Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیازهای تحقیقاتی برای تحقق برنامه افزایش ۴۰ هزار هکتاری کشت پاییزه چغندرقند، ظرف حداکثر هشت سال آینده تعیین می شود.

 

به گزارش برنا به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، معاون برنامه ریزی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب افزود: در حال حاضر سطح کشت پاییزه چغندرقند حدود ۲۰ هزار هکتار است که بر اساس برنامه بلندمدت وزارتخانه این سطح قرار است حداقل به ۶۰ هزار هکتار در استان خوزستان و در دیگر مناطق مستعد برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید صادق زاده حمایتی اظهار داشت: بیشترین تمرکز محققان این موسسه در زمینه تحقیقات بهزراعی بر روی توسعه کشت پاییزه چغندرقند در مناطق جدید است.

وی با اشاره به این که به طور سنتی، کشت پاییزه چغندرقند در مناطق خوزستان انجام می شود، گفت: براساس تحقیقات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، در استان هایی نظیر ایلام، فارس، کرمانشاه، گلستان و اردبیل مناطق مستعد برای کشت پاییزه چغندرقند وجود دارد و در حال حاضر داریم روی این مناطق تحقیق می کنیم.

صادق زاده حمایتی به تولید علوفه از طریق کشت چغندر علوفه ای نیز اشاره کرد و اذعان داشت: ما در کشور با کمبود علوفه برای خوراک دام مواجه هستیم و برنامه ما این است که از محل چغندر علوفه ای، بخشی از نیاز کشور به علوفه را برطرف کنیم.

وی افزود: در این راستا فعالیت های به‌نژادی و اصلاح رقم های جدید و همچنین کارهای به‌زراعی برای تعیین نیازهای تحقیقاتی در دستور کار موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند قرار گرفته و امیدواریم در آینده بخشی از نیازها علوفه کشور با توسعه کشت چغندر علوفه ای تامین شود.

صادق زاده حمایتی ادامه داد: ما درصدد هستیم با اصلاح رقم و تعیین نیازهای تحقیقاتی کاشت، داشت، برداشت و مصرف چغندرعلوفه ای، سطح کشت این محصول به ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار افزایش یابد.

وی از طرح مشترک با موسسه تحقیقات فنی و مهندسی و موسسه تحقیقات علوم دامی خبر داد و گفت: ما با این موسسه ها، طرح مشترک برای تولید و همچنین تدوین پروتکل تولید و مصرف چغندر علوفه ای داریم که در اختیار کشاورزان قرار خواهیم داد.

معاون برنامه ریزی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند درباره پروژه های مشترک این موسسه با سایر کشورها نیز اظهار داشت: ما با کشورهای آلمان و ایتالیا پروژه های مشترک اصلاح رقم چغندرقند داریم و امیدواریم ظرف یک یا دو سال آینده این رقم های مشترک وارد بازار شوند.

وی افزود: برخی از این رقم ها متحمل به خشکی و برخی مقاوم به بیماری هستند.

به گفته وی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند از پنج سال پیش پروژه مشترک خود را با آلمان و با ایتالیا از دو سال پیش آغاز کرده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان خوزستان ایتالیا معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی وزارتخانه کشت پاییزه چغندرقند چغندر علوفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۸۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ سلیمانی‌نژاد از افزایش حدود ۵ درصدی مصرف گاز در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۶۵ میلیون و ۲۳۷ هزار مترمکعب گاز طبیعی در استان زنجان مصرف شده بود.

وی افزود: مصرف گاز در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال قبل آن، بالغ بر ۱۵۲ میلیون و ۲۷۰ هزار مترمکعب افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان ادامه داد: افزایش سالانه تعداد مشترکان گاز طبیعی و ورود مشترکان جدید به چرخه مصرفی از یک سو و بالا بودن الگوی مصرفی مشترکان از سوی دیگر موجب افزایش مصرف گاز در استان نسبت به سال گذشته شده است.

سلیمانی‌نژاد گفت: در یک سال گذشته بیش از ۲۰ هزار مشترک در بخش خانگی، بیش از ۳ هزار مشترک در بخش تجاری و ۲۱۶ مشترک در بخش صنعتی به تعداد مصرف کنندگان گاز طبیعی در استان افزوده، شده است.

وی تأمین ایمن و پایدار گاز مشترکان را از جمله برنامه‌های اصلی شرکت گاز استان زنجان برشمرد و افزود: شرکت گاز زنجان با تلاش شبانه‌روزی در راستای مدیریت پایداری شبکه گازرسانی به دنبال کسب رضایتمندی مصرف کنندگان گازطبیعی در استان است.

دیگر خبرها

  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟