Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@22:51:41 GMT

توسعه پرشتاب سدسازی به قیمت نابودی رودخانه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۷۹۸۸

توسعه پرشتاب سدسازی به قیمت نابودی رودخانه‌ها

در دنیای امروز با رشد جمعیت شهرها و روستا ایجاد سد بر بستر رودخانه‌ها به امری ضروری به‌منظور تامین آب شرب تبدیل شده است اما این کار در کشور ما به‌گونه‌ای انجام می‌شود که به گفته یک ‌پژوهشگر محیط زیست نخستین اصلی که در سدسازی باید رعایت شود حفظ جریان ‌پایه رودخانه‌ها است چراکه سد قرار نیست دبی ثابت یک رودخانه را تغییر دهد اما متاسفانه این اصل مهم و حیاتی را صنعت سدسازی ما به کل نادیده گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه ایران کشوری با اقلیم خشک و نیمه خشک است و منابع آب محدودی نسبت به وسعت کل دارد اما طرح‌هایی از جمله سدسازی افراطی،  طرح‌های انتقال آب و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی از جمله اقداماتی است که علاوه‌بر اینکه باعث نگرانی فعالان و کارشناسان محیط زیست شده محل مناقشه بین این فعالان و وزارت نیرو به‌عنوان نهاد متولی این طرح‌ها است.  

عباس محمدی - مدیر گروه دیده‌بان کوهستان-  معتقد است که تداوم روند فعلی سد سازی در کشور باعث از بین رفتن منابع جبران‌ناپذیر و با ارزش آب، مصب رودخانه‌ها و زیر آب رفتن صدها روستا، مرتع، مزارع،  هزاران آثار تاریخی و میراث فرهنگی و طبیعی می‌شود همانطور که طی ۲۰ سال گذشته بسیاری از تالاب‌های کشور که یکی از با ارزش‌ترین منابع آب محسوب می‌شوند را براثر مدیریت نادرست آب و سدسازی‌های بی‌ضابطه از دست داده‌ایم.

محمد درویش در گفت و گو با ایسنا، ضمن انتقاد از عملکرد صنعت سدسازی و وزارت نیرو در حفاظت از رودخانه‌ها اظهار می‌کند: نخستین اصلی که در سدسازی باید رعایت شود حفظ جریان ‌پایه رودخانه‌ها است چراکه سد قرار نیست دبی ثابت یک رودخانه را تغییر دهد اما متاسفانه این اصل مهم و حیاتی را صنعت سدسازی ما به کل نادیده گرفت و دبی ‌پایه و حق‌آبه حیاتی محیط زیستی رودخانه‌ها و تالاب‌ها را نابود کرد و این نشان‌دهنده درک نادرست برخی مسئولان و صنعت سدسازی از مفهوم حیات هیدرولوژیک کشور است.

با این حال این ‌پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان خسارات ناشی از سدسازی ‌پرشتاب را جبران کرد و آیا روش‌های جایگزینی را می‌توان مد نظر قرار داد که از آثار تخریبی کمتری به‌همراه دارد؟

اصلاح الگوی مصرف آب، آموزش به مردم و  به حداقل رساندن هدررفت و تبخیر آب در آبیاری کشاورزی به گفته محمدی یکی از راه‌های مدیریت منابع آبی در کشور است.  او همچنین معتقد است که نحوه مدیریت منابع آبی و نظام آبیاری کشاورزی کشور باید اصلاح شود که به‌دنبال آن بسیاری از مشکلات تامین آب نیز حل خواهد شد. در ایران ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال وجود دارد و تمام سدهای کشور ظرفیتی حدود ۴۰ میلیارد متر مکعب دارند بنابراین اگر بتوانیم راندمان مصرف آب را دو برابر میزان فعلی کنیم و به ۶۰ درصد برسانیم همین ۴۰ میلیارد متر مکعب آب را بدون نیاز به دستکاری در نظام رودخانه‌ها می توانیم تامین کنیم.

درویش درباره امکان جبران خسارات محیط زیستی ناشی از سدسازی بی‌ضابطه ضمن اشاره به تحقیقاتی که اخیرا در منطقه ممنوعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین انجام شده است، می‌گوید: ‌پس از انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل حدود ۳۰ سال حضور انسان تا شعاع ۱۰۰ کیلومتر اطراف آن ممنوع شد و هر جنبنده‌ای بر اثر تشعشعات رادیواکتیو نابود شد اما خوشبختانه اخیرا دانشمندانی که از این منطقه بازدید کردند، متوجه شدند که حیات گیاهی و جانوری به منطقه بازگشته، چشمه‌ها فوران کرده، سفره‌های آب زیرزمینی وضعیت مطلوبی ‌پیدا کرده و آن شعاع ۱۰۰ کیلومتری که از دسترس فعالیت‌های انسانی خارج شده وضعیت مناسبی ‌پیدا کرده است.

او این  وضعیت را نشان‌دهنده یک خبر خوب می‌داند که اگر انسان با درایت و خردمندی رفتار کند می‌تواند بخش قابل توجهی از خسارات ناشی از اشتباهات و فعالیت‌های مخرب را جبران کند.

این کارشناس و ‌پژوهشگر محیط زیست با اشاره به اینکه طبیعت توانست در نبود انسان در منطقه چرنوبیل تمام خسارت‌های ناشی از انفجار اتمی را جبران‌ کند، اظهار کرد: از این رو ما نیز می‌توانیم با اصلاح رفتارهای خود و کاهش شدت سدسازی و حرکت به سمت کاهش وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک بخش قابل توجهی از خساراتی که به زیست بوم‌های کشور وارد کرده‌ایم را جبران کنیم.

به گزارش ایسنا، براساس آخرین اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران در ۳۱ استان کشور ۶۴۷ سد در حال بهره‌برداری، ۱۴۶ پروژه احداث سد در دست اجرا و ۵۳۷ سد در دست مطالعه است.

انتهای ‌پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سدسازی رودخانه مدیریت منابع آب تخریب محیط زیست صنعت سدسازی رودخانه ها محیط زیست منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۷۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال طغیان رودخانه‌ها در این استان ها

آفتاب‌‌نیوز :

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی صادره در خصوص فعالیت سامانه بارشی در سطح اغلب استان‌های کشور از روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت تا جمعه ۱۴ اردیبهشت، احتمال وقوع بارش‌های رگباری شدید و طغیان رودخانه‌ها وجود دارد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، وی افزود: براین اساس، ضروری است از حضور و فعالیت در بستر و حاشیه رودخانه‌های استان‌های غرب، جنوب‌غرب، فلات مرکزی و شرق کشور اجتناب شود.

سخنگوی صنعت آب کشور بیان داشت: مناطق تحت پوشش سامانه بارشی موضوع هشدارهای هواشناسی اخیر به‌طور عمده عبارتند از استان‌های فارس، خوزستان، بوشهر، ایلام، لرستان، کرمان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اصفهان، یزد و خراسان جنوبی است.

وی خاطرنشان کرد: البته احتمال فعالیت سامانه در استان‌های همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، اردبیل، گیلان، مازندران و قم نیز وجود دارد و با توجه به ماهیت رگباری بارش‌های بهاره، احتمال طغیان رودخانه‌ها وجود دارد.

قاسم‌زاده تأکید کرد: با توجه به تقارن ایام بارشی با تعطیلات پیش‌رو و احتمال مسافرت هموطنان عزیز در سطح کشور، لذا توجه ویژه به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور و رصد وضعیت بارشی مقصد سفرها و اجتناب از ورود به بستر و حاشیه رودخانه‌ها ضروری است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد کاشان معرفی شد
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • هشدار جدی آبگرفتگی و وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • تنگنا‌های اقتصادی، ذره‌ای از قداست کار معلمی کم نمی‌کند
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • احتمال طغیان رودخانه‌ها در این استان ها
  • پتروشیمی‌ها برای کمک به رفع مشکل ناترازی انرژی آماده اند
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور