Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرزبان گفت: خوشبختانه با توجه به اعتبارات ملی و استانی تخصیص‌یافته در سال جاری، ۴۰ بنای تاریخی استان تحت مرمت‌های اضطراری قرار گفت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی مرزبان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب؛ گفت: خوشبختانه با توجه به اعتبارات ملی و استانی تخصیص‌یافته در سال جاری، ۴۰ بنای تاریخی استان تحت مرمت‌های اضطراری قرار گفت و با توجه به وجود بیش از ۲ هزار بنای شناسایی‌شده و ۸۹۰ بنای ثبتی در استان، ابنیه های نیازمند مرمت اضطراری در استان شناسایی و در دستور کار مرمت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با توجه به استفاده از ظرفیت‌های ماده ۲۷ قانون بودجه و کمک‌های فنی و اعتباری برای کمک به بخش خصوصی جهت حفظ و نگهداری از ابنیه‌های تاریخی، در سال ۹۹ سه بنای مهم استان همچون عمارت امیرمفخم خمین، کاروانسرای دولت آباد اراک و منزل میرزا حسن آشتیانی به جمع ابنیه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی افزوده شد که در این راستا و سرمایه‌گذار برای عمارت امیرمفخم اعلام آمادگی کرده است تا با حفظ کاربری مرمت انجام گیرد و برای دو بنای دیگر نیز پروسه جذب سرمایه‌گذار در حال پیگیری است.

مرزبان با اشاره به انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در ۳ منطقه از استان در سال ۱۳۹۹، گفت: در سال جاری کاروانسرای خشک‌رود زرندیه، آسیاب جفتی آشتیان، حمام مامونیه، کمپ گردشگری حک بلاغ شهرستان شازند و کاروانسرای کهک شهرستان دلیجان برای واگذاری به بخش خصوصی مصوب شد و در سال آتی با حفظ کاربری بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

وی با اشاره به ثبت ملی ۸ اثر تاریخی ملموس و ۴ اثر ناملموس استان مرکزی در سال جاری، در خصوص حوزه گردشگری استان بیان کرد: در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا، حوزه گردشگری بسیار متحمل خسارت و آسیب شد، اما با این وجود فعالیت‌ها و اقدامات متعددی در این حوزه به انجام رسید به طوری که استان در امر صدور موافقت اصولی و پروانه و مجوز گردشگری در کشور جز ۱۰ استان برتر قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در حوزه صنایع‌دستی بیش از ۹ هزار هنرمند در بیش از ۱۰۰ رشته هنری در استان فعالیت دارند که بالغ بر ۲۴۰۰ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و روستایی قرار دارند، همچنین امسال روستای سمقاور در شهرستان کمیجان به عنوان اولین روستای منبت کشور به ثبت رسید و در حال حاضر ۳۵۰ نفر در ۸۰ کارگاه منبت در این روستا فعالیت دارند.

مرزبان اظهار کرد: در سال آتی با توجه به اعتبارات اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی خواهیم داشت تا بتوان بناهای نیازمند مرمت اضطراری در دستور کار قرار گیرد، در امر معرفی جاذبه‌های گردشگری استان تلاش خواهیم داشت و در حوزه صنایع دستی نیز ساخت دو بازارچه دائمی صنایع‌دستی در شهرستان خنداب و محلات مدنظر است که با این اقدام تمامی شهرستان های استان بازارچه دائمی صنایع دستی خواهند داشت.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: بنای تاریخی استان مرکزی سال جاری صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو

به گزارش جام جم آنلاین همدان، علی خاکسار، با اشاره به حضور همدان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اظهار داشت: در غرفه استان همدان و در این نمایشگاه ۱۰ فرصت آماده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و صنایع‌دستی به بازدیدکنندگان و هیات‌های تجاری داخلی و خارجی معرفی می‌شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، بیان کرد: مشخصات کلی طرح‌های گردشگری و صنایع‌دستی، میزان سرمایه ‌گذاری و کار امکان سنجی انجام شده برروی آنها در قالب بروشور و کتابچه‌ای تهیه شده است و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی با تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری و صنایع‌دستی استان در این نمایشگاه افزود: این ۱۰ بسته با ارزش ۳۷هزار میلیارد ریال و در قالب انعقاد یک تفاهم نامه ۵ ساله در استان همدان قابل اجرا خواهد شد.

خاکسار در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد مناطق نمونه گردشگری، پردیس گردشگری خورزنه و دهکده گردشگری سلامت، تولید سفال و سرامیک، صنایع‌دستی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و تولید چرم، مبل و منبت و منبت‌کاری از جمله این بسته‌های سرمایه‌گذاری هستند.

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • افتتاح هتل در ارومیه