Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@10:15:58 GMT

برکات شکستن انحصار نهاد وکالت

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۹۴۸۶

برکات شکستن انحصار نهاد وکالت

شورای نگهبان به تازگی طرح اصلاح موادی از قانون سیاست کلی اصل ۴۴ را تأیید کرد تا یک انحصار چند دهه‌ای در بحث جذب وکلا شکسته شود، هر چند این مسئله چندان که انتظار می‌رفت در رسانه‌ها بازتاب نداشت. بر اساس ماده ۷ قانون گفته شده، صادرکنندگان مجوز کسب و کار حق ندارند از پذیرش تقاضا یا صدور مجوز کسب و کار خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این اقدام شورای نگهبان وکالت به عنوان کسب و کار شناخته و از انحصار کانون وکلا خارج می‌شود. مخالفان این اقدام شورای نگهبان اعتقاد دارند که وکالت یک شغل محسوب نمی‌شود. این در حالی است که بدیهی است که هر کاری که انسان برای کسب درآمد انجام بدهد شغل محسوب می‌شود، به‌ویژه اینکه عده‌ای به صورت منظم از وکالت امرار معاش و ارتزاق می‌کنند. از دیدگاه اسلام «الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله»؛ کسی که برای ارتزاق خانواده‌اش تلاش می‌کند مجاهد محسوب می‌شود که این مرحلۀ بعد از شغل محسوب‌شدن است. از نظر حقوقی نیز دیدگاه شورای نگهبان به صواب نزدیک‌تر است. در مقام استدلال هم می‌توان به تفسیر اصل ۱۴۱ قانون اساسی اشاره کرد. شورای نگهبان به عنوان مفسر قانون اساسی، در ادوار قبل در پاسخ به این سؤال که آیا نماینده مجلس حق وکالت دارد، به صراحت این مسئله را در تعارض با اصل فوق دانسته و به این ترتیب وکالت را شغل محسوب کرده است.

اما متأسفانه عده‌ای از اهالی حقوق (که تعدادشان هم زیاد نیست) به علت تعارض منافعی که در این بحث دارند، معتقدند که وکالت شغل نیست! این عده قلیل، قصد دارند وکالت را در انحصار خود داشته باشند. زیرا اضافه شدن وکلا، انحصار آنان را می‌شکند و دریافتی‌هایشان را کاهش می‌دهد. این‌عده توجه ندارند که دیدگاهشان تا چه حد با موازین حقوقی (حتی مقررات رایج در دیگر کشورها) تعارض دارد. گسترده شدن نهاد وکالت در حوزه‌های گوناگون مانند مسائل شهری، بخشداری‌ها، صنعت و... موجب تقویت این نهاد  و همچنین شکستن این انحصار نیز موجب دسترسی آسان‌تر عموم مردم به وکالت و درنتیجه افزایش دانش حقوقی آن‌ها می‌شود. همچنین اگر قیمت وکالت متعارف ‌شود، تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا نیز کاهش می‌یابد.

بنا بر آنچه گفته شد از حقوقدانانِ اندیشمند و فرهیخته انتظار می‌رود در برابر این تحول مثبت موضع بگیرند. اگر حقوقدانان قدرت عرض اندام داشته باشند، کشور جان می‎‌گیرد. اگر جریان‌های حقوقی ما تقویت شوند، کشورمان در مجامع بین‌المللی نیز می‌تواند از حق خود دفاع کند. ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموخته رشته حقوق بر اساس تورم جهانی و نیازمندی جامعه به‌کار گرفته شوند و اینکه قدرت کامل در این زمینه را در اختیار کانون وکلا قرار دهیم تا هر تصمیمی که تمایل دارند برای جذب وکلای تازه وارد اتخاذ کنند، درست نیست. به همین دلیل مجلس چه در برنامه ششم توسعه و چه در حمایت از برگزاری آزمون کانون مشاوران قوه قضائیه حمایت‌های لازم را انجام داده تا به شکستن این انحصار کمک کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: وکالت حقوق شورای نگهبان شورای نگهبان شغل محسوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۹۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسؤولان پیگیر رفع بیکاری و مشکلات معیشتی مردم باشند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام خداداد رضایی در خطبه‌های نماز جمعه آب‌پخش اظهار داشت: لحظه به لحظه زندگی خود در محضر حق هستیم و تمام رفتار ما را می‌بینید و روزی در دادگاه الهی با ما برخورد خواهد شد.

روی اضافه کرد: هر چقدر از زمان عملیات وعده صادق می‌گذرد آثار و نتایج این عملیات را شاهد هستیم و هر چقدر بگذرد صدای شکستن صهیونیست‌ها و دشمنان بیشتر شنیده می‌شود.

امام جمعه آب‌پخش بیان کرد: اینکه چه تعداد موشک فرستاده شد و چه مقدار اثبات کرد و نکرد مهم نیست؛ تلاش دشمن این است که افکار به این سمت ببرد، اصل این است که با این عملیات غرور آفرین وعده صادق، قدرت و اراده و نیروهای مسلح ما به اثبات رسیده است.

رضایی افزود: این قدرت و شجاعت در دل ملت‌ها جوانه زد، هیمنه صهیونیست شکسته شد و قوت قلب مسلمان شده است؛ این مهم است و وظیفه‌ای که داریم نشر این پیام‌ها در جامعه امروز است و هر چقدر جلوتر برویم عظمت و اثر مثبت این عملیات بارز تر شود.

وی افزود: یکشنبه روز شورا است و از همه نمایندگان مردم تقدیر و تشکر می‌کنم، شورها، این نیروها که می‌توانند عرض اندام کنند یکی از برکات انقلاب اسلامی در تأیید سرنوشت خود و به اوج رساندن این برکات انقلاب اسلامی هستند و نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد.

امام جمعه آب‌پخش ضمن گرامیداشت روز خلیج فارس تصریح کرد: این خلیج تا ابد فارس خواهد ماند و تمامیت حفاظت از این مرزهای این کشور در مقابل دشمنان در این ۴۶ سال این یکی از برکات انقلاب اسلامی بوده است.

رضایی اظهار داشت: به همت شما مردم و بیداری مردم و بودن در صحنه در هشت سال دفاع مقدس که همه پشت عراق بودند این ملت با افتخار می‌گوید یک وجب از این خاک به دست دشمن نیفتاد.

وی با تبریک روز جهانی کار و کارگر خاطرنشان کرد: اگر به دنبال تولید با کیفیت و جهش تولید و پیشرفت اقتصاد کشور هستیم باید تکیه کنیم به این کارگران پرتلاش و کارآمد؛ مسؤولان هم باید به دنبال رفع بیکاری و رفع معیشتی مردم باشند و خوب خدمت کنند و به این قشر زحمت کش کارگران است.

رضایی با گلایه از گرانی‌های افسار گسیخته افزود: مردم نسبت به برنامه دولت و کالا برگ گلایه دارند و این گلایه به تیم اقتصادی دولت داریم و باید به گلایه‌های مردم توجه کنید.

کد خبر 6089025

دیگر خبرها

  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • مسؤولان پیگیر رفع بیکاری و مشکلات معیشتی مردم باشند
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری