Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:56:56 GMT

بهره‌برداری از طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۰۶۳۹

بهره‌برداری از طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد آغاز شد

ایسنا/یزد قطعه سوم ابرطرح انتقال آب خلیج‌فارس به مجتمع صنعتی چارملو در شهرستان اردکان یزد با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

«ناصر تقی‌زاده»  در این مراسم که امروز یکشنبه ۲۴ اسفندماه در محل مخازن آبگیری مجتمع صنعتی چادرملو برگزار شد، با بیان این که بهره‌برداری از این خط انتقال آب تا اردکان در راستای توسعه فلات مرکزی است، اظهار کرد: اکثر معادن بزرگ ایران در فلات مرکزی وجود دارد که غالبا نیز ناشناخته هستند و برای توسعه آن با توجه به خشکی منطقه، به آب پایدار نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نسبت به توسعه بخشی به واسطه آب انتقالی خلیج فارس ابراز امیدواری کرد و گفت:  امیدوار هستیم که با استتفاده از این طرح بتوانیم برای توسعه فلات مرکزی، مناطق کویری و محروم کشورمان استفاده کنیم.

این مسئول با بیان این که در حوزه انتقال فناوری، پمپ‌های آب و شیرآلات نیز به خودکفایی رسیدیم، گفت: امیدوار هستیم برای خط دوم و سوم انتقال آب از خرید ابزار الات خارجی بی‌نیاز بوده و از دست ساخته iای فرزندان کشورمان بهره‌مند شویم.

تقی‌زاده با بیان این که طول خط انتقال آب از معدن مس سرچشمه تا معدن چادر ملو ۳۷۲ کیلومتر متوالی است، تصریح کرد: ۴۰ کیلومتر خط انتقال نیرو و حدود ۱۳ رودخانه اصلی و ۳۷۶ کیلومتر فیبر نوری و  عبور از ۲۴ تقاطع را در این خط انتقال آب شاهد هستیم.

وی در خصوص انتقال این آب به دیگر شهرستان‌های استان یزد علاوه بر اردکان اشاره کرد و گفت: دو متر مکعب از این آب با حجم حدود ۵۰ میلیون مترمکعب امکان انتقال دارد که البته بخشی نیز به مهریز تا بهاباد و معدن چادرملو در دست انتقال است.

مدیرعامل معدن چادرملو تصریح کرد: ایجاد صنایع جدید و توسعه اشتغال نیز از دیگر دستاوردهایی است که در دو طرف خط انتقال آب راه اندازی خواهد شد.

وی با تاکید بر این که این آب قطعا فراتر از نیاز فعلی استان است، اظهار کرد: با دستور وزیر و تکلیف این مسئول، ۷۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید با پشتوانه ۷۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شرکت صنعتی معدنی چادر ملو در دست است.

تقی‌زاده با یاداوری آغاز جدی این طرح از سال ۹۴ تصریح کرد: در این طرح علاوه بر مدیران وقت و مدیران کنونی استان یزد، علاوه بر قیمت فولاد گل گهر نیز در تسهیل و تامین مالی این طرح حمایت داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی خط انتقال آب به یزد چادرملو وزير نيرو رئيس جمهور خط انتقال آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۰۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای

«پهنه‌بندی ذخایر میگو در مناطق شمالی خلیج فارس به وسیله یکپارچه‌سازی اطلاعات ماهواره‌ای (دمای سطحی آب و کلروفیل-a) و داده‌های منطقه‌ای در صید گاه‌های استان بوشهر» طرحی است که با حمایت بنیاد علم ایران به پایان رسیده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آبزیان، همواره  زیرنظر محققان قرار داشته‌اند تا هم مشکلات مربوط به آنها برطرف شود هم برای انسان، محیط زیست و تغذیه سالم به مقدار کافی وجود داشته باشد. بنیاد ملی علم ایران هم به خاطر اهمیت بالای این موضوع، از طرح‌های محققان پیرامون آبزیان حمایت می‌کند.

«پهنه‌بندی ذخایر میگو در مناطق شمالی خلیج فارس به وسیله یکپارچه‌سازی اطلاعات ماهواره‌ای (دمای سطحی آب و کلروفیل-a) و داده‌های منطقه‌ای در صیدگاه‌های استان بوشهر» عنوان طرح پژوهشی مهناز ربانی‌ها، استادیار مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است که این طرح را با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

ربانی‌ها درباره این طرح توضیح داد: همه‌ساله برداشت از ذخایر میگو در صیدگاه‌های خلیج فارس توسط تعداد زیادی از شناور‌های سنتی و صنعتی انجام می‌شود. یکی از موضوعات مطرح در ارتباط با خصوصیات زیستی میگو‌ها، شناسایی زیستگاه‌ها و میزان ذخایر آن‌هاست.

وی ادامه داد: با توجه به نقش کلیدی ذخایر میگو از نظر بوم شناختی در اکوسیستم‌های دریایی به‌ویژه آبزیان کف‌زی و تأمین غذای بسیاری از گونه‌های تجاری کف‌زی، برداشت سالیانه از ذخایر این آبزیان و قرار داشتن میگو در شمار آبزیان کوتاه عمر، این موضوع اهمیت پیدا می‌کند که بررسی بهتری توسط محققان در ابعاد زیستی، بوم‌شناسی و ذخایر میگو انجام شود.

استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای به‌کارگیری در طرح ملی آمایش سرزمینی

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، درجه حرارت آب یکی از اساسی‌ترین پارامتر‌های اقیانوس‌شناسی محسوب می‌شود. تغییرات زمانی و مکانی دمای آب، نقش مهمی در زندگی آبزیان دارد. دما نه‌تنها بر رفتار آبزیان اثر می‌گذارد، بلکه بر گردش آب و جریان‌های فراچاهنده نیز اثر می‌گذارد. از طرفی، ‎میگو یکی از آبزیان کف‌زی است که بخش اعظم زندگی خود را در کف دریا و لایه‌های آب نزدیک به بستر دریا به سر می‌برد و دمای عمق آب نقش مهمی در رشد و بقای میگو دارد.

وی تصریح کرد: دمای عمق و دمای سطحی آب، دو پارامتر مهم در رشد میگو است لذا در این پژوهش به منظور پهنه‌بندی ذخایر میگو از داده‌های ماهواره‌ای دمای سطحی آب و کلروفیل، استفاده شد.

ربانی‌ها ادامه داد: ارتقای سیستم مدیریت و برنامه‌ریزی منابع شیلاتی در آب‌های جنوب کشور و بهینه‌سازی مدیریت ذخایر میگو در خلیج فارس با استفاده از سامانه سنجش از راه دور از جمله اهدافی بود که در این تحقیق دنبال شد. همچنین ما در این طرح پژوهشی به دنبال بررسی الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای و تعمیم آن به آب‌های شمالی خلیج فارس بودیم که خوشبختانه این اهداف محقق شد.

ربانی‌ها در پایان خاطرنشان کرد: نمونه‌برداری میدانی از میگو در این تحقیق، یک مشکل اساسی بود و هزینه‌های زیادی را برای انجام آن متحمل شدم با این حال، این تحقیق به نتیجه رسید و نتایج آن در ژورنال‌های معتبر علمی به چاپ رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • حسینی: ظرفیت درآمدزایی خلیج فارس بهره‌برداری می‌شود
  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • بهره برداری از جاده پدافندی اربعین در دستور کار
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد