Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@18:25:26 GMT

کم کاری های خودمان را گردن تهاجم فرهنگی نیندازیم!

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۲۱۸۴

کم کاری های خودمان را گردن تهاجم فرهنگی نیندازیم!

«همه موجودات پیش از ظهور در عالم خارج، در عالم علم الهی حاضر بوده و در آن حضرت، اعیان ثابته نام گرفته اند. با تجلی فیض مقدس، اعیان ثابته بر اساس استعداد و اقتضای ذاتی خود، لباس وجود خارجی پوشیده و به عالم عیون خارجی قدم نهاده اند!»

دیشب به توصیه یکی از دوستان عزیز و بعد دو هفته ای که درگیر تایپ و ویرایش بودم و نیازمند فراغت ذهنی، به تماشای انیمیشن Soul نشستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انیمیشن «روح»، علاوه از جذابیت های بصری و داستانی اش، راوی ایده و سوژه ای انتزاعی و حیرت انگیز است. حیرت انگیز از این باب که ایده اصلی فیلم، تقریبا منطبق بر تعریف «اعیان ثابته» از منظر ابن عربی شکل گرفته است. هنر بزرگ فیلمساز این بوده که خواسته یا ناخواسته، مفهوم انتزاعی «اعیان ثابته» را به زیبایی تجسم بخشیده و در قالب تصویر و حرکت، به عالم حواس بیننده انتقال می دهد. برایم جالب بود خواندن نظرات برخی از مخاطبان فیلم در فیلیمو که چقدر از ایده فیلم متاثر شده بودند و به قول خودشان توانسته بودند عالم هستی را به گونه ای دیگر هم تماشا کنند.

رمز سیطره علم، فرهنگ و هنر غرب و پرمخاطب بودن محصولات سینمایی‌شان، همین نکته است که هر معنا و مفهوم انتزاعی را ساده و خرد کرده و آن را عینی و تجربه پذیر می کنند، درست برخلاف ما که میراث فرهنگ و ادب مان، گویی طبقه بندی «محرمانه» خورده و لابلای مقالات دانشگاهی دور از متن جامعه، مدفون مانده است!

در این یکی دو سال که با متون قدیم ادب و عرفان بیشتر می چرخم، مدام درگیر این سئوال هستم که چرا ما نمی توانیم از ادبیات خیال انگیز و فرهنگ مملو از ایده های بکر و انتزاعی مان، سوژه‌های محسوس و قابل تجربه استخراج کنیم و برای نسل تصویر زده امروز، روایت کنیم؟! چرا نمی توانیم ایده های خیال انگیز و انتزاعی را رام کنیم و از آنها سواری بگیریم؟!

این که همه جا از کلاسهای «موفقیت» و کتابهای «خوشبختی» پر شده، موید توانمندی غرب در عینیت بخشی و محسوس سازی مفاهیم کاملا ذهنی و درونی چون «احساس خوشبختی» است و الا مضحک است که این اقبال عمومی به سینما، روان شناسی و فلسفه غرب را صرفا معلول تهاجم فرهنگی و شبکه‌های ماهواره ای بدانیم!

گشودن مسیر «عینیت بخشی و ساده سازی مفاهیم» و عمومی کردن فهم ادبیات، فرهنگ و حتی عرفان در جامعه ما مصایب و ظرایفی دارد که اول آنها در افتادن با منتقدان و متعصبان است. اما اگر از اینها به سلامت بگذریم، فرهنگ و هنر ما علاوه از خودمان مشتریان دیگر هم خواهد داشت، همانطور که داستان‌سرایی «پائولو کوئلیو» و «الیف شافاک» از روایت های هزار و یک شب و عشق شمس و مولانا، مخاطبان انبوه جهانی یافته است!

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۲۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر + فیلم

تمام ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و تاریخی شهر اصفهان در هفته فرهنگی اصفهان، نه‌تن‌ها برای شهروندان آن، بلکه برای سایر شهر‌ها نیز معرفی و مطرح می‌شود تا توسعه فرهنگ و هنر آن شهر در حوزه‌های مختلف را به دنبال داشته باشد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • انتقاد یک مداح بودجه سنگین نهاد‌های فرهنگی در موضوع حجاب
  • اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر + فیلم
  • روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصف‌جهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • نیازمند آگاه‌سازی پایدار برای نسل جدید هستیم
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن
  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • تهاجم فرهنگی در کمین جوانان و خانواده هاست