Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@02:44:37 GMT

حکومت منشی‌ها!

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۸۷۶۱

حکومت منشی‌ها!

حتماً تاکنون گرفتن نوبت ویزیت از پزشکان متخصص و فوق‌تخصصی را که از شهرت زیادی برخوردارند تجربه کرده‌اید؛ به‌ویژه وقتی مجبور شده‌اید ماه‌ها منتظر بمانید تا نوبت به شما برسد.

این انتظار وقتی آزاردهنده و غیرقابل تحمل است که حال و روز شما و یا بیمارتان اورژانسی باشد و باید هرچه زودتر برای تشخیص صحیح و درمان اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط ناگزیر باید یکی از این دو راه را انتخاب کنید؛ یا به متخصص دیگری مراجعه و یا با روش‌های دیگری، آقا و یا خانم منشی را متقاعد کنید وقتی را برای ویزیت به شما اختصاص دهد. اینجاست که گروهی ترجیح می‌دهند با شُل کردن سر کیسه مبلغی را علاوه بر تعرفه پزشک معالج، به منشی مطب زیرمیزی بدهند تا خارج از نوبت ویزیت شوند. نکته قابل تأمل اینکه گاه مبالغی که به این شیوه وارد دخل مطب پزشکان می‌شود چند برابر تعرفه پزشکان است!

پول گرفت، لحنش عوض شد

وقتی از خانم میانسالی که برای درمان به مطب یکی از مشهورترین متخصصان طب فیزیکی کشور در تهران آمده است درباره نحوه دریافت نوبت از پزشک مورد نظر می‌پرسم، بلافاصله می‌گوید: «خیلی سخت. حدود پنج سال پیش یکی از آشنایان ما این پزشک را برای درمان خواهرم که مدت‌ها از دیسک کمر رنج می‌برد، معرفی کرد. دو روز تمام هر کاری کردیم نتوانستیم تلفنی نوبت بگیریم؛ یعنی اصلاً تلفن زنگ نمی‌خورد. بنابراین خودم به اینجا آمدم. وقتی از منشی درخواست نوبت کردم بدون اینکه نگاهی به من بیندازد گفت نوبت‌دهی فقط تلفنی است. چون از طریق همان آشنا می‌دانستم تا پول نگیرد خارج از نوبت کارمان را راه نمی‌اندازد، ۱۰۰ هزار تومان لای دفترچه گذاشتم و تحویلش دادم و همزمان شرایط خواهرم را که دیگر کاملاً زمینگیر شده بود برایش شرح دادم. این بار لحن منشی تغییر کرد و خیلی آرام و محترمانه گفت: دو روز دیگر همین ساعت خواهرت را بیاور تا بین بیماران بفرستمش داخل.

خدا دکتر را خیر بدهد خوش‌دست و یکی از بهترین‌ها در طب فیزیکی است. او با همان ویزیت اول، خواهرم را که با برانکارد به مطب برده بودیم درمان کرد به طوری که با پاهای خودش همراه ما راهی منزل شد. این‌بار هم چون خودم کمی از ناحیه کمر احساس درد می‌کنم به اینجا آمده‌ام تا نوبت بگیرم. حالا هم تقریباً همان مبلغ را در پاکت گذاشتم و به منشی دادم که برای روز شنبه به من نوبت داد».

عذر منشی‌ات را بخواه

بولوار کشاورز تهران پُر است از درمانگاه و بیمارستان و مطب پزشکان. داخل یکی از کلینیک‌ها با دو هموطن کُرد حدود ۳۵ ساله همصحبت می‌شوم. یکی از آن‌ها  می‌گوید: «برای درمان نارسایی قلبی‌ام به مطب این پزشک آمده‌ام اما منشی می‌گوید نزدیک‌ترین زمان نوبت، سه ماه دیگر است. من هم چون دیدم به‌دلیل وخامت حالم نمی‌توانم تا آن موقع صبر کنم، به ناچار سبیلش را چرب کردم و او هم راضی شد برای دوشنبه هفته آینده نوبت بدهد».

اینجاست که دوست همراهش می‌گوید: «گرفتن زیرمیزی در شهرستان کرمانشاه هم رواج دارد. در واقع تقریباً همه منشی‌هایی که در ساختمان‌های پزشکان اطراف پارکینگ شهرداری فعالیت می‌کنند تا پول اضافی غیر از تعرفه نگیرند نوبت نمی‌دهند. جالب اینکه یک‌بار برای دیدن پسرخاله‌ام که یکی از پزشکان مشهور آنجاست به مطبش رفته بودم. با اینکه علت حضورم را برای منشی توضیح دادم و حتی گفتم با دکتر نسبت فامیلی دارم گفت اول باید او را ببینم؛ منظورش این بود که اول باید شیرینی‌اش را بدهم. شانس آوردم همان موقع پسرخاله‌ام با شنیدن صدایم وارد دفتر شد و مرا به اتاقش راهنمایی کرد. من هم بدون معطلی به او گفتم عذر منشی‌ات را بخواه؛ او از من که با شما نسبت فامیلی دارم درخواست رشوه کرده است چه رسد به دیگران».

۳ تراول لای دفترچه بیمه

در همین کلینیک با بیمار دیگری که از مشکلات ریوی رنج می‌برد گرم صحبت می‌شوم. می‌گوید هر کاری کرده که بتواند تلفنی و اینترنتی از پزشک (الف) نوبت ویزیت بگیرد موفق نشده است. او ادامه می‌دهد: «صبح امروز از مشهد به اینجا آمدم و با گذاشتن سه تراول ۵۰ هزار تومانی لای دفترچه بیمه توانستم برای عصر شنبه نوبت رزرو کنم. این کاری است که در مشهد هم برای ویزیت شدنم خارج از نوبت انجام می‌دهم».

رواج پدیده‌هایی مانند گرفتن زیرمیزی توسط برخی منشی‌های پزشکان معروف در مطب‌ها از واقعیت‌هایی است که مسئولان حوزه بهداشت و درمان نیز بر آن اذعان دارند؛ اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟

۲ راهکار برای درمان این درد

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این خصوص به قدس می‌گوید: «تقاضا و مراجعه مردم برای درمان بیماری‌شان به بعضی از پزشکان مشهور در برخی رشته‌های پزشکی بیشتر و از طرفی وقت این متخصصان هم برای درمان بیماران محدود است، در چنین شرایطی ممکن است بعضی از منشی‌ها برای ویزیت شدن بیماران خارج از نوبت زیرمیزی هم بگیرند درحالی که دریافت هر مبلغی خارج از تعرفه تعیین شده شورای عالی بیمه سلامت غیرقانونی است. ضمن اینکه چنین اقدامی تضییع حق سایر بیماران است، چون اینجا دیگر صحبت از حق‌الناس است و جای بیمارانی که نوبت داشته‌اند را اشخاص دیگری می‌گیرند و قبلی‌ها همچنان باید در انتظار ویزیت بمانند. بنابراین اگر مردم همکاری کنند و موارد را گزارش دهند بخش نظارت بر درمان دانشگاه‌های پزشکی با این موضوع برخورد می‌کند».

سید محمد پاک مهر معتقد است درمان این درد دو راهکار اساسی بیشتر ندارد؛ نخست اینکه سازمان نظارت بر درمان که وظیفه‌اش سرکشی مدام به مطب‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی است از افرادی که در این مراکز هستند درباره خدمات دریافتی نظرسنجی کند تا این گونه ناحقی‌ها و مشکلات برطرف شود؛ راهکار دیگر این است خود مردم موضوع را به پزشک یا رئیس درمانگاه و بیمارستان اطلاع دهند و شکایت کنند تا با منشی‌های متخلف برخورد شود.

منشی‌هایی با درآمد بیشتر از پزشکان!

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت هم به قدس می‌گوید: «اگر پزشکان بیش از نرخ تعیین شده تعرفه دریافت کنند ما به موضوع ورود می‌کنیم؛ اما موضوع دریافت وجه اضافی برای نوبت‌دهی، مربوط به سازمان نظام پزشکی است؛ مگر اینکه بیماران اعلام شکایت کنند، در این شرایط ما به موضوع رسیدگی می‌کنیم. البته در این صورت هم پرونده را به نظام پزشکی که دارای دادستانی است ارجاع می‌دهیم تا پیگیری کنند».

محمدحسین حیدری، در پاسخ به این پرسش که آیا شکایتی در خصوص زیرمیزی گرفتن منشی‌ها داشته‌اید، می‌گوید: «در خصوص اضافه دریافت تعرفه پزشک شکایت‌هایی داشته‌ایم؛ اما بابت پرداخت رشوه یا زیرمیزی به منشی‌ها برای اینکه نوبت بیماری را جلو بیندازند شکایتی نداشته‌ایم. چون وقتی بیمار با رضایت خودش مبلغی را به منشی می‌دهد، اعلام شکایت نمی‌کند. با وجود این می‌دانیم این کار از سوی بعضی از منشی‌ها انجام می‌شود به طوری که درآمد بعضی از آن‌ها حتی از درآمد پزشکان هم بیشتر است یا با آن برابری می‌کند».

وی مردم را عامل اصلی شکل‌گیری پدیده یاد شده می‌خواند و در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت بهداشت نباید در راستای مدیریت حوزه سلامت نسبت به چالش‌هایی که پیش می‌آید ورود و نظارت کند، می‌گوید: ما نظارت می‌کنیم به شرطی که شکایتی اعلام شود.چون موظف نیستیم به مطب‌های خصوصی برویم و ببینیم پزشک چقدر تعرفه دریافت می‌کند و یا منشی زیرمیزی  می‌گیرد یا خیر. ما از طریق نظام پزشکی به پزشکان ابلاغ می‌کنیم مثلاً تعرفه یا ویزیت شما ۵۰هزارتومان است و اگر بیماری به پزشک مراجعه کرد و به هر دلیل، درخواست مبالغ بیشتری از وی کردند او می‌تواند به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت یا واحد تعرفه ما اعلام کند. ضمن اینکه مسئولیت کار با پزشک است و ما منشی او را نمی‌شناسیم چون این‌گونه موارد به کمیسیون تعرفه ارجاع می‌شود و در صورت احراز تخلف، در وهله نخست از سوی این کمیسیون به او تذکر داده می‌شود و باید پول را برگرداند؛ اگر پزشک این مورد را قبول نکند و ادعای دیگری داشته باشد پرونده به کمیسیون ماده ۱۱ که یک کمیسیون تعزیراتی است، می‌رود. این کمیسیون تکلیف پزشک را مشخص می‌کند و اگر تخلف منشی‌اش تکرار شود موضوع تابع قوانین تعزیراتی می‌شود که گاه کار به پلمب مطب پزشک هم کشیده می‌شود».

به زور به منشی پول می‌دهند!

معاون فنی نظارت سازمان نظام پزشکی هم چنین نگاهی دارد و به قدس می‌گوید: «وقتی محدودیت باشد خواه در نوبت‌دهی یا در هر چیز دیگری، مشکلاتی پیش می‌آید و در این میان ممکن است عده‌ای هم از این محدودیت سوءاستفاده کنند».

محمد جهانگیری هم مشکل یاد شده را بیشتر از سوی بیماران می‌داند و  می‌گوید: بسیاری  از بیماران به زور پولی را به منشی می‌دهند تا کارشان زودتر راه بیفتد. یعنی منشی مطالبه وجه نمی‌کند بنابراین، به این کار زیرمیزی گرفتن نمی‌گویند. خیلی از اوقات بیماران اصرار می‌کنند کارشان را راه بیندازند و وقتی هم کارشان راه می‌افتد مبلغی را کم یا زیاد به منشی پزشک می‌دهند که این شاید تبدیل به عادت شود؛ چون به هرحال توقعی را ایجاد می‌کند؛ مشکل اصلی نیز در اینجاست، چون تبدیل به عادت می‌شود. البته این مشکل در سایر بخش‌ها و ادارات دولتی و خصوصی نیز وجود دارد و با این گونه آفت‌ها در سیستم‌های اداری کشور مواجه هستیم».

او با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی به هیچ وجه دریافت پول اضافی از بیماران بابت نوبت‌دهی را تأیید نمی‌کند، می‌گوید: «اگر ببینیم و یا گزارشی در این زمینه دریافت کنیم، با متخلف برخورد می‌کنیم».

این مسئول سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد دست منشی‌ها و پزشکان در این ماجرا در یک کاسه باشد، می‌گوید: «شاید ارتباطی هم باشد اما تا کنون ندیدیم چنین چیزی به صورت سیستماتیک باشد، چون اصلاً رقمی محسوب نمی‌شود که مثلاً پزشکی بخواهد وارد این مقوله شود».

وی ادامه می‌دهد: «مشکل دریافت وجه برای وقت خارج از نوبت این است که نیامدیم این‌ها را سیستماتیک و اختیارات خود و سیستم‌ها را در تمام سطوح شفاف کنیم. باید یاد بگیریم حقوق دیگران را به رسمیت بشناسیم و رعایت کنیم. از سوی دیگر وقتی خودمان پیشنهاد ندهیم اتفاقی نمی‌افتد. واقعیت این است پیشنهاددهنده‌ها بیشتر از درخواست‌کننده‌ها هستند که این مشکل باید حل شود».

جهانگیری درباره نحوه نظارت سازمان بر روند کار منشی‌های پزشکان می‌گوید: «اگر شاکی وجود داشته باشد ما قطعاً برخورد می‌کنیم. تاکنون در حد بسیار کمی اعلام شکایت کرده‌اند، ما هم ورود کردیم و به پزشکان تذکرهای لازم را داده‌ایم؛ البته بیشتر آن‌ها اصلاً در جریان این موضوع نبودند و به محض اطلاع از این موضوع منشی‌شان را عوض کردند». وی با اشاره به اینکه مسئولیت کار منشی در چنین اتفاقاتی با پزشک است، در پاسخ به این پرسش که آیا پایین بودن حقوق منشی‌ها در شکل‌گیری پدیده یاد شده نقش دارد، می‌گوید: «در بسیاری از مواقع حقوق پرداختی به کارکنان ناکافی است؛ اما این موضوع توجیه مناسبی برای چنین کاری نیست».

وی سپس به راهکار رفع مشکل می‌پردازد و می‌گوید: «داریم تلاش می‌کنیم فرایند نوبت‌دهی، اینترنتی و آنلاین شود تا دیگر نیازی نباشد بیمار و منشی چنین ارتباطاتی برقرار کنند. نکته دیگر اینکه باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود. از همه مهم‌تر اینکه باید نظام ارجاع در کشور فراگیر شود؛ اگر این نظام به صورت کامل اجرا شود آن‌وقت بیمار به پزشک خانواده مراجعه می‌کند و پزشک در صورت نیاز بیمار، برای دریافت خدمات تخصصی پیگیر کار نوبتش می‌شود؛ یعنی نظام ارجاع کار نوبت‌دهی را انجام می‌دهد و مشکلی هم پیش نمی‌آید. اجرای دقیق نظام ارجاع بهترین و اصلی‌ترین راهکار برای حل مشکل یاد شده است».

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: منشی دفتر پزشکان پاسخ به این پرسش که آیا سازمان نظام پزشکی خارج از نوبت برای درمان نوبت دهی یاد شده منشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۸۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهو لایف یافته‌های این بررسی که در نشریه «سالنامه‌های پزشکی داخلی» منتشر شده است، نشان داد که هم بیماران مرد و هم بیماران زنی که پزشکان زن آنها را درمان کرده بودند، به طور کلی کمتر در معرض خطر مرگ قرار گرفته بودند و میزان بستری شدن دوباره ۳۰ روزه آنها کمتر بود.

نکته جالب این بود که این اثر مثبت درمان شدن به‌وسیله پزشکان زن در بیماران زن به خصوص آنهایی که دچار بیماری شدید بودند، بارزتر بود.

این بررسی در یک نمونه شامل بیش از ۷۰۰۰۰۰ بیمار ۶۵ ساله و بالاتر تحت پوشش بیمه سالمندان در آمریکا انجام شد که در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بستری شده بودند و به‌وسیله «پزشکان بیمارستانی»، پزشکانی که فقط در بیمارستان طبابت می‌کنند، درمان شده بودند.

آتسوشی میاواکی، یکی از نویسندگان مقاله این مطالعه و مدرس در دانشکده پزشکی دانشگاه توکیو دراین‌باره گفت: «به نظر ما، پزشکان زن ممکن است نسبت به پزشکان مرد در ایجاد ارتباط با بیماران زن و ارتباط مؤثر با کل بیماران بهتر عمل کنند که منجر به توافق بیشتر بیمارانشان با آنها در مورد توصیه‌های ارائه‌شده می‌شود.» به گفته او، همچنین، پزشکان زن ممکن است نسبت به پزشکان مرد در ارزیابی علائم و بیماری در بیماران زن «سوگیری» (bias) کمتری داشته باشند. این سوگیری کمتر این امکان را ایجاد می‌کند که پزشکان زن زودتر متوجه تغییر حال زنان دچار بیماری شدید شوند.

پژوهش‌های پیشین هم این یافته‌ها را تایید می‌کنند

این اولین بررسی نیست که نشان می‌دهد جنسیت پزشک می‌تواند بر کیفیت مراقبت از بیمار تأثیر بگذارد. یک بررسی دیگر که نتایج آن در دسامبر ۲۰۲۱ در نشریه «جراحی جاما» (JAMA Surgery) منتشر شد، نشان داد نتایج درمان بیماران زن هنگامی که پزشکان مرد مسئول مراقبت از آنها بودند، بدتر بود، اما برعکس هنگامی که مردان به‌وسیله پزشکان زن درمان می‌شدند، نتایج درمانی بدتر نبود.

یک بررسی دیگر در سال ۲۰۱۸ نشان داد که پزشکان مرد خطر سکته مغزی را در بیماران زن دست‌کم می‌گیرند، درحالی‌که پزشکان زن در ارزیابی خطر سکته مغزی در زنان به خوبی عمل می‌کنند. و یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که در ژورنال «پزشکی داخلی جاما» (JAMA Internal Medicine ) منتشر شد نشان داد که پزشکان زن در مقایسه با پزشکان مرد بیشتر به راهنماهای بالینی و طبابت مبتنی بر شواهد علمی پایبند هستند.

رویکردهای پزشکان زن و مرد در مراقبت از بیماران چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

میاواکی می‌گوید که بر اساس تحقیقات قبلی در این زمینه، دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود بیماران زن در مقایسه با پزشکان زن توسط پزشکان مرد متفاوت رفتار کنند، ازجمله چالش‌های ارتباطی و سوگیری‌های جنسیتی در ارزیابی شدت علائم یا یک بیماری.

یکی دیگر از عوامل ارجاعات میاواکی، آموزش پزشکی است: «آموزش پزشکی محدود در زمینه مسائل بهداشتی زنان در برنامه‌های درسی دوره پزشکی عمومی ممکن است این مشکلات را تشدید کند. با توجه به این الگوی سنتی در آموزش پزشکی، ممکن است به ویژه پزشکان مرد درک محدودی از مسائل خاص زنان داشته باشند.»

دکتر جنیفر ویدر، کارشناس سلامت زنان می‌گوید که از یافته‌های این بررسی تعجب نکرده است. او می‌گوید: «وجود سوگیری جنسیتی و نابرابری جنسیتی مدت‌هاست که در حوزه مراقبت‌های بهداشتی ثابت شده‌اند.»

او می‌گوید: «بررسی‌های گذشته نشان داده‌اند که نگرانی‌های بیماران زن با احتمال بیشتری به‌وسیله پزشکانشان نادیده گرفته می‌شوند، همچنین با احتمال بیشتری ممکن است درد آنها دست‌کم گرفته شود و علائم قلبی آنها به اندازه بیماران مرد جدی شمرده نشود. پزشکان زن به طور میانگین کمتر احتمال دارد که علائم بیماران زن را نادیده بگیرند و درنتیجه معاینه و آزمایش‌های بیشتری انجام می‌دهند.»

بر اساس بررسی که در سال ۲۰۲۰ در «ژورنال پزشکی نیوانگلند» منتشر شد، پزشکان زن مسئول مراقبت‌های اولیه (PCPs) در مقایسه با مردان همردیفشان زمان بیشتری را در هر ویزیت با بیماران مرد و زن صرف می‌کنند و این رویه به کاهش درآمد آنها هم می‌انجامد. پژوهشگران نوشتند: «مطالعات دیگر نشان داده‌اند که پزشکان زنان مسئول مراقبت‌های اولیه ممکن است از این زمان اضافی برای گرفتن تاریخچه کامل‌تر بیمار، مشارکت در تصمیم‌گیری مشترک با بیمار، ارائه توضیحات دقیق‌تر به بیمار و استفاده از رویکردهای ارتباطی مبتنی بر شواهد و بیمار-محور استفاده کنند.»

دکتر ارغوان سالس، دانشیار بالینی پزشکی در دانشگاه استنفورد می‌گوید که پژوهش‌های مربوط به دهه‌های قبل نشان می‌دهند که پزشکان زن بیشتر در مورد شرایط اجتماعی و سایر عواملی که ممکن است بر سلامت افراد تأثیر بگذارند، سؤال می‌کنند. همچنین آنها از بیماران می‌پرسند که آیا داروهای خود را مصرف می‌کنند یا نه.

او می‌گوید: «پزشکان زن به احتمال زیاد رویکردی مشارکتی نسبت به بیمارانشان دارند. آن‌ها به احتمال زیاد در مورد مراقبت از بیمار خود با متخصصان مشورت می‌کنند. این رفتارها حکایت از آن دارد که پزشکان زن طرحی برای بهینه سازی مراقبت از بیمارانشان دارند و اینکه آنها اعتقاد دارند که هر فردی همیشه همه چیز را نمی‌داند. پزشکان زن با انجام این کارها مراقبت‌های مناسبت‌تری را به بیماران ارائه می‌دهند.»

آیا بیماران با پزشکان زن راحت‌تر صحبت می‌کنند؟

خانم میاواکی، سرپرست این پژوهش، بر اساس تجربیات خود به عنوان یک پزشک معتقد است که چنین است. او می‌گوید: «برای برخی از بیماران زن ممکن است صحبت کردن در ارتباط با مسائل مربوط به سلامت زنان - مانند مشکلات کلیه و مجاری ادرای و بیماری‌های زنان و پستان - با یک یا انجام معاینات مربوط به بخش‌های خصوصی بدن را از یک به‌وسیله پزشک زن راحت‌تر باشد. همچنین مشخص است که پزشکان زن تمایل به داشتن الگوهای ارتباطی دارند که برای همدلی با بیماران ارزش قائل هستند.»

دکتر آلیسون هاینن، استادیار پزشکی بیمارستانی در کالج پزشکی بیلور در تگزاس با این نظر موافق است و می‌گوید: «به راحتی می‌توان دید که بیماران ممکن است احساس راحتی بیشتری در به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس با پزشکی داشته باشند که به نظر آنها بیشتر شبیه خودشان است و می‌تواند نگرانی‌هایشان را در سطحی شخصی‌تر درک کند.»

آیا زنان باید به دنبال پزشکان زن باشند؟

هاینن می‌گوید که بسیاری از بیماران زن در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند زیرا به دلایل مختلف با پزشک زن احساس راحتی بیشتری می‌کنند. هاینن می‌گوید: «به نظر من مهم‌ترین ویژگی‌ای که باید هنگام انتخاب پزشک به دنبال آن باشید، این است که پزشک صرف نظر از جنسیت خودش یا جنسیت شما، به نگرانی‌هایتان گوش دهد و به اندازه کافی به آنها رسیدگی کند.»

کد خبر 846773 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها جنسیت خبر مهم پزشکی

دیگر خبرها

  • مقام مسوول درباره مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی: در میهمانی شخصی رخ داده / ترجیح می‌دهیم در این مورد صحبتی نشود / معاون دادستان شیراز: تا کنون سه نفر از عوامل مرتبط با حادثه بازداشت شده‌اند
  • جزئیاتی از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • پشت پرده مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • اعلام تعداد پزشکان مسموم شده در ماجرای مهمانی شیراز
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟