوصی تامین شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با تاکید براینکه توزیع کود شیمیایی صرفا از طریق سامانه مزرعه برکت انجام می‌شود افزود: متقاضیان با مراجعه به سامانه و ثبت درخواست خرید، فرم اطلاعات خود را بررسی و با ثبت اطلاعات، نسبت به مراحل بعدی دریافت کود اقدام کنند.

به گفته رحیمی شناسایی و ثبت اطلاعات سطح زیر کشت محصولات زراعی یا باغی متقاضیان در سال زراعی در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی پیش شرط بررسی تخصیص نهاده‌ها به افراد است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی فارس تولید گوشت سفید جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت مرکز جهاد کشاورزی گرده افشانی حفظ نباتات عباس آباد کشت هویج آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۷۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان گفت: با حضور کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه ۸ رقم گندم در قالب پروژه PVS (مقایسه ارقام) گنــدم آبــی که در روسـتای چـــم تـنــگ، حوره مرکز جهاد کشاورزی هندیجان شرقی کشت شده بود انجام شد.

علی شکاری افزود: هدف از اجرای این طرح انتخاب بهترین رقم از لحاظ عملکرد و سازگاری با منطقه و تحمل به شوری و آفات و بیماری‌ها می‌باشد.

وی اظهار داشت: ارقام کشت شده شامل آزادگان، اوج، برات، خلیل، داریون، سارنگ، سحر و مهرگان است.

شکاری تصریح کرد: عملیات برداشت این طرح همراه با کیل گیری و نظارت کارشناسان صورت پذیرفت.

وی اضافه کرد: باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص شد عملکرد ارقام اوج و خلیل نسبت به دیگر ارقام بالاتر بوده است.

شکاری اظهار داشت: همچنین ارقام خلیل و داریون نسبت به دیگر ارقام به ورس حساس‌تر بودند.

دیگر خبرها

  • پلمب ۱۰ داروخانه گیاه پزشکی متخلف در داراب
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • امحاء۲۰۰ کیلوگرم گوشت منجمد فاسد در آمل
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند