Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفته می‌شود آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، اخیراً پیشنهاد اعضای خبرگان مبنی بر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به عنوان نامزد را رد می‌کند و از طرفی دیگر محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر از عدم ورود محمدباقر قالیباف می‌دهد؛ اما سوالی که با این وجود پیش می‌آید این است که آیا با کناره‌گیری تلویحی این دو گزینه اجماع‌ساز اصولگرایان، آیا آن‌ها به سراغ سعید جلیلی خواهند رفت؟

دولت در سایه آشکار می‌شود

بعد از انتخابات سال ۹۶ و پیروزی حسن روحانی، سعید جلیلی با مطرح کردن گفتمان «دولت سایه» سعی کرد از حالت انفعالی خارج شده و در سایه به پیگیری مطالبات مردم بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت سایه نام سلسله جلساتی است که از سوی او و با محوریت نقد و بررسی عملکرد دولت دوازدهم و ارائه راهکار برگزار می‌شود. جلیلی درمورد چرایی شکل گیری این ایده گفته بود که «دولت سایه یک گفتمان است که تحولات کشور را پیگیری کرده، اشتباهات را اصلاح، نواقص را تکمیل و روند‌های مثبت را تقویت می‌کند.»

منتقدینِ جلیلی طرح گفتمان دولت سایه را دورخیز او برای ریاست جمهوری می‌دانند، اما حامیانش آن را در راستای کمک به دولت و پیگری مطالبات مردم تلقی می‌کنند. اما نکته‌ای که از همان ابتدا به چشم می‌آید این است که جلیلی با طرح گفتمان دولت سایه عملا تبدیل به یک نامزد بالقوه برای اصولگرایان شده است؛ اصولگرایانی که حالا با عدم تمایل روسای قوه قضائیه و مقننه به عنوان نامزد در انتخابات ۱۴۰۰ مواجه شده اند قطعا نیم نگاهی هم به سعید جلیلی خواهند داشت.

حسین نقوی حسینی نماینده مجلس دهم و از چهره‌های نزدیک به سعید جلیلی معتقد است در صورتی که رئیسی برای انتخابات ۱۴۰۰ نامزد شود، نه قالیباف، نه جلیلی و نه دیگر گزینه‌های احتمالی اصولگرا شانسی برای رقابت که ندارند هیچ، اساسا در میدان رقابت باقی نمانده و دسته جمعی به نفع رئیسی کنار می‌روند. اما اگر رئیسی وارد گود نشده و اعلام نامزدی نکند، آن وقت برخلاف دیدگاه برخی اصولگرایان، قالیباف شانس اول و آخر اصولگرایان نخواهد بود و تازه آن زمان است که رقابت انتخاباتی درون جریانی برای رئیس این روز‌های مجلس و گزینه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده آغاز می‌شود. در این صورت، سعید جلیلی اگر نه بیشتر از قالیباف، دست کم به اندازه او شانس دارد تا مورد اجماع اصولگرایان قرار گرفته و به عنوان نامزد نهایی به مصاف گزینه اصلاح طلبان و دیگر داوطلبان احتمالی برود.

اما حالا در شرایطی که قالیباف و رئیسی که هر کدام ظاهراَ اندکی از ورود به انتخابات ریاست جمهوری دور شده‌اند، جلیلی می‌تواند بی دردسر به گزینه اصلی اصولگرایان بدل شود.

ورود به شرط اجماع

نقوی حسینی فعال سیاسیِ اصولگرا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتمال نامزد شدن سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «سعید جلیلی مدعی نامزدی نیست، اما می‌گوید اگر اصولگرایان سر من به اجماع برسند به انتخابات وارد خواهم شد؛ ولی اگر اجماع نباشد او قصد ورود به انتخابات ندارد. اینکه گفته می‌شود او برای مجلس وارد خواهد شد و قالیباف به انتخابات ریاست جمهوری می‌رود و حرف‌هایی از این دست، صحبت‌هایی است که در جلسات غیررسمی مطرح می‌شود و هیچ مصوبه رسمی‌ای برای آن وجود ندارد و صرفا بین نخبگان این جریانات مطرح شده است.»

وی ادامه داد: صحبت‌هایی شده است که اگر اجماع اصولگرایان روی قالیباف انجام شد و او برای ریاست جمهوری آمد، جلیلی میان‌دوره مجلس وارد شود و ریاست مجلس را برعهده بگیرد؛ در همین جلسات مطرح شد که سردار سعید محمد هم گزینه شهرداری تهران باشد که او واکنش نشان داد و گفت که صرفا برای ریاست جمهوری وارد خواهم شد.


ناصر ایمانی دیگر فعال سیاسی اصولگرایی بود که در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اجماع اصولگرایان بر روی سعید جلیلی اعتقاد دارد که «درمورد جلیلی اولا اینکه سخت می‌شود روی او اجماع کرد و احتمال پایینی دارد که اکثر اصولگرایان بر سر او به نتیجه برسند و از طرفی دیگر من احتمال داوطلب شدن جلیلی را ضعیف می‌دانم و معتقدم رای بالایی در انتخابات ندارد و نامزد‌های دیگر امکان موفقیت بیشتری خواهند داشت.»

جلیلیِ اصولگرایان یا جبهه پایداری؟

اگر این فرض را بپذیرم که رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد نمی‌شود با دو احتمال رو برو می‌شویم: احتمال اول عدم ورود قالیباف است که شانس جلیلی را به عنوان گزینه مورد اجماع اصولگرایان افزایش می‌دهد و احتمال دوم نامزد شدن قالیباف است که در این صورت شاهد رقابت‌های درون جریانی و تعدد نامزد‌ها خواهیم بود. جبهه پایداری‌ که بنا بر مصلحت در انتخابات مجلس یازدهم پشت سر قالیباف قرار گرفته تا وارد ساختمان بهارستان شود، اما حالا بعید می‌رسد که در انتخابات ریاست جمهوری هم چنین رویکردی را داشته باشد.

مرتضی آقاتهرانی دبیرکل سابق جبهه پایداری و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در گفت و گویی که سایت جبهه پایداری آن را منتشر کرده با انتقاد از اصولگرایان گفت: «با رفتار پدرسالارانه می‌گویند هر کسی با ما بود که بود و اگر نه، ضدوحدت است. صریح بگویم؛ ما این را قبول نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت.»

فاطمه آلیا، عضو دیگر جبهه پایداری هم با اشاره به اینکه «در انتخابات اخیر مجلس جبهه پایداری از لیست خودش بسیار کوتاه آمد» از احتمال معرفی گزینه مستقل از سوی این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است. اتفاقی که در دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته هم به نوعی تکرار شد.

آن‌ها سال ۹۲ همان زمان که اصولگرایان بر سر وحدت مثلث قالیباف، حدادعادل و ولایتی درحال رایزنی بودند، گزینه اصلحشان را «سعید جلیلی» معرفی کردند و تا لحظه آخر هم دست از حمایتش برنداشتند، اما حمایت از جلیلی یکی از دلایل شکست اصلی‌ترین گزینه اصولگرایان یعنی قالیباف معرفی شد.

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: «معتقدم که جبهه پایداری به دنبال نامزد انتخاباتی خودش است و با علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف حاضر به ائتلاف نبوده و در تلاش برای مطرح کردن خودش است، در نهایت باید منتظر ماند و دید چه کسی پیروز رقابت ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که جلیلی می‌تواند نامزد جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری باشد اظهار کرد: «هنوز نامزد اصلی خودشان را مطرح نکردند، اما سعید جلیلی یکی از افرادی است که بیشتر در معرض نامزدی قرار دارد.»

حالا باید دید که مردِ دولت در سایه چه تصمیمی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌گیرد؛ آیا می‌خواهد دولت در سایه را به دولت آشکار تبدیل کند و یا ترجیح می‌دهد کماکان به دور از هیاهو‌های انتخاباتی به فعالیت‌های خودش بپردازد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات 1400 ریاست جمهوری سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری باشگاه خبرنگاران جوان اجماع اصولگرایان جبهه پایداری سعید جلیلی دولت سایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۳۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار

۱۹ سال پیش ایرنا به نقل از یک منبع آگاه از بحث و گفتگو در شورای شهر تهران بر سر استعفای محمود احمدی نژاد پس از نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. برخی از اعضا معتقد بودند وی پس از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری باید از سمت خود استعفا بدهد.

منبع: ایرنا

tags # محمود احمدی‌نژاد سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • (عکس) سعید جلیلی و فیدل کاسترو در یک قاب
  • تلاش سعید جلیلی برای گرفتن عکس یادگاری با فیدل کاسترو | تصویر
  • قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟
  • قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟ /متفکرآزاد: دعوا بر سر صندلی را دوست ندارم/یوسفی: تصمیمات باید در درون مجلس گرفته شود
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • عکس احمدی‌نژاد و سعید جلیلی ۲۰ سال قبل
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟