Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@04:08:46 GMT

نصب مجسمه در اماکن عمومی بدون مجوز ممنوع شد

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۰۹۵۰

نصب مجسمه در اماکن عمومی بدون مجوز ممنوع شد

به گزارش خبرگزاری فارس، دستورالعمل صدور مجور ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری، که در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ به همه دستگاه‌ها و استانها ابلاغ شده، لازم‌الاجراست.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اعلام این خبر گفت: این دستورالعمل در اجرای آیین نامه های قبلی و مصوبه چهارم شهریور ۱۳۹۷ شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده است و بر اساس آن، مجسمه‌ها و یادمان‌هایی برای ساخت مجور می گیرند که بناست در یکی از اماکن عمومی کشور نصب گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مظفری درباره پیشینه این مصوبه افزود: تاکنون ۳ مصوبه در این زمینه وجود داشته که یکی مصوبه سال ۱۳۳۸ است و دومی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ چهارم خرداد ۱۳۷۸ و سومین مصوبه هم مربوط به شورای فرهنگ عمومی به تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۹. که تمامی این مصوبات به دلایلی امکان اجرایی شدن نداشتند. یکی از این دلایل و موانع، تمرکز تصمیم گیری در تهران و حضور مقامات عالی وزارتخانه های مرتبط، و عدم تفویض اختیار برای تصمیم گیری در شهرها و استانها بوده است که این اختیار در مصوبات قبلی پیش بینی نشده بود و یا ارگانهای مرتبط با موضوع، شعب متناظر را در استان نداشتند.

مظفری افزود: در دستورالعمل جدید اعضای شورای نظارت عبارتند از: «معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس شورا، مدیرکل هنرهای تجسمی، نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور،  نماینده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، نماینده فرهنگستان هنر، یک نفر از استادان هنرهای تجسمی با معرفی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، شهردار شهر مربوط، دو نفر از صاحبنظران عرصه فرهنگ و هنر به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد و تصویب شورای فرهنگ عمومی، نماینده بنیاد شهید و نماینده وزارت راه و شهرسازی» که احکام آن‌ها با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مدت ۲ سال اجرایی می شود. که در این زمینه در استانها از حضور صاحینظران و استادان هنرهای تجسمی استفاده خواهد شد. در این زمینه به شورای نظارت استانها تاکید شده تا از ظرفیت هنری انجمن های هنری و استادان هنرهای تجسمی استان که آشنایی کامل با مبانی هنری دارند، استفاده شود.   

مظفری افزود: وظایف شورای نظارت، سیاستگذاری های کلان، تایید صلاحیت اعضای شورای استانها، اخذ گزارش از فعالیت های استانی و رسیدگی به اعتراضات است.

وی در زمینه اعتراض به آرا در استانها گفت: شورای نظارت استانها که با حکم مدیرکل هنرهای تجسمی انتخاب می شوند. در صورت رد تقاضای صدور مجوز در استان، این امکان برای متقاضیان وجود دارد که ظرف یک ماه اعتراض خود را در ادارات کل به ثبت برسانند و مرجع رسیدگی به شکایات شورای نظارت مرکزی است. شکایت تقاضاهایی برررسی می شود که به اتفاق آرای شورای استان مردود شناخته نشده باشند.

مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: تفویض اختیار به استانهای واجد شرایط برای تصمیم گیری سریع و مبتنی بر موقعیت های فرهنگی و بومی هر استان است و آرزو  می کنم که با اجرایی شدن این دستورالعمل دیگر شاهد ساخت و نصب آثار غیر حرفه ای وغیر هنری که گاهی موجب وهن شخصیت‌ها و مفاخر ملی و فرهنگی کشور عزیزمان است نباشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجسمه یادمان شهدا هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد مدیرکل هنرهای تجسمی فرهنگ و ارشاد شورای نظارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۰۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) ضمن حضور در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه از محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز بازدید کرد و در جریان روند آماده سازی نمایشگاه قرار گرفت.

محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وزیر فرهنگ را همراهی کردند. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، به میزبانی مصلی امام خمینی (ره) از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه با شعار «بخوانیم و بسازیم» و در دو قالب نمایشگاه مجازی و فیزیکی برپا خواهد شد.

نمایشگاه کتاب کار خود را از ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌کند و در‌های نمایشگاه تا ساعت ۸ شب به روی بازدیدکنندگان و مشتاقان کتاب و کتابخوانی باز خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب
  • برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بناب
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • اعضای شورای فرهنگ عمومی در خنثی سازی توطئه دشمنان هوشیار باشند
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»