Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمد اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به فرارسیدن عید نوروز و علاقه مردم برای خرید آبزیان زینتی به ویژه ماهی قرمز گفت: رعایت اصول بهداشتی_ قرنطینه‌ای می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت جامعه داشته باشد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: ماهی قرمز (کاراسیوس اوراتوس) از خانواده کپور ماهیان است و در شرایط مناسب چند سال زنده می‌ماند لذا به آب با دمای ۱۵_۲۵ درجه سانتی‌گراد و یک تا 2 لیتر آب تمیز و سالم و بدون کلر به ازای هر ماهی نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسدی اظهار داشت: ظرف دهان گشاد و با اکسیژن کافی، تعویض مرتب آب ظرف، وجود نور مناسب در طول روز و جلوگیری از تابش مستقیم نور زیاد و یا نور خورشید، غذادهی اندک (روزی ۱ بار و غذای سالم و بهداشتی دارای پروتئین کم و غنی از کربوهیدرات) و نگهداری در محل خشک و خنک از نیازهای ماهی‌های تزیینی است.

وی ادامه داد: ماهی‌های قرمز خریداری شده باید تحرک طبیعی، تعادل در شنا کردن و نخوابیدن به پهلو، پوست براق و فلس‌های سالم و غیر برجسته، باله‌های سالم، بدون خراش و خوردگی، چشم‌های براق و بدون گودرفتگی یا بیرون‌زدگی غیرطبیعی، نبود لکه‌های قرمز، پرخونی، زخم یا لکه‌های سفید و پنبه مانند روی بدن، مصرف مناسب غذا و عدم بیقراری را دارا باشند.

اسدی با اشاره به اینکه ماهی قرمز خود به تنهایی ناقل کرونا نیست، بیان کرد: افراد خردسال و یا دارای زمینه آلرژی نباید بدون دستکش با آب آکواریوم و یا بدن ماهی تماس داشته باشند و افرادی که دستشان با بدن ماهی و یا آب ظرف نگهداری آن تماس یافته، لازم است از برخورد دستشان به چشم، صورت، دهان و بینی خود و یا بدن دیگران پرهیز کنند و دست‌ها را با آب و صابون شست‌وشو دهند.

ماهی‌های قرمز را از مکان‌های مجاز و مطمئن خریداری کنید

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان خاطرنشان‌کرد: افراد حتما ماهی را از مراکز مجاز دارای شرایط مناسب و بهداشتی و مورد تایید دامپزشکی خریداری کنند و در صورت رفتار یا علائم غیرطبیعی، ماهی بیمار را از ماهیان سالم جدا کرده و با دامپزشک مشورت کنند و از رها نمودن ماهی زینتی در رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آب‌های جاری خودداری کنند.

اسدی یادآور شد: ماهیان خریداری شده باید ۲ هفته قرنطینه شوند و پس از اطمینان از سالم بودن در کنار دیگر ماهیان قرار گیرند و همچنین به دلیل خاصیت تهاجمی و بیماری‌زایی لاک‌پشت‌های مینیاتوری( گوش قرمز) و حلزون‌های آبزی (حلزون سیبی) خرید و نگهداری آن‌ها توصیه نمی‌شود.

وی گفت: ظروف نگهداری ماهی را می‌توان به صورت دوره‌ای با محلول نمک طعام ۲ درصد به مدت ده دقیقه ضدعفونی و سپس با آب قابل شرب آبکشی کرد توجه کنید که این مواد برای ضدعفونی ظروف نگهداری بوده و مصرف آن برای ماهی خطرناک می‌باشد.

انتهای پیام/68035

 

منبع: فارس

کلیدواژه: محمد اسدی ماهی های قرمز زینتی عید نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۹۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جراح ماهی ؛ از جالب ترین شگفتی های خلقت با 30 سال عمر (+عکس)

عصر ایران - جراح ماهی (Surgeonfish) به هر یک از حدود 86 گونه ماهیان گرمسیری با بدنی لاغر و پهن از خانواده Acanthuridae گفته می شود. جراح ماهی ها اندازه ای کوچک دارند.

آنها دارای یک باله پشتی و یک یا چند خار تیز در قسمت پایه دم خود هستند که می تواند بریدگی های عمیق ایجاد کند. خارها که از نظر تیزی شبیه چاقوی جراحی هستند، ممکن است در جای خود ثابت باشند یا قابلیت جمع و باز شدن داشته باشند.

جراح ماهی ها بیشتر جلبک خوار هستند. این ماهی ها از نظر شکل و رنگ دارای الگوهای مختلفی هستند. بیشینه درازای آنها به طور معمول 50 سانتیمتر است. جراح ماهی ها در صخره های مرجانی در دریاهای گرم سراسر جهان یافت می شوند.

پس از جفت گیری و تخم ریزی، تخم جراح ماهی به لاروی به نام آکرونوروس (Acronurus) تبدیل می شود. این لارو شفاف و فاقد فلس است و مدت زیادی را در آب های عمیق سپری می کند.

همانطور که بزرگتر می شود، جراح ماهی به کف اقیانوس در نزدیکی خط ساحلی نزدیک شده و به یک ماهی نوجوان تبدیل می شود. جراح ماهی پس از حدود یک یا دو سال بالغ می شود. آنها ماهی هایی با عمر طولانی هستند و گزارش هایی از ماهی هایی با 30 سال سن یا بیشتر وجود دارند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ماهی سر گوسفندی دیده اید؟! (+تصاویر)

دیگر خبرها

  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • خریدبیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خوزستان
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • جراح ماهی ؛ از جالب ترین شگفتی های خلقت با 30 سال عمر (+عکس)
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری