Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت با بیان اینکه امروزه در دنیای علم به ثمر رسیدن فعالیت‌ها نیازمند شبکه‌ای شدن آنهاست، بر لزوم تشکیل انجمن‌های علمی بین رشته‌ای تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت که به صورت مجازی در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، ضمن تقدیر از دانشگاه علم و صنعت ایران برای برگزاری این رویداد مهم علمی دانشجویی گفت: بزرگوارانی که از اولین دوره جشنواره در برگزاری آن اهتمام و مشارکت داشته اند، به خوبی از جایگاه این فعالیت بزرگ و درخشان آگاه بوده اند و اگر چنین نبود، چنین مشارکتی را در مجموعه انجمن‌های علمی شاهد نمی‌بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تاکید کرد: آنچه امروزه داریم و همه وسعت و افزوده‌ها و دارایی‌های جشنواره حرکت، حاصل تلاش دانشجویان است و خوشحالیم که هم دانشجویانی که از روزهای اول آغازین جشنواره حرکت، مشارکت کردند و هم دوستان آنها که این جشنواره را استمرار دادند و با اقبال و تلاش خود آغازگر حرکتی وسیع در فضای علمی کشور شدند و هم همه همکاران دانشگاهی و ستادی که در برگزاری این جشنواره ها نقش داشته‌اند، به خوبی از ضرورت و اهمیت جشنواره حرکت، آگاه بوده‌اند و هر ساله با همراهی دانشجویان، نقطه‌های تازه‌تر و نویی بر این جشنواره افزوده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه امروز جشنواره بین المللی حرکت هم در سطح ملی و هم جهانی به خوبی شناخته می شود و این حاصل اهتمام یکایک افرادی است که این حرکت را با قوت و جدیت دنبال کردند.

وی افزود: بالندگی، رشد و تکاپوی یک جامعه، وابسته به تلاش و اهتمام افراد آن است بخصوص هنگامی که تلاشی عالمانه و از سر تعهد و بر مبنای رضایت درونی کنشگران اجتماعی و صاحبان آن حرکت باشد، بالندگی چشمگیری اتفاق می‌افتد و حرکت در انجمن‌های علمی دانشجویی از این جنس است. آورده های انجمن‌ها نیز برای خود دانشجو، تشکل، دانشگاه، وزارت عتف و در نهایت برای کشور خواهد بود.

دکتر غفاری با اشاره به اینکه امروزه در دنیای علم به ثمر رسیدن فعالیت‌ها نیازمند شبکه‌ای شدن آنهاست، گفت: فعالیت علمی باید بتواند خود را در یک منظومه تعریف کند و شکل گیری این منظومه، بیش از هر چیز نیازمند مجموعه ای از اتصالات است. وقتی واحدهای پراکنده، مکمل یکدیگر می‌شوند به اتحاد بیشتری دست می یابند که مایه پیروزی و قوت آنهاست و خوشبختانه این وضعیت را در انجمن‌های علمی می‌بینیم.

وی تصریح کرد: جدای از اینها هدف دیگری که در صف و ستاد باید دنبال شود، تشکیل انجمن های علمی بین رشته‌ای است. چراکه در دنیای امروز، رویش‌های انجمن‌ها منوط به این است که هر دپارتمان فراتر از رشته خود را ببیند تا به کارآیی بیشتری دست یابد. همه علوم با حیات اجتماعی سر و کار دارند و به دنبال این هستند که زندگی بهتر و با کیفیت بیشتری داشته باشیم که در آن، مطلوب‌ها حاکمیت بیشتری داشته باشند و با چنین نگاهی، دیگر نمی‌توان علوم را به صورت نقطه ای دید و باید علوم بین‌رشته ای را مورد توجه قرار داد و به دنبال افق‌های تازه بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی به دلیل تاریخ و سابقه خود، انباشتی از دانش و تجربه هستند، گفت: این انجمن ها می توانند بازوی مؤثری برای دانشگاه اجتماعی و مؤثر که به مسایل پیرامون خود حساس است، باشند و نگاه مدبرانه، واقع گرایانه و برنامه مداری را می طلبند تا فهم مناسبی از جامعه داشته و بتوانند در رفع تنگناهای آن گام بردارند.

وی از تک تک دانشجویان انجمن‌های علمی، کارشناسان و مدیران دست اندرکار و معاونین فرهنگی و رؤسای دانشگاه‌ها تقدیر کرد و از رؤسای دانشگاه‌ها و معاونین فرهنگی و اجتماعی آنها خواست حمایت‌های خود را با سعه صدر بیشتر و تمام توان استمرار دهند، چرا که رشد انجمن‌های علمی یعنی اعتلای دانشگاه.

دکتر ارجمندی، دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت ضمن تبریک پیشاپیش نوروز ۱۴۰۰ با اشاره به میزبانی دانشگاه علم و صنعت در برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت، افزود: دانشگاه علم و صنعت ایران مفتخر به میزبانی این دوره از جشنواره بین المللی حرکت است. امیدواریم میزبان خوبی برای دانشجویان و مهمانان جشنواره باشیم و از خداوند خواستاریم که در مسیر خدمت به جوانان و دانشجویانی که در مسیر علم و دانش کوشا هستند، ما را موفق بدارد و بتوانیم خدمت گذاری صادق در عرصه‌های علمی، فرهنگی، باورهای الهی و مسئولیت‌های اجتماعی باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تغییر نگاه دانشگاه‌ها به کارکرد آنها، گفت: امروزه ارتباط دانشگاه با جامعه تبدیل به اصل غیر قابل انکاری شده است و دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند این ارتباط را هر چه قویتر به نمایش گذارند و با توجه به نیازهای جامعه اقدام به توسعه خویش کنند. در این راستا دانشگاه علم و صنعت ایران، ضمن برقراری رابطه عمیق و معنادار با جامعه، حل مشکلات اجتماعی را از اولویت‌های خویش قرار داده و در برنامه راهبردی پنجم توسعه این دانشگاه، موضوع ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی، از محورهای اساسی است.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت با تاکید بر اینکه دانشجویان پیشرو و فعال، پل ارتباطی دانشگاه و نیازهای اجتماعی جامعه هستند، اظهار کرد: انجمن های علمی، نمونه ای موفق از گروه های دانشجویی در بروز و ظهور استعدادها و خلاقیت ها و شکوفایی علمی دانشجویان هستند که به ارتباط دانشگاه و جامعه کمک می کنند.

دکتر ارجمندی با تاکید بر این که دانشگاه علم و صنعت ایران در سال های اخیر، بسترهای مساعد و مناسبی را برای فعالیت های دانشجویان جهت کمک به حل مشکلات جامعه فراهم آورده است، گفت: یکی از بهترین این بسترها ۲۱ انجمن علمی دانشگاه هستند که علیرغم تعطیلی ظاهری دانشگاه‌ در دوران کرونا، ده‌ها وبینار علمی دانشگاهی، ملی و بین المللی برگزار کردند و بیش از ۵۰۰ ساعت برنامه آموزشی را برای حدود ۳ هزار نفر در سامانه مجازی دانشگاه ارائه کردند و جالب توجه اینکه در همین دوران، کتاب انجمن های علمی دانشگاه نیز برگزیده جشنواره دکتر حسابی شناخته و معرفی شد.

وی افزود: سیزدهمین جشنواره ارزشمند بین المللی حرکت، نتیجه فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه‌های داخل و دیگر کشورهای شرکت کننده است و امیدواریم دانشجویان و اعضای هیات علمی از فرصت‌های ایجاد شده توسط آن، بهره مند شوند.

دکتر واعظی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر بخش ایده‌شو جشنواره حرکت در ویدئویی با اشاره به اینکه در سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت، شاهد برگزاری سومین دوره ایده شو هستیم که دبیرخانه دائمی آن در دانشگاه شهید بهشتی مستقر است، هدف از راه اندازی بخش ایده شو را ایجاد شور و نشاط علمی، شناسایی ایده های خلاقانه و ترویج فرهنگ ایده پردازی در جامعه برای حل مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: بخش ایده شو دارای ۴ محور است و در جشنواره سیزدهم، جمعا ۹۶ ایده محوری در قالب ۴۲ تیم و با مشارکت ۳۶ دانشگاه به دبیرخانه واصل شد. ۱۱ مربی در قالب ۵ کارگاه آموزشی ایده تا عمل، امر آموزش را بر عهده داشتند و در نهایت ۲۴ ایده به مرحله بعد راه یافتند که باید در ۲۰۰ ثانیه، ایده خود را به صورت ویدئو، ضبط کرده و ارائه می دادند. در ادامه، ۸ ایده برتر وارد مناظره شدند که در نهایت، ۳ ایده به عنوان برتر انتخاب و در اختتامیه معرفی و تقدیر خواهند شد.

در ادامه، مهندس فلاح، دبیر علمی سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت، گزارشی از فعالیت های دبیرخانه و روند برگزاری جشنواره ارائه کرد.

وی با ذکر این مطلب که دبیرخانه جشنواره سیزدهم از زمان پایان جشنواره دوازدهم در ۲۱ مردادماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد و پس از بازنگری در فرآیند داوری، آبانماه ۹۹ دستورالعمل جشنواره سیزدهم را منتشر کرد، گفت: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا ۲۰ دی ماه بود و آثار دریافتی ۲۵ دی ماه جمع‌بندی شد.

دبیر علمی جشنواره حرکت در خصوص آثار دریافتی اظهار کرد: به طور کلی ۱۴۲۷ اثر دریافت شد که به تفکیک، ۹۶ اثر در بخش کارآفرینی، ۶۶ اثر در بخش کتاب، ۳۰۲ اثر در بخش انجمن برتر، ۸۳ اثر در بخش ویژه، ۱۴۹ اثر در بخش مسابقه، ۲۶۶ اثر در بخش نشریه، ۲۱۵ اثر در بخش فعالیت خلاقانه، ۱۲۰ اثر در بخش محتوای دیجیتال، ۵۰ اثر در بخش اختراع، ۴۸ اثر در بخش انجمن پویا و ۳۲ اثر در بخش دانشگاه برتر بوده اند.

وی همچنین گفت: در مرحله داوری غیرحضوری، ۱۲۰ داور از رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کل کشور به مدت یک ماه آثار را ارزیابی کردند که در نهایت، ۵۳ اثر حائز رتبه اول، ۴۰ اثر دوم، ۳۴ اثر سوم و ۳۰ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

دکتر زهتاب، دبیر بخش انجمن پویای سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت نیز در ادامه به معرفی این بخش از جشنواره و اقدامات آن پرداخت و افزود: انجمن پویای جشنواره سومین سال فعالیت خود را می گذراند و با این هدف به جشنواره افزوده شد که به انجمن‌های علمی، دانشجویان و اساتید راهنما یادآوری کند علاوه بر انتخاب هدف برای انجمن علمی، انتقال تجربیات و گزارش فعالیت‌ها نیز مهم است. در واقع، انجمن پویا، انجمنی دیده شده که علاوه بر اینکه راه خود را به درستی انتخاب می کند، شیوه راه را نیز به دیگران منتقل می کند که چگونه بروید که به نتیجه برسید.

وی در خصوص معرفی روند فعالیت این انجمن نیز توضیح داد: در جشنواره امسال ۴۸ اثر از ۱۹ دانشگاه دریافت شد که در قالب ویدئوی ۵ دقیقه‌ای موضوعی که موفقیت آن ثبت شده را به انتخاب خودشان معرفی کرده بودند. طی داوری ۱۰ اثر برای ارائه نهایی انتخاب شدند که به صورت آنلاین کار خود را معرفی می کنند و بر اساس نظر داوران، اثر برگزیده انجمن پویا معرفی می شود.

در بخش پایانی این مراسم، غرفه‌های مجازی سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت توسط دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افتتاح شد.

بر اساس اعلام دانشگاه علم و صنعت، سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت، ویژه آثار و دستاوردهای اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی،از روز گذشته ۲۳ اسفند ماه در دانشگاه علم و صنعت آغاز به کار کرده و تا ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

مراسم اختتامیه این جشنواره روز دوشنبه ۲۵ اسفندماه با حضور دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره حركت دانشگاه علم و صنعت وزارت علوم سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم دانشگاه علم و صنعت ایران انجمن های علمی علمی دانشجویی علمی دانشگاه جشنواره حرکت بین رشته ای دانشگاه ها اثر در بخش فعالیت ها انجمن ها ایده شو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۸۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی

بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.

شهروز همتی، رئیس بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با بیان اینکه این کنگره ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته، برگزاری کنگره مصادف با روز آزمایشگاهیان بود، اما به واسطه مسائلی که پیش آمد، امسال کمی با تاخیر صورت گرفت.

او مطرح کرد: کنگره ما در بخش علمی ۲۵ محور دارد و کارگاه‌هایی برگزار می‌شود. نکته مهم این است که کنگره ارتقای کیفیت به عنوان بزرگترین کنگره در زمینه طب آزمایشگاه، همواره سعی کرده محور‌ها و کارگاه‌ها را طوری انتخاب کند که در ارتقای دانش تاثیر گذار باشد. انتخاب کارگاه‌ها براساس نیاز شرکت کنندگان و محور‌ها براساس مسائل روز دنیا خواهد بود.
حضور بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

همتی گفت: پیش بینی می‌کنیم حدود ۷ تا ۱۰ هزار نفر از کنگره و نمایشگاه جانبی بازدید داشته باشند. در بخش نمایشگاهی بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان که تولید کننده یا وارد کننده محصولات آزمایشگاهی هستند محصولات خود را ارائه می‌کنند.

امیرحسن زرنانی، دبیر علمی کنگره نیز با بیان اینکه این کنگره پر افتخار ین کنگره در زمینه علوم آزمایشگاهی در سطح کشور است، عنوان کرد: تمام نگاه‌های افراد متخصص در حوزه آزمایشگاهی به این کنگره است.

او ادامه داد: در این کنگره حدود ۲۵ پنل برگزار خواهد شد. کنگره فقط یک کنگره بازآموزی صرف نیست نقش و رسالت کنگره این است که آخرین پیشرفت‌های علمی در جهان را به سمع و نظر مخاطبانش برساند. یکی از چالش‌هایی که کنگره دارد این است که چه حوزه‌هایی را در کارگاه‌ها بگنجاند.
۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی به کمک آزمایشگاه است

‌زرنانی با اشاره به دو محور برگزاری کنگره که یکی از آن‌ها نقش آزمایشگاه‌ها در تشخیص پزشکی است، بیان کرد: حدود ۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی و بالینی با کمک‌های آزمایشگاه انجام می‌شود. آزمایشگاه نقش بسیار مهمی در حوزه سلامت عمومی دارد. با توجه به مشکلاتی که برای آزمایشگاه‌ها وجود دارد و هزینه‌ها برخی آزمایشگاه‌ها در حال بسته شدن هستند چرا که نمی‌توانند از پس مخارج بر بیایند.

او با تاکید بر بحث آموزش و تامین گنجینه‌های انسانی، گفت: یکی از اهداف این کنگره احیای مجدد دوره دکتری علوم آزمایشگاهی است و یکی از پنل‌ها هم به این حوزه مربوط است. در تمام پنل‌ها سعی شده افرادی که جایگاه علمی و عملی در جامعه هستند در پنل‌ها صحبت‌های خود را ارائه بدهند.

دبیر علمی کنگره مطرح کرد: محور دومی که این کنگره روی آن تاکید دارد. هوش مصنوعی است. ما روزانه به صورت ملموس با هوش مصنوعی سرکار داریم. هوش مصنوعی اطلاعات را جمع آوری می‌کند ما هستیم که یاد آن می‌دهیم چگونه عمل کند.
ورود هوش مصنوعی به حوزه‌های آزمایشگاهی

او با بیان اینکه در حال حاضر هوش مصنوعی در پاتولوژی و تصویربرداری وارد شده است، گفت: پیش‌بینی انجمن علوم آزمایشگاهی این است که در یک دهه آینده تشخیص‌های آزمایشگاهی مبتنی بر همش مصنوعی خواهد بود و این تشخیص‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر خواهد بود. رسالت ما این است از همین الان آینده را پیش بینی و راه حل‌های مواجهه با آن را بررسی کنیم؛ که این اتفاق در کنگره در حال رخ دادن است. پیش نیاز‌های ایجاد آزمایشگاه هوشمند و کسب اطلاعات برای تشخیص بهتر نیز مورد بررسی است.

زنانی گفت: از حوزه‌های دیگر که این کنگره به آن می‌پردازد، ارائه نتایج و جواب آزمایش یکسان در تمام آزمایشگاه‌ها است.
برگزاری کارگاه شناخت رشته علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان

علی شیرین، دبیر علمی در امور کارگاه‌های کنگره بیان کرد: در کنگره ارتقای کیفیت، کارگاه‌ها در راستای محور‌ها هستند. در کنگره ما ۴۵ کارگاه داریم که ویژگی‌های مختلفی را دارد.

او با اشاره به ناشناخته بودن علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان اعلام کرد: مکاتبه کردیم با اداره کل آموزش و پرورش استان تهران تا با کارگاه ویژه برای دانش آموزان این رشته را برای آنان توضیح دهند.

او گفت: بحث اعتباربخشی، یکی دیگر از رویکرد‌های کنگره در کارگاه‌هایی است که برگزار می‌کند. به طوری که مسئولان اعتباربخشی در این کارگاه حضور دارند.

وی افزود: دو محور عمومی قانون کار و مالیات را هر سال در کنگره داشته ایم که امسال در کنار این دو محور، بحث حقوقی را به کارگاه‌ها اضافه کرده ایم.

غلامرضا حمزه‌لو دبیر اجرایی کنگره نیز بیان کرد: آزمایشگاه‌ها نقش ویژه‌ای در نظام سلامت دارند و بدون وجود آزمایشگاه‌ها، روند تشخیص و درمان بیماری‌ها دچار مشکل خواهد شد.
عمده اطلاع رسانی‌ها الکترونیک است

او با اشاره به حضور ۵ هزار شرکت کننده در کنگره امسال، ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد اطلاع رسانی برنامه‌های ما به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی همچنین به برپایی نمایشگاه جانبی کنگره با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۱۰ شرکت در نمایشگاه امسال، غرفه دارند.
حضور ۱۱ سخنران خارجی در کنگره

در ادامه، فریبا شایگان همکار دبیر علمی در امور بین الملل، گفت: در کنگره امسال، ۱۱ سخنران خارجی از کشور‌های آمریکا ایتالیا، کانادا، استرالیا، هلند، هند، آلمان و عربستان خواهیم داشت.

دیگر خبرها

  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • لزوم تشکیل کارگروه مشترک برای ایجاد تغییر در طرح ترافیک
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد